Mielihaluja

Eikös juuri uutisissa tullut, että raskauden aikainen salmiakin syönti on yhdistetty neurologisiin ongelmiin myöhemmin lapsuusiässä. Jos se tutkimus on juuri ollut, niin ei ne Eviran ohjeistukset heti päivity :). Ja voihan se olla että ne vaatii usemman tutkimuksen ennen kuin päivittävät yhtään mitään. Mutta mä nyt tykkään ottaa varovasti, jokainen tekee niin kuin haluaa :).
 
Mä vedin yksi päivä metrilakua(kylläkin värikkäitä) ennenku tajusin. Mutta ehkä niissä ei niin paljon oo sitä lakritsiuutetta.
Mutta siis luin eviran juttuja niin ennen on ollut, että pästöroidusta maidosta tehtyjä pehmeitä juustoja on saanut syödä tai oon ainakin luullut niin. Mutta nyt ymmärsin et ei edes niitä. Eli siis ei voi syödä edes valion tuorejuustojako? Ja saako raejuustoa syödä? Sitä oon jonkin verran syönyt, kunnes nyt tajusin että saako? On tää vaikeeta kun ei tiedä mitä saa ja mitä ei. Ja jos äitienpäivänä on tarjolla jotain tuorejuusto-juttuja niin mitenhän niistä kieltäytyy paljastumatta :D
 
Mulla kans tekee nyt mieli mustia karkkeja vaikka normaalisti oon vaan suklaan perään, jotenki se kielletty houkuttaa liikaa :D Mut kuten sanottu niin muutama laku/salmiakkipala satunnaisesti ei haittaa, mitään metrilakupussia en kuitenkaan menis vetämään.. Ja joku lakritsijäätelö niin nouhätä, sen lakritsin osuus on kuitenki niin pieni
 
Paloja noikin onneksi oli ja ei ihan älyttömästi mennyt ennenku tajusin. Meinaa vaan tosiaan välillä unohtaa nuo kiellot,mutta ehkä tässä taas tottuu.
 
Siis mitä mä oon elänyt melkeen pelkällä raejuustolla ja tuorejuustolla ja fetalla tän alkuraskauden kun ei paljoo muuta tee mieli! Pastöroituja kotimaisia kaikki. Missä sanotaan ettei niitäkään sais syödä? Kääk.
 
Evira suosittelee, että jopa pastöroidut pehmeät juustot käsitellään kuplivan kuumiksi ennen syömistä. Sen jälkeen saa syödä. Listeriariski siis vissiin syynä.

Mäkin oon vedelly raejuustoo välillä ihan hulluna, mutta koska se on kotimaista, niin olen uskaltanut ja uskallan jatkossakin syödä. Toiset ootte eri mieltä juu, mutta näin mä olen tehnyt, enkä sano, että kaikkien pitäisi tehdä samoin.
 
Hillosipulit, sitruunavesi, appelsiini. Nyt näitä alkaa tulemaan taas :D. Halloumisalaatti hunajamelonilla ja paahdetuilla pinjansiemenillä, ja tietysti hillosipuleilla :hungry::hungry::hungry:
 
Minä sain neuvolasta listan kielletyistä ruoista, ja siellä oli uutena tullut nuo siemenet (siis esikon raskausaikaan vuonna 2016 verrattuna).
Tuon ohjeen mukaan öljykasvien siemeniä (esim. pellavan-, pinjan-, chian-, seesamin-, jne siemenet) ei sais käyttää lainkaan, paitsi pienissä määrin esim. siemenleivässä se on ok. Neuvolatäti erikseen vielä mainitsi, ettei salaatteihin saa lisätä siemeniä.
Ihan vaan siis vinkkinä, minulle on ihan sama miten ja mitä kukakin syö tai ei syö raskausaikana. Mutta tosiaan ajattelin ihan vinkkinä jakaa, koska itselle tuo ainakin oli uusi tieto! :)
Ja siis syynä se, että öljykasveilla on luontainen ominaisuus kerätä siemeniinsä maaperän raskasmetalleja, erityisesti nikkeliä ja kadmiumia.
 
Sokeri kaikissa muodoissa! Viime viikon hillosipulit etoo pahemman kerran..
 
Mun tekis mieli syödä kaikenlaisia ihania erilaisia salaattiannoksia, mutta kun en saa tän pahoinvoinnin kanssa aikaiseksi tehtyä... Jännä kyllä kun tässäkin raskaudessa meni niin, että eka himotti kaikki epäterveellinen, ja sen jälkeen täysi takinkäännös, vain kaikki terveellinen, kylmä ja raikas.
 
Satuin eilen pilkkomaan tuoretta ananasta salaatin joukkoon ja voi taivas! Ei keriinnyt salaattiin asti kuin osa! :hungry: Oli se hyvää, enkä edes tienny, että tekee mieli :D
 
Myös raejuusto on kiellettyjen listalla. Terkkari siitä mulle vielä erikseen mainitsi.

Mä oon pääosin noudattanut Eviran suosituksia, tosin söin kyllä mysliä missä oli siemeniä kun oli pussi kaapissa, nyt pitää muistaa ettei osta enää. Ja häämatkalla kun meille oli suunniteltu valmis 5 ruokalajin illallinen, niin siinä oli haukea, vuohenjuustoa ja pinjansiemeniä mut eipä niitä hirveesti ollu. Ja aamupalalla söin yhden pienen palan graavilohta koska rakastan sitä yli kaiken. :p

Nyt ei tee mieli kun kaikkea raikasta, kylmää ja hapanta, en pysty mitään makeeta syömään enkä juomaan, mehut on kaikki liian makeita ja jugurtit. Maustamaton on hyvä. Vesimeloni ja tomaatit on ne millä mä tällä hetkellä elän. :grin lihaa en oo syöny moneen viikkoon, yleensä syön noin kerran viikossa. Mä oon kunnon herkkuhiiri mut nyt on mun kaikki herkut suklaat, jäätelöt, sipsit hyi. Painokin on vaan laskenut koko ajan.
 
Oon vasta viikolla 11+3 ja mun tekee mieli aivan järkyttävän paljon perunoita ranskalaisia, keitettyjä, paistettuja, muussia ja lohkoperunat ❤️ ihan sama missä muodossa ihan hitusesti suolaa ja bueno
 
Mulla ei ole oikeastaan yhtään mielihaluja. Syön sitä mikä alas menee esim. tuoreet marjat ja hedelmät on jees. :)
 
Siis raejuusto mullekin yllätyksenä!
Täytyy huomenna neuvolasta kysellä. En muista yhtää mitkä on kielletyllä listalla.
Syön raejuustoa joka aamu puuron kans eikä maistu miltää ilman sitä.
Nytkö siitä on luovuttava??!! :nailbiting:
 
Mä oon kyllä kans vetäny raejuustoa ihan huoletta :nailbiting: Mut kylhän kotimaiset on tehty pästöroidusta maidosta...
 
Takaisin
Top