Matkailu raskaana

Lentokentillä voi kieltäytyä siitä laitteesta missä ollaan X asennossa. Ite oon kieltäytyny ja sillon tehtii normi "kopelointitutkimus", mikä tehää sillonki jos tavallinen metallinpaljastin piippaa. Eli tunnustellaa vaatteitten päältä ja otetaa parilla hipasuliuskalla näytteitä.

Saako kysyä miksi oot kieltäytynyt?
 
No sillon ku ne laitteet tuli ekoja kertoja käyttöön ja lehdissä oli esimerkkikuvia miltä se skannattu vartalo näyttää, ni päätin etten mene näihin nakukuviin ellei oo todellinen pakko. Paljon oon lennelly Euroopassa ja Afrikkaankin, mutta kerran vaa tullu se laite omalle kohdalle. Ku sanoin etten haluu siihen ni heti neuvottii toinen vaihtoehto, ei siinä ollu mitää ongelmaa. Vissiin uudet koneet ei heitä nakukuvaa ruutuun, vaan siinä näkyy pelkät kehon ääriviivat ja missä päin metalliesine on. Mutta niin jäi traumat niistä vanhoista lehtikuvista, että varmuudeks kierrän koneet kaukaa :)

Okei! Tuota en ole tullutkaan ajatelleeksi :D Ajattelin kun jotkut pelkäävät säteilyä tms. mutta tätä vaaraahan ei ole näissä laitteissa :)
 
Ollaan lähdössä parin viikon päästä thaimaahan. Silloin viikot 15-17. En usko, että vaikuttaa hirveesti vielä meidän matkaan? Rauhaksiin otetaan altaalla ja joku snorkalusretki käydään tekemässä, siinä se.

Hedelmiä kyllä ajattelin uskaltaa ostaa niistä kojuista mitä om joka murkalla, koska mangot sielä on parhaita. Onko kenelläkään kokemusta raskaana siellä? Neuvolatäti neuvoi ostamaan kaiken kuorellisena, mutta niin helposti ne sielä kuorii ja pilkkoo sulle valmiiksi ne hedelmät mitkä haluat, hmm!?
 
Ollaan lähdössä parin viikon päästä thaimaahan. Silloin viikot 15-17. En usko, että vaikuttaa hirveesti vielä meidän matkaan? Rauhaksiin otetaan altaalla ja joku snorkalusretki käydään tekemässä, siinä se.

Hedelmiä kyllä ajattelin uskaltaa ostaa niistä kojuista mitä om joka murkalla, koska mangot sielä on parhaita. Onko kenelläkään kokemusta raskaana siellä? Neuvolatäti neuvoi ostamaan kaiken kuorellisena, mutta niin helposti ne sielä kuorii ja pilkkoo sulle valmiiksi ne hedelmät mitkä haluat, hmm!?

Ei eiks Maria Nordin ollut perheineen siellä lomalla just tai tulossa kohta pois niin se kirjoitti just blogiinsa tosta syömisestä siellä kun on raskaana nyt :)
 
Oon lähdössä työmatkalle San Fransiscoon rv 20-21, ja sit pääsiäislomalle Ranskaan rv 22. Vähän jännittää tuo lento Jenkkeihin, oon lentänyt sinne kerran ja se oli silloinkin aika tuskaista :D. Mut eiköhän tuo reissaus puolessa välissä vielä onnistu. Toivotaan ainakin...
 
Ollaan lähdössä parin viikon päästä thaimaahan. Silloin viikot 15-17. En usko, että vaikuttaa hirveesti vielä meidän matkaan? Rauhaksiin otetaan altaalla ja joku snorkalusretki käydään tekemässä, siinä se.

Hedelmiä kyllä ajattelin uskaltaa ostaa niistä kojuista mitä om joka murkalla, koska mangot sielä on parhaita. Onko kenelläkään kokemusta raskaana siellä? Neuvolatäti neuvoi ostamaan kaiken kuorellisena, mutta niin helposti ne sielä kuorii ja pilkkoo sulle valmiiksi ne hedelmät mitkä haluat, hmm!?

Itseäni kiinnostaa myös tosi paljon minkälaisia ohjeita ihmiset ovat saaneet neuvoloista tai lääkäreiltä, jos on lähdössä reissuun kaukomaihin?

Meillä on myös matka Kaakkois-Aasiaan rv 16-17 ja olen itse luottavaisin mielin, kun olen kokenut matkaaja ja asunut Aasiassa useamman vuoden.

Mutta mutta...lähipiirissä on henkilö jonka mielestä on sulaa hulluttaa lähteä tropiikkiin raskaana, koska malaria, dengue-kuume ja zika-virus. Kaikkia näitä siis levittää tietynlainen hyttynen ja näihin annettavaa lääkitystä ei suositella raskaana oleville tai voi saada viruksen joka vaikuttaa sikiöön.

Kuten sanoin, itseäni ei pelota tai arveluta lähteä, koska faktat on selvillä ja tiedän miten kannattaa suojautua hyttysiltä. Niille on myös otollisempia alueita (sisämaa, rämeiköt jne.) ja vähemmän otollisia paikkoja. Hysteeriseksi ei kannata ryhtyä, mutta toki voi googlettaa näitä halutessaan.

Soitin eilen erikoislääkärille asiasta ja hän ei nähnyt estettä matkalle. Muistutti lennon aikana hyödyllisistä jutuista ja ruuista mitä välttää. Kertoi vielä itse olleensa aikoinaan matkalla tropiikissa samoilla raskausviikoilla ja toivotti hyvää matkaa.

Onko joku teistä saanut eriäviä mielipiteitä lääkäreiltä tai neuvolasta? Meillä taviksilla on eri mielipiteitä näistä, sen tiedän ja niitä en niinkään nyt aja takaa. Kukin tekee omat päätöksensä :Heartred
 
Me ollaan lähdössä Singapore-Malesia-Thaimaa -reissulle maaliskuun loppupuolella. Neuvolasta en saanut juuri mitään muita neuvoja kuin kehoituksen syödä maitohappobakteereja ja muistaa hyvän hygienian. Ei nähty mitään estettä matkalle, jos kaikki raskauden puolesta on ok. Rakenneultra pitää olla tehtynä ennen matkaa. Mulla jäi vähän sellainen kuva, ettei se täti ehkä edes tiennyt noista viruksista.
 
Me ollaan lähdössä Singapore-Malesia-Thaimaa -reissulle maaliskuun loppupuolella. Neuvolasta en saanut juuri mitään muita neuvoja kuin kehoituksen syödä maitohappobakteereja ja muistaa hyvän hygienian. Ei nähty mitään estettä matkalle, jos kaikki raskauden puolesta on ok. Rakenneultra pitää olla tehtynä ennen matkaa. Mulla jäi vähän sellainen kuva, ettei se täti ehkä edes tiennyt noista viruksista.

Tällainen käsitys mullakin ja olen kuullut muilta samaa, ettei neuvoloissa ole näistä paljoakaan mainittu. Vain nuo pitkiin lentoihin ja syömisiin liittyvät.
 
Me ollaan lähdössä Singapore-Malesia-Thaimaa -reissulle maaliskuun loppupuolella. Neuvolasta en saanut juuri mitään muita neuvoja kuin kehoituksen syödä maitohappobakteereja ja muistaa hyvän hygienian. Ei nähty mitään estettä matkalle, jos kaikki raskauden puolesta on ok. Rakenneultra pitää olla tehtynä ennen matkaa. Mulla jäi vähän sellainen kuva, ettei se täti ehkä edes tiennyt noista viruksista.

Me oltiin samanlaisella reissulla vuosi sitten ja oli ihan mahtava matka. Oli kiva yhdistää kaikki kolme maata samaan reissuun. Nauttikaa!! :)
 
Rokotus suojasta muistuteltiin esikoisen aikana kun aasiaan oltiin matkaamassa.Itselläni kaikki tarvittavat löytyivät entuudesta joten en alkanut selvittämään olisiko jokin rokoitteen otto ollut raskausaikana riski. Sekä tietty nyt hygieniasta ja kunnolla kypsennetystä ruuasta ja veden juonnin tärkeydestä jne.
 
Neuvolatäti toivotti meille hyvää matkaa, kertoi myös itse matkustaneensa raskaana thaimaaseen.

Oletti, että neuvolatädin lapsena mulla olis rokotukset kunnossa. Mutta itseasiassa on siinä ja siinä onko mulla jäykkäkouristus enää voimassa ja sitähän ei voi raskaana ottaa. Hepatiitti rokotukset oon onneks saanu joskus alaasteella. Influenssarokotetta suositteli sekä minulle, että miehelle. Mutta ei lopulta otettu sitäkään.

En osaa edes pelätä, ennenkin thaimaassa käyneenä.

Mitä ohjeita saitte ruokailusta? Muuta ku paljon vettä ja välttää kuorittuja hedelmiä?
 
Mun ois pitänyt ottaa kanssa jäykkäkouristusrokote ennen matkaa, (menee tänä vuonna vanhaks) mutta jää nyt ottamatta. Muuten mullakin rokotukset on kunnossa. Malaria-alueelle en ole menossa, joten ei sitäkään tarvitse murehtia.
 
Mun ois pitänyt ottaa kanssa jäykkäkouristusrokote ennen matkaa, (menee tänä vuonna vanhaks) mutta jää nyt ottamatta. Muuten mullakin rokotukset on kunnossa. Malaria-alueelle en ole menossa, joten ei sitäkään tarvitse murehtia.

Olitko menossa Thaimaa-Malesia-Singapore? Kaikki kolme ovat malaria-riskialuetta. Tarkoitus ei oo olla ärsyttävä pilkunviilaaja, olen vain kiinnostunut aiheesta :D :Heartred

http://www.who.int/malaria/travellers/en/

Itse en ole koskaan estolääkitystä ottanut, vaikka näissä maissa ollut paljon ja asunut joitain vuosia. Riski on mielestäni todella pieni :)
 
Neuvolatäti toivotti meille hyvää matkaa, kertoi myös itse matkustaneensa raskaana thaimaaseen.

Oletti, että neuvolatädin lapsena mulla olis rokotukset kunnossa. Mutta itseasiassa on siinä ja siinä onko mulla jäykkäkouristus enää voimassa ja sitähän ei voi raskaana ottaa. Hepatiitti rokotukset oon onneks saanu joskus alaasteella. Influenssarokotetta suositteli sekä minulle, että miehelle. Mutta ei lopulta otettu sitäkään.

En osaa edes pelätä, ennenkin thaimaassa käyneenä.

Mitä ohjeita saitte ruokailusta? Muuta ku paljon vettä ja välttää kuorittuja hedelmiä?

Jos oikein tiukkaa linjaa vetää: Salaatit ei myöskään ole suositeltavia, eivätkä maitotuotteet. Jääpaloja ei suositella koska niissä automaateissa joista jää tulee, hygienia ei välttämättä ole kovin hyvä. Kaikki liha pitäisi olla juuri kypsennettyä, ei mielellään missään katukojussa/buffetissa seissyttä.

Näistä mun vastauksista voi saada sen käsityksen, että olisin kovakin tiukkis, mutta päinvastoin :D

Itse reissaan paljon ja kerran olen saanut pahan ruokamyrkytyksen, en mitään muuta, ehkä nuhan ilmastoinnin takia. Uskallan syödä monissa pienissä paikallisissa paikoissa, en vain ”länkkäri ravintoloissa” :)
 
Ollaan lähdössä parin viikon päästä thaimaahan. Silloin viikot 15-17. En usko, että vaikuttaa hirveesti vielä meidän matkaan? Rauhaksiin otetaan altaalla ja joku snorkalusretki käydään tekemässä, siinä se.

Hedelmiä kyllä ajattelin uskaltaa ostaa niistä kojuista mitä om joka murkalla, koska mangot sielä on parhaita. Onko kenelläkään kokemusta raskaana siellä? Neuvolatäti neuvoi ostamaan kaiken kuorellisena, mutta niin helposti ne sielä kuorii ja pilkkoo sulle valmiiksi ne hedelmät mitkä haluat, hmm!?

Kesäkuisista huutelen. Me oltiin Balilla rv 8-10. Mulle kanssa neuvolassa suositeltiin, että hedelmiä vain kuorellisena, mutta hotelliaamiaisilla söin joka päivä paljon valmiiksi kuorittuja ja pilkottuja hedelmiä eikä tullut mitään vatsaongelmia. Kojuista en ostanut kun ei sellaisia tainnut paljoa vastaan tulla, mutta en usko että niissäkään ongelmaa on.
 
Kateellisena luen täällä teijän matkasuunnitelmia. Oi ku itekki pääsis lämpimään :) mut kutsuu meitä sentään Lappi ja kevät hanget :)
 
Olitko menossa Thaimaa-Malesia-Singapore? Kaikki kolme ovat malaria-riskialuetta. Tarkoitus ei oo olla ärsyttävä pilkunviilaaja, olen vain kiinnostunut aiheesta :D :Heartred

http://www.who.int/malaria/travellers/en/

Itse en ole koskaan estolääkitystä ottanut, vaikka näissä maissa ollut paljon ja asunut joitain vuosia. Riski on mielestäni todella pieni :)

Mä oon katsonut tästä kartasta https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/ktl.mat?p_artikkeli=mat00185 ja ollaan menossa alueille, joihin tämän mukaan ei malarian estolääkitystä tarvita. Olen ennenkin reissannut tuollapäin, enkä ole lääkitystä milloinkaan edes harkinnut. Myöskään tuoltapäin maailmaa en ole ikinä mitään tautia saanut (kerta toki ensimmäinenkin). Pahimman ”turistiripulin” olen saanut Istanbulista. Reilaamassa oltiin muutama vuosi sitten ja voin kertoa ettei turkkilaisen junan vessa ole kaikken mukavin paikka hoitaa ripulitoimituksia.
 
Precosaa olen imetysaikana syönyt bakteeritasapainon säilyttämiseen/ripulin ehkäisyyn. Mutta en tosiaan osaa sanoa voiko raskauden aikana käyttää.Itselläni toimi hyvin ja vältyin vatsanväänteiltä.Reisussa raskausaikana söin pääosin kypsennettyä kasvista, aamuisin munakkaita ja jätin jäätelöt välistä.Tuoremehuja join jos ne puristettiin nenän edessä. Olen ollut aika varovainen ja kuluttanut käsidesi aikamoisia määriä. Pelkkä ajatus ruokamyrkytyksestä raakaus tai imetysaikana oli niin epämielyttävä että pelasin varman päälle.
 
Takaisin
Top