Mikä on sinun suhteesi lasten purkkiruokaan?

ReginaVeritas

Keskustelun kolmiottelija
Helmikuunmammat 2014
Safkatutkan kirjoitus on ollut tänään yliedustettuna ainakin minun sosiaalisessa mediassani. Meillä ei vauva purkkiruokaa syö, koska äiti ja isi ovat liian laiskoja syöttääkseen vauvaa, vauva saa sormiruokailla, mutta en kyllä pidä purkkiruokia minään paholaisen tekeleinäkään. :wink Miten teidän vauvanne ruokailee? Mikä on sinun suhteesi lasten purkkiruokaan?
 
Meillä kasvissoseet teen itse, mut hedelmät ja marjat saa purkista ainakin toistaiseks. Kasvissoseet teen itse, kun niitä on kivaa tehdä ja onhan ne paremman makuisia. Sormiruokailuakin varmaa koitetaan kunhan saadaan allergiahommat pois alta. Varmaan noita purkkiruokia sit annetaan jos johki reissuun mennään. :)
 
Teen itse kasvis- ja myöhemmin lihasoseet. Hedelmät tulee osittain purkista. Banaani ja omppu on ainakin helppo lusikalla rapsutella. Ei mulla mitään purkkiruokia vastaan ole, mutta tää on musta helpompaa, kuin kantaa purkkitolkulla evästä kaupasta ja säilöä niitä purnukoita ikuisuus ennen kuin saa aikaiseksi viedä ne lasinkeräykseen. Tarpeen tullessa kyllä annan siis purkistakin, reissussa ja hätävarana ne on musta oikein hyviä. En osta lainkaan Nestlen tuotteita, ja tuo Nutriciakin on vähän niin ja näin, yritän vältellä, mutta tutteli on ainoa jauhekorvike, joka mein missille käy :rolleyes: Kaupan soseet on siis Hippiä (ja joskus Semperiä).
 
Olen aina käyttänyt myös purkkiruokia lapsilla ohessa,heti kun vaan kynnelle kykenee,niin samasta ruuasta kuin muukin perhe.Kasvissoseita tehty itsekkin jne.
Valmisruuat on ihan ok reissuruokina esim,koska eivät pilaannu lämpimässä.Kyllähän niistä paljon on kirjoitettu ja toki kun selosteita katsoo niin ruuasta yli puolet yleensä vettä.

Sormiruokailua mä en "kestä" katsoo,muutenkuin tuotteilla joita kuka vaan voisi napsia sormin,hedelmäpalat,leivän palat (tosin hyvin ne vauvat imeskeleekin leipää) jne mutta tosiaan ei ole kokemusta ihan ruuan syömisestä sormin.Mä tykkään syöttää,se on mukava hetki ipanan kanssa,saa katsoo silmiin ja jutella mukavia.Ja joskus saada ne ruuat päälleen :p
 
Kaupan hyllyt on kyllä aika täytetty nestlen purkeilla, piltillä ja bonalla. Valikoimaa ei kovinkaan paljon muista löydä, ellei sitten ehkä jostakin isommasta kaupasta. Mulle oli pettymys kun jossain vaiheessa huomasin, että pilttikin on nestlen, luulin että se on suomalainen. :sad001

Mulla ei ole mitään purkkiruokia vastaan. Teen kasvis- ja lihasoseita kyllä itse aina kun ehdin ja jaksan, mutta en ota stressiä siitä etteikö purkista voisi syödä. Hedelmä- ja marjasoseet olen antanut purkista, sillä jostain luin että hedelmissä on niin paljon torjunta-aineita, ettei välttämättä ole hyvä tehdä niitä itse, eikä mulla ole niin suurta pakastinta, että olisin saanut sitä kesällä täyteen marjoja. Pakastemarjoja en tykkää ostaa kaupasta (liikaa huonoa uutista). Ja onhan se välillä helpompaa syöttää purkista, kun taas välillä on helpompaa tehdä itse iso satsi pakkaseen valmiiksi (ja paljon halvemmalla). Riippuu tilanteesta.
 
joitakin Ellas kitchenin hedelmäsoseita sekä Semper ja Hipp (riippuen kumpaa saatavilla) vauvajogurtteja on meillä jälkiruokina, muuten teen ruuat itse

nuo ellas kitchenin hedelmäsoseet on ihania, sisältävät ainoastaan sitä hedelmää ja luomuna. naapurikylän isosta kaupasta niitä hamstraan aina käydessä. mun kotikylässä on vaan rajallisesti hedelmiä tarjolla, luomuvaihtoehtoja vielä vähempi. ja laatu on muutenkin vähän mitä sattuu.. mahdollisuuksien mukaan kuitenkin teen hedelmäsoseetkin itse/ annan sormiruokana.

jogurtteja en oo taipunu vielä itse tekemään :p

Nestlen tuotteita olen välttänyt yhä enemmän sen jälkeen kun mies kertoi mitä Nestle touhuaa kehitysmaissa noiden korvikkeidensa kanssa :sad001
 
Muokattu viimeksi:
Mun suhde purkkiruokiin on hyvä. En mitenkään erityisesti tykkää ruoanlaitosta ja koin liian työlääksi ruveta itse tekemään soseita. Esikoinen sai purkkiruokia ja saa satunnaisesti vieläkin jos ollaan jossain menossa tai kotona ei ole valmiina muuta sopivaa ruokaa. Yleensä syö mun tekemää kotiruokaa mutta joskus meillä on kaupan pinaattilettuja tai maksalaatikkoa. Myös pikkuiselle aion antaa purkkiruokia sitten kun sen aika tulee.
 
Meillä ei ole vielä kohta 4kk vauvan kanssa kiinteitä aloiteltu, täysimetyksellä mennään. Ja ajatus täysimetyksestä olis sinne 5-6kk saakka.

Mutta olen ajatellut, että kun kiinteiden aika koittaa, niin suurimman osan soseista tekisin itse. Kun tekee ison satsin kerralla ja pakastaa, niin ei tarvitse niin usein tehdä.
Lisäksi ajattelin kokeilla myös sormiruokailua.
Ei tarvitsisi niiden kanssa sitten kuin "vain" puoli vuotta pelata, kun 1-vuotiaalle voi sitten jo tarjota samaa ruokaa kuin mitä me vanhemmat syödään.

Olen ajatellut, että purkkiruuat on vain sellainen hätäapu jos ei ole jaksanut/ehtinyt tehdä itse sosetta. Tai sitten jos lähtee jonnekin päiväreissulle, tai pitemmälle. Eli en totaalikieltäydy purkkisoseista, mutta niitä käytettäisiin van satunnaisesti.

Ne purkkisoseet muuten maistuu aika kamalalle, siis muut kuin hedemä- ja marjasoseet. Mulle maistatettiin mun vauvakutsuilla niitä, ja ei kyllä ollut maussa mitään eroa jos oli spagetti-jauheliha tai peruna-liha. Samalta kuralta maistui, yök....

Itse kun tekee soseita, pystyy niihin saamaan edes hiukan makua erilaisilla mausteilla joita voi jo pienelle käyttää, suolaahan ei tietenkään saa käyttää.
 
Purkkiruokaa meillä syödään pääosin. :) Vihanneksia joskus keittelen ja soosailen ite, mut pääasiassa kaikki on "valmisruokaa". :)
 
Mä käytin puolisen vuotta aikalailla pelkkiä purkkiruokia. Sen kerran kun mä jotain tein, niin poika sylki kaiken pois, eikä meillä ole kun pieni jääkaappipakastin ja sinne mahtuu kerralla yhtä sorttia ruokaa, kun isomman satsin teki. Eipä sitä samaa ruokaa viitsinyt ateriasta toiseen syöttää tai saati sitten ollut aikaa päivittäin valmistaa pojalle ruokia, kun muutenkin oli niin vaativa tapaus. Vuoden iässä poika siirtyi samaan ruokaan, kun minä ja mies.

Piltillehän on nyt tullut Suomessa valmistettuja pohjolan marjat tms pilttejä, jotka on kolme kertaa kalliimpia kun nää muut :D en ole raaskinut ostaa ja testata.
 
Meillä mennään purkkiruualla, koska en tämän tytön kanssa ehdi tehdä ruokaa edes itselleni, lapsenruokien soseuttamisesta nyt puhumattakaan. Itse en myöskään varmasti keksisi yhtä monta ruokalajia. Ja ei ne kaikki vauvanruuat samalta maistu, pitää vain etsiä erikoisempia :). Kunhan vähän kasvaa, niin saa syödä samaa ruokaa kuin vanhempansakin.

Meillä muuten ne lasipurkit on annettu säilömistä harrastaville :)
 
Meillä ei ihan vielä oo ajankohtaasta tää, mutta pian saadaan alkaa maistelemaan tytön kanssa uusia ruokia. Oon ajatellut, että voin tehdä tytölle soseeksi samaa ruoka, kun itse syödään, mahdollisuuksien mukaan tietenkin, ja kun kesällä sain paljon omenoita, joista tein sokeroitua sosetta itselle, niin tein osan soseeksi ilman sokeria tai yhtään mitään, niin että on siitä tytölle antaa sit kun sen aika on. On se sit kivempi puuroonkin laittaa sosetta, kun tietää, mitä siinä on. :-) voin kyllä syöttää purkkiruokiakin, mutta tää ajatus ite tekemisestä tuli, kun sisko sai lapsen, niin huomasi eron siinä, kun purkki ruokaa piti antaa koko purkillinen, että tuli täyteen, kun taas ite tehtyä sosetta puolet purkkiruuan määrästä!
 
Mä annan ihan kyllä hyvällä omalla tunnolla purkista...tai no hyvällä ja hyvällä...sekä liha/kasvis että hedelmä/marjasoseet. Mullakin oli aluksi tavoitteena, että teen ite nuo liha/kasvissoseet...no kasvissoseita teinkin jonkun verran ja pakkaseenkin asti, mut jotenki koen tuon lihan/kanan/kalan valmistamisen siihen kylkeen nyt hirveen työlääksi. Oisko teillä vinkkejä miten sen saisi nopsaan valmistettua? Muutenkin keitän todella vähän (yleensä kerran viikossa ja enempi, jotta riittää pariksi kolmeksi päiväksi), kun arkena mies syö töissä ja tulee vasta illalla kotiin ja sit pelkästään itelle en jaksa joka päivä keittää...(viikonloppuna käydään molempien vanhemmilla syömässä).
 
Syötän purkista toistaiseksi kun ei ole intoa eikä jaksamista nykyisessä keittiössä kokkailla. Kohta muutetaan uuteen asuntoon niin ajattelin että sitten kokkaan itse hieman isommassa keittiössä ja isompaan pakastimeen. Esikoiselle syötin itse tekemiäni ruokia, mutta sai myös purkkiruokaa tilanteen mukaan. Kyllä mieluummin teen itse ruuat vauvalle juurikin siksi että tiedän varmasti mitä saa :) mutta en vierasta valmistakaan. Mitä isommaksi lapsi kasvaa, sitä helpompaa syöttää kotiruokaa ja purkit vähenee. Tokihan omatekemääkin voi kuljettaa mukana mut säilyttäminen hankalanpaa.

Sent from my GT-S5301 using Vau Foorumi mobile app
 
Mä teen soseet itse. Myös hedelmäsoseet, paitsi harvinaisemmat (ruusunmarja tms.) annan purkista. Pidemmällå reissulla käytössä on purkkiruoka, mut jos mennään päiväks esim. Mun porukoille otan omat eväät mukaan. Oon hurahtanu, mut en fanaattinen. :D
 
Meillä syödään ihan kotona tehtyjä ruokia ja välipaloja. Purkkiruoka ei mitenkään pannassa ole, mutta vettä saa hanastakin :wink No joo... Totta puhuen oli ajatellu et voisin joku kerta kokeilla hedelmä/marjasoseita välipalaksi. Mikä merkki ois mahdollisimman kotimaista "laatukamaa" :) ?

Kovasti haluaisin antaa sormiruokaa kun neiti on jo 7,5kk. Maissinaksuja on syöny muutaman ja ne uppoo kun sulavat suuhun. Mut kaikkee muuta mitä oon koittanu antaa nii on kauhee yskiminen ja kakominen alkanu. Ei oikeen uskalla enää yrittää :smiley-ashamed008. Ja tuntuu tosi kaukaiselta ajatus että hän söisi kunnolla kiinteää ruokaa. Tällä hetkellä syö siis niitä mun tekemiä soseita, jotka ei ole ihan sileitä, vaan niistä löytyy sattumia. Esim. kalan pilkon vain veitsellä, samoin lihan. Ne menee sit mukavasti alas kasviksen kans sekoitettuna.
 
Mikä merkki ois mahdollisimman kotimaista "laatukamaa" :) ?

Eikös Valion Onni ole ainoa oikeasti suomalainen...? Toki Nestleäkin (Piltti, Bona) valmistetaan Suomessa, mutta on monikansallinen yhtiö kummiskin. Ja siitä kuinka laatukamaa ovat, ollaan montaa mieltä... :rolleyes:

Luomuruokaa, mutta alunperin ulkomaista, tarjoavat Hipp ja Ella's Kitchen. Myös Semper on ilmeisesti arvostettu lasten valmisruokavalmistaja?

http://www.semperlastenruoka.fi/tietoa-meista

http://www.hipp.fi/index.php?id=23

http://www.ellaskitchen.fi/tuotteemme

http://www.nestle.fi/Brands/Lastenruoka

http://www.valio.fi/onni/?snsrc=aws...w=valio onni&gclid=CNKno6CK1MECFUsMcwodU3AA2g
 
Ruoka tulee purkista kunnes siirrytään syömään samaa ruokaa. Kokeilin tarjota omaa tekemää sosetta, mutta ei maistunut. Mulle pääasia on, että lapsi kasvaa ja saa ruokaa

Edit: voisin artikkelin luettuani vielä kokeilla tehdä soseita itse. Imetän vielä, joten luotan kyllä, että lapseni sitäkin kautta saa tarvitsemansa ravinteet.
 
Muokattu viimeksi:
tirppa syö nykyään jo samoja ruokia kuin me mutta jos lähdetään johonkin otan valmissoseet mukaan. Ja tietty jos ei jaksa joka päivä kokata niin valmisruokaa syö. Yleensä kuitenkin ihan kunnon kotiruokia. Kun tirppa oli alle vuoden ikäinen tein pakastimeen valmiiksi soseita kun tämä niiden syömisen aloitti.
 
Takaisin
Top