masuasukki nukkuu öisin ja valvoo päivällä

sapsukka

Oman äänensä löytänyt
hei, olen ymmärtänyt että sikiön pitäisi nukkua silloin kuin äiti on liikkeessä ja valvoa öisin. Olen nyt rv 28:lla ja huomannut että pikkukaveri ei enää potki juuri ollenkaan illalla nukkumaan mennessä ja yölläkin on hiljaista. Rasittavaa! En edes herättelemällä saa liikkeelle, tai korkeintaan yhden vaisun tökkäisyn. Aamulla sitten kyllä liikutaan ja päivällä huomaan potkivan. Aikaisemmin toinen liikkui mihin aikaan vaan.
 
Hmm, aika jännä! Jos sun masussa nyt vain sattuu asustamaan hyvän päivärytmin omaava vauva? Tulee helppo vauvavuosi jos vauva jo nyt oppii nukkumaan yöllä emoticon

Oma kyllä sambaili nimen omaan yöllä, unen saaminen oli vähän vaikeaa äiskällekin :D Pääasiahan on kuitenkin että vauva potkii. Kun potkii.  :)
 
Kuulostaa ihan tutulta... Mun lapseni liikkui masussa aluksi juuri iltaisin ja päivällä oli hiljaisempaa. Tämä joskus silloin, kun aloin tuntea liikkeitä ensimmäisiä kertoja... muistaakseni rv 17 eteen päin. Loppuraskaudesta kuitenkin alkoi elää samaa rytmiä mun kanssa eli öisin lähinnä nukkui. Tuntui aika kummalliselta, kun olin kans ymmärtänyt, että asia olis just päinvastoin. Neuvolassa terveydenhoitaja vaan totesi, että hyvä kun saan nukkua yöllä.

Toinen asia mitä ihmettelin, tapahtui sitten lähempänä synnytystä, kun olin lukenut jostain, että vauva rauhoittuu loppuraskaudesta ja vähän ennen synnytystä liikkuu tosi vähän. Ikään kuin valmistautuu h-hetkeen. Musta tuntui, että meno vaan meni hurjemmaksi loppua kohti eikä meidän neiti kyllä ennen synnytystä rauhoittunut. Lapsiveden menon jälkeenkin kun ultrattiin, niin lääkäri totes, että onpa vilkas vauva ottaen huomioon, ettei kohdussa ole juurikaan vettä jäljellä ;) Eli yksilöitä nuo masuasukitkin on.
 
Täällä myös masuasukki valvoo päivällä ja nukkuu yöllä :) joskus tuntuu joku pieni liike kun olen yöllä käynyt vessassa,muuten hiljaista. :) ja päivällä liikutaan paljon!
 
aj ku ihanaa, nauti.. mulla taas oli niin että ku ite olin liikkeel vauva nukku mut heti ku pääsin maate ni alko kauhee sirkus vattassa...
 
Meidän esikoinen oli juuri tuollainen vauva myös! Illalla maate mennessä potkiskeli vielä hetken ja sit nukahti, ja nukkui aina aamuun asti rauhassa! Hampaita pestessä yleensä aina heräsi ja toivotteli hyvää huomenta äidille muutamalla potkulla ja venytysliikkeellä =)
 
Ittellä oli aivan samallainen masu asukki. Päivän riehu ja kun äipän nukkumaan meno aika koitti myös masu asukki hiljenty, joskus vaan yritti työntää pyllynsä kyljestä läpi :)
Ja sama rytmi on pysyny ikää herralla nykyään 8kk päivällä riehuu( kaksien päikkäreiden välissä) ja illalla viimestää kello 21 herralle iskee väskä kärty, että mä haluun nukkumaan ja heti!

jospa sullekki semmonen helppo nukkuja tulossa :) neovola täti povasi joskus että vauva saattaa pitää mahassa opitun uni rytmin.
 
Nyt "vasta" vko 25 täynnä, mutta tulokkaalla on jo pitkään ollut selkeä rytmi, eli liikkuu eniten aamupäivällä (kun aamutoimien ja hässäköiden jälkeen pääsen toimistolle ja istun paikallani) sekä alkuillasta (kotiin tullessa kun yleensä rauhoitun sohvalle tms.). Öisin yleensä nukutaan tai liikkuminen on ainakin paljon rauhallisempaa. Koskaan en ole osannut ajatella, että moinen rytmi olisi huono juttu, vaan lähinnä toivon, että se ennakoisi hyvää yönukkujaa tulevaisuudessakin! Kiva kuulla, että ainakin jotkut vauvat ovat myös pitäneet mahassa opitun rytmin.
 
sapsukka: Kuten moni jo ennen minuakin kirjoitti: Niin hyvä vaan jos masuasukkisi rytmi on jo nyt "oikein päin", eli yöt menevät nukkuessa! :) Siitä kannattaa varmasti olla tyytyväinen. Meidän masuasukki on aktiivisimmillaan illalla, mutta yöllä olen kyllä saanut nukkua, että saa nähdä minkälainen rytmi vauvalla sitten huhtikuussa (=syntymänsä jälkeen) on! Toki masukki on hereillä myös päivällä ja iltapäivällä. Aamupäivät ja yöt siis meillä sitä rauhallisinta aikaa - mhh.. Ei kuulosta ollenkaan hullumalta minusta se rytmi! ;) Toki tiedostan, että rytmi voi muuttua.  
 
Täällä mennään aikas samalla tavalla, tuntuu että vauvalla on jo sama rytmi ku itsellä. Aamuisin siinä seitsemän pintaa heräilee kun olen jo töissä ja siitä sitten pitkin päivää elostelee tasaisin väliajoin.. Kotiin ku pääsee niin on sitten vielä aktiivisempi ja siinä 21-22 välissä vielä kunnon potkumaraton. Itse käyn viikolla tuossa 22 pintaan nukkumaan ja toinen rauhoittuu siinä samassa. En ole ainakaan kertaakaan herännyt siihen että vauva öisin potkisi, ei edes silloin kun itse herään esim. vessaan tai juomaan.

Täytyy vaan olla tyytyväinen ja toivoa että sama rytmi pysyisi myös lapsen synnyttyä :)
 
Takaisin
Top