Mikä ruoka/syötävä himottaa, mikä inhottaa?

Huomasin töissä että suklaa alkoi ällöttää kun sitä ajattelinkin. :S Samoin kananmuna alkoi ällöttää kun näin telkkarissa mainoksessa paistetun kananmunan. Heti tuli oksennusrefleksi. 

Salaatti on alkanut himottaa ja samoin kaikki suolainen ruoka. Myös lakritsi. Kalapuikot on ainakin tänään ollut tosi herkkua, mitä teki mieli syödä paljon! Sen huomasin ettei ketsuppi maistu enää hyvältä vaikka aina tykkään ruuan päälle laittaa. :/
 
Niin ja sellanen ruoka ku sushi alko himottaa olikoha eile vai toissa päivänä ku käytiin kaupassa ja näin pakasteessa jonku sushi lootan. Viime kesänä tein mut ei ollu kovin hyviä. :S Nyt kummiski mieli tekee iha älyttömästi!!! Ehkä eniten sitä riisiä. 
 
Suklaata, suklaajätskiä, suklaakakkua, suklaamuffinsseja, suklaakastiketta, suklaa suklaa suklaa suklaa suklaa... :D joidenkin mielestä tää voi olla aika "normaali" himo, mutta mulle EI!
Oon ollu aina niitä ihmisiä, joiden suklaan syönti rajottuu lähinnä joululle, ja satunnaisesti pieni patukka menkkojen aikoihin. Koskaan ei oikeestaan oo suklaa "himottanut" niinkuin nyt raskaana! Mulle tää on jotain aivan uutta!! Just eilen vetelin itekseni suklaa päällysteisen kääretortun, jossa oli suklaata sisälläkin. Oisin voinu upottaa sen vielä suklaakastikkeeseen ja syödä suklaajätskin kanssa, jos ois niitä ollu tarjolla :DD Ennen tollanen mielikuva ois oksettanu mua!

Toinen on mäkki safka!! Taas tällanen "normaali" juttu, joka ei todellakaan oo mulle normaalia! Ennen pystyin ilman mitään ongelmia menemään mäkkiin siskon seuraksi ja tilata vaan veden ja olla tosi tyytyväinen, koska tosiaan mun ei tehnyt sitä ruokaa mieli (ja ei, en oo mikään terveysintoilija, oon ylipainonen herkuttelija, mutta nää on sellaset jutut mitä ani harvoin tuli syötyä). Nyt joka kerta kun oon systerin seurassa, yritän houkutella sen mäkkiin mun kanssa (mikä ei oo vaikeeta, koska se on mäkkiruuan suurkuluttaja :D)

Mua ei erityisemmin oo inhottanu tai ällöttäny mikään. Paitsi jotkut jutut, mitä tuli syötyä ennen raskautta on jääny pois ruokavaliosta. Niinkun jalopenot... ahmin niitä ihan mielettömästi ennen raskautta, mulle tuli joku ihme himo niihin yhtäkkiä, ja ois voinu luulla et oisin sillon ollu raskaana :D mutta raskauden alettua ne rupes jotenkin maistuu "pahalle" enkä halunnu niitä enää :(
 
Mulla menis kiivejä ja omenoita nyt niin paljon ku jaksaa kaupasta kantaa. Normaalisti en saa niitä syödä, aiheuttavat anafylaktisen shokin,mutta nyt raskaana ei aiheuta mitään allergia oireita. Lisäks maistuu suolaset ruuat ja jostain syystä tykkään nyt järsiä kaikkea raakana. Porkkana, kukka-ja parsakaali uppoo tosi hyvin dipattuna sweetchili soosiin. Myös raaka sipuli on hirmuisen hyvää leivällä ja salaatissa. Popcorni on hirmusen hyvää. Maitoo ja juguu tekee kans mieli ihan hirveesti. Karkkia ei kauheesti tee mieli, mutta sillon ku himo iskee niin nougat suklaata on saatava. Metukka on kans hirmusen hyvänmakusta vaikkakin rasvasta ja toisinaan mäkkärin juustoburgerit.
Kahvikin maistuu hyvin. Batterya tekee mieli ihan hirveesti, mutta en ole juonut. Kokis uppoo kans erityisen hyvin.

Inhokkeihin laittaisin ruisleivän, se on normaalisti ainoa leipä jota syön, mutta nyt ei mene alas niin millään. Kalanhaju saa voimaan tosi pahoin, sitä en edes saa syödä allergian takia normaalistikaan. Vesi ei maistu ollenkaan, siitä meinaa tulla yrjö.
 
Nyt kun ollaan hieman yli puolivälin on olo tasaantunut voi syödä aikalailla normaalisti taas...

Mutta alkuraskaudesta oli vaikeuksia kun ei mikään maistunut.. kaikki ruuat tuntuivat ajatuksena ällöttäviltä... Paitsi yhden tietyn ravintolan pippuripihvi! Sitä tulikin sitten käytyä syömässä useamman kerran viikossa... :) Hyvinä päivinä myös pekoni meni alas :)

Suolaista tekee siis mieli enemmän kuin makeata... tosin voin syödä mitä tahansa makeatakin, mutta himot on suolaiseen :)

Minun kohdallani pitää paikkansa väite että poikaa odottava himoaa suolaista... :)
 
Hmm, miun on ainaki tässä vaiheessa vähän "hankala" sanoa, että mikä himottaa tai inhottaa, kun on jatkuva ällötys päällä, niin tulee syötyä oikeestaan sitä mitä sillon just tekee mieli ja mikä menee alas. Mutta se mitä useammin tekee mieli kun on nälkä, niin on kaikki rasvaset pikaruuat hampparit, varsinkin RANSKALAISET ja muutenkin peruna ja KEBAB <3 :D Vielä parempi jos on kebab ranskalaisilla. Pizzaa vois kanssa vetää ihan mukavasti. Ykskin päivä käytiin kaverin kanssa syömässä, söin oman kebabin ranskalaislla ja vielä neljäosan kaverin pizzasta. :D

Kaikenlaiset hedelmät ja mehut maistuu myös oikein hyvin, varsinkin silloin kun on niin paha pahoinvointi, että edes nuo kebabit ei maistuisi, pelkkä ajatuskin ällöttää. Suklaata en voi kuvitellakaan syöväni, mutta hedelmäkarkit ja eritoten salmiakki on niiin nam!
 
Nyt on pikkuhiljaa alkanut ruoka maistumaan melkein normaalisti. Ketsuppia, perunoita, salmiakkia ja kirpeitä karkkeja tekee usein mieli. Pitsaa tilattiin eilen ja siinä ollut kana jäi syömättä. Ennen myös rakastin valkosipulia ruuissa, mutta nyt pelkkä ajatus oksettaa :)
 
himottaa tuore kurkku hirveeesti ja vesimeloni.oikein kovastikkin :) aika oudot miulla himot kun kohdistuu lähinnä koko ajan hedelmiin ja vihanneksiin.
inhottaa kyl kaikista eniten rasvainen ruoka.esim.lihapihvi mutta en söis muutenka ku en syö lihaa.mut kyl pihvit etoo ja makkarat.se haju jo.kahvi inhottaa.ja ennen söin kyl silliä ainoana eläinkunnan tuotteena silloin tällöin mutta nyt se etoo niin etten voi!! :/
 
Täällä ekalla kolmanneksella vedettiin pelkkiä omppuja ja päärynöitä. Mikään muu ei pysynyt sisällä. Suolan tarpeen korjas sitten Tuc-suolakeksit (joita tuli syötyä niin paljon että nyt juostaan kaupassa lujaa sen hyllyn ohitse..)
Inhokkeja oli vaikka kuinka paljon! Kahvi muunmuassa. Normaalisti juon monta pannullista sumppia päivässä.

Tokalla kolmanneksella suurin himo oli minttujäätelö. Normaalisti en syö minttua juuri missään muodossa. nyt oli vaan saatava joka kauppareissu edes pieni minttu-puffet jätski.
Toinen himoherkku oli kirpeet hedelmä karkit! makuunista piti säkkikaupalla rehata kotiin kirpeitä kiinalaisia :)
Varsinaista 2/3 kauden inhokkia en nyt muista. Oon aika nirso muutenkin ruuan suhteen.

Nyt vikalla kolmanneksella suuren suuri himon kohde on ollut mansikat! Tavallisesti syön ehkä 1l mansikoita koko kesänä, mutta nyt on mennyt jo monen monta ropposta. Myöskin Nektareita meni ennen mansikka sesonkia viikossa kilotolkulla! Närästyksen vuoksi kaikki ruuat ei sovi, joten naposteluksi oon tehny jääpaloja :D ai että kun on kiva rouskutella :)

Kaikenkaikkiaan rasvamätöt on jääny vähemmälle. Hesessä on käyty raskauden aikana kerran vai kaks ja aina on oksennettu sapuskat samantien. Myöskin koko raskauden kestänyt suurista suurin inhokki on ollut Suolakurkut! ei palaakaan voi pistää suuhun.

Mutta sitten herkut maistuvat entistä paremmin, oli sitte kyseessä suklaa leivokset, toffeet, jäätelöt yms. Kaikki menee :D (Ah, Ben & Jerry's  New York Super Fudge Chunks <3)
 
Raskausaikana inhokit ovat muokanneet omaa ruokavaliotani hyvinkin terveelliseen suuntaan sillä kaikki rasvainen, suolainen ja sokerinen inhottaa. Ihan kiva juttu näin.

Nyt alle kuukausi laskettuun aikaan on alkanut himottamaan lähes kaikki raskausaikana kielletyt ruoat esim. nori-sushi, valkohomejuusto ja lakritsi. Liittynee osittain verenpaineen laskuun.
 
"Himottaa" melkin kaikki se mitä ei juurikaan ennen raskautta syönyt tai saanut alas. Isona yllätyksenä itselle, keitetyt/höyrystetyt kasvikset ym "terveysruoka" .. Ja näistä herkuista ihan uutena yllätyksenä suklaamurot, suklaasta en kuitenkaan piittaa.

 Inhokkeja taas, lähes kaikki rasvanen, kala, ketsuppi ja suklaa! Esimerkiksi pekonin haju tai halloum juusto jota ennen söi paketti tolkulla.. Ei vaan enää pysty.
 
Mua on alkanu ällöttää jauheliha ja jos joku paistaa vaikka pihviä niin se haju on ihan järkyttävä. nenästä on tullu niin herkkä et haistan ihan omituisiakin asioita mitä kukaan muu ei varmaan haista. ennen rakastin kakkuja ja leivoksia ja karkkia yms  kaikkee makeeta mut nyt nekin ällöttää. Voisin syödä salaatteja ja hedelmiä ihan loputtomasti ja jugurttia vois kans syödä vaikka kuinka paljon.
 
Inhokkeja on tullut aika paljon; kuvotuksen tullessa on kamalaa olla esim. kaupassa. Täytyy aina vaan valita niitä tavaroita, jotka aiheuttaa vähiten kuvotusta...Yleisesti ottaen ei vaan tee mieli ruokia, mitä ennen on syönyt, esim. sipulin käsitteleminen saa aikaan pahan olon. Jos jääkaapissa on jotain ruokaa ilman kantta, sen haju on etova. Suklaata ei tee mieli, eikä oikeastaan mitään suolaista. Ostin karjalanpiirakoita ja ne ällötti, mutta sitten kun söin juuston ja margariinin kanssa, ne maistuivat ihan hyviltä. Eli tämmösiä kummallisia eipäs-juupas-fiiliksiä...

Mielitekoja on muutamia; appelsiinit ja mansikat eniten... Syön aamulla vaniljajugurttia, jonka joukkoon laitan mansikoita ja mustikoita ja appelsiinin. Tällaisella ruokavaliolla voisin ihan hyvin olla koko päivän. Kylmä ja kirpeä maistuu ihanalta, esim. karviaismarjat, jotka on ollut jääkaapissa.
 
Eilen tuli sellainen ihmetys; että ostin broiskun kaupasta ja ajattelin tehdä kanasalaattia, mut sit söin hiukan kanaa ja ykskaks tuli sellainen no more-fiilis, etten pystynyt enää syömään yhtään... Ja miten hyvältä se broisku on normaalisti maistunu...! Muutenkaan ei tee yhtään mieli mitään lämmintä ruokaa. Ihmeellistä... No, tein täks päiväks töihin mukaan sitä kanasalaattia- toivottavasti maistuu paremmin!

http://babystrology.com/tickers/baby-ticker-glass.swf?parent=Nohna&year=2013&month=4&day=17&babycount=1">http://babystrology.com/tickers/baby-ticker-glass.swf?parent=Nohna&year=2013&month=4&day=17&babycount=1" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="120" height="180">
 
 Vadelma- ja boysenmarjajogurtti ja sitrushedelmät, erityisesti klementiinit on kovassa suosiossa. Banaanit, viinirypäleet ja pähkinät tulee toisella sijalla.

Juustoja inhoan ylikaiken, jo pelkkä haju sai alkuraskaudessa melkein oksentamaan. Joidenkin pastojen haju on kans kuvottava.

Karkit ja suklaa on jääny nyt pois, imeläkään ei oikein maistu.
 
Inhottaa:
-paistetut ruuat
-tofu, pavut, linssit ja sun muut kasvisruuat (olen kasvissyöjä, mutta raskauden aikana olen "joutunut" myöntymään ottamaan lihavaihtoehdon ravintolassa, kun kaikki kasvisvaihtoehdot ovat ällöttäneet niin kovasti :sad001 en pidä tästä)
-juustot (minähän rakastan juustoja!?), kuten myös
-maitotuotteet (niitä kuitenkin syön/juon välillä, mutta itse ei voi valmistaa mitään näistä) ja
-valkosipuli , entinen rakkauteni sekin mokoma
-sipsit
-itse tehty ruoka ylipäätään :sad001 .. Ravintolaruoka ei ällötä laisinkaan, erittäin haastavaa.
-tähteet

Himottaa:
-salmiakki
-irtomaustekurkku
-kirpeät karkit
-raikkaat hedelmät ja marjat kuten kiiwi, appelsiini, vesimeloni, mandariini, mansikka, mustikka
ja niistä tehdyt smoothiet ja mehut
-earl grey tee hunajalla
-mämmi :D näin pääsiäisen alla
-äitini tekemät leivonnaiset kuten mustikkapiirakka (en ole vaan päässyt pariin vuoteen maistamaan niitä)
 
Mä syön yleensä kasvis-ja proteiinipainoitteisesti kohtuullisen vähähiilarista ruokaa. Rakastan wokkeja ja salaatteja.

Nyt tökkii kasvikset, ja pahasti! Sekä kylmänä, että lämpimänä. Hyi olkoon! Ainut mikä menee on tomaatti ja kurkku leivän päällä. Siis leivän!
Nyt siis uppoaa ainoastaan hiilarit. Nuudelit, keitetyt perunat, pasta, leipä ja kaurapuuro. Voi luvata, että alkaa kiloja ropisemaan, mutta sitä on syötävä, mikä uppoaa. Ei auta.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
+tummat viinirypäleet
+kaakao
+itse tehty sämpylä voilla ja juustolla, jos ei jaksa ite väsää niin menee Samsara-leipomon sämpylät

-valkosipuli on vieläki kammotus nro. 1 hajunkin puolesta jo
 
Takaisin
Top