Marrasmammat 2009

Hei! Laskettu aika kuukautisten mukaan 5.11 mutta viikko sitten lääkärissä viikkoja ei olekaan kai vielä niin paljon kuin pitäis. Alkio oli ainakin liian pieni viikkoihin nähden, sydämen toimintaa odotellaan, ja siksi uudestaan tällä viikolla lääkäriin, jännittää että löytyykö sydäntä ollenkaan....olen niin onnellinen tästä raskaudesta mutta heti siis mutkia matkassa... 
 
Voimia sinulle kaylies! Ikävä että kävi näin.. [:(] Tulehan kertomaan kuitenkin kuulumisiasi!
 
Tervetuloa Anne mukaan! [:)]
 
olen kovasti pahoillani kaylies sinun puolesta! voimia ja jaksamista ja kovasti onnea uuteen yritykseen kun sen aika on! älä luovuta[:)]
 
Liitynpä minäkin tähän loistavaan ryhmään mukaan! Ensimmäinen testi tehtiin 15.3. sunnuntaina ja maanantaina lapsettomuuspoliklinikan ohjeistamana menin verikokeisiin. 17.3. saatiin tieto, että raskaana ollaan [:D] Laskettu aika on 21.11.

Olo on aika hämmentynyt, mutta onnellinen. Meillä on takana lapsettomuushoitoja nyt reilun vuoden verran ja kokonaisuudessaan on raskaaksi yritetty tulla 2,5 vuoden ajan. Tämä ylläri oli todellinen ylläri, sillä kuun alussa aloitin lääkityshoidon toista koeputkihedelmöityshoitoa varten. Lääkityksenä alkuvaiheessa oli Synarela -nenäsumute, joka "sammuttaa" kehon oman hormonituotannon nolliin ja varsinainen hormonihoito saadaan sitten käynnistettyä puhtaalta pöydältä parhaalla mahdollisella hoitovasteella. Sitkeä sissi on siis mahassa kasvamassa, kun tuosta lääkityshoidosta ja vielä flunssan aiheuttamasta antibioottikuurista selvinnyt ja jatkanut kehittymistä. Niin siinä vaan tuppaa käymään, että asiat napsahtaa kohdilleen silloin, kun niitä vähiten osaa odottaa!

Viikon päästä on ensimmäinen ultra klinikalle varattuna. Aika matelee hitaasti ja kaikenlaisia ajatuksia pyörii päässä, mutta koitan olla vielä hehkuttamatta liikaa. Sovimme miehen kanssa, että katsotaan nyt ultrassa, mitä näkyy ja onko kaikki ok ja sitten asta lähdetään miettimään muille kertomista. Kovasti mieli kyllä tekisi jo vanhemmille sanoa[:)]

Reilun viikon verran on vatsa ollut kuin pallo ja välillä on koviakin kipuja. Vuotoa ei ole ollut. Kahdesta kohtaa navan ympäriltä tuntuu selvää pistelyä aina aika ajoin, erityisesti syömisen jälkeen. Josko siellä istukka kiinnittyisi limakalvoihin tai jotain... Pahaa oloa, rintojen aristusta tai oksetusta ei ole vielä ollut, väsyttää kylläkin.

Asumme Tampereella, olen 31-vuotias ja puoliso on 32-vuotias. Hoidoissa ehdittiin käymään läpi kaksi inseminaatiota ja yksi koeputkihedelmöitys ja nyt oli tosiaan suunnitteilla toinen koeputkihoito viikolle 14. Synarelat vaihtuivat yhdellä puhelinsoitolla lugesteroniin ja nyt vaan toivon, että kropan hormonitoiminta palautuisi nopsasti ennalleen eikä pienelle ole aiheutunut tuosta lääkehoidosta mitään haittoja.
 
Heips!
Nyt on eka neuvolakäynti takana. Jänskätti vähän vaikka tiesin, että siellä lähinnä jutellaan ja käydään läpi erinäisiä raskauteen liittyviä asioita. Kerroin myös toispuoleisesta vatsa/nivuskivustani ja neuvolantäti varasi ajan varhaisultraan, mikä on ihan mahtava juttu! Kaksi viikkoa nyt odotellaan sitten ekaa ultraa, jossa nähdään montako tulokasta on vai onko mitään ja missä on. Taas on jotenkin ihanan positiivinen fiilis, vaikka niin alussa vasta mennäänkin (5+6). Tää raskaus vie tunteita laidasta laitaan, kun välillä on maailman onnellisin ihminen ja varma siitä, että kaikki menee hyvin. Välillä taas on mieli maassa, kun on varma että jotain on pielessä ja jos ei vielä niin varmasti tulee olemaan. Mutta yritän ottaa päivän kerrallaan. Aika vaan kuluu ihan pirun hitaasti....
 
Onko muilla tällaista raskausoiretta:emättimessä tuntuu välillä vihlontaa/jomotusta molemmilla puolilla. En osaa kunnolla sijaintia paikantaa, mutta tavallaan on sen verran alhaalla tuo tuntemus, etten sanoisi että se on kohdussa. Onkohan normaalia? [&:] Se ei tunnu koko ajan.
 
Heps. Päätin itskkin liityä marrasmammoihin kun en ole vielä ihan sata varma lasketusta ajasta mutta mee lokakuun loppuun tai marraskuun alkuun vikkoja nyt 8+5[:D] neuvolaan pääsen 1.4 , jänskättää .Pahoinvointia on ollut kaksiviikkoa ja tänään jouduin jäämään kotia kun oli niin heikko olo[:'(] edeltävässä raskaudessa kestti 20 viikolle asti , toivottavasti nyt loppuu ajallaan [:-] niin meillä on 3.6 vuotias poika [:)]
 
Moikkasta kaikki!

kaylies suurensuuret pahoittelut ja voimia. *halaa*

Mulla edelleen huonovointisuus jatkuu, ottaa välillä tosi koville kun ei meinaa mitään pystyä syömään... Ja yritä siinä sitten "salailla" muilta kun yökkäysreaktioita pukkaa koko ajan! [:D] Rinnat kans edelleen tosi kipeet, vatsan vihlomista ei enää oikeestaan ollenkaan. Mulla eka neuvola-aika olis 14.4., mitenköhän ihmeessä sitä sinne asti jaksaa odottaa?!?
 
Talvista päivää kaikille odottajille! Nyt se takatalvi sitten iski. Olin jo niin varma että kevät saapuu vihdoinkin.
 
Tervetuloa kaikille uusille marrasmammoille! Itsellä ei vieläkään pahoinvoinnista tietoakaan, ainoana oireena se vatsan nipistely. Oli pakko sitten tehdä tänään toinen testi (viikko edellisestä) että on varmasti raskaana. Ja eipä siinä tarvinnut kuin pari sekunttia odottaa niin erittäin vahvat viivat ilmestyivät. [:)] Nyt sitten täytyy tosiaan muiden tavoin vain odotella sitä neuvolaa, joka itselläni on silloin 1.4.
 
Kertokaapas kenelle kaikille olette tähän mennessä kertoneet vai oletteko pitäneet ihan omana tietonanne? Itse olen kertonut kolmelle työkaverilleni sekä kahdelle ystävälleni. Vaikka tosiaan voisin asian jo julistaa koko maailmalle.
 
 
 
Moro! Ajattelinpa minäkin liittyä joukkoon! Alustavasti laskettu aika olisi 3.11 ja viime viikolla varhaisultra oli samaa mieltä. Tänään siis 8+0. Ensimmäinen neuvolakäynti on ylihuomenna. Vähän se kyllä jännittää, vaikka tietää, että mitään ihmeitä siellä ei tapahdu. [:)] Ensimmäinen lapsi on kyseessä ja ikää mulla on 27. Perheessä aviomies ja koira.
 
jestas, kylläpä täällä on alkanut käydä vilske sitten viime piipahduksen! Aika kituuttaa eteenpäin, nyt viikkoja takana 6+1 - jonka suunnittelin julistavani täällä foorumissa semmoisella lilypien suloisella kuvajutulla, mutta hitsi kun meni sormi suuhun. Kokeilin kaikkea mahdollista, mutta en saanut kuvaa näkyviin, argh! Jos jollain on kärsivällisyyttä laittaa pikaiset ohjeet, olisin oikein kiitollinen :)
 
Muista fiiliksistä päällimmäisinä yrötys ja väsymys. EAi niin, eka neuvolavisiitti just ennen pääsiäisvapaita 8.4!
 
mmj_ kyseli, että onko raskaudesta tullut kailoteltua vielä kenellekään. En ole vielä tohtinut kertoa. Lähipiirissä on sen verran sattunut keskenmenoja, että kaipa jotenkin suojelen itseäni siltä, että joutuisi pahassa paikassa selittelemään. Eli miehen lisäksi edes oma äitini ei tiedä vielä, eikä siskoni eikä paras kaverini. Katsotaan uskaltaisinko raottaa salaisuuden verhoa sitten tuon ekan neuvolakäynnin jälkeen.
 
Hei kaikille ja tervetuloa minunkin puolestani kaikki uudet marrasmammat! Kaylies, olen todella pahoillani puolestasi, paljon voimia ja halauksia sinnepäin!
Olin tänään ekassa neuvolassa, ihan ok meni. Hirveä kiire vain siinä tunnin aikana, joten ei ehtinyt esittää paljon mitään niitä mielessä olleita kysymyksiä. Lisäksi kävin labrassa ja huomenna vielä loput normaalit labrakokeet. Töissä ajattelin kertoa vasta 12. viikon paikkeilla ultran jälkeen. Yksityisellä en ole käynyt eli minua ei ole siis vielä ultrattu, ajatuksissa kyllä koko ajan pyörii että pitäisiköhän mennä. Kuinka moni teistä on käynyt yksityisellä varhaisultrassa?
Nyt menossa RV 7+4; oireet samat kuin jo parin-kolmen viikon ajan; jatkuvaa oksettavaa oloa, väsymystä ja rinnat hieman kipeät. Mutta mitkään oireet eivät haittaa, kunhan vain miniasukilla on kaikki hyvin! Toivottavsti tosiaan kaikki hyvin, nyt vain kovasti odottelen kutsua ultraan, voi kunpa sen saisi ennen pääsiäistä..mutta taitaa mennä sen jälkeiselle viikolle.
Nyt lähden jumppaan, ihanaa talvipäivän jatkoa kaikille[:)]!
 
Noniin, itsekin kävin kokeilemassa tuota lilypie kuvaa ja taisin onnistua. :) Ainakin profiilissa näytti siltä. Voin kertoa miten sen itse sain laitettua (jos se nyt tuonne sitten ilmestyy [;)]).. Varoitan vain että en ole paras mahd. ohjeiden antaja. Koittakaa siis saada selvää. [:D]
 
Eli kun klikkasin tuota lilypie kuvaketta niin aukeaa sivu josta painoin lilypie baby days linkkiä. Sitten valitsin full-size ticker linkin, jonka jälkeen valitsin haluamani taustat jne eli step1 ja step2 ja step3:ssa laitoin menkkojen edellisen alkamispäivän siihen valintakohtaan ja lopuksi painoin create ticker. Seuraavaksi aukeavalta sivulta kopion toisessa laatikossa olevan tekstin tuonne oman käyttäjätilin allekirjoituskohtaan ja päivitin.
 
Eli PseudoHTML, UBBCode™ or BBCode
Used on many message boards that don't allow HTML
. <--- tuon otsikon alla oleva teksti tulee kopioida. Siten itselläni ainakin ilmestyi kuvake omaan profiiliin.
 
Hmm.. Ehkä tuosta, toivottavasti, saa jotain selkoa. [;)]
 
Joo, yhdyn noihin mmj_:n lilypie-ohjeisiin. Mä ruksasin tässä viestinkirjotuskohdassa vielä "Lisää allekirjoitus", en tiedä onko sillä oikeesti väliä kuiteskaan. Niin ja tanttaralla se lilypie-jutska ei näy kun kirjoitat viestiä (ainakaan mulla) mutta esikatselussa ja kun viesti on lähetetty niin sit näkyy. Ja kyllä mullakin tovi meni ennenkuin onnistuin omani näkyviin saamaan! [:D]
 
Heps kaikki!
 
Mikäli joku on käynyt varhaisutrassa yksityisellä niin paljonko maksoi ja millä lääkäriasemalla?
 
...edellinen viesti lähti ennenaikojaan...
 
MaiSa, millaista tuo sinun nivus/vatsakipu on? Mietin vaan et onko saman tyyppistä kenties mitä ite tunnen.... mut mulla ei oikeastaan oo vatsan seudulla vaan alempana.
 
Mua pelottaa hirveesti varhainen keskenmeno jne.. Mutta ei se lopulta enää tässä vaiheessa niin todennäköistä ole, ainakaan tämän lähteen mukaan:
 
(kopioitu sivuilta: http://www.avoin.helsinki.fi/laaketiede/S1.html)
KESKENMENO
KESKENMENO
Aivan normaalisti alkaneista raskauksista noin 30% menee kesken. Nämä ovat ns. kemiallisia raskauksia eli nainen ei välttämättä ole edes tiennyt olevansa raskaana, vaikka kuukautiset ovat olleet myöhässä. Keskenmeno tapahtuu 3-4 päivää myöhemmin kuin kuukautisten pitäisi alkaa. Nämä varhaiset keskenmenot johtuvat siitä, että alkio on poikkeava tai ei kiinnity kunnolla kohtuun.
Hyvin varhaisten keskenmenojen lisäksi keskenmenoon päättyy n. 10% raskauksista. Suurin osa keskenmenoista tapahtuu ennen 12. raskausviikkoa. Jos raskaus on kestänyt 12 viikkoa ja ultraäänitutkimuksessa nähdään sikiön sydämen syke, raskaus harvoin päättyy keskenmenoon. Suurimmassa osassa keskenmenoja alkiossa on niin vakava kehityshäiriö ettei raskaus ei jatku. Kolmen peräkkäisen keskenmenon jälkeen on jo aiheellista tutkia, voisiko keskenmenoihin olla jokin erityinen syy. Tällaisia syitä voivat olla esimerkiksi vanhempien kromosomitranslokaatio tasapainoisessa muodossa (piilevänä), tai kohdun poikkeavuus tai kohdunkaulan kanavan vajaatoiminta.
 
Lisäksi jos nyt noin yleisesti kohdunulkoisen riski on vain 2% luokkaa, tuulimunan todennäköisyyttä en tiedä, niin jos oletettujen kuukautisten alkamispäiästä on jo mennyt tuo 3-4 päivää, niin jäljellehän jää enää tuo 10%. Toki mahdollista on, mutta paljon todennököisempää on että raskaus jatkuu :) Olenko tulkinnut oikein tilastoja?? :):) Tämän avulla jaksais paremmin tuonne 12 rv:lle, minkä jälkeen enää tosi pieni mahdollisuus keskeytyä! Toivotaan parasta kaikille meille!!![:)]
 
Kylläpäs Sofia viestisi piristi! [:)] Itsellä koko ajan pelkoja ja kauhukuvia, mutta tuo 10% helpotti oloa mukavasti..
 
heipparallaa!
taas muutama päivä takana,mutta niin paljon vielä edessä ennen ensimmäistä neuvolaa ja ultraa :)
jouduin tänään jäämään viikon mittaiselle saikulle selkäni takia,joten nytpä on sitten hyvää aikaa lueskella täällä näitä marrasmammojen kirjoituksia.. [:)] 

Hirveästi tekisi mieli mennä jonnekin yksityiselle varhaisultraan ja selvittää että onko kaikki varmasti niinkun pitääkin,nimittäin itselleni tuli viime yönä sellainen tunne että ihan kun jotakin olisi vinossa,jonkun aikaa koski todella paljon vatsaan. mitään vuotoja ei kuitenkaan tullut,että mitäpä lie sitten ollut.. ei vaan ole ollut kertaakaan sellaista kipua[:o] Sanokaa mitä kannattaisi tehdä,  pitäisikö vaan luottaa siihen että kaikki on hyvin?

Hassua muuten SHAKIRA meillä on täsmälleen sama eka neuvola aikakin?[;)] onko sinullakin silloin jo ensimmäinen ultra samassa?
 
Sofia: Mulla on se kipu siis enimmäkseen toisella puolen nivusessa. Eilen neuvolantäti lohdutteli ja kertoi, että kaikenlaiset kivut voivat olla täysin normaaleja. Riippuu paljon kohdun asennosta minne kipu heijastuu. Onneksi sain itse kuitenkin ajan varhaisultraan, jolloin ainakin selviää missä asukki majailee. Kiitos tuosta viestistäsi koskien keskenmenoa. Huojensi mieltä kummasti.

Itselle, kun raskaus on ensimmäinen ja kaikki ihan uutta, ei tiedä mikä on normaalia ja mikä ei. Jos en olisi saanut aikaa kunnalliseen ultraan olisin luultavasti mennyt yksityiselle. Täällä hinnat ovat n. 100e. Mutta sen voisin maksaa saavuttaakseni mielenrauhan, aika kun tuntuu menevän niin hitaasti. Onneksi neuvola on sitä varten, että sinne voi soittaa ja kysyä kaikkea typerältäkin tuntuvaa. Ainakin täällä neuvolantäti oli kovin kiva[:)] Ja sitten tietysti on ihana jakaa kokemuksia oireilusta yms. teidän kanssa!
 
Takaisin
Top