Mieskätilöt

Mä sanon että on meillä naisilla vähän henkistä työstämistä päästääksemme tässä asiassa tasa-arvoon - eli se ettei sukupuolella ole väliä vaan ammattitaidolla.
Nuorempana vieroksuin miesgynekologiaa mutta viimeistään synnytyksien jälkeen häveliäisyys on kadonnut ja olen alkanut arvostamaan osaavaa henkilöä
 
Kummallista lukea ettei joillekin ole väliä kenelle haaransa levittävät. Minulle ainakin on. Ainoa mies, joka saa tulla minun synnytykseen mukaan on lapseni isä! Enhän minä ole mikään julkinen näyttelykapine vaan ihminen, jolla on oikeus intiimiyteen.
 
En osaa sanoa miten suhtautuisin, jos synnytyksessä olisikin mieskätilö. Käsittääkseni synnytyssairaalassani ei ole yhtään. Miesgynekologilla en ole koskaan ollut ja tietoisesti ehkä hieman olen vältellytkin. Jos olen voinut valita naisen, olen valinnut tai sitten toivonut, että osuu nainen. Ei ole kyse siitä, ettenkö uskoisi että osaavat tai muuta, mutta kieltämättä en osaisi varmaankaan olla kovin luontevasti, jos gynekologi olisi mies. Uskon, että saattaa juontaa juurensa kokemaani traumaan, en tiedä. Kätilönä ehkä vähän eri asia, kun ajatukset on muutenkin supistuksissa ja syntymässä, siinä on pääasia, että on mukava henkilö.
 
Mua ei haittais jos tulevassa sektiossa olisi leikkaussalissa miestyöntekijä. Mut viimeks kun gynekologia valitsin yksityisellä, en valinnut miestä. Mikä lie siinä sitten ollut mielessä. Työtäänhän nekin vaan tekee.
 
Edellisessä raskaudessa kävin yksityisellä ultrassa, ja oli miesgyne ( B. Cacciatore) kun muuten olisi pitänyt mennä Jorviin. Ei haitannut, vaikka yleensä valitsen naisen.

Mieskätilö olisi aika outo ajatus, en ole koskaan törmännyt sellaiseen, mutta itselleni on tärkeintä, että vauva syntyy terveenä, kätilöi sitten kuka tahansa.

Mutta mitään opiskelijaryhmää en kyllä halua töllistelemään.
 
Kummallista lukea ettei joillekin ole väliä kenelle haaransa levittävät. Minulle ainakin on. Ainoa mies, joka saa tulla minun synnytykseen mukaan on lapseni isä! Enhän minä ole mikään julkinen näyttelykapine vaan ihminen, jolla on oikeus intiimiyteen.
Pitäisikö naistyöntekijöiltäkin sitten kysyä heidän seksuaalista suuntautumistaan, ennen kuin voivat synnytystä hoitaa vai mistä tulee ajatus, että miehet salissa ajattelisivat naisten olevan vain "julkisia näyttelykapineita"? Samaa nahkaa se on jalkovälissä kuin nenän päässäkin. Tuskin kukaan mies valitsee ammatikseen synnytyslääkäriä tai kätilöä vain siksi, että pääsee näkemään naisten alapäitä.

Neuvolassa on ollut mieslääkäri tekemässä ultraa emättimen kautta, eikä häntä kyllä kiinnostanut pätkääkään se minun alapääni, vaan ruudulla sykkivät kaksi sydäntä. Se on hänen työtään, ei mikään märkä päiväuni.

Mieslääkäri on myös tehnyt minulle kolonoskopian ja sen koin enemmän intiimiksi jutuksi kuin jonkun synnytyksen. Kysyin lääkäriltä, mikä on saanut hänet innostumaan ihmisten pyllyihin kurkisteluista, johon hän naurahti, että sitä pyllyä katsotaan pari sekuntia ja sen jälkeen tutkitaan kaikkea muuta. Hän halusi tehdä työtä käsillään ja päästä vaikuttamaan ihmisten elämänlaatuun parantavasti pystymällä korjaamaan monia asioita suolen sisällä. Eiköhän synnytyssalin mieslääkärillä ole myös joku vastaava syynsä, miksi on alalle hakeutunut.
 
Ei ole ollut mieskätilöllä, mutta ilolla ottaisin kyllä synnytystäni hoitamaan. Täytyy ajatella sillä tavalla, että on varmasti harkinnut koulutustaan, ja kiinnostus alaan on suuri.
 
Meidän synnytyssairaalassa on mieskätilö. Oli hoitamassa minua aluksi, kun olin pari yötä sairaalassa kolmannen kolmanneksen alussa. Oli ihan mukava ja vaikutti osaavalta. Ei kuitenkaan mitään alapääjuttuja joutunut tekemään. Kyllä mielummin synnytykseen ottaisin naiskätilön, mutta jos mies sattuisi olemaan, niin en kyllä vaatisi vaihtamaankaan.
Miesgynegologilla olen käynyt sattumalta aina. Ei ole haitannut muuten, mutta yhden kerran miehellä oli tosi rajut otteet ja ihan perustutkimuskin sattui tosi paljon. Muuten ovat olleet mukavia.
 
Miehen ammatinvalinta kätilöksi tai gyneksi kertoo vain ja ainoastaan pervosta halusta katsella ja kosketella eri naisten pimppejä. Yäk ja oksennus.
 
No itse oon mies ni en osaa ihan samaistua, mutta se mitä synnytyksestä muistan ei todellakaan ollu kätilön sukupuoli. Toiseksi, jos se on jotenkin kiusallista että mies toheltaa kellariosastolla ni miten se raskaaksi tulo oikein tapahtui? Kolmanneksi se on duuniaan tekevä tyyppi. Älkää ryppyilkö sellaselle. Ette tekään haluais että joku kieltäytyy teidän tekemästä työstä koska olette väärää sukupuolta.
No, sikäli ymmärrän ku jos mulle osuu mieslekuri joka haluaa lykätä sormet mun persauksiin ni ei siitä mitään tuu. Sen sijaan ku tusina naispuolisia sairaanhoito-opiskelijoita haluaa räplätä mun etuveitikkaa ei aiheuta mitään ongelmaa.
(Postaus sisältää sarkastista kommenttia, suhteutukaa asiaan silleen)
 
Mielelläni ottaisin synnytykseen mieskätilön :) Mun kokemus on myös sen suuntanen että miespuoliset gynet on helläkätisempiä kuin naispuoliset. Miespuolisen käsissä olen jotenkin rennompi kuin naispuolisen käsissä sama onko kyse gynestä vai hammaslääkäristä.
 
En ole törmännyt mies kätilöön, mutta neuvolassa on aina sattunut olemaan mies lääkäri juuri omilla käynneillä. On siis tehnyt raskausajan sisätutkimukset, jälkitarkastukset ja kierukan asennukset joka kerta. Ekalla kerralla kieltämättä jännitti jotenkin enemmän, mutta kyllä siihen tottui ja nyt ei haittaisi mies kätilökään, jos työnsä osaa hyvin :)
 
Mua ei haittais jos tulevassa sektiossa olisi leikkaussalissa miestyöntekijä. Mut viimeks kun gynekologia valitsin yksityisellä, en valinnut miestä. Mikä lie siinä sitten ollut mielessä. Työtäänhän nekin vaan tekee.
Arvatkaa mitä, sektiossa sitten oli miespuolinen anestesialääkäri! Ja törmäsin myös hoitajaan, joka oli mies. Ei haitannut yhtään:)
 
Mulle on aivan sama mikä siellä on kätilöimässä, kunhan on paras mitä tarjolla on.
Gynekologit on olleet muuten miehiä, paitsi näihin kaikkiin lapsettomuushoitohommiin on sattuneet osua naiset.
 
En muuten edes muista sektiossa mukana olleiden sukupuolia. Eikä siinä kohtaa kiinnostanut muu kuin se että lapsi saadaan terveenä ulos (ja se huono olo, mikä spinaalipuudutuksesta tuli). Ei varmaan ollut mitään alapään peittona, kun suoraan ponnistamasta siihen siirryttiin, mutta siinä kohtaa ei käynyt mielessäkään, kuka näkee ja mitä näkee.
 
Ei ollut kätilöä mutta anestesiologi oli mies. Ei haitannut ollenkaan!

Olen kyllä ollut aiemmin miespuolisella gynekologilla sekä suolitutkimuksissa gastroenterologilla. Kerran jouduin hätätarkastukseen raskauden aikana (verenvuoto) ja silloinkin oli miespuolinen lääkäri. Minulle sukupuolella ei ole väliä lainkaan jahka osaa asiansa ja on asiallinen.:)
 
Miehen ammatinvalinta kätilöksi tai gyneksi kertoo vain ja ainoastaan pervosta halusta katsella ja kosketella eri naisten pimppejä. Yäk ja oksennus.
Hyi, helevetti. Ajatuskin etoo.
Entäs naislääkäri urologina? Mietteitä?
Mies gynekologi/kätilö tekee vaan työtään ihan niinkun naiskätilö, siivooja, kaupankassa, roskakuski, postimies..... henk koht ihan sama vaikka olis ollut marssilainen jalkojen välissä kunhan saa terveen ja hyvin voivan vauvan sylkkyyn:)
 
Mä olen aina vältellyt mies gynejä yms... synnytyksessä oli verenvuodon ja hätätilanteen vuoksi mukana myös mieslääkäreitä ja sen jälkeen olen aatellut, että ei mieskätilö mua enää haittais.
 
Minulla oli niin monta ihmistä huoneessa synnytyksen loppuvaiheessa, etten edes enää tiennyt lopulta ketä siellä on. Enkä ennen tätä ollut edes ajatellut, oliko miehiä vai naisia. He olivat meille vain henkilöitä, jotka kaikki auttoivat lapsemme turvallisesti maailmaan. Edes mies ei ollut kaikista tietoinen, kun jälkeenpäin paperista luimme, kuinka pitkä lista nimiä oli. Silloin keskityin lukemaan vain, mitä olivat toimenkuvaltaan.
Mutta ymmärrän hyvin, että toisille on hyvinkin paljon väliä. Kaikki riippuu hetkestä. Kriisin hetkellä sillä ei enää ole väliä.
 
Takaisin
Top