Masentuuko isät? Huomioidaanko heitä neuvolassa?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Törmäsin mielenkiintoiseen uutisartikkeliin (ei tällä kertaa omaan), jonka mukaan isät masentuvat yhtä herkästi kuin äiditkin lasten saannin myötä. Tämä masentuminen jää myös herkästi huomaamatta, sillä neuvolassa keskistytään niin tiiviisti äidin ja lapsen hyvinvointiin. (Artikkeli luettavissa täällä.)

Miten teidän perheessä? Miten isä voi? Huomioitiinko isää neuvolassa? Oma mieheni ei masentunut lapsentulon myötä (käsittääkseni) ja hän kokee että häntä huomioitiin neuvolassa. Joskin asiaan vaikuttaa se, että hän itse oli siellä aktiivinen ja nosti asioita esille.
 
Isää ei mitenkään huomioitu neuvolassa, syynä varmaan kielimuuri kun ei neuvolatäti "osannut" englantia eikä mies tätä lapsisanastoa juuri hallinnut, ja eipä mies siellä sitten juuri käynytkään paria visiittiä enempää kun ei mitään käynneistä irti saanut. Voi kyllä hyvin koko vauva-ajan, mutta meillä olikin helppo ja hyväntuulinen vauva eli saatiin kaikki nukkua kiitettävästi. Mietin vain mitä olisikaan käynyt jos oltaisiin syystä tai toisesta tarvittu esim perheneuvolan palveluja...
 
Odotusaikana mies huomioitiin hyvin ja hän oli melkein joka kerralla mukana. Lapsen synnyttyä vaihdettiin neuvolaa ja siellä ei noteerattu tuoretta isää oikein millään tavalla, kun hän oli siellä kerran mukana. Ehkä sekin riippuu omasta aktiivisuudesta, mutta äitiysneuvolassa tosiaan kätilöä kiinnosti aidosti isän hyvinvointi.
 
Hyvä aihe ottaa kyllä esille, aina puhutaan nimenomaan äitien masennuksesta, ei isien tai edes yleisesti vanhempien masennuksesta..

Miestä kyllä huomiotiin neuvolassa mutta mielestäni aika pinnallisesti, ei sillä tavalla että siinä oikeesti suomalainen mies vastais ”huonosti jaksan, en kestä tätä” tai muuta..
 
Mulle just lykättiin käteen mielialalomake, joka tulee täyttää ja palauttaa vauvan 2kk neuvolassa. Ja typerää on, että lomakkeella seulotaan vain äitien mielialaa! Näin siis lukee itse lomakkeessa, "mielialaloma äideille". Eli isän mielialaa ei kysellä mitenkään. Ja kuitenki molempien vanhempien mieliala vaikuttaa koko perheeseen! Aattelinki ottaa kopsun kyseisestä lomakkeesta, antaa sen miehelle ja pyytää et se täyttää sen. Rehellisesti. Saa vaikka laittaa sen suljettuun kuoreen jos ei halua että mä luen sen. Vien sen sitte sellasenaan neuvolaan/psyk hoitajalle ja ne saa kattoa miehen vastaukset. Varsinkin meidän tilanteessa nyt, ku ite oon masentunu, ni ois tosi tärkeetä seurata myös mun miehen hyvinvointia.
 
Mulle just lykättiin käteen mielialalomake, joka tulee täyttää ja palauttaa vauvan 2kk neuvolassa. Ja typerää on, että lomakkeella seulotaan vain äitien mielialaa! Näin siis lukee itse lomakkeessa, "mielialaloma äideille". Eli isän mielialaa ei kysellä mitenkään. Ja kuitenki molempien vanhempien mieliala vaikuttaa koko perheeseen! Aattelinki ottaa kopsun kyseisestä lomakkeesta, antaa sen miehelle ja pyytää et se täyttää sen. Rehellisesti. Saa vaikka laittaa sen suljettuun kuoreen jos ei halua että mä luen sen. Vien sen sitte sellasenaan neuvolaan/psyk hoitajalle ja ne saa kattoa miehen vastaukset. Varsinkin meidän tilanteessa nyt, ku ite oon masentunu, ni ois tosi tärkeetä seurata myös mun miehen hyvinvointia.
Tämäkin surullisen totta. Varmaan joka paikassa sama käytäntö että äiti täyttää mielialalomakkeen, isä ei. Mikä on kyllä todella hölmöä.
 
Mulle just lykättiin käteen mielialalomake, joka tulee täyttää ja palauttaa vauvan 2kk neuvolassa. Ja typerää on, että lomakkeella seulotaan vain äitien mielialaa! Näin siis lukee itse lomakkeessa, "mielialaloma äideille". Eli isän mielialaa ei kysellä mitenkään. Ja kuitenki molempien vanhempien mieliala vaikuttaa koko perheeseen! Aattelinki ottaa kopsun kyseisestä lomakkeesta, antaa sen miehelle ja pyytää et se täyttää sen. Rehellisesti. Saa vaikka laittaa sen suljettuun kuoreen jos ei halua että mä luen sen. Vien sen sitte sellasenaan neuvolaan/psyk hoitajalle ja ne saa kattoa miehen vastaukset. Varsinkin meidän tilanteessa nyt, ku ite oon masentunu, ni ois tosi tärkeetä seurata myös mun miehen hyvinvointia.
Meillä kyllä pisti molemmat täyttämään, mutta miehellä olikin jo aiemmin todettu masennus, josta neuvolassakin mainittiin, minkä takia varmaan mieskin sai osakseen huomiota neuvolassa.
 
Meillä lomake annettiin täytettäväksi molemmille, vaikkei miehellä ole masennustaustaa. Riippuu siis varmaan kunnasta, että mikä on käytäntö.
 
Takaisin
Top