Mikäs olis paras eka turvaistuin autoon?

Kultakutri

Näppärä viestien naputtelija
Lokakuunmammat 2015
Kun googlettaa niin saa 100 eri vaihtoehtoa ja kaikki on aina parhaita jossain testissä.

Meillä on isofix mahdollisuus joten sillä haetaan ekaa istuinta
 
Me valittiin ensin rattaat ja sitten niihin sopiva hyvin testeissä pärjännyt turvakaukalo. Rattaat rajasivat vaihtoehtoja muutamaan.
 
Me käveltiin kauppaan ja sanottiin haluavamme edullisimmat..:) kai sekin on kriteeri muiden joukossa..ostettiin isofix liitännällä..
 
Käytiin ostamassa Brio Primo Isofixillä, vaikuttaa todella hyvältä ja kuten myyjä myös toisessa kaupassa sano niin suomen markkinoilla ei ole huonoja istuimia. Ne kalliimmat maksavat merkin takia enemmän ja ovat ehkä enemmän hifisteltyjä Meillä oli kriteerinä että on kevyt ja helppo kantaa, isofix ja että aurinkokuomu ei ole kiinteästi kiinni kantokahvassa vaan erillinen säädettävä, lisäksi tuo primo oli vielä mielestäni aika hyvännäköinen turvakaukalo
 
Ainakin brion telakan saa myös vöillä kiinni jos jollakin ei ole isofix kiinnitystä. Meillä brio ja oon ollu tyytyväinen.
 
Meilläkin on Brio Primo ja ollaan tykätty. Saa suoraan Brio Smile -runkoon kiinni ja esikoinen ainakin mahtui siihen hyvin yli 1-vuotiaaksi.
 
Oma kriteerini oli turvallisuuden lisäksi kaukalon keveys (kun on selkäongelmia) ja yhdistäminen rattaisiin (ei tarvitse nukkuvaa vauvaa siirrellä ja unet jatkuu!).
Maxi Cosi cabriofix ostettiin esikoiselle ulkomailla käydessä ja seuraava tulokas saa sen pian käyttöönsä. Kiinnitys jalustan kanssa isofixillä tosi kätevä, siinä on kaksi merkkivaloa joista näkee että kaikki on oikein kiinni. Lisäksi jalustaan (joita on kaksi eri vaihtoehtoa) saa halutessaan myös seuraavan kokoluokan Maxi cosin istuimen kiinni. Helppo ottaa kaukalo irti ja kaukalon saa myös helposti vöillä toiseen autoon. Jalustan kanssa kaukaloa voi tosi hyvin kallistaa pitkillä matkoilla. Rattaita varten saa erilaisia adaptereita, eli saa myös eri rattaisiin kiinni.
Ainoa miinus se, että olkapehmusteet voivat tipahtaa helposti jos ei pidä niistä huolta kun avaa vyöt. Meillä mies tai mummo hukkasi toisen ja nyt tilasin netistä uudet.
 
Meillä ehdoton vaatimus oli turvallisuus. Halusin myös jalustan, sillä kahdelle vöiden pujottelu alkaa rassata jossain vaiheessa. :) Merkin määräsi vaunuihin saatavana oleva adapteri.

Meille ostettiin cybexin aton 3s.
 
Kiddy evo-lunafix hankittiin tällä viikolla. Ainoa turvakaukalo jossa saa vauvan makuuasentoon ajon aikana. Ehdottoman tärkeä ominaisuus meillä, koska autoillaan paljon ja yllättäen saatetaan joutua keskelle ruuhkaa, jossa menee pahimmillaan parikin tuntia.. Pientä vauvaa ei ole ergonomista istuttaa kaukalossa pitkiä aikoja.
 
Mä oon miettinyt just tuota, että pieni vauva ei saisi olla kaukalossa pitkään. Mutta monihan asuukin pitkän matkan päässä sairaalasta, ja autolla sieltä yleensä kotiudutaan. Vai koskeeko se suositus (tai mikä lie) vain toistuvaa käyttöä?
 
Muistaakseni luin jostain että 2h maksimissaan yhteen menoon istuttavassa turvakaukalossa saisi olla. Pienen vauvan ranka ei vielä kestä istuvaa asentoa ja keuhkot painuu hieman kasaan,jolloin hengitys ei ole niin tehokasta.
Me asutaan Euroopan yhdessä ruuhkaisimmista paikoista ja täällä riski jäädä moottoritiellä täysin blokkiin ruuhkaan on todella suuri. Onneksi täällä tuo Kiddyn turvakaukalo oli hieman siedettävämmässä hinnassa kun Suomessa
 
Brio Primo + jalusta oli meidän valinta.

Istuin on hieno ja sporttinen mutta tärkeimpänä syynä pidimme sitä, että sivutörmäys suojat olivat korkeat. Kaukalo on myös erittäin kevyt vaikka onkin aika massiivisen kokoinen. Ensin hieman vierastin mielestäni erikoisesti muotoiltua kantokahvaa mutta äkkiä siihen tottui ja nyt tuntuu oudolta kokeilla muiden hankkimia istuimia. =)
 
Kaukaloista oisin halunnu Cybex Atonin, mutta Brio Primo oli paljon edullisempi ja samassa turvallisuusluokassa. Tosin Primo jäi mun mielestä vähän turhan pystyasentoon meidän autossa.

Isännän autoon ostettiin istuimista Recaro Monza Nova IS (miesten suosikki kun Recaro tekee rallipenkkejä) ja mun autoon tuli pitkällisen harkinnan kautta Cybex Sirona. Monza Nova käy myös isännän autoon kun sillä on pakettiauto ilman Isofixiä. Mutta käy myös anopin autoon Isofixeillä.
 
Meillä on ollut käytössä Maxicosin Peble. Ei kevyin kantaa mutta eipä sitä oikeastaan ole kannettukaan kun menee meidän vaunuihin kiinni. Tämän saa kiinni isofix telakalla jossa on tosi selkeät merkkivalot joten voi olla varma että on oikein kiinni.
Mutta kaikkein onnellisin olin tästä valinnasta nyt kun lapsi lähestyy puolen vuoden ikää ja mentiin ostamaan seuraavaa istuinta. Samaan jalustaan saatiin ostettua seuraavakin istuin, joten tässä kohtaa säästettiin lähes 200€.
 
Takaisin
Top