Milloin pois pinnasängystä?

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Minkä ikäisenä lapsi on siirtynyt pois pinnasängystä?

Meillä molempien kanssa otettiin pinnasängyn laita pois ehkä n.1,5v ikäisenä, muutamia kuukausia aiemminkin. Kun kiipeilyä alkoi olla, en kokenut enää turvalliseksi. Pinnasänky muuntui siis kätevästi juniorsängyksi.
 
Pinnasänky muutettu ensin junnusängyksi alle 1,5v ikäisenä kiipeilyn takia. Muutaman kuukauden jälkeen on siirtynyt oikeaan junnusänkyyn.

1v3kk saa nukkua pinnasängyssä vielä pitkään, koska tässä on edellistä pinnasänkyä korkeammat laidat, eikä pääse sieltä pitkään aikaan kiipeämään, eikä tätä saa junnusängyksi.
 
Meillä poistettiin yksi korkea laita aikalailla tasan vuoden iässä. Olin ehkä viikon-pari torkkunut yöt koiranunta valmiina nappaamaan koppia laidanpäältä, kun eroahdistusta poteva lapsi heräili kymmeniä kertoja yössä ja aina välittömästi heti herättyä kiipeämään laidasta yli. Lopulta olin niin väsynyt, että nukuttiin osittain myös olkkarissa sohvalla yöimetyksen jälkeen, kun mun iholla lapsi nukkui, omassa sängyssään ei. Sen parin viikon jälkeen siis luovutettiin turvallisuussyistä, poistettiin laita ja siirrettiin "sivuvaunuksi" mun viereen. Sillain meni pari vuotta, nyt ollut kohta vuoden sängyt erillään (vaikkei lapsi haluaiskaan), nyt 3,5v edelleen matalalaitaisessa pinniksessä kun mahtuu siihen eikä sängylle ole ollut muuta tarvetta.
 
Kaksi tolppaa otettiin pois pinnasängystä noin 1,5v-2v iässä, kun lapsi alkoi kiipeämään pois sängystä. Pyörii sen verran unissaan ja on pienikokoinen reilu 2,5v, joten nukkuu edelleen pinniksessä. Nyt kesällä tulee kuitenkin siirto juniorisänkyyn, koska perheeseen syntyy vauva, ja taapero saa luovuttaa pinnasängyn vauvalle.

Muokkausta: Siirto pinniksestä junioriin tehty nyt 2v10kk iässä ja hyvin on sujunut. Sänky on matala ja siinä on pikkusen reunaa, joten ei ole pyörinyt itse lattialle. Vaikka sattuisi vahinko, niin pudotus ei ole korkea. Mutta, hyvin on ottanut vastaan uuden sänkynsä ja on ylpeä "isosta sängystään" :smiling face with heart-eyes:
 
Muokattu viimeksi:
Hirvittää jo, koska tämä kuopus alkaa kiipeillä pinnasängystä pois. Muutenkin on kova kiipeilemään. Mutta kuitenkin ajatus sängystä, josta pääsee itse pois ei kuulosta hänellä vielä toimivalta. Sen verran menevä kaveri. Tiedä mitä keksii kun me nukutaan.
 
Hirvittää jo, koska tämä kuopus alkaa kiipeillä pinnasängystä pois. Muutenkin on kova kiipeilemään. Mutta kuitenkin ajatus sängystä, josta pääsee itse pois ei kuulosta hänellä vielä toimivalta. Sen verran menevä kaveri. Tiedä mitä keksii kun me nukutaan.
Joo, mulla oli samat tuntemukset. Sitten vaan päätin että otan pinnasängyn laidan pois ja hyvin meni! Ikää taisi olla silloin 1v10kk.
 
Esikoinen kohta 3v nukkuu vielä pinnasängyssä. Ajateltiin tossa kesälomalla hakea miehen isältä juniorisänky ja kokeilla jos poika haluaisi siihen nukkumaan. Jos haluaakin vielä jatkaa pinnasängyssä, sekin sopii.

Vielä mahtuu vaikka pitkin pituuttaan makaisi, eikä ole yrittänyt kiivetä pois. Varmaan pääsisi kiipeämään jos oikeasti yrittäisi, mutta jotenkin aina tyytyy kohtaloonsa.

Ollaan jatkettu pinnasängyssä mahdollisimman pitkään, koska olen kuullut paljon lapsista joita on lähes mahdotonta saada nukkumaan kun ei ole enää laitoja pidättelemässä.
 
Ollaan jatkettu pinnasängyssä mahdollisimman pitkään, koska olen kuullut paljon lapsista joita on lähes mahdotonta saada nukkumaan kun ei ole enää laitoja pidättelemässä.
Meillä molemmat lapset ovat juurikin tälläisiä. Itseasiassa nuorempi on edelleen. Todella pitenee nukuttamisaika, kun koko ajan karkaa. Mutta pakko oli, kiipeäminen oli niin hurjaa. Todellakin kannattaa jatkaa pinnasängyssä niin kauan kuin vain mahdollista.:smiling-eyes:
 
Meillä tais olla molemmat pojat jotain 1,5-2v. (en muista enää tarkalleen), kun siirtyivät pinnasängystä normi sänkyyn. Meillä ei kumpikaan koskaan yrittänyt pois pinnasängystä eikä karkailua normi sängystäkään koskaan tapahtunut.
 
Nostan tätä vanhaa ketjua. Lapsi 2 v 2 kk nukkuu tyytyväisenä pinnasängyssä ja unipussissa, lienee unipussinkin "syytä" ettei ole tainnut kertaakaan osoittaa kiinnostusta kiipeilemään. Ei kyllä muutenkaan ole mitenkään kova kiipeämään.

Mies on sitä mieltä että lapsi on vanha nukkumaan pinniksessä, mutta mulla ei olis mikään kiire siirtää pois.. 😀 Koska nukkumaanmenot nyt (ja jo yli vuoden) ovat sitä että lapsi laitetaan iltatoimien ja iltasadun jälkeen unipussissa sänkyynsä, sanotaan hyvät yöt ja poistutaan huoneesta. Jonkin aikaa hän sitten höpöttelee unikavereilleen, lauleskelee jne jne ennen kuin uni tulee. 🥰 Ei kiinnostaisi alkaa vahtia vieressä että pysyykö sängyssä.

Että mitäs mä nyt tolle miehelle sanon jotta ei tarvitsisi rikkoa toimivaa. 🫠
 
Nostan tätä vanhaa ketjua. Lapsi 2 v 2 kk nukkuu tyytyväisenä pinnasängyssä ja unipussissa, lienee unipussinkin "syytä" ettei ole tainnut kertaakaan osoittaa kiinnostusta kiipeilemään. Ei kyllä muutenkaan ole mitenkään kova kiipeämään.

Mies on sitä mieltä että lapsi on vanha nukkumaan pinniksessä, mutta mulla ei olis mikään kiire siirtää pois.. 😀 Koska nukkumaanmenot nyt (ja jo yli vuoden) ovat sitä että lapsi laitetaan iltatoimien ja iltasadun jälkeen unipussissa sänkyynsä, sanotaan hyvät yöt ja poistutaan huoneesta. Jonkin aikaa hän sitten höpöttelee unikavereilleen, lauleskelee jne jne ennen kuin uni tulee. 🥰 Ei kiinnostaisi alkaa vahtia vieressä että pysyykö sängyssä.

Että mitäs mä nyt tolle miehelle sanon jotta ei tarvitsisi rikkoa toimivaa. 🫠
Mun mielestä luin jokin aika sitten netistä, että pinnistä "kannattaa" käyttää 3v asti. Meillä myös reilu 2v nukkuu pinniksessä ja ei kiipeile :Smiling Face With Smiling Eyes: ei oo meillä kiire siirtää pois

Tämmänen juttu löytyi äkkiseltään
 
Että mitäs mä nyt tolle miehelle sanon jotta ei tarvitsisi rikkoa toimivaa. 🫠

Vähenisiköhän siirtointo, jos sanot että mies saa sitten hoitaa nukuttamisen ja vahtimisen. 😉 Eihän sitä toimivaa kannata ruveta muuttamaan. Ei pinnasängyssä nukkumisesta kuitenkaan mitään haittaa ole, jos ei sieltä yritä kiivetä pois.
 
Kiitos tsempeistä ja tosta linkistä, minäpä linkkaan ton miehelle josko uskois kun joku muu kuin minä sanoo. 😄
 
Takaisin
Top