Mieskätilöt

ViidesVauva

Vauhtiin päässyt keskustelija
Onko kenelläkään ollut synnytyksessä mieskätilöä?

Mitä mieltä olet mieskätilöistä?

Itselläni ei ole tullut vastaan ja olen sen verran vanhanaikainen että jos tulisi, niin luultavasti minua ahdistaisi.. Ja synnytys varmaan pitkittyisi kun tuntuisi vaikealta synnyttää.. Vaikka olisikin kuinka mukava ihminen tahansa kyseessä :)
 
Mieskätilöitä taitaa Suomessa olla joku kolme? :) Meillä ei sairaalassa ole ainuttakaan, joten ei ole vastaan voinut tulla. Tuskin haittaisi itseäni, mutta enemmän se on kemioista kiinni. :)
 
Viime synnytyksessä minut otti vastaan mies, joka tarkisti kohdunsuun tilanteen ym ennen kuin pääsin saliin. Myöhemmin oli kyllä naiskätilö. Eipä se, mikä elin kätilöllä on housuissaan, kyllä vaikuta minulla suuntaan tai toiseen. :grin Miesgynekologeillakin olen käynyt varmaan ainakin yhtä paljon kuin naisgyneillä. Ei mitään merkitystä - pääasia, että kemiat toimii.
 
Muokattu viimeksi:
Mulla on ollut aina epämukava fiilis miesgynekologistakin ja kun äitipolilla on ollut mieslääkäri tutkimassa.. Ei maha minkään :)
 
En ole ikinä kohdannut mieskätilöä tai edes miesgynekolokia, mutta veikkaisin että jos vain kemia toimii, sukupuolella ei ole väliä. Varsinkin synnytyksessä tuntui itselläni unohtuvan kaikki sellainen, kun keskittyi niin paljon itseensä, vauvaan ja synnytykseen. Mutta ymmärrän kyllä että mies voi tuntua toisista epämukavalta. :)
 
Ajatus mieskätilöstä tuntuu hyvin vieraalta samoin miesgyne... jälkimmäinen on osunut kohdalle useamman kerran, minkäs teet! Ihan asiallisia ovat olleet. Kätilönä siinä hetkessä tuskin olis ongelma kun olen siinä synnytys/vauva kuplassa, miehelle se saattaisi olla hiukan epämukavaa:D
 
Ollut useamman kerran miesgyne/lääkäri tarkistamassa vauvan kasvua ja sisätutkimuksia tehnyt. Yhdessä synnytyksessä antanut kohdunkaulan puudutteet. Myös miesopiskelija ollut mukana seuraamassa.

Minulle tilanteet ei sinänsä ollut väliä kumpaa sukupuolta. Asiansa osanneet ja muut asiat olleet tärkeämpiä silloin kuin "haarojen levitys". Ainut mikä kerran tai kaksi "pistänyt silmään" on lähinnä miespuolisen kiusaantuminen enemmän kuin itseni. Vaivaantuminen näkynyt lähinnä lyhyt sanaisena ohjaamisena kuinka toimitaan/tehdään ja yhteenvetona eli keskitytty vain olennaiseen.

Yksi mieslääkäri oli töykeä kertoessaan huonoja uutisia mutta luulen ettei tiennyt miten vastata hienotunteisesi naisen lohduttomuuteen. Kokemuksenpuute siis näkyy jos ei pidempään ole työskennellyt alalla. Varmasti ihmiskemiasta ja luonteestakin kiinni kuinka näkyy.
Miehillä voisi olla vaikea myös suhtautua hermostuneeseen naisurologiin. :wink
 
Muokattu viimeksi:
Vielä ei oo ikinä sattunu kohdalle miesgyneä tai kätilöä, yhtään mieskätilöä en edes nähny koko sairaalassa sillonku esikoisen sain :D
 
Ei ole mieskätilöä sattunut kohdalle, meidän sairalassa ainakin yksi on. Hänestä oli kerran lehdessä juttu, on vissiin harvinaista edelleen. Tää sama mieskätilö oli kuulemma siellä töissä jo silloin, kun minä olen syntynyt.
 
Mieskätilöstä ei ole kokemusta, mutta esikoisen synnytyksessä oli apuna kaks lääkäriä, joista toinen oli mies. Molemmat lääkärit olivat myös koko ponnistusvaiheen ajan paikalla varmuuden vuoksi ja seurasivat tilannetta. Ei haitannut ollenkaan, ja synnytyskivuissa mua ei kiinnostais vaikka ufo olis kätilönä, kunhan vaan osaa hommansa ja niissä kivuissa keskittyy vain vauvaan ja siihen, että se vauva syntyisi pikapikaa. :joyful:
 
On mullakin itse asiassa ponnistusvaiheessa ollut mieslääkäri paikalla eikä se haitannut, ei enää siinä vaiheessa :woot:

Mutta siinä avautumisvaiheessa musta tuntuis epämukavalta jos mieskätilö hyysäis siinä monta tuntia, jotenkin, en varmaan pystyis rentoutumaan ja synnytys pitkittyis, mulla on sitä taipumusta ollut.
 
Nyt muuten muistui mieleen että mulla saattoi olla sektiossa mieslääkäri leikkaamassa. Ei mitään käsitystä oliko mulla yhtään mitään jalassa silloin. Ei varmaan, kun mentiin leikkaussaliin suoraan kesken ponnistusvaiheen ja tiellähän housut siinä muutenkin olisi. Mutta ei kyllä yhtään kiinnostanut muu kuin se että vauva saadaan vatsasta turvallisesti ulos (ja se että oli ihan hirveä olo spinaalista), se kuka sitä vauvaa sieltä ulos otti oli aivan saman tekevää, kunhan oli pätevä.
 
Mieskätilöön en ole törmännyt, mutta miesgynellä olen kertaalleen käynyt. Muistan etukäteen hermoilleeni miesgynelle menoa, mutta eipä sillä lopulta ollut väliä. Kemiat toimi ja omakin huomio oli lopulta ultran näytössä eikä siinä enää miettinyt, että kuka siellä jalkojen välissä on tutkimassa.
 
Kemissä on! Tunnettu kätilö, Juha Berg (tehty haastattelua eri lehtiin). On mm minut vastaanottanut tähän maailmaan ja itse ollut hänen opiskelijana, aivan huikea kätilö, täysin eri maata kuin yksikään naiskätilö jonka tunnen. :) Oli todella empaattinen, eikä kertaakaan aliarvioinut potilaan kipua.
 
Ei ole kyllä mieskätilöä osunut kohdalle, mutta useamminkin mieslääkäri/gyne. Oon itseasiassa sitä mieltä, että mun kohdalla miehet on ollu "hellempiä" tutkimuksissaan ku naislääkärit/gynet. Toki ihan lääkärikohtaista, mutta eräs mieslääkäri oli kyllä juurikin lyhytsanainen ja vaivaantunut jälkitarkarkastusta tehdessä, mutta hellä silti kun sanoin että sattuu.
Synnytyksessä mieslääkäri ei haitannut ollenkaan, ei mua ehtinyt kiinnostaa ketä ponnistusvaiheessa oli jalkojen välissä imukuppia vetämässä.
Voisin kuvitella, ettei mieskätilökään siis haittaisi mua. Miestä ehkäpä :D
 
En ole törmännyt mieskätilöön minäkään. Tuskin siinä tilanteessa osaisin oikeastaan edes ajatella, että kuka sitä alakertaa siellä sörkkii, eiköhän siinä vaiheessa ajatukset ole jossain ihan muualla :)
Mutta joku miesgyne kyllä tuntuu ajatuksena jotenkin oudolta. En voi sille minkään :D
 
Itellä on pääasiassa ollu mies gynekologeja ja synnytyslääkäri kans mies. En ole koskaan ajatellut operoivan henkilön sukupuolta kun asiani kanssa näytillä olen ollut. Asiantuntevia ammattilaisia aina. Teinityttönä naisgyneistä jäi vähän huono maku, mutta tais olla vaan hieman huonoa tuuriakin vaan, sillä myöhemmin on ollu asiallisia naisgynekologeja. Oikeassa ammatissa ovat kaikki olleet, helpottunein mielin aina saanut olla sukupuolesta riippumatta arahkojen asioiden kanssa.
 
Tämä ei liity suoraan aiheeseen, mutta musta gynellä käynnin kiusallisin osuus ei ole se haarat levällään makoilu, vaan se, kun ensin riisut siveästi jonkun verhon takana ja sitten kuitenkin hiihdät huoneen halki pylly paljaana. :hilarious:

Siis joo, mä oon miettinyt tätä ihan samaa :D :D
 
Takaisin
Top