Milloin lapsi alkoi syödä lusikalla?

Uusperhesatu

Asioista perillä oleva
Tämän olisi varmaan voinut laittaa vauvaosioonkin, kun toiset lapset oppivat käyttämään lusikkaa varhain, mutta laitanpa nyt tänne kuitenkin. Eli minkä ikäisinä teidän lapsenne ovat alkaneet syödä itsenäisesti lusikalla?

Minä en ihan tarkkaan muista kahdesta vanhemmasta lapsesta, mutta luulisin että olivat hiukan päälle 1-vuotiaita. Nykyinen 1-vuotias ei kuitenkaan hallitse lusikkaa vielä ollenkaan tai sitten häntä ei vain kiinnosta. Lusikka kääntyy ihan miten päin vain ja ruuat putoaa siitä jne, toki välillä onnistuu saamaan jotain suuhunsakin sillä. Sormin kuitenkin syö pääasiassa, välillä myös syötettynä.

Esikoistani syötettiin pääasiassa ja keskimmäinen oli sormiruokailija, mutta en muista että tämä ero olisi näkynyt siinä, miten pian he alkoivat syödä itse lusikalla. Tämä kolmas sormiruokaili vauvana vain ajoittain, koska selvästi halusi että syötetään, mutta nyt syö useimmiten itse käsin.

Neuvolassa sanottiin että vielä ei tarvitsekaan osata syödä lusikalla, mutta tulipa kuitenkin mieleen kysellä teidän kokemuksianne. :)
 
Muokattu viimeksi:
Meillä taas ei tykkää eikä tykännyt syöttämisestä. Pienempänä antoi laittaa ruoan lusikkaan tai haarukkaan valmiiksi, mut itse piti suuhun laittaa. Söi sormin kunnes kiinnostui välineistä. Mutta toki puurot ja hedelmäsoseet ym. lusikalla. Nyt 1v 5kk ja syö pääasiassa haarukalla ja lusikalla itse.

Muuten, osaako joku vinkata, mistä sais hyviä haarukoita? Parhaat lusikat on olleet muumin kahvilusikoita, niissä on pieni suuosa, mut leveä kahva. Leikkelehaarukka taas ei toimi ja lasten omat on hirveen isoja suuhun ja toooodella tylsiä. Lapsella menee hermo, kun hakkaa lautasta, eikä saa haarukkaan tarttumaan mitään. Meillä on kolmet eri merkkiset haarukka/lusikka-setit ja kaikki on lapsen suuhun aivan liian isoja. Meillä on siis normaalit teelusikat ja leikkelehaarukat niin ohutvartisia, että niistä lapsi ei oikein saa otetta.
 
Meillä kaksoset alkoivat 2v iässä syödä pakon sanelemana itse, kun vauva syntyi. Kumpaakaan ei kiinnostanut ruoka alle 1v ollenkaan, eikä itse syöminen. Edelleen mielellään syövät sormin, vaikka molemmat osaavat syödä aterimillakin hienosti niin halutessaan.

Vauva on ollut 5kk iästä näppärä sormiruokailija, jota saa onneksi myös lusikalla auttaa ja syöttää. Mielellään ottaisi lusikan omaankin käteen, mutta sitten unohtuu kyllä se syöminen kokonaan. :D Ei ole mitään käsitystä vielä sen käytöstä. Vauva on nyt 11kk.

Enni, meillä muumin lastenaterimet ovat olleet hyviä. Minusta piikit niissä eivät ole mitenkään liian tylsät. Meillä isommat ovat tosin jo 3v ja suutkin isommat, mutta on noilla nyt syöty jo pitkälle toista vuotta ilman mitään ongelmia.
 
Eka taisi olla likemmäs 1,5v kun söi kaiken itse, Toka oli reilusti alle vuoden, Kolmonen oli vähän yli vuoden, Nelonen n. 2 vuotias ja Vitonen 1,5 vuotta. Mä en ole lusikkaa opettanut alussakaan, haarukalla on ollut helpompi tökkiä ruokaa eikä piikeistä putoa vaikka kääntyisi väärinpäin. Parhaimmiksi on osoittautunut lidlin haarukat ja jostain marketista ostetut kokonaan metalliset väineet.
 
Hmmm, ei sitä enää muista :D 1-vuotiaana alettiin hommaa kunnolla treenaamaan puurolla (parhaiten pysyy lusikassa toisinku vaikka jugurtti) ja selvästi homma kiinnostikin kovasti kun siihen yhdistyi alkava "minä ite"- vaihe :D 1,5-vuotiaana sujui jo suhtkoht hyvin..
 
En kyllä muista... 1,5-vuotiaana ruvettiin harjoittelemaan haarukan käyttöä niin varmasti ennen sitä. Ehkä 1-vuotiaana.
 
Kuopus on nyt 1 v 2 kk ja on hiljalleen alkanut syödä lusikalla itse. Kyllä hän sorminkin vielä syö, mutta jos on sellaista sopivan "tarttuvaa" ruokaa niin aika paljon käyttää jo lusikkaa.
 
Takaisin
Top