meinaakohan mennä yli??

Mellu17

Silmät suurina ihmettelijä
mulla on nyt menossa 38+2 rv ja eilen kävin sairaalassa eikä ollut mitään uutta tapahtunut edelleen kohdunsuu pehmeä 2cm pitkä (alussa oli 3,3cm) ja sormelle auki. ja tämä tilanne on ollut 32rv.lta asti. eikö sen pitäisi jo alkaa muuttumaan vai tapahtuuko vasta sitten kun kunnon supistuksia tulee? mulle on 30 rv.ltä asti sanottu että tulee paljon aikaisemmin ulos. mutta eipä noihin lääkäreiden sanoihin oo mitää tarttumista kun ovat sanoneet että viimeistään 35rvllä olis tullu ulos. no ei oo mitää tapahtunu viikot vaan vierähtää ja vauveli pysyy masussa :) ei kai tässä auta muu kuin oottaa laskettuunaikaan johon on vielä 12 päivää :D voikohan mennä niin että menee yli LA.n ?? tai siis kuulostaako tää siltä kun kunnon supistuksia ei oo vielä näkynytkään., limatulppa vissiinki tullut jo mutta eipä näytä muuta tapahtuvan oon kävellyt pidempiä matkoja, saunonut, siivonnut, kävellyt portaita ja tehnyt kaikke mahdollista fyysistä rasitusta. ainoa asia mitä en ole kokeillut on seksin harrastaminen. oon kyllä kuullut että se auttais mutta ei pahemmin oikeen innosta. niin olis kiva tietää onko kellään ollut mitään apua tosta seksin harrastamisesta et olis vauva tullu nopeempaa??? sori kun kyselen tyhmiä mutta eipä tässä omat aivot enää riitä tähän miettimiseen :D kiitos jo valmiiks vastauksista.
 
Opiskelin netin syövereistä tuota seksin vaikutusta ja lopputulos oli, ettei sillä varsinaisesti mitään isoa vaikutusta ole. Sperma kohdunsuulla voi jotenkin pehmentää ja näin nopeuttaa synnytyksen käynnistymistä, mut se edellyttää että paikat olis jo muutenkin hyvin valmiina (kunnolla lyhentynyt ja pehmeä jne). Ja että jos synnytys sattuu käynnistymään just seksin jälkeen, niin se olisi todennäköisesti käynnistynyt, vaikka seksin sijaan olisi istunut sohvalla, seissyt päällään tai ihan mitä tahansa. Ei kauhean kannustavaa ja tosi tylsää, kun lääkärit on menny tuommosia kommentteja heittelemään. Siinä turhautuu, kun koko ajan odottaa jotain tapahtuvaksi.

Ja lopuksi tietty kaikki vanhat kliseet: odottavan aika ON pitkä, vauva tulee kun on valmis eikä sinne ole kukaan vielä koskaan jäänyt pysyvästi (vauva sisään siis). Kärsivällisyyttä siis vaan... :)
 
Voimia odotukseen Mellu17;) Mulla raskausviikkoja 37 + 4 ja oon ollu kotona jo heinäkuun alusta asti turvotuksen takia. Odottavan aika on tosiaankin pitkä. Mun vauva on ollu pää alaspäin tuloasennossa jo elokuun puolivälistä eikä mitään supistuksia edes oo ollut. Mulla eka raskaus joka mennyt onnistunut etenemään näin pitkälle ja siksi kaikki on niin uutta. Koitetaan jaksaa odotella. Kyl ne vauvat sieltä kohta putkahtaa;)
 
Mä oon ihan varma et yli mennään ja heti kaks viikkoa
ei niinkun oo yhtään supistanu koko raskauden aikana ( mitänyt vähän maha kovettunut) mut joo eihän sitä tiiä ku taas teitäki on paljon joita supistellu koko raskauden ajan ja silti menee yli sitte lopuksi..
 
Mä olin eka asennoitunu ihan siihen, että syyskuun puolella päättää syntyä (LA 2.10.).. Onhan tässä vielä aikaa muutama päivä, mutta kuun puolen välin jälkee oonkii asennoitunu enemmän siihen, että yli mennää ja reilusti :D Toisella ilmeisesti niin hyvä olla tuolla masunahan alla turvassa :)
 
no kaippa tässä pitää sitten kärsivällisesti odotella. eilen kyllä kokeilin tuota seksin vaikutusta vaikka ei kyllä ollut mitään innostusta siihe :D mutta eipä sekään auttanut supistuksia kyllä tuli mutta ei kivuliaita.. tässä nyt alkaa olla konstit lopussa mutta kyllä tässä nyt jaksaa sen pariviikkoa vielä odotella. itsellänikin tämä on ensimmäinen raskaus joka on edennyt näin pitkälle. niin saa olla onnellinen että nyt on vauva kuitenkin pysynyt oikeisiin viikkoihin asti. viimevuonna olin 21+2 rvllä ja jouduin synnyttämään perätilassa pienen tytön joka ei sitten ollut vielä valmis niin nyt saan olla onnelinen siitä että tämä pieni poika on tarkoitettu tulevaksi sitten kun on valmis <3 siispä sitä odotellessa :)
 
Joo kyl meitä naisia koetellaan. Mulla ollu kolme keskenmenoa ennen tätä onnistunutta raskautta ( rv 37+4) onneksi ei olla annettu periksi. Mua kyllä jännittää toi synnytys ja ehkä parempi ku ei kauheesti lue kertomuksia. Kaikki menee kuitenki omalla painollaan ja eiköhän noista kivuistakin hengis selvitä. Onnea kaikille tuleville äideille ;)
 
Teillä on sentään tapahtunu jotain, kohdunsuu on pehmeä ja edes vähän lyhentynyt. Mulla ei oo edes sellasta edistystä tapahtunut (mistään supistuksista puhumattakaan) ja viikkoja on nyt kuitenki jo 37+4..emoticon Ipana on kyllä jo pää kohti "menosuuntaa", mutta ei mistään kohtaa oo kiinnittyny. Ja vatta on edelleen korkealla.. *huoh* Olo on tukala ja kylkiin ja selkään sattuu. Ja sit kaikki helkkarin mummut ja mammat ja kummin kaimat kyselee kokoajan, et "noo, joko supistelee? Eikö?! Aijaa..." Hyväähän ne tarkottaa, tiedän, mutta ärsyttää jatkuva kysely varsinkin, kun MITÄÄN ei tapahdu..

Tästä tuli tällänen oikee valitus/avautumis viesti.. Anteeks. Ja tsemppiä meille, jotka vaan odottaa ja odottaa. emoticon
 
Heipähei....nyt ois sitten 2 viikkoo ja 2 päivää laskettuun aikaan eikä mitään supisteluja...tai mistä mä tiedän millasia ne on...aamulla ku tiskasin ni vatsa kovettu ja selkään sattu vähän mutta oon ymmärtänyt että supistukset on tosi kivuliaita...Millaisa verenpaineita ( alapaineet) teillä samoilla viikoilla olevilla on? Mä sain neuvolasta verenpainemittarin mukaan ja oon sit mittaillu sillon tällön. Alapaine vaihtelee 90 - 106 välillä mut mitään valkuaista ei pissassa ole eli ei raskausmyrkytyksen oireita....lääkäri sano että pelkkä korkea RR ei haittaa jos ei muuten oo paha olo. Silti vähän ihmetyttää. Mutta onhan toi maha niin iso että ei oo ihme kun keho oireilee;) Ylihuomenna neuvolaan taas näytille. Kyl meistä pidetään hyvää huolta täällä Pohjolassa;)
 
Ensinyytti, Mulla alapainepaine huiteli välillä jo 108. Pidemmän aikaa on pitäny jo kotona seurata säännöllisesti. 
Viime torstaina laitto neuvolasta lähetteen äitipolille ja perjantaina siellä käydessä sain sitte verenpainelääkkeet ja seuraillaan aktiivisesti neuvolassa ja äitipolilla, ettei ilmene muuta.
Jos toistuvasti 150-160/100 kotona mitatessa vielä niin äitipolille pitäis mennä. Ei tosin ole  kotona mitatessa noussu noin korkeeks vielä kertaakaan.

 Mulla ei siis myöskään (ainakaan vielä) ole muita raskausmyrkytyksen oireita. Viikkoja mulla nyt 37+1, eli vähän vähemmän ku sulla, mutta kuitenki.


**Muoks**
Hienostihan osaan viikkoja näköjään laskea. 
Eipä tota eroa ole ku muutama päivä..
 
Moikka;) Eilinen neuvolakäynti takana ja alapaine taas yli sata mut sit ku mitattiin uudelleen ni vähän yli 80, outoa on. Mutta onneksi ei mitään hätää eikä tartte mennä äitipolille. Tulee aina sellanen melkeen 50 km lenkki ku sinne asti lähtee ja lasku tietty perään ni ei viitti mennä pienestä ( tosin yli sadan arvo  eli alapaine ei oo ihan mitätön juttu jos se on koko ajan päällä) Mutta tulipa sitten uusi oire eilen aamulla, kauhee kutina kämmenissä ja kävin labrassa tänä aamuna verikokeessa, jotta ei oo raskausajan hepatoosia eli maksa-arvoissa häikkää. Tuntuu että mitä enemmän loppua kohden mennään, sitä hankalammaksi käy ja kaikenlaista pientä kremppaa koko ajan...huoh...ja sit koko ajan ihmiset kyselee että supisteleeko. No ei supistele...aarghhh....hyväähän ne vaan tarkottaa. Vielä 1 viikko ja 6 päivää laskettuun aikaan...Tietääkö joku muuten paljonko Porvoon äitipoli ottaa maksua per vrk kun sinne menee synnyttämään? Kela ei ainakaan korvannut äitipolin laksuista mitään. Onneksi summa kahdesta käynnistä oli vaan lähes 60 euroa, mutta rahanreikiähän ois muitakin.....summasummarum, tässä hetkessä kaikki hyvin, ei närästä, ei supista, turvonneisiin nilkkoihin on jo tottunu, ja illalla saunaan;)
 

Minä olen täysin vakuuttunut, että täällä mennään yli, samantien kaksi viikkoa. Synnytystapa arviossa ei ollut mitään muutosta tapahtunut kohdunsuulla, pikkuinen ei ole laskeutunut, supistuksia en ole tunnistanut... Olen touhunnut oikein kunnolla ja niin paljon kun olen vaan jaksanut, mutta sillä ei ole MITÄÄN vaikutusta. emoticon

Lisäksi vauvan arvioitiin olevan la:na n. 4 kiloinen, joten mieluiten synnyttäisin kyllä mahdollisimman aikaisin... 

Eipä tässä kai muu auta, kun odotella. Meijän kaikkien! Synnytysvalmennuksessa kehoitettiin varautumaan mieluiten siihen että menee yli ettei sitten luo itselleen tuskaisia päiviä lasketun ajan jälkeiselle ajalle. Nykyään ei olla totuttu siihen että jotain suurta tapahtuu yllättäen, sellaisena ajankohtana jota ei itse voi tietää etukäteen, ja johon ei voi vaikuttaa. Kun kaikki muu elämässä on niin aikataulutettua.. 

Itse ajattelin koittaa omaksua rennompaa asennetta. Kyllä se pieni sieltä kuitenkin joskus saadaan masun tälle puolen. Ja viikko sinne tai tänne myöhemmin ajateltuna on hyvin mitätön aika. En tiedä miten tässä onnistun, mutta yritetään... emoticon

 
Heipä hei

Täälläkin sellanen olo että yli mennään..ehkä...laskettuun päivään 9 päivää aikaa. Ihanaa ja pikkasen jännittää ensisynnytys! Toi on totta mitä kerroit että meiän yhteiskunnassa kaikki on niin aikataulutettua. Ja vauvan syntymää ei voi kukaan tietää;) Meiän kisumisu lähti sunnuntaina hoitoon (aiankin alkuvauva-ajaksi) ja on aika orpo olo kun on niin tottunut että karvapallero kiehnää jaloissa. Onneksi saadaan se sitten takaisin. Alko jo vähän kaduttaa koko hoitoon antaminen, kun luin nettipalstoilta että monella mennyt vauvan ja kissan kanssa ihan ok, mutta onpahan nyt sitten varmuuden vuoksi turvallisuus taattu;) Mulla ei oo yhtään supistusta vielä tullu eikä muitakaan oireita. Vatsa on kova ja pinkeä mutta sehän kuuluu asiaan. Maksa-arvot ihan kunnossa ja verenpainekin ollut siedettävän alhainen. Eli kaikki kunnossa ja odottavan aika jatkuu;) Voimia ja kärsivällisyyttä kaikille;)
 
Täällä onkin jo menty yli.. tänään +2 emoticon jihuu.. joo siis ei oikeesti oo niin mukavaa, mutta ei tää nyt oo tuntunukkaan niin pahalta ku eka aatteli ja oikeestaa enemmän se LA:n oottelu oli pahempaa emoticon

Eilen illalla alkoi sitten supistelemaan, sitä jatkuikin lähes koko yön. Joskus vähän ennen 6 nukahin, välillä heräilin supistuksiin ja näin vissiin untakin niistä. Sain loppujen lopuksi jonkun 3,5tuntia nukuttua. Tänää on supistelut jatkunu, tosin harvempina, mutta ilkeän kipeinä. Jos vaikka iltaa kohden säännöllistyis ja tihenis, ni vois ehkä lähteä ainaki käymää näyttäytymässä synnärillä emoticon
 
Heissan

Täällä jännitetään jo....puhelin pirisee ja kaikki kyselee...ylihuomenna ois laskettu aika, mutta ei oo ollu kunnon supistuksia. Kuuntelen rentoutusmusaa ja valmistaudun tulevaan koitokseen. Ei onneksi kauheesti pelota vaikka synnytyskertomuksia oon lukenu kaikenlaisia. Eilen neuvolassa alapaine oli 115, huh huh. Mutta sitten kun menin siellä makuuasentoon ni laski johonkin 90: een ja tänä aamuna oli jo 87 eli ei hätää. Silti raskausmyrkytyksen vaara on ilmassa. Onneks ei pahemmin muita oireita. Pissa yhdellä plussalla mutta se ei kuulema ole vielä vakavaa....jaksamista kaikille viime metreillä olijoille;)
 
Ensinyytti, pistettiinkö sua mihinkään tarkkailuun tuon verenpaineen takia?
 Mulla alotettiin verenpainelääkitys heti ku alko alapaine huitelemaan tuolla sadan tienoilla ja käyn viikon välein äitipolilla labrassa, ultrassa ja käyrissä viikottaisen neuvolan lisäks..
Nyt lääkkityksen kanssa toi alapaine kotona ja neuvolassa pysyny 87-94 paikkeilla, äitipolilla ollu vähän korkeempi. 

Mä en oo hirveesti uskaltanu lukea noita synnytyskertomuksia, ku muutenki alkanu hirvittää kuinkahan iso sieltä on tulossa. En haluu pelotella itteeni yhtään enempää. 

 
Moi Susan. Verenpainé mulla ailahtelee,aina  kun meen neuvolaan, huitelee
alapaine yli sadassa, tänäänkinoli 106.Laittoivat lepoasentoon ja se auttoi. En ole onneksi joutunut äitipolille asti tarkkailuun sen takia,koska muita raskausmyrkytyksenoireita ei ole (paitsi turvotusta). Mutta sullavarmaanlääkitykseenhyvä syy,joseioolevollalähteny alenemaan. Ei kannata liikaa lueskella netin synnytyskertomuksia,ettei synny turhia pelkoja. Kyl sä selviit hyvin synnytyksestä. Niin mäkin ajattelin ;)vaikka kyllä mua jännittää. Tänään on laskettu aika, enkä usko et enää tänään syntyy kun on jo ilta niin pitkällä....eikä kunnon suppareita vieläkään. Voimia!
 
Eipä mulla mitään muuta syytä siihen ollu, eikä lepoasennossa mitanneet kertaakaan. Aina istuaaltaan. Sanoivat vaan, että korkea verenpaine tekee olon äkkiä tukalaks.
Mitään muita oireita ei ole ollu mitkä viittais raskausmyrkytyksee, mutta haluavat silti seurata kerran viikkon, että ei ole lähteny kehittämäänkään mitään ja että vauvalla kaikki kunnossa.
Noh, eri käytäntöjä eri paikoissa.

Voimia sinnekkin! :)
 
No niin nyt sit ois jo 40+2. Eipä näytä vauva yhtäkään merkkiä et ois tulossa. Alkaa pikku hiljaa riittämään tää odottaminen. Olo on aika tukala. Mahasta voisin luopua vaikka saman tien.
Täähän vissiin kyl olikin aika tiedossa et yli menee ku kyse on ensimmäisestä lapsesta, eikä mitään merkkejä oo synnytyksestä ollu. No ei auta muu kuin odottaa et pääsee nyyttiä morjestamaan emoticon
 
Ootteko kukaan kokeillut vadelmanlehtiteetä ja onkohan siitä mitään apua..? Täällä 37+5 ja ei mitään merkkiä, että pötkö maailmaan olis tulossa ihan hetkeen. Ei oo kuulema vielä edes kiinnittynyt kunnolla :( Ja kaulaakin on vielä toista senttiä jäljellä...
 
Takaisin
Top