Mikä oli imetyksessä ihaninta, mikä kamalinta?

Miramaria

Tietävä tietäjä
Miinuslistelle menevät ainakin:
- haavaumat nänneissä
- toistuvat rintatulehdukset
- maitovanat lattiassa/seinissä/sohvalla/kaikkialla
- sitovuus

Plussaa:
+ vauvanruoat aina mukana
+ lapsen katse rinnalla ollessa :love017

Viimeinen kohta aikalailla korvaa kaikki imetyksen tuskat! Ainakin melkein.
 
Aivan yllätyin, että imetys voidaan kokea myös osittain kamalana. Itse en muista siitä mitään sinällään kamalaa. Nännit olivat ensimmäisinä päivinä todella arat. Se kai kuuluu totutteluun. Joka kerta kun vauva tarttui kiinni tai irrotti kihahti vedet silmiin. Rasvailu auttoi. Ruokintaan tottui nopeasti. Rintatulehduksenkin sairastin, mutta siitäkin parani. En ajatellut sen sinällään johtuvan imetyksestä. Aivan mahtavaa oli, että lapsella oli aina eväät mukana. Ja että kykenin tarjota hänelle parasta mahdollista ruokaa ja suojaa. Koin imetyksen hyvin luonnollisena osana äitiyttä. Imetyshetket olivat ihania, täynnä rakkautta omaa lasta kohtaan. Näissä hetkissä tarjotaan vauvalle myös syliä, lohtua, turvaa ja läheisyyttä. Keskinäinen side vahvistuu.
 
- sänky aina märkänä -> kylmä
- vauva ei halunnut tissiä -> huuti
- järkyttävät antibiootit itsellä -> 2kk ilman imetystä, alussa "imetystä" 0,5vkoa.
- natsi kätilöt nalkutti asiasta -> paska fiilis

+ lopulta päätin ottaa itsestäni niskast kii -> pulloruokintaan ja äiti & poika tyytyväisiä ♡
 
Kamalinta oli se, että maito ei noussut ollenkaan, vaikka kaikki tehtiin juuri niin kuin pitääkin. Imetys ei ollut mahdollista, vaikka sen eteen raadoinkin yötä päivää viikkojen ajan. Ja hirveää on myöskin lukea imetysmyönteistä propagandaa kaikkialta, kun imetys ei ole kaikille mahdollista.
 
- Maitoa ei noussut riittävästi, vaikka kaikkeni tein.
- Imetys ei ollut helppoa, ensimmäiset 2kk sai joka kerran taistella jotta vauva sai otteen ja sen jälkeenkin vielä säännöllisesti
- Kun yritti pärjätä pelkällä tissillä yön yli, mutta yksinkertaisesti maito ei riittänyt ja joutui hakemaan lisäksi korviketta

+ Taistelun ja kovan työn lopputuloksena saimme nauttia osittais imetyksestä 4,5kk
+ Jokainen kerta, kun vauva hakeutui rinnalle oma-aloitteisesti
+ Hymyt tissillä
+ Ne onnistumiset, kun vauva sai tissistä kiinni ja söi tyytyväisenä
 
Esikoisen kohdalla kurjinta oli alun kipu ja näin jälkeenpäin ajatellen ei ollut riittävästi tietoa vaikka imetyshaluja kyllä oli.
Edelleen muistelen ihanina meidän aamuimetyksiä kun tyttö oli ihan pieni, samalla oli itsellänikin aamiainen ja se kiireettömyys oli mahtavaa.
Nyt toisella kerralla ikävintä on ollut kun poikanen testasi uusia hampaitaan ja viikon verran imetykset oli tuskallisia. Mahtavaa on se, että nyt poikanen saa kiinteiden lisäksi pelkästään rintamaitoa, korviketta ei olla käytetty enää moneen kuukauteen. Aina ilahduttaa nähdä, miten onnellisen oloinen poikanen on syödessään. ♡
 
Olihan se alkuun tuskaisempaa kuin osasi odottaa, maitoa tuli yli äyräiden, toinen tissi oikutteli ja kipuili niin että joskus 4kk kohdilla huomasin lopulta et vau, en enää välttelekään toisesta tissistä imettämistä.. jostain syystä siis toisen rinnan heruminen oli todella kivulias ja se kipu väheni (ei ole loppunu missään vaiheessa, vaan edelleen kipuilee ajoittain ) vasta maitomäärän tasaantuessa. Yksi ärhäkkä rintatulehduskin oli.:arghh:

Lapsi pian 13kk ja tissillä viihtyy edelleen. Aamuimetys on se tärkein, muuten pärjää jo tarvittaessa ilman tissiä koko päivän. Parasta on se läheisyys ja näky kun vauva nauttii äidin läheisyydestä :Heartred
 
Ihaninta on ollut se, että vaikeuksista huolimatta onnistuimme imetyksessä, mikä ei tosiaan ole itsestäänselvyys. Ihanaa on pojan onnellinen ilme rinnalla ja rauhallinen yhteinen hetki. Ihanaa ollut oman tiedon lisääntyminen aiheesta ja se, ettei arvota enää itseä tai muita imetyksen keston vuoksi, oli se sitten päivissä tai vuosissa mitattua. Ihanaa ollut saada tukea imetyksen tuki ryhmältä, jossa tukiäidit todella haluavat auttaa, eikä syyllistää.

Kamalaa oli alku; ei saanut kunnollista tietoa mistään, oma epävarmuus ja hormonimyrsky, tuntui ettei tästä mitään tule ja itketti. Sammas oli myös inhottavaa, sattui tosissaan, mutta onneksi siitä päästiin. Kurjalta on tuntunut vastakkain asettelu ja ennakkoasenteet liittyen imetykseen, eli teit niin tai näin olet väärässä. Olen lukenut vain yhden syyllistävän kommentin, jossa parjattiin korviketta antavia, mutta se yksikin tuntui pahalta juuri sillä hetkellä. Olen lukenut ja kuullut useita kommentteja, joissa tuomitaan imettävät äidit kiihkoilijoiksi, "natseiksi", jopa sairaiksi :sad001 kamalaa ollut huomata, kuinka helppoa on tuomita erityisesti vieraita ihmisiä.

Kaiken kaikkiaan meillä imetys on ollut kuitenkin positiivinen asia. :) eihän se kaikille sitä ole syystä tai toisesta eikä tarvitsekaan olla, jos joku toisin valitsee, mutta kaikille äideille tulisi antaa mahdollisuus onnistuneeseen imetykseen, jos hän näin toivoo. Se ei nimittäin ole aina helppoa, edes meille, jotka imetämme pitkään. Yhteistyötä ja ymmärrystä toivoen :Heartred
 
Kamalinta
-kauhea tunne kun maitoa nousee rintoihin
-haavat nänneissä
-piti imettää tunnin välein 40min yötä päivää
-ote onnistui vain rintakumilla
-maitoa valuu joka paikkaan
-täysi riippuvuus

Ihaninta
-tieto että vauva saa parasta ravintoa
-oikean lämpöistä oikea määrä
-kulkee mukana
-ei tuttipullorallia (pesua,keittoa)
-ilmaista
-tyytyväinen vauva rinnalla
-arvokkaita hellyyden hetkiä vauvan kanssa jota vain äiti voi tarjota


Itselläni imetys kesti vain n.2kk synnytyksestä oli kulunu 1,5kk kun todettiin kohtutulehus, ja lääkkeet hidasti maidon tuloa niin että lli pakko ottaa korvikkeet käyttöön. Ei enää yrittäny rinnalla kunnolla kun oli kaks viikkoa saanu pullosta helposti
 
Nyt kun vielä tarkemmin jälkeenpäin mietin, niin kaikista kurjinta taisi kyllä olla imetysohjauksen ja tiedon puute. Yritin kovasti ottaa asioista selvää, mutta minkäänlaista neuvontaa ei sairaalasta tai neuvolasta tullut. :sad001 Varmasti hyvässä ohjauksessa olisi nännihaavoiltakin vältytty. Imetyksen tuki -ryhmä on aivan loistava, ja on harmi, että en siihen törmännyt imetysaikana. Kuulemma nännihaavaumat eivät kuulu normaaliin imetykseen ollenkaan! Hammasta purren siis aluksi täällä puurrettiin.

Kun ongelmista päästiin, imetyshetket olivat ihania! :love017
 
Minulla imetys on kuulunut luonnollisena osana äitiyteen.
Esikoisen kohdalla imetys lähti heti rullaamaan, mutta tää toinen ei oikein aluksi handlannut oikeeta imemisotetta ja sillä oli alkuun vähän muutakin ongelmaa josta selvittiin kyllä. Rintapumppu oli silloin minulle kallisarvoinen aarre, kun vauva ei jaksanut imeä rinnalta, otti vain tuttipullosta. Molempia täysimetin n.4 1/2kk ja siitä eteenpäin kiinteitten kanssa olis tavoite tämän toisenkin kohdalla imettää 1 v asti.

Miinukset:
- lasten syntymästä 3pv ihan jäätävä maidon nousu rintoihin.
- Aluksi liiallinen maidon tulo
- paidat märkänä välillä liivinsuojuksista huolimatta

Plussat:
-ruuat aina mukana sopivan lämpöisenä
- läheisyys vauvan kanssa
-hymyt ja naurut syömisen jälkeen oli kyllä ihan parasta!
-rauhalliset aamu ja esikoisen päikkäri ajan imetykset.
-Ja paljon muitakin plussia:)
 
- Reilu kaksi kuukautta kestänyt päivittäinen raivoaminen rinnalla
- Imetykset kestivät alkukuukaisina tosi pitkään
- Suihkurinnat
- Sängyn jatkuuva suojaaminen/ rintojen vuotaminen
- Jatkuva rintaliivien käyttö
- Oman ajan vähyys, tai syyllisyys siitä (olis pitänyt olla kotona imettämässä...)

+ Kätevää silloin kun vauva huutamatta tajusi rinnan ottaa
+ Ensi hymy
+ Yöllä ei tarvinnut nousta lämmittään pulloa. Riitti kun nosti vauvan viereen ja sai itsekin vielä nukahtaa
+ Vähemmän pakkaamista reissuun
+ Läheisyys
 
En nyt sano, että kamalaa on ollut, mutta ikävä muisto on se, kun imetys ei pienten keskosten kanssa sujunutkaan heti ja itsestään kuin oppikirjassa. Monen kuukauden työ ja huoli pienipainoisten kaksosten kasvamisesta on todella stressaavaa uudelle äidille. Etenkin neuvolan ja ammattilaisten painostus korvikkeen antamiseen ahdisti. En ollut pystynyt kantamaan lapsia tarpeeksi pitkään kohdussa, joten kai imetys tuntui jotenkin hyvittelyltä. Imetys oli aluksi vaivalloista ja aikaa vievää. Pullosta sai annettua maidon niin paljon nopeammin. Pumppaaminen oli tappavan tylsää ja vei monta tuntia vuorokaudessa. Rinnat eivät oikein tahtoneet edes kestää sitä. Ja se pullojen peseminen.. ei ole kyllä ikävä! Alussa maitoa oli kaikkialla ja haisi vain hiki ja hapan maito.

Ihaninta oli, kun imetys kuitenkin onnistui ja kaikki vaiva palkittiin moninkertaisesti. Kahdenkeskinen hetki vain toisen lapsen kanssa oli itselleni tärkeä, vaikka toki imetin myös yhtä aikaa. Yöt helpottuivat, kun tytöt jaksoivat imeä rintaa myös unisina ja sai jättää yöpumppaamiset ja pullot pois. Oli ihanaa nukkua vauva kummassakin kainalossa. ♡ Imetän yhä vuoden ikää lähenteleviä tyttöjä ja tavallaan odotan ja pelkään yhtä aikaa imetyksen jossain vaiheessa loppuvan. Minulla ei ole vielä kiire.. :)
 
Miinukset:

-maidontuotannon hidas käynnistyminen
-haavaumat nänneissä
-esikoisen kohdalla rintatulehdus
-molempien rintaraivarit (ja minä itkin)
-huonot imetysliivit, joista kyl hankkiuduin eroon, mutta hankalaa oli löytää hyviä

Plussat:

+onneksi jaksoin yrittää ja sain lopulta onnistumisen kokemuksia
+oli ihanaa katsella omaa lasta imettäessä
+yöllä riitti, kun käännyin kyljelleen ja tarjosin tissiä suuhun ja nukahdettiin heti, kun vauva oli imenyt
 
Miinukset:
Alussa raju maidonnousu-> rintatulehdus (kun en ollut älynnyt hommata rintapumppua ja maitoa oli liikaa)
Pienet, sisäänpäinkääntyneet nännit->rintakuminkäyttö
Alussa vauvan imu oli tosi kova ja imetys sattui
Liivinsuojat jatkuvasti vaihdettava (kunnes tajusin hommata erimerkkiset liivinsuojat, jotka eivät tunnu märiltä vaikka ovat)
Alun maratonimetykset
Lihasjumit
Joskus jännittäminen voinko imettää yleisillä paikoilla

Plussat:
Lähes ilmaista
hygieenistä
luomuruokaa vauvalle
turvallista
Isompaa vauvaa on jo ihana imettää kun hymyjä tulee ja näkee vauvan olemuksesta kuinka toinen kokee rakkautta ja turvallisuutta. Vauva oikein kehrää rinnalla.
Lentokoneessa oli aivan mahtavaa kun sai imettää. Ruoka kulki mukana.
Lapsi pystyy paremmin luomaan kiintymyssuhteen äitiinsä.

En muuten alkuun tajunnut, että rintani olivat ihan pakkautuneet maidosta. Kun tultiin sairaalasta kotiin laitoin maidonkerääjän toiseen rintaan ja aloin imettää toisesta niin maidonkerääjä tuli täyteen maitoa :Heartpink

Toinen juttu, että mulla on alkanut nyt vasta oma paino laskea kun vauva alkanut syömään kiinteitä. Eli imetys ei minua laihduttanut.
 
Plussaa:
-kahdenkeskinen aika vauvan kanssa
-vuorovaikutus
-luottamus omaan itseen ja omiin rintoihin
-sinnikkyys -> imetys jatkuu yhä

Miinusta:
-neuvolan th:n imetyksen torpedointi ja väärät ohjeistukset
-imetys ei laihduta ainakaan minua
 
Mulla ei kahdella aikaisemmalla kerralla imetys ole ottanut onnistuakseen. Nyt kolmannella kerralla imetys on onnistunut. Ja suuri kiitos siitä kuuluu tälle foorumille, omalle odotusajan poppoolle.

Jokaisella imetystaipaleella alussa on ollut kova stressi riittääkö oma maito. Imetysohjausta ei saanut neuvolassa nimeksikään, imetykseen kannustetaan huonosti. Alkuun myös maidon heruminen sattui. Imetysmaratonit ja koko kroppa jumissa.

Plussia tässä imetyksessä on paljon ja suurinosa niistä onkin jo mainittu. Ruoka aina mukana ja oikean lämpöisenä, läheisyys ja tietysti ne hymyt ja nyttemmin myös väli höpötykset. Ihanaa on myös kun vauva pitää vaikka sormesta kiinni samalla kun imee. Tai silittelee tissiä.
 
Kyllä minusta imetyksessä on paljon sellaista minkä voi kokea negatiivisena, vaikka kuinka olisi imetysmyönteinen ja haluaisi antaa kaikkensa lapselleen! :) Mutta hurjan hienoa kuulla näitäkin joilla ei mitään ongelmia imetykseen ole tullut, minusta tuntuu että järkeään lähipiirissä jotakin on jossain vaiheessa ollut! Toivottavasti tästä minunkin kokemuksesta on hyötyä jollekkin imetyksen kanssa painivalle tuoreelle äidille, sillä itsellä oikean tiedon puute oli hirmuinen haaste imetyksen alussa.:greet025

Minä koin ahdistavana ajoittain:
- Imetyksen kivuliaisuus. Meillä ote oli alusta alkaen liian kapea eikä saatu sitä korjattua ennen kuin vauvan suu kasvoi riittävästi. Rintatulehdus ja haavaumat sekä tukokset toivat aina ajoittain oman tuskansa.
- Imetyksen sitovuus. Meillä mentiin täysin vauvantahtisesti ja jokailtaiset kolmen tunnin imetyssessiot kävivät välillä raskaaksi. Niitä oli etenkin ensimmäisen 3 kk ajan. Tunsin itseni sänkyni vangiksi kun mies touhusi ja katsoi elokuvia, itse pimeässä huoneessa kökötellessä oli hieman tylsää.
-Se täydellinen tietämättömyys mikä esikoisen kohdalla oli. Kummallisesti en ollut osannut varautua yhtään siihen että kuinka hankalaa imetys voi oikeasti olla. Neuvolan imetysohjaus oli aivan olematonta. Roikuin imetystuki ry:n sivuilla ja muilla vastaavilla päivittäin ja koitin saada selkoa että mikä on asiaan kuuluvaa, mikä ei.
- Suihkutissit jotka täyttyivät holahtamalla toivat haastetta niin imetyksen ajoittamiseen, pumppailuun kuin vaatteiden kuivana pitämiseenkin.
-Minua julki-imetys ahdisti. En todellakaan suostu jäämään kotini vangiksi vain koska imetän ja välillä tuntuu että ympäröivä maailma tätä äideiltä vaatii. Imetin missä satuin olemaan ilman ongelmia, mutta ajoittain tämä kyllä tuntui ahdistavalta.

Minä koin maailman ihanimpana asiana:
+ Sen läheisyyden ja rakkauden mitä vieressä tuhiseva, rinnalla ruokaileva vauva aiheutti. Vaikka imetys välillä ahdisti ei ahdistus ikinä kohdistunut vauvaan, rakas nyytti tuntui maailman parhaalta siinä vieressä kivuista huolimatta. Sitä tunnetta on hankala kuivailla, mutta varmasti jokainen imettävä äiti tietää. Ja äiti yleensäkkin. :wink
+ Liikkumisen helppouden ja aina valmiit ateriat. Ikinä ei tarvinut miettiä ruokien säilytyksiä, valmistuksia tai muuta säätämisiä. Rakas ystäväni siirtyi jossain vaiheessa pulloruokinnalle ja tuumimme yhdessä että imetyksessä on selkeästi etu tässä ruokinnan nopeudessa ja sujuvuudessa.
+Yöimetyksen maailman helpoin asia, eikä tarvinut herätä nousemaan ylös sängystä pullolle.
+ Rinta oli maailman paras lohtu. Mikä sen parasta kun pystyy antamaan vauvalleen jotakin minkä tietää hänelle olevan tärkeä ja josta lapsi saa valtavasti lohtua.
+ Vauvan isä oli ihan mahdoton tuki ja turva. Hän on niin imetysmyönteinen ja innokas auttamaan asiassa, että kun imetys sitten onnistui oli saavutukset koko perheen yhteisiä :)
+ Oma kasvu vanhempana. Imetyksen opettelu ja muu kasvatti ainakin minua vanhempana valtavasti, ihan niinkuin kaikki vauvan hoidollinen asia. Koen että oon saanu paljon rohkeutta ja uskallusta kun olen onnistunut tässä. :)

Meillä imetys yhä jatkuu 8 kk esikon kanssa, tähdätään ainakin suositusten mukaiseen 1 vuoden ikään. :) Kaiken kaikkiaan ihan huippu juttu, vaikka ensialkuun koinkin imetyksen pakollisena suorituksena. Nyt olen onnellinen että sinnikkäästi selätettiin kaikki vaikeudet. :Heartred Jokaiselle imettävälle tai imetys aloittelevalle suuri tsemppihali täältä, aina se ei ole pelkkää ruusuilla tanssimista :love017 Ja pettymyksen kokeneille, imetyksen epäonnistuminen ei tee teistä ikinä huonoa äitiä! :) Pääasia että lapset voi ja kasvaa hyvin!
 
Muokattu viimeksi:
Yhtenä miinuksena haluaisin nyt imetystaipaleen mahdollisesti ollessa ehtoopuolellaan mainita lopettamisen aiheuttaman tuskan. Tytöt ovat 13kk ja olen siirtynyt imettämään enää vain aamuin ja illoin lasten aloitteesta, mutta myös osin ihan helppouden takia. En haluaisi imetystä kuitenkaan vielä lopettaa. Mennään näillä niin pitkään kuin edes toinen haluaa rintaa vielä syödä.. :)
 
Takaisin
Top