Mieliteot. Mikä maistuu ja mikä yököttää?

Sagatar

Satasella mukana keskusteluissa
Tossa etusivulla oli tänään juttua raskausajan mieliteoista, ja tulikin mieleen aloittaa tänne oma osio näistä mitkä maistuu ja mitkä ei.

Itselläni, kuten edellisissäkin raskauksissa on itseasiassa tehnyt mieli vain terveellisiä ja tarpeellisia ruokia. Kasvikset ja hedelmät on niin namii. :d Rasvasia ja maustettuja ruokia ei tee mieli oikeestaan yhtään. Vähän voi joskus syödä, mutta nopeesti tulee stoppi.
Entisenä suklaan suurkuluttajana tätä herkkua ei tee mieli sitten ollenkaan tai muutenkaan makeisia. Ei niin makeat vanukkaat ja jäätelö menee hyvin alas ku on etova olo.
Aiemmin kahvit jäi kokonaan pois ällöttävyyden vuoksi. Nyt ei ole ongelmaa kahvin kanssa, vaan maistuu oikein hyvin. Olen kyllä rajoittanut sen aamukahviin.
 
Samoin täällä, hedelmiä, kasviksia ja kaikkea raikasta. En aikaisemmin juonut juuri ollenkaan maitoa, niin nyt tekee oikein mieli :) Ja kahviakin maistuu oikein hyvin. Mutta EI rasvaisille ja makeisille. Joskus muutaman karkin voin syödä, mutten muutenkaan kovin makeahimoinen ole koskaan ollut. Suolakurkku on aina ollut herkkuni, niin nytkin voisin syödä sitä loputtomiin. Mutta joo, marjat ja hedelmät ovat kovassa huudossa.
 
Täällä etoo lämpimän ruuan tuoksu ja erityisesti vielä uuniruoka. Muistaakseni oli ekassa sama juttu.. Silloin mulla oli kausia kun himoitsin kaikkea raikasta ja terveellistä ja sitten taas hese mättöä yms.
Nyt ei oo vielä tullut mitään himoja mihinkään ja toivottavasti ei vähään aikaan tulekkaan kun karppaan vielä jonkin aikaa..

Mulla myös kahvi jäi viimeksi kokonaan pois, pelkkä haju jo yökötti mutta nyt vielä toistaiseksi pystyn juomaan, mutta en aamukahveja enempää.. :)

Mikä teillä laskee alas kun tuntuu kaikki etovan, mutta jotain olis syötävä?
 
Mun on tehnyt mieli ihan liikaa kaikkea roskaruokaa. Nyt tosin saa tulla stoppi noille ja alan lappaamaan nassuun enemmän hedelmiä ja kasviksia. Alkaa vaaka näyttämään nimittäin sen verran epämukavia lukemia, että pakko katsoa vähän mitä laittaa suuhun. Nyt en ole huomannut, että mikään erityisesti etoisi, paitsi energiajuomat ja purkan haju. En ole koskaan siis juonut energiajuomia, vaan tuo toinen puolisko juo aina välillä ja en tykkää siitä hajusta tällä hetkellä ollenkaan.
 
Täällä maistuu hedelmät ja raikkaat asiat. Jos täytyy valita, suolainen uppoaa makeaa paremmin ns. herkuista. Lämpimät ruoat maistuvat entiseen malliin. Punaherukat maistuivat omaan suuhun lähes pahoilta :( Mikä pettymys, kun rakastan niitä :( Ja savujuusto maistuu ihan palaneelta, vaikka viikko sitten maistui tsi hyvältä. Viime raskaudessa samalla tavalla joistian asioista tuli mauttomia/pahoja omaan suuhun. Jänniä oireita <3
 
PIIMÄÄ!!! =D Se upppoo hyvin. Aina ku heikottaa ja ällöttää niin piimää laisllinen ja helpottaa!
Oon ite tehny hedelmistä ja marjoista "mehujäitä" ja ne maistuu kans hyvältä.
Lämmin ruoka ei hirveesti houkuttele, paitsi esim. ite paistetut ranskikset. Mut ei kyllä salaattiakaan tee yhtään mieli vaikka yleensä kyllä tykkään.

Ai niin, ja ne "vauvojen maissinaksut" uppoo kans. Siis ne jotka ei maistu sit yhtään miltään =D
 
Mulla vielä vaihtelee vähän päivittäin pystynkö syömään juuri mitään. Pihvi ja muukin liha ällöttää, ja melkein kaikki rasvainen. Kaikki mausteisuus ällöttää, etenkin pippuri. Leipäkin pitää syödä lähes ilman täytteitä, ja nyt itseasiassa ainoo kelpaava leipä on näkkileipä lauantaimakkaralla. Tomaatti ällöttää, juustot ällöttää!, ranskikset ällöttää. Piirakka ja kaikki kakut ällöttää, ja melkein kaikki muukin sokerinen ällöttää. Lista jatkuis vaikka kuinka..

Semmonen mitä vedän välipalaks kun mikään muu ei maistu on viili. Perunamuusi on taivaallisen pehmeetä eikä yhtään voimakasta ruokaa! Kurkkua pystyn syömään. Lämmin kaakao on taivaallista, mutta sitä ei jaksa tehdä.. :D Maitoa pystyn juomaan. Mustikkakeittoa vedän välillä huikkia ni saa vähän energiaa toimia.

Joo mulla on kyllä syömiset aika huonolla tolalla ja sen takia entistä enemmän pahoinvointiakin. Onneks ruokahalu on pikkuhiljaa kuiteskin palautumassa; pystyin eilen syömään ravintolassakin vaikka mitä. :D Kotona minkään minkään kunnon ruuan syöminen on vaan suurempi kynnys koska sit koko kämppä stunkkaa rasvalle ja arvaa tekeekö sit mieli mitään..
 
Mulla on ruokahalu vähän kasvanut, ja tuntuu että on nälkä vaikka justhan sitä söi. Kaikki on vielä tähän mennessä maistunut normaaliin tapaan. Ainoa mikä on alkanut ällöttää on nuudelit. Ne haisee niin pahalle! Ja se ääni mikä niiden syömisestä lähtee ajaa mut raivon partaalle.. Työkaverit niitä vetää koko ajan enkä ole viitsinyt asiasta mainita, kun en ole heille vielä halunnut kertoa olevani raskaana.
 
Mulla vähän menee pahoinvoinnin pahuuden mukaan nää yökötykset..

Hedelmät, jogurtti ja naposteltavat uppooa hyvin. Sen sijaan lämpimät ja suolaiset ruoat on niin yök sillon kun etoo.
 
Mulla tulee paha olo kun vedän Mini Sun Multivitamiini Mama- vitamiinin tyhjään vatsaan. Ei mulla muuten mitään pahoinvointeja ole ollut. Ajattelin ottaa sen nyt tyhjään vatsaan, etten ainakaan ota taas sitä kalcium tabletin kanssa samaan aikaan kun ei sitten rauta imeydy. Ihmettelin kun eilen neuvolassa hemoglobiini oli vain 114. Sit tajusin että olen ottanut pillerin aina sen kalcium-tabletin kanssa samaan aikaan ja se heikentää raudan imeytymistä. Jospa siis ens kerralla arvotkin olisi hieman paremmat. 
 
Mua ällöttää myös liha. Pari palaa voin syödä, sen jälkeen ei mene enää alas. Kahvia en enää voi juoda, vaikka ennen olin suurkuluttaja. Ehkä oudoimpia ällöttäviä hajuja on basilika! Ennen raskautta istutin kaksi puskaa yhteen purkkiin ja olen hoivannut sitä rakkaudella. Nyt en voi sitä enää syödä, piti jopa siirtää se keittiön ikkunalta parvekkeelle, kun sen haju alko etoa.
Lisäksi mua ällöttää mun vaaleansiniset leipälautaset, kupit ja kulhot. En voi syödä niistä mitään, kun pelkään, että laatta lentää!

Olen nyt sitten elänyt lähinnä nektariineilla, viinirypäleillä ja mansikoilla. Välillä olen tehnyt pirtelöä tai smoothiea, jos ei ole muu mennyt alas. Äsken söin melkein puolet hapankorppupaketista juuston kanssa. Hapankorppu on kyllä hyvää!
 
Mää siis taas himoitsen kaikkea punaista lihaa, nam. Voisin joka päivä syödä kaikkia ihania pihvejä ja nyt ootan innolla et pääsen kreikkalaiseen syömään lammasta. :) vielä ei oo tullut mitään eteen mikä ällöttäs, mut toisaalta oon ollu aina älytön herkkuperse, mut nyt ei enää herkut varsinkaan karkit/suklaa maistu..toisaalta ehkä ihan hyvä! :)
 
Vinkki niille, joille maistuu vaan pelkät hedelmät ja raikkaat ruoat: ostin eilen Danonen Danonino-hedelmärahkaa. Ne on niitä pieniä värikkäitä purkkeja, tarkotettu lapsille (ei ole lisättyjä väriaineita ym.). Mulle ainakin maistui hyvin ja helpotti etovaa oloa! Ja oli hyvä, että vihdoin sain jotain maitotuotetta syötyä...

PS. En siis ole Danonella töissä, tämä ei ollut mainos, vaan rehellinen mielipide. :D
 
Minä huomasin tänään, että YOSA-jugurtit on ihanan raikkaita. En pysty syömään normaaleja laktoosillisia maitotuotteita ja laktoosittomat ei uppoa myöskään. Mutta tuo kauravalmiste oli ihanaa.
Minä satuin eilen ostamaan kaupasta Basilikan ruukussa, kyllä ottaa nenään se haju. Sellainen positiivinen asia vaan tapahtui, että banaanikärpäset hävisi kokonaan keittiöstä hedelmien kimpusta!
 
Täällä on niin kuvoina pidetty kakkuja ja yleensä makeita juttuja. Niin vaan eilen synttäreillä tuo raikkaaksi tehty kinuskikakku maistui :) Toisaalta myöhemmin iski päänsärkyä vähän ja huonoa oloa. Olisi kannattanut jättää se syömättä ja keskittyä voileipäkakkuun ;-)
 
Ennen söin lihaa ihan hirveästi, mielestäni lautasella piti oli eniten lihaa, kaikki muu toimi lisukkeena. emoticon Nyt se on kääntynyt vähän päälaelleen, en pysty syömään lihaa paljoa kun se alkaa jo tökkiä. Sen sijaan himoitsen kaikkea missä on paljon nestettä mm.tomaatti, kurkku, greippi, omena... Myös keittoruuat uppoaa hyvin. emoticon
 
Mua ainaki ällöttää kaikki "eilisen päivän ruuat". Ei voi tehdä yhtä ruokaa isompaa satsia ku laatta lentää jos näkee ruan jämän kaapissa saati että sitä pitäis vielä syödäkki. Kaikkea roskaruokaa tekee mieli ja tuoreita marjoja ja hedelmiä ihan sikana! Ainoa mikä tulee hedelmistä heti ylös on omena. Vähän ruskeeksi menny banaani ei myöskään mene alas.
 
Varsinaista pahoinvointia tai etomista ei ole, muttei ruoka oikein maistukaan.
Aamulla oli taas niin karmea nälkä, että huonoa teki, mutta pelkällä vedellä oli aloitettava. Vähän ajan päästä kahvikuppi. Onneksi ajan kanssa myös jugurtti + mysli, myöhemmin ruisleipää juustolla. Niillä pärjää jo pitkälle päivään.

Kasvikset, marjat ja hedelmät onneksi uppoaa myös. Samoin oli ekassa raskaudessa. Liekkö meidän neiti perinyt siltä ajalta saman taipumuksen, kun ei aina saisi muuta syömäänkään! (kamalan huono syömään, mikä vaikuttanut perimän ohella kasvuun...)
Anoppi siitä yritti nälviä, mutta minä olen vain ylpeä kun lapselle kasvit kelpaa! Syö ulkona voikukan lehtiäkin...
 
Mua ällöttää kans eilisen päivän ruuat ja basilikan pelkkä haju ja olemus, ja vaikka mikä muu.. Olis ihan kiva jos alkais tulemaan niitä mielitekojakin??  

Mikään ei meinaa mennä alas. Ne, mitä pystyn syömäänkin menee sillain just ja just ja päivästä riippuenkin vielä.
 
Takaisin
Top