Milloin olette laittaneet vauvan tavarat valmiiksi?

Zeni

Tietävä tietäjä
Tammimammat 2017
Kesäkuun äidit 2019
Missä vaiheessa aloitte laittamaan vauvan tavaroita paikalleen?
Mä olen ollut tässä raskaudessa ihan hirveä etuajassa, nyt viikkoja 33+0 ja kaikki alkaa olla laitettu :joyful: Edellisistä olen laittanut äitiysloman alkaessa.
 
Pikku hiljaa laitoin, sitä mukaa kun ostin jonkun niin laitoin suoraan omalle paikalleen käyttövalmiiksi. Kuitenkin varmaan 2 kk ennen LA oli viimeinenkin tavara valmiina. Rahan takia ei voinut kerralla suuria hankintoja tehdä kerralla. Ja olin työttömänä kotona, joten oli aikaa valmistella rauhassa. Tavoitteena oli, että äitiysloman alkaessa on kaikki valmista ja saa alkaa odotella syntymää.

En tykkää missään asiassa, että tulee kiire tai asiat jää puolitiehen. Lapsi oli myös ensimmäinen, joten en tiennyt missä kunnossa tulen olemaan loppupuolella raskautta. Tuttavapiirissä myös vauvoja syntynyt liian aikaisin tai joutuneetkin yllätysleikkaukseen tms. jolloin ei auta, että laittelee viime tipassa tai heti sairaalasta kotiin päästyä. Eikä minulla ole ketään, joka olisi tarvittaessa tehnyt mitään puolestani. Itse olen sellainen luonne, että voin ottaa rennosti vasta kun paikat on kunnossa ja tavarat valmiina.
 
Muokattu viimeksi:
Mä olen semmonen ihan hillitön stressaaja luonteeltani ja haluan kaiken aina hyvissä ajoin valmiiksi. Meillähän se tarkoitti että esim. lastenhuone on ollut valmiina jo kolmisen viikkoa (?) ja nyt siis rv 35 meneillään. :joyful: Tavaroita aloin hankkimaan, pesemään ja järjestelemään jo rv 10 paikkeilla... :rolleyes:
 
Viimeisimmät tavarat taisin laittaa ehkä kaksi viikkoa ennen laskettua aikaa. Muistaakseni laitettiin vauvan sänkyyn tai no äitiyspakkauslaatikkoon lakanat silloin. Vaatteita lipaston laatikoihin valmiiksi ja muuta sellaista oltiin laittu jo aiemmin.
 
En yhtään muista milloin kaikki oli valmiina! Ehkä 3kk ennen laskettua aikaa? Tästä toisesta ajattelin laittaa myös hyvissä ajoin.
 
Meillä oli kaikki valmiina vasta edellisenä iltana ennen leikkausta tai on meillä edelleen hankintoja tekemättä ja poika on jo 2 viikkoa vanha :grin viides ja vaikein raskaus, ei uskaltanut tehdä mitään etukäteen ja siksi myös osa hankinnoista edelleen tekemättä.
 
Paljon vielä puuttuu, mutta syksyllä varmaan kaikki loput vaikka silloinkin vielä 3kk:tta laskettuun aikaan. :)
 
Rattaat tuli hankittua rakenneultran jälkeen. Ekassa raskaudessa taisin kaikki hankinnat tehdä aika lailla parin viikon sisällä rakenneultrasta. Viikon 28+ rupesin tässä raskaudessa pesemään vaatteita, hankin pinniksen ja patjan,vaippoja ja mitä nyt on sellaista mitä ei esikoiselta jäänyt :happy:
Nyt menossa 34+4 ja toissapäivänä sain kasattua sängyn ja pestyä kotiutumis-vaatteet. Muut vaatteet odottaa vielä kaappiin/lipastoon pääsyä. Muuten on aikalailla kaikki tähän mennessä valmiina :happy:
 
Ihan loppumetreille jätin laittamisen, kun luulin että kolmaskin menisi kaksi viikkoa yli la:n, ja sit tuli kiire, kun kuulin rv 37+ että seuraavalla viikolla käynnistetään:eek: Onneksi oli osa hankinnoista tehty, vain vauvan vaatteet oli pesemättä ja jotain pientä hankkimatta.
 
Esikoisen kohdalla aloittelin äitiysloman alkaessa, ja synnäriltä tultiin kaupan kautta kotiin. Tämän tulevan kohdalla varmaan samaan tyyliin, tosin tällä kertaa ei tarvitse vaatteita pestä, koska esikoisen jäljiltä pesin ne ja pakkasin kuivana tiiviisiin laatikoihin, joten eivät ne ole voineet likaantua tällä välillä.
 
Äitiyslomalle jäätyä rupesin tavaroita laittamaan paikoilleen. Tavarat oli melko pitkälle silloin jo valmiina. Pari viikkoa ennen laskettua aikaa taisi olla kaikki valmiina.
 
Puolivälin jälkeen aloin pikkuhiljaa tavaroita hommaamaan, jotka saman tien pesin käyttökuntoon ja nostin hyllylle tms. nurkkaan. Huoneen aijon laittaa valmiiksi rv34-35, mut lakanat paikoilleen vasta ihan lopuks ettei pölyynny.
 
Vähän ennen äitiysloman alkua tais olla kaikki valmiina ja vaatteet pestynä. Oli kyl niin pesänrakennus menossa kun parvekkeenkin siivosin ja pesin jne :D
 
Toista lasta nyt odottelen. Kaikki muu on valmiina, mutta pinnasänky vielä pitäisi koota makuuhuoneeseen ja uusi turvakaukalo hankkia. Sektioon on arviolta 10 viikkoa.
 
Varmaan jo joskus viikolla 28 oli kaikki vaatteet pesty ja kaapissa ja tavarat vaunuja vaille hankittu. Vaunut kävin hakemassa muistaakseni lokakuulla kun laskettu oli marraskuussa. Pinnasängyn mies laittoi valmiiksi syntymän jälkeen minun ollessa osastolla. Sehän on helppo ja nopea homma niin ei ollut järkeä etukäteen kasata tilaa viemään.
 
Nyt 30. Viikko pyörähti käyntiin ja alan pikkuhiljaa ostella vauvalle vaatetta, tarvikkeita ja tietysti turvakaukalo ja rattaat. Äitiyspakkaus tuli viime viikolla :)
 
Minullakin on toinen lapsi tulossa ja iso osa esikoisen tavaroista on tallessa ja käyttökelpoisia, mutta pinnasänky pitäisi vielä hankkia - mies vain toistelee, että onhan tässä aikaa... Sängyn pitäisi kyllä olla suhteellisen edullinen ja ehdottomasti sälepohjalla.

Esikoisen sänky meni roskiin vatsataudin seurauksena, kun umpipohjaa ei saanut puhtaaksi/hajuttomaksi sitten millään.
 
Takaisin
Top