Matala PAPP-A -arvo, kokemuksia?

Gunhilda

Oman äänensä löytänyt
Hei,

Onko kellään kokemusta matalasta papp-a-arvosta?

Itsellä juuri takana nt-ultra ja yhdistelmäseulonta. Ultrassa hoitaja laski riskiluvut (jotka olivat sinänsä ok) mutta ei maininnut mitään verikoetuloksista. Selailinpa itse myöhemmin huvikseni verikoetuloksia ja tutkin niitä veriarvoja. Papp-a MoM -arvo oli 0,3 ja asiaa tutkittuani mulle selvisi, että se on kovin alhainen. Ideaali ilmeisesti 1. Esikoista odottaessa oli ollut normaali, 0,6.

Tietenkin luin asiasta lisää netin syövereissä ja ahdistuin, koska matalilla arvoilla on todettu olevan yhteyttä suurentuneeseen pienipainoisuuden, ennenaikaisen synnytyksen, kohtukuoleman, raskausmyrkytyksen jne. riskiin. Luin myös, että joissan paikoissa mahdollisesti seurattaisiin istukan toimintaa loppuraskaudesta, jos on alkuraskaudessa ollut matala arvo.

Onko teillä muilla mitenkään reagoitu matalaan arvoon? Oletteko saaneet seurantaa ja jos, niin millaisilla arvoilla? Ilmeisesti 0,3 on vähän siinä ja siinä rajoilla, lasketaanko liian matalaksi vai ei. Neuvolalääkäriltä aion asiasta kysellä, kunhan lääkärintarkastus tulee eteen kesäkuussa. Pelkäänpä vaan, ettei neuvolasta saa mitään tietoa tai apua ja loppuraskaus menee sydän syrjällään komplikaatioita pelätessä. :'(
 
Noilla yksittäisillä arvoilla ei ole mitään merkitystä eikä niitä kannattaisi turhaan itse lähteä analysoimaan. Kaikki tulokset yhdessä luovat kokonaisuuden, ja jos olet saanut ok riskiluvut niin unohdat ne arvot nyt vaan :)
 
Joops, mä en siis pelkää sinänsä nyt kehityshäiriöitä, vaan tosiaan tolla matalalla arvolla on todettu olevan yhteys suurentuneeseen riskiin saada joku raskauskomplikaatio. Ei toki valtaisan suuret riskit siltikään, mutta kuitenkin tilastollisesti eroa kuitenkin on (esim. jossakin tutkimuksessa kohtukuolemia tais olla 1% vs. vajaa 0,3%, sikiön pienipainoisuutta 3,8% vs. 1,1%, jos nyt oikein ymmärsin ja muistan).
 
Takaisin
Top