Matkustaminen raskaana

Odottaja1993

Jostain jotain jo tietävä
Hei! Onko kellään kokemuksia ulkomaille matkustamisesta raskausajan loppupuolella? Ehdimme varata mieheni kanssa kahden viikon ulkomaanmatkan kesälle ja laskin että silloin viikkoja olisi 30.. Lento kestää vain kolme tuntia. Mietityttää että uskaltaako lähteä matkalle vaikka kaikki menisikin hyvin raskaudessa...
 
Kannattaa ottaa selville lentoyhtiön suhtautuminen raskauteen. Tässä nyt esim. Finnairin kanta:
RASKAUS
medical-pregnancy.jpg

  • Viimeisen raskauskuukauden aikana ei tule lentää eli lentomatkustaminen sallitaan kunnes 36 raskausviikkoa on täynnä.
  • Lyhyillä kotimaan- ja Skandinavian-lennoilla saa matkustaa 38. raskausviikon loppuun asti edellyttäen, että raskaus on edennyt normaalisti ja raskauskomplikaatioita tai merkkejä ennenaikaisesta synnytyksen käynnistymisestä ei ole ilmennyt.
  • Kun 28 raskausviikkoa on täynnä vaaditaan lääkärintodistus, joka todistaa, että raskaus on edennyt normaalisti. Ellei raskaudentilassa tapahdu muutoksia, 28. raskausviikon jälkeen tarvitaan vain yksi lääkärintodistus. Todistuksen voi tarvittaessa hankkia jo raskauden kestettyä 27 viikkoa.
  • Terve vastasyntynyt voi lentää rajoituksitta kaikilla reiteillä kahden päivän ikäisenä.

    http://www.finnair.com/fi/fi/inform...-the-flight/special-services-health/pregnancy


    Noin muuten kyselisin ehkä ennemmin lääkäriltä. :wink
 
Suosittelen! :D Itse lensin juuri aasiaan ja takaisin, viikkoja oli mennessä 30 ja poistullessa 32. Molempiin suuntiin lensimme 3 eri lentoa: 3h - 13h - 2h. Lääkäriltä sain luvan helposti matkustamiseen, mietitytti lähinnä veritulppariski, mutta lyhyillä lennoilla sekään ei ole mikään este (pitkillä lennoilla täytyy vain jaloitella enemmän!) :) Muistat vain tosiaan hoitaa lentoyhtiön kanssa asian kuntoon, itse laitoin Finnairille s-postilla lääkärin todistuksen että saan lentää ja asia oli siltä osin kunnossa. Malaysia Airlinesilla täytyi täyttää boarding passeja hakiessa jonkinlainen valtakirja siitä, että he eivät ole vastuussa jos lennolla minulle/vauvalle jotain kävisi.

Lento pelotti kyllä hieman, kun istuminen ei ollut kovin helppoa, mutta lyhyen lennon kyllä pärjää mainiosti, kun nykyään lennoilla saa aika paljon seistä/jaloitellakin. :) Vauvakaan ei tuntunut huomaavan mitään, että oltiin tuolla yläilmoissa :D
 
Niin ja täällä meillä neuvolantädit tai lääkärit eivät kyllä tienneet juuri mitään lentoyhtiöiden käytännöistä raskaustapauksissa...Eli suosittelen ottamaan itse selvää lentoyhtiöiltä asiasta ennenkuin juttelet asiasta lääkärille :)
 
Kiitos vastauksista! Jospa kaikki menisi hyvin ja uskaltaisin lähteä! Newi miten reissu Aasiassa meni? Säästyitkö pahemmilta vatsataudeilta? se ulkomailla syöminen ja kuumuus myös vähän mietityttävät
 
Vatsataudeilta säilyin, muistaa vaan hyvän käsihygienian ja muutenkin järjen pitää päässä niinkuin nyt yleensäkin matkustellessa :) Kuumuus oli kyllä raskasta mutta muistaa vaan juoda ja käydä välillä ilmastoiduissa tiloissa huilaamassa niin hyvin menee. Eli itsellä ainakin kaikki meni hyvin vaan kun kuunteli tarkkaan omaa kehoa :)
 
Niin ja vaikka lääkäri varoitteli kamalasti että "älä syö mitään mistä et ole varma miten on kypsennetty" tjsp, niin en kyllä tällaisesta määräyksestä juuri pitänyt kiinni. Toki nyt hieman katsoin mitä suuhuni pistin, mutta eiköhän jokainen aasiaan matkaaja tee niin? Mahatauti tulee jos on tullakseen..näin ainakin itse ajattelen. :)
 
Jos haluaa vatsatautia ennalta ehkäistä matkalla, niin apteekista voi hankkia precosa-nimistä valmistetta, joka tasapainottaa vatsan bakteerikantaa tms. Sitä saa syödä raskaanakin ja itsekin popsin niitä, kun tein yhden Venäjän matkan raskausaikana. Ei mennyt vatsa sekaisin, vaikka monesti kärsin vatsataudista alkuloman, kun johonkin lähden. Aina tulee kuitenkin juotua juomia, joihin lisätään jäitä, jotka on saatettu tehdä hanavedestä tai kasvikset voitu huuhdella hanavedellä.
 
Mä lensin Espanjaan rv 32. Tukisukat oli lennoilla ja useampi jaloittelu lennon aikana, jotta välttyis veritulpalta. Ja varaa paljon vettä mukaan! Mä join varmaan 1,5 litraa vettä siinä 4,5 tunnin aikana...

Matkalla jäi vähän hampaankoloon, ettei uskaltanut syödä kaikkia ihania juustoja ja ilmakuivattua kinkkua, mutta muuten ei valittamista tai vaikeuksia. Itse myös selvitin hotellia lähinnä olevan sairaalan ja tilasin Kelasta sen eurooppalaisen sairausvakuutuskortin tms., joka kattaa myös raskauteen liittyviä hoitoja eu-maissa.

Jos vain oma olo sallii ja lääkäriltä heltiää lupa, niin itse ainakin lähtisin reissuun. :)
 
Tosi hyvä ja informatiivinen tämä ketju. Olen itsekin matkustamassa jenkkeihin raskauden toisella kolmanneksella. Yritän kuumeisesti löytää sellaisen vakuutuksen, joka kattaisi mahdolliset raskauteen liittyvät tai raskaudesta johtuvat komplikaatiot myös matkan aikana. Nykyinen matkavakuutukseni ei moisia kata.
 
Moi,

Hyvä pointti tuo vakuutuksen tsekkaus! Katsoin äsken oman vakuutukseni ehdot, sillä olen myös lähdössä raskauteni aikana matkalle. Ainakin Pohjolan matkavakuutuksessa sanotaan, että matkasairautena ei korvata ... "raskauden tilaa, synnytystä tai raskauden keskeyttämistä tai näihin liittyviä sairauksia tai komplikaatioita, ellei kyseessä ole äkillinen ja välitöntä hoitoa vaativa raskaudentilan muutos matkan aikana ja mikäli muutos yleisen lääketieteellisen kokemuksen mukaan ei ole ollut todennäköinen tai odotettavissa."

Eli mielestäni tämä vakuutus kattaa ainakin yllättävät tilanteet? Äkillinen ja välitöntä hoitoa vaativa?
 
Eveliina7, kyllähän tuo sille kuulostaisi, että jos kotoa lähtiessä kaikki on kunnossa mutta silti matkalla tulisi jotain, niin vakuutus korvaisi? Kannattaa ehkä varmistaa vakuutusyhtiöstä.. Ne aina kuitenkin niin sinnikkäästi yrittää luistaa kaikesta, mistä vain mahdollisuus :<
 
Mulla on myös tuo Pohjolan matkavakuutus. Ajattelin lähettää viestin heidän asiakaspalveluunsa ja varmistaa vakuutuksen kattavuuden hyvissä ajoin ennen matkaa ja miettiä mahdollisen lisävakuutuksen ottamista. Ajattelin ehkä hankkia syntymättömän lapsen vakuutuksen. Onko kellään kokemuksia sellaisesta?
 
Me olisi otettu syntymättömän lapsen vakuutus ( juurikin Pohjolasta ) mutta myöhästyttin aikarajasta 3 päivää, eli eipä sitä saatu. Onneksi ei synnytyksessä käynyt mitään ja tyttö oli terve sen vakuutusyhtiön vaatiman varoajan, eli saatiin täysi vakuutus kuitenkin.

Mutta kannattaa tosiaan pyytää kirjallisena, mitä vakuutus pitää matkasairautena ja mitä ei. Raskaus sinälläänhän ei ole sairaus...
 
Vakuutusten kanssa saa kyllä olla tarkkana. Ja kun kyselee, mitä pitää sisällään, niin ei pidä hyväksyä vastausta:"Juu, juu kyllä se kuuluu", koska se on kaikkea muuta kuin luotettavaa tietoa. Ei niillä ole mitään vastuuta, vaikka sanoisivat, että kuuluu ja todellisuudessa ei kuuluisikaan.. Eli tarkkana saa olla!
 
Mä oon kanssa lentämässä viralla kolmanneksella sellasen kevyen 30 h lentotuokion :) Kiva huomata, etten ole ainoa! Tukisukkia mietinkin, kannattanee siis hankkia. Lääkäri oli mullekin ihan että senkus lentelet nou hätä :)
 
Tuosta kuumuudesta - olin viimeisimmilläni raskaana heinä-elokuussa järkyttävien helteiden aikaan ihan täällä lähempänä...
Mutta niiden lämpötilojen kanssa (jotka oli siis sitä korkeaa kahtakymppiä ja päälle kolmeakymmentä reilun pari viikkoa putkeen) pärjäs kun vaan malttoi antaa itelleen aikaa liikkua rauhallisesti, muisti juoda paljon, ja kattoa että on hyvät kengät - helle&raskaus turvotti mun jalat ihan palloiksi. Onneksi oli hyvät sandaalit.
 
Miulla lääkäri kielsi matkustamisen ja lentämisen ainakin toistaiseksi rv 20 etisen istukan takia.
 
Takaisin
Top