Migreenit

Pikkuinenmyy86

Puuhakas puhuja
Tässä ketjussa olisi kiva kuulla odottavien äitien kokemuksia migreeneistä raskausaikana ja samalla tarjota vertaistukea.
 
Onko muilla ollut raskauden aikana pitkäkestoisia migreeneitä? Onko joku lääkitys joka auttaa, vai koetatteko selvitä ilman lääkkeitä?
Mulla on teini-iästä saakka ollut voimakas taipumus migreeneihin. Usein kohtaukset on alkaneet kuin salama kirkkaalta taivaalta ja kipu tuntui lähinnä siltä, että kallo halkeaa keskeltä kahtia. Yleisin ja toimivin migreenilääke mulla on ollut aspiriini. Se on nopeuttanut migreenikohtauksen etenemistä oksennuspisteeseen ja oksentamisen jälkeen olen mennyt muutamaksi tunniksi nukkumaan pimeään ja kylmään huoneeseen.

Noh, nytpä olen raskaana. Ensimmäinen migreeni tuli oletettuna hedelmöittymispäivänä ja oli samaa klassista sarjaa, kuin aiemmatkin migreenit. Aavistelin hedelmöittymisen onnistuneen, joten vaisto käski ottaa panadolin ja normaalin 2-4 tunnin sijaan migreeni kestikin 8h. :meh:
Viimeisin migreenikohtaus alkoi 29.6 noin klo: 3.00 aamuyöllä. Uutuutena oli se, että ennen kipua tuli aura ja näin silmäkulmassa väripalloja ja näkö oli toisessa silmässä hieman rajoittunut. Otin 1g Panadolia ja painuin nukkumaan, ajattelin sen menevän sillä ohi. Aamulla heräsin lievästi päänsärkyisenä, mutta koska olen raskaana, niin en piitannut lievästä päänsärystä. Työmatkalla se tosin yltyi ja töissä lähinnä oksensin ja nukuin ja kun vointi kuuden tunnin jälkeen kesti, varasin lääkäriajan ja matkustin lääkäriin. Lääkäri käski ottaa Panadolia ja antoi 2 päivää sairauslomaa. Ja vuorokauden jälkeen migreeni helpotti.
Tänä aamuna (39.6) olo oli hyvä, mutta puolilta päivin jälleen tuli aura ja näkö katosi toisesta silmästä hetkeksi. Soitin neuvolaan ja neuvola käski ottaa panadolia tai mennä päivystykseen. Menin päivystykseen, jossa mua makuutettiin ja annettiin kipulääkettä. Migreenit kesti yhteensä melkein 40h. Onko jotain Panadolia parempaa lääkettä raskaana oleville olemassakaan?
 
Migreeniin on kyllä apua saatavilla. Kannattaa puhua asiasta neuvolassa. Toki oon kuullut, että neuvolantätejä ja lääkäreitäkin on hyvin erilaisia. Toiset sen tyyppisiä että panadol on ainoa mahdollinen lääke ja lepoa vaan vaikka viikon putkeen. Toiset taas on saanut enemmän apua migreeniin, mulla otettiin onneksi asia vakavasti vaikkei kyse "edes ole" migreenistä mikä tois muuta vaivaa mukanaan kun kovan päänsäryn mikä vaan ei lähde muuta kun kunnon lääkkeillä. Mulla siis ollut ennen raskautta Miranax käytössä ja sillä yhdellä lääkkeellä särky loppuu kuin seinään. Ekan kolmanneksen aikana se kuitenkin on kielletty lääke ja onneksi pää ei särkenytkään sinä aikana. Toisella kolmanneksella alkoikin sit kunnon säryt, kävin ensin työterveyden kautta hakemassa apua ja sain reseptin sumatriptaniin... Ei apua. Siitä kerroin neuvolassa ja ettei panadolista ole mitään hyötyä vaikka söisin kun karkkia. Pääsin neuvolalääkärille, joka kirjoitti reseptin buranaan sekä siihen omaan lääkkeeseen miranaxiin. Sanoi säryn tullessa näiden olevan ok toisen kolmanneksen ajan. Tietenkin mahd.pienellä annostuksella. Se oli iso helpotus, tiesi kohtauksen tullessa että apu on saatavilla. Toisen kolmanneksen vaihtuessa viimeiseen kysyin että mitäs nyt kun Miranax on kielletty ja siitä panadolista vaan ei oo apua. Kirjotti mulle reseptin Panacodiin ja vielä varmisti että riittääkö mulle miranaxista yksi tabletti, kun sanoin että riittää niin totesi että jos tuntuu ettei särky millään lopu niin yks tabletti ei saa mitään pahaa aikaseksi. Nyt viimeisen kolmanneksen aikana särkyjä on onneksi ollut vähän *kopkop*, mutta oon pärjännyt kun ottanut panadolin ajoissa ja pari kertaa ottanut sen panacodin, siitä en oikein tiedä onko apua vai ei. Mutta oon ilonen, että vaivat otettiin tosissaan ja sain apua. Tiedän miltä pahat päänsäryt tuntuu, saati jos siihen liittyisi vielä noita muita oireita. Suosittelen pyytämään apua, sitä on kyllä saatavilla! :)
 
Mulla aurallinen migreeni. Migreeni on muuttunut raskauden myötä sellaiseksi, että se aurat tulee kovalla voimalla, mutta migreeni myös menee nopeasti ohi. Migreenikohtausten määrä on lisääntynyt ja niitä voi olla kaksikin päivässä. Lisäksi uutuutena se, että saatan herätä aamulla migreeniin.
Sain työterveydestä estolääkityksen, kun kohtauksia alkoi olemaan 4/vko. Estolääkkeet kuitenkin aiheuttivat rytmihäiriöitä ja pyörryttävää oloa (minulla on rytmihäiriöitä siis muutenkin). Lopetin ne.
No sitten mulle sanottiin, että sumatriptania saa ottaa, jos muu ei auta. Olen pärjännyt panadolilla, mutta on hyvä tietää, että tiukan paikan tullen voin ottaa täsmälääkkeen. Mulla nyt menossa vasta 9+ viikot, joten en osaa sanoa miten toisella tai kolmannella kolmanneksella tulee käymään. Kaikenkaikkiaan ihan kauhea sairaus :sad001
 
Kannattaa puhua asiasta neuvolassa. Toki oon kuullut, että neuvolantätejä ja lääkäreitäkin on hyvin erilaisia. Toiset sen tyyppisiä että panadol on ainoa mahdollinen lääke ja lepoa vaan vaikka viikon putkeen.

Täällä tuntuu kaikki kuuluvan tohon ryhmään. Mulla on nyt muutamia migreenejä ollut ja kuulemman Panadol on ainoa jota voin käyttää. 1,5 vuorokauden mittaisen kohtauksen aikana olin päivystykseen yhteydessä ja sieltä samat ohjeet: Panadolia, unta ja kylmäpussi. Arvatkaa olinko jo kokeillu? :arghh:
 
Täällä tuntuu kaikki kuuluvan tohon ryhmään. Mulla on nyt muutamia migreenejä ollut ja kuulemman Panadol on ainoa jota voin käyttää. 1,5 vuorokauden mittaisen kohtauksen aikana olin päivystykseen yhteydessä ja sieltä samat ohjeet: Panadolia, unta ja kylmäpussi. Arvatkaa olinko jo kokeillu? :arghh:

Voi ei, tosi inhottavaa :sad001
 
Minulla oli kovia migreenikohtauksia noin kuukausi takaperin. Äitienpäivänä oli kolme päivää kestänyt migreeni päällä ja soitin ensiapuun kysyäkseni sieltä apua ja neuvoa. Hoitaja soitti kohta takaisin konsultoituaan ensin lääkäriä joka käski ottaa grammasen Panadolin ja kasisatasen buranan. Sumatriptaanistakaan, johon minulla ennestään resepti, ei pitäisi mitään haittaa olla. Päädyin sitten ottamaan tuon panadol-burana koktailin vaikka hiukan epäilin, kun olin ollut siinä uskossa ettei buranaa saisi raskaana ottaa. Ei ollut mitään apua.
Onneks nyt on jo kolme viikkoo ilman migreeniä. Neuvolan terkka sanoi että alkuraskaudessa monesti on ja saattaa loppukaudesta palata taas.
 
Minulla oli kovia migreenikohtauksia noin kuukausi takaperin. Äitienpäivänä oli kolme päivää kestänyt migreeni päällä ja soitin ensiapuun kysyäkseni sieltä apua ja neuvoa. Hoitaja soitti kohta takaisin konsultoituaan ensin lääkäriä joka käski ottaa grammasen Panadolin ja kasisatasen buranan. Sumatriptaanistakaan, johon minulla ennestään resepti, ei pitäisi mitään haittaa olla. Päädyin sitten ottamaan tuon panadol-burana koktailin vaikka hiukan epäilin, kun olin ollut siinä uskossa ettei buranaa saisi raskaana ottaa. Ei ollut mitään apua.
Onneks nyt on jo kolme viikkoo ilman migreeniä. Neuvolan terkka sanoi että alkuraskaudessa monesti on ja saattaa loppukaudesta palata taas.

Meillä taas sanottiin just päinvastoin, että monilla säryt lakkaa kun plussaa, keskiraskaus pahin ja vähenee vikalle kolmannekselle... Ärsyttävän ristiriitaisia juttuja kuulee!
 
Mulla ei oo koskaan ollu migreeniä. Mutta nyt raskauden aikana aikana tulee aina aamuvuorossa töissä :confused: Ekan kerran ko tuli, niin luulin että saan jonki asteen sydänkohtauksen ko sormet meni tunnottomaks. Mutta sitten hetken päästä tuli sitä sahalaita kuviota näkökenttään, niin osasin yhdistää migreeniin. Siitä sitten alko aivan jäätävä päänsärky seuraavaan päivään asti.
 
Hui, kun moni kärsii tästä ilkeästä vaivasta!

Täällä myös ensiodottaja, joka ennen raskautta kärsi ihan mielettömän paljon ja rajusti migreeneistä, ja nyt stressaa, koska se ensimmäinen kohtaus iskee. Vielä en siis (onneksi!) ole joutunut kokemaan pientä päänsärkyilyä pahempaa, sinänsä raskaus on ollut siis helpotus tähän.

Tsemppiä kaikille!
 
Mulle sanoi kaksi eri lääkäriä ja neuvolatäti, että migreenit kuuluu migreenitaipuvaisilla yleensä raskauteen. Mulle sanottiin, että ne voi helpottua tai pahentua loppuraskautta kohti ja voi olla, että ei tule enää yhtään kohtausta. Eihän noita oikein voi ennustaa. :) Voimia kaikille migreeniä poteville. :Heartred Ei oo helppo sairaus tämä.
 
Hei!
Täällä myös yksi joka kärsii migreenistä näin alkutaipaleella ainakin. Särky aivan hirveää ja saattaa kestää useamman vuorokauden putkeen Panadol ei juurikaan auta mitään vaikka millä annoksella ottaisi. Ei auta kun lepäillä ja pimentää silmät. Karmea vaiva joten osaan tsemppaa teitä muita ! Välillä sitä pelkää että kuolee ja välillä pelkää ettei kuolekaan...... Sellasta on migreeni täällä
 
Samat tuntemukset edellisen kanssa.
Olin just viikon sairaslomalla migreenin takia. Ei koko raskauden aikana ole ollut ja nyt se päätti tulla sitten oikein kunnolla. Kävin työterveydessä jolloin sanoi, että syö panadolia max 5 500mg/pvä ja 3pvä saikkua. Kitkuttelin sillä noin viikon ja sitten alkoi taas. Uudelleen lääkärille ja määräsi panacodit ja saikkupäivän. Panacodeilla ei kipu lähtenyt ja tuli vaan huono olo. Kolmannen kerran lääkärissä antoi 4pvä lisää sairaslomaa ja määräsi sumatriptaanit ja primperanit kylkeen, koska triptaanit saa mulla oksennusrefleksin aikaan. Vielä tähän kylkeen oli jokin pääkipuun tarkoitettu lääke, joka kuulemma turvallinen syödä ennen rv28. Mitään näistä lääkkeistä en ole hakenut, enkä hae. Mua jotenkin pelottaa vetää tollanen määrä lääkkeitä.... Mielummin kärsin jykytyksestä ja makoilen sängyn ja petarin välissä.
 
Mä oon kans kärsinyt migreenistä/päänsärystä. Päätä ei juuri koskaa särje ja migreenistä kärsin lapsena. Nyt on tullut kova päänsärky joka helpottaa panadolilla mutta valoarkuus ja heikkous helpottaa vasta nukkumisen jälkeen. onneks nyt on ollu muutamien viikkojen tauko päänsäryistä
 
Takaisin
Top