Matkustaminen ja muut menot

Olemme miehen kanssa päättäneet jo viime vuonna että tänä kesänä olisi kiva päästä kreikkaan. Lomamme osuu kesä-heinäkuun vaihteelle elikkä hellettä on jo silloin ihan mukavasti.
Näin ensikertalaisena pohditaan voiko raskaana lentää turvallisesti? Onko ihan kauhee ajatus sittenki lähtee kreikan kuumuuteen raskaana?
 
Mun tekis kovasti mieli ottaa kaikki irti tästä vikasta kesästä ilman lapsia, mutta kovin pitkälle ei pysty tietty suunnittelemaan, kun ei tiedä, miten vointi kehittyy. Heinä-elokuussa olis kuitenkin tarkoitus lähteä ainakin "tyttöjen"reissulle jonnekin Eurooppaan.
 
Mun piti kanssa lähteä johonkin päin lomalle.. Oon siis jo varmaan yli vuoden puhunut siitä että tänä kesänä olis kiva lähteä. Nyt sitten yksi reissu peruuntui kokonaan niin en usko että lähdetään mökkiä kauemmas :sad001 mut toisaalta mua ei haittaa sit aika pian lapsen kanssa lähteä jos mies haluaa :) ne on kans matkustanut paljon koko miehen lapsuusiän.

Muoks. Oli myös loppuvuodesta tarkoitus lähteä juhlimaan isän 50 v. juhlia mutta se alkaa olemaan jo niin lähellä sit laskettua aikaa ettei sinne uskalla lähteä :sad001 en kuitenkaan halua esim synnyttää laivalla jos yhtäkkiä alkaakin synnytys. Ehkä tulee kyllä tehtyä joku päiväreissu Helsinkiin ja takaisin noilla paikkeilla, että menisi vaikka isän kanssa syömään tai jotain :)
 
Muokattu viimeksi:
Me oltiin esikon odotusajalla Turkissa :) olin melkein puolivälissä. Hyvin meni reissu, tosin aikaisemmilla reissuilla aina ollu paljon aktiviteettia: Jokiraftingia yms ja tällä kertaa vaan löhöttiin rannalla ja hotelli oli all inclusive. Mies ei halunnut ottaa riskiä että syömisten kanssa tulis ongelmia, tarkoitti siis sitä ettei tarttenu etsiä ravintolaa kaupungista jos oli kiire syömään tämmösen hormonihullun naisten kanssa:grin oli hyvä ratkaisu että ruoka oli lähellä tarvittaessa vaikka muutamasti syötiinkin hotellin ulkopuolella :) ihana reissu :Heartred
 
Silloin kuin odotin esikoista olimme miehen kanssa Aasiassa reppureissussa 5viikkoa. Lähdimme rakenneultran jälkeisenä päivänä kun mulla joku rv 18+4 ja tultiin takas rv 23+jotain. Kierrettiin Hong Kongissa, Vietnamissa, Thaimaassa, Singaporessa ja Malesiassa. Koko reissu meni todella hyvin. Mulla oli toki muutenkin koko raskauden (alun 2 viikkoa lukuunottamatta) tosi hyvä olo. Katsottiin tarkkaan mitä söin ja muutenkin mietittiin matkamuotoja myös vauvan kannalta (en esim. mennyt speed boatin kyytiin kun siinä niin paljon tärinää ja tömähdyksiä vaan otettiin hitaampi lautta). Kohteissa oli toki todella kuuma (päivittäin yli 30 astetta) mutta se ei ainakaan meillä menoa haitannut. Ollaan toki kokeneita matkutajia muutenkin. Mun rinkka pidettiin kevyempänä ja mies kantoi enemmän. Rokotukset ja vakuutusasiat (myös syntymättömän lapsen osalta huom!!) Oltiin hoidettu kuntoon ja mietittiin kohteita myös sen suhteen missä tarvittaessa laadukas sairaanhoito (Bangkok ja Singapore). Suosittelen että jos kunto antaa myöden niin matkalle vaan!
 
Jos menee rv 23 jälkeen, niin kannattaa varmistaa, että on vakuutus, joka takaa, että pääsee hyvään ja laadukkaaseen hoitoon ja saa sopivassa vaiheessa siirron kotiin vauvan kanssa, jos jostain syystä alkaa syntymään ajoissa!
 
Olimme myös mieheni kanssa suunnitelleet tekevämme välimeren alueelle roadtrip loman, mutta todennäköisesti reissu jää tekemättä zikavirus vaaran vuoksi. Kovasti on yritetty eri sivujen kautta löytää tietoa riskialueista ja vaikuttaa siltä, että kohtalainen riski on olemassa nimenomaan kaikissa välimeren maissa. Tosin eri lähteistä saa vähän eri tietoa niin hankalaa olla täysin varma riskistä...
 
Muokattu viimeksi:
Me ajateltiin lähteä todennäköisimmin Eurooppaan reissuun nyt kesällä. Täytynee vähän tarkemmin katsoa syömiset, muuten en usko, että Euroopassa kovin pahoja riskejä pitäisi olla. Voisi vaikka neuvolalääkäriä vielä konsultoida asiasta.
 
Meil olis matka kreikkaan varattu elo-syyskuun vaihteeseen. Mietin kans et viikkoja on sillo 25-26, et onko turvallista matkustaa.
 
Me lähdetään kahden viikon päästä Espanjaan. Hiukan jännittää kun on tää pahoinvointi niin lennot. Muuten en usko mitään ongelmaa tulevan. Ja riskit...aika pienet kuitenkin kun pitää järjen mukana ruuissa. Ja zika...on kyllä sitten TOSI huonoa tuuria jos sen saa. Neuvolallekin asia oli ok. Katsovat vaan ennen reissua multa että oonko toksoplasmaa sairastanut aiemmin
 
Mä asuin ja opiskelin esikoisen odotuksen alkuaikoina Norjassa ja tulin Suomeen joskus rv 16 jälkeen. Kuopuksen odotusaikana olin viikon Espanjassa noin rv 30-31, kesäkuun alussa kun la oli elokuun alussa.
Matkustaminen onnistuu kyllä jos olo on riittävän hyvä ja kunnon matkavakuutus.

Nyt on tarkoitus lähteä miehen kanssa pitkäksi viikonlopuksi Roomaan ensi viikonloppuna, toki mulla viikkoja sillon vasta hiukan alle 10 :)
 
Kiva kuulla hyviä kokemuksia reissaamisesta. Ehkä uskallan sit suunnitella reissuja myös loppukesälle.
 
Helpotus todellakin kuulla että reissaaminen onnistuu. :) itseäni jännittää enemmän lentäminen. Reissukohteen voi kuitenkin valita läheltä kaikkea ettei tarvitse kävellä pitkiä matkoja jos osuukin olee heikompi olotila.
 
Me oltiin miehen kanssa reissussa Turkissa, kun odotin esikoista muistaakseni rv 20 paikeilla. Lennot meni hyvin ja kohteessa oleilin varjossa (jos en olis ollu raskaana, olisin paahtanu itteeni auringossa koko viikon :grin). Kävimme syömässä ihan perus ravintoloissa, joka paikassa oli tosi hyvät ja siistit vessat, joissa sai pestyä kädet kunnolla saippualla.
Eilen tultiin juuri reissusta Maltalta, esikoinen 1v4kk siis mukana ja uudella rv 9+4. Hyvin meni nytkin, vaikka oonkin ihan poikki pojan perässä juoksemisesta. :hilarious:
 
Esikoisen odotusaikana rvo 17 käytiin miehen kanssa Berliinissä joulukuussa. Ikäväksi onneksemme saimme kumpikin viimeisenä iltana ennen seuraavan päivän lentoa noron! :sad001 Niinpä suuntasimme yöllä kumpikin heikossa hapessa saksalaiseen sairaalaan, jossa olimme 4 päivää hoidossa. Itse jouduin tippaan, etten taudin vuoksi kuivunut liikaa, huomioiden raskauteni. Onneksi meillä oli eurooppalainen sairaanhoitokortti ja matkavakuutus. Vakuutus korvasi uuden paluulennon ja eurooppalaisen sairaanhoitokortin ansiosta hoidosta jäi pieni omavastuuosuus maksettavaksi. Joten suosittelen kaikille, että EU-maissa reissatessa hankitte Kelan kautta eurooppalaisen sairaanhoitokortin sekä vakuutuksen! Itse en enää lähde minnekään ilman eurooppalaista sairaanhoitokorttia, joka on myös hankittu lapselle.
 
Minkä lähteen mukaan löytyy myös välimeren maista? Mulla on ollut sellanen käsitys, että Väli- ja Etelä-Amerikka ja lisäksi Fiji, Papua-Uusi Guinea ja ne seudut. http://www.cdc.gov/zika/geo/active-countries.html

Muoks- Afrikasta käsittääkseni nyt myös löydetty tapauksia.

Sitä zikaa levittävää hyttyslajia löytyy monesta Etelä-Euroopan maasta. On ennustettu, että kesän aikana zika voi levitä mm matkailijoiden mukana myös niihin maihin, missä hyttysiä esiintyy. Tilanne varmasti päivittyy kokoajan, mutta itseä tällä hetkellä vähän epäilyttää matkustaminen näille riskialueille. Cnn:n ja Who:n lähteitä olen mm lueskellut.
 
Takaisin
Top