Marraskuun Sutinat!

Pottailusta: eipä meillä mikään kiire ole vielä aloittaa kun ei tiedä milloin tulee pissaa tai kakkaa :D enkä ole edes vielä hankkinu pottaa. Varmaa ehkä kun poika täyttää vähän päälle vuoden niin sitten voi vähän ruveta harjoittelemaan. 

Meillä alkaa vaan vauhti kiihtyä, lapsonen kiipee joka paikkaan polvilleen ja yrittää kovasti seisaalleen mut ei voimat riitä. Tasapaino erittäin huono, monta kertaa pää osunu lattiaan ja itkut itketty siitä ja eiku meno vaan jatkuu. Tänään kyl tossa kun isukki avusti seisaalleen otti yhden haparoivan askeleen.. ja vieläkään ei mene itse istumaan vaan istuu ainoastaan sillain kun laittaa sen istumaan lattialle :/ auttais kyl aika paljon sitä tasapainoa jos oppis ekaks istumaan ja sit vasta seisomaan/kävelemään. Mutta kun on toisella niin kova hoppu oppia seisomaan :) 

Toivottavasti ainaki joulukuussa oppis istumaan ilman avustuksia. Nimittäin silloin on neuvola. 

Päiväunista: Kahdet tai kolmet päikkärit riippuu aina millä tuulella herra on. 

Hampaat: tauonnu mutta vissiin kaiketi tulossa lisää kun kuolaa taas valuu. 



 
Täällä noustiin sitten toissailtana seisomaan sohvaa vasten :) Meinasi tulla kiirus äitillä kun keittiössä hääräilin ja yhtäkkiä tyttö seistä töröttää sohvaa vasten ja nauraa :D
Meillä siis tuollainen "reikä" keittiön ja olohuoneen seinässä mistä näkee :)
Nyt nousee sitten melkein koko ajan..
En todellakaan ajatellut että tyttö näin aikaisin alkaisi seisomaan, vastahan tuo oppi istumaankin ilman tukea.. Ja pienessä mielessänikin toivoin ettei ihan vielä alkaisi seisomaan..
Mutta minkäs teet :D
Eipä sitten muuta kun huomenna ostamaan tv-tason kulmiin kulmapehmikkeet ja KAIKKI särkyvä ja ylinmääräinen tilpehööri pois matalilta tasoilta.. Jees.

Joululahjoista: Mitä meinaatte/mitä sukulaiset jne meinaavat ostaa teidän pienille joululahjoiksi?
Meillä mummi ostaa matkarattaat tytölle, vaari taaperokärryn ja täti potan :) Siinä onkin melko hyvä kolmen kärki :) Vaikea keksiä mitä nuin pieni "tarvitsee".
Leluja meillä on kyllä ihan tarpeeksi.. :D Ehkä sitten vaatetta jne.

Ruoasta: Nyt ollaan lopetettu vauvapuuron syönti ja siirrytty "oikeaan" tavaraan :D
Vähän oon tehosekoittimella hienontanut tuota elovenaa kun meinaa olla melko isoja ne hiutaleet, mutta erittäin hyvin uppoaa :D Sitten oon myös nuo liha/kasvissoseetkin alkanut jättämään aika kokkareiseksi, ja hyvin uppoaa nekin :)
Saa nähä jatkuuko into itsetehtyihin soseisiin vielä kun työt alkaa..
 
joo tota noin pitkäst aikaa hei :D

meillä riittää kiirettä ja menoa jokapäivä nyt kotona poika noin 8,5kk ja on jo siis 1,5kuukautta ainakin konttailu ihan kunnolla ja kuukauden noussu tukeavasten seisomaan ja vähän alle kuukaus sitte päätti lähtee sit liikkumaanki tukepitkin... omin voimin on istunu kans sen yli kuukauden... sen verran varmaa touhuu on ettei ihan kokoajan tarvii enää olla vieressä mut emmä pois näkyvistä koskaan mene :)
Ja joo meilläkin viihdytään yksikseen ihan hyvin kunhan poika välillä näkee mut tai iskän :) saa siivoilla jne...ainoo on et tiskikoneen täyttö ja tyhjentäminen on sit taas haasteellista kun tuo pikkumies on niin avulias :D tulee heti siihen tyhjentämään konetta :D samoin tyhjentää mielellään kattilakaappia ja joo hoitolaukkukin on kiva penkoo ja kattoo jos löytää maissinaksuja :D hih...

Luonteeltaan pikkumies on aikas rauhallinen mut osaa olla kans aika tempperamenttinen (tullut minuun varmaan), tosi paljon tarkkailee muita ja rakastaa olla vaunuissa naama menosuuntaan välillä. (kikattaa kun jokin iso kulkuneuvo menee ohi :'D) tykkää selvästi myös tutkia esineitä tosi tarkasti :) (ottaa esim pienestä lelusta kiinni vaan yhdelläkädellä ja sit istuututaan alas ja tutkitaan :D)  tosi päättäväinen ja seurallinen ja on melkeen aina iloinen (paitsi väsyneenä ja nälkäisenä) ei vierasta ketään oikeen viel, tai joo vierastaa kummisetäänsä, alkaa heti itkee jos jää hänenkaa yksin, ja ei todellakaan ymmärretä et miks, kummisetä silti ollut tosi läheinen nytte 8kk :/

päikkäreitä meillä nukutaan 2-3 riippuu vähän... poika alkanu nyt nukkuu hetkisitte omassa huoneessaan ja nukkunu nyt viimesen viikon noin 21-07-08 heräilee välillä siinä 11-12 välillä mutta nukahtaa heti uudestaan kun tutin käy antamassa.

Joululahjoista niin mullakin ihan tosi vaikee sanoo kellekkään et mitä tolle ostaa... mut tuo pottahan on kiva idea :) ajattelin ehdottaa jollekkin että esim dublojahan voi ostaa talteen jo ja ehkä brion junarataa (kun mun mielestä niin kivat) tai sit jotai muuta yleishyödyllistä.

unohdin taas puolet mitä piti kirjottaa... mut jooo... palaillaaan :)

 
Heippa hei!

Potta: Mä en oo miettiny edes koko pottaa. Aloitetaan sillä harjoittelu joskus ens vuonna. kerkeehän tuon.

Päikkärit: Meillä Onni on jonkun aikaa nukkunut vaan yhdet päikkärit. Yleensä lounaan jälkeen. Eli nukahtaa n. klo 12-13. Ja ne kestää 1-3h. Ulkona nukkuis paremmin. Iltaunille sitten n. klo 20.30. Joskus ihmetyttä, että mistä pojalla sitä virtaa oikein riittää!

Ruoka: Karkeempaa ruokaa menee meilläkin. Ja leipää. Nokkamukista juodaan vettä. Ne maissinaksut on pojan herkkua!

Meillä tosiaan istutaan jo ihan itsekseen. Noustaan seisomaan ihan kaikkea vasten. Kävellään tukea vasten. Nousee sohvalle. Konttausasentoon nousee, mutta ei konttaa. Ryömimällä päästään lujaa eteenpäin. Taaperokärryä ei ole, joten en tiedä kävelisikö sen kanssa.

Hampaita on kaksi alhaalla. Ollut jo pitemmän aikaa hiljaista sillä osastolla.

Tämmöstä meillä.
 
Teinpäs tuossa viime perjantaina positiivisen raskaustestin. Ikävä vaan, että kerkesin viikon olemaan raskaana, kunnes vuoto taas alkoi.
Emme yrittämällä yrittäneet, kakkonen oli tervetullut jos näin kävisi. En ole saanut aikaiseksi hankkia pillereitä. Ja kun raskaus selvisi, innostuinkin odotettua enemmän. Koitin hillitä itseäni, koska mikään ei ole niin varhaisessa vaiheessa varmaa. Silti ryhdyin jo haaveilemaan ja innostumaan. Ja keskenmeno sattuikin sitten enemmän! Onneksi on tuo neiti piristämässä päivää! 
 En tiedä voiko sitä olla vaan taipumusta keskenmenoihin? Prosenteissahan todetuista raskauksista n. 10-15% päättyy keskenmenoihin. Ja minullahan on tähän mennessä ollut 4 raskautta, joista yksi lapsi syntynyt.
No mutta, elämä jatkuu! Nyt onkin aika päättää, jatkammeko ilman ehkäisyä vai otammeko pillerit kehiin. Tuon raskauden myötä olen ruvennut kuumeilemaan toisesta.

Muuten meille kuuluu hyvää! J ruvennut nousemaan tukea vasten seisomaan, lähinnä minun polviani vasten. Kovasti kontataan, ovia paiskotaan, kenkiä maistellaan (kun eteiseen salaa livahtaa), omasta lipastosta kiskotaan vaatteet pihalle jne. Eli tekemistä riittää äidillä.
En ole nyt vähään aikaan syöttänyt 8kk soseita, vaan on menty 5-6kk ruuilla. Leipää kyllä syö ja maissinaksuja joista purraan palasia. Itse tahtoisi syödä. Lusikkaa yrittää ottaa syötettäessä ja hepuli tulee jos ei sitä saa! Soseisiin ja puuroihin on käsi työnnettävä ja sitten puserrettava sitä sormien välissä.
 
Heippa!

Näin hurahti viikonloppu töissä, ja tuntu ettei olisi ollut päivääkään pois :D
Kaikki meni jotenkin niin automaattisesti, ja kaikki oli vielä hyvin muistissa. Olen siis ammatiltani kokki. Se tuo pahuksen vuorotyö vaan, kun työvuorot on miten sattuu, esim nyt viikonloppuna oli Pe 8-15 La 15-22.30 ja Su 12-20.30. Eipä siinä tyttöä paljon näe :(
Ikävä iskee aina kun ajelen töihin, mutta nytkin viikonloppuna oli niin hirveä kiire ettei siinä juurikaan ehtinyt ajatella. Mutta isillä ja neitillä on mennyt loistavasti, ja on ollut ihana tulla kotiin kun minulle on tehty ruoka valmiiksi ja on ihan perussiistiäkin. :) Ja se on jotenkin niin hellyyttävää kun tulen kotiin, niin ei meinaa tyttö pysyä housuissaan kun on niin innoissaan :) Vielä tämä ja huominen töitä ja sitten olis 2 vapaata, joista aion nauttia pikkuiseni kanssa täysin rinnoin :)

Tyttö on kontannut nyt viikon ja ensimmäinen hammas on puhjennut! :) Hirveästi on tyttö oppinut kaikkea lyhyen ajan sisään.
 
hmm, oon tainnu viimeks käydä täällä lueskelemassa/kirjottelemassa alkuvuodesta, sillon ku aada synty.. :) 

Luin tossa että aika moni on tainnu lopettaa vauvapuurot, ja siirtyny oikeeseen puuroon? :o tyhmä minä, en oo ees tajunnu että niin täytyy tehdä.. Me ollaan jätetty kokonaan äidinmaidonkorvikkeet pari viikkoa sitten pois (aada tasan 10kk nyt) ja hedelmäpilttejä sun muita ei enää osteta, vaan syödään ihan banaania, omenaa, jogurttia ja leipää välipaloilla. Kaupan lämminruoka-pilttejä kyllä syö melkein kaikkia noita 8kk ruokia, mutta kun oon pikkuhiljaa yrittäny noita vuosikkaiden ruokia antaa, ja omia kotona tehtyä, niin ei millään meinaa kelvata jos on lihaa köntteinä, täytyis olla ihan hienonnettua :o voi tulla ongelmia, kun lähtee päiväkotiin.. Oisko jollain antaa vinkkejä tähän? muutakin kuin että on vaan sinnikkäästä yritettävä, sitä on nimittäin jo tehty.. :) 


Hampaita täältä löytyy jo kuusi, ja voin kertoa että naapurissakin tiedettiin että hampaita on tulossa..  

Aada oppi ryömimään vajaa 6kk, konttaamaan vajaa 7kk ja nousemaan tukea vasten reilu 8kk, ja melkein heti sen jälkeen kävelemään tukea vasten. Nyt 10kk ja jumitetaan siinä tukea vasten kävelyssä, tosi reippaasti kyllä kävelee kun käsistä vaan vähän auttaa ja pitää sitä tasapainoa, ja muutaman kerran seisonut nyt pidempiä aikoja ilman tukea, että kyllä kai se tästä !! :) taputtaminen, vilkuttaminen ja huulten pöryyttäminen ja pinsettiote, kaikki hallinnassa neitokaisella! 

mmj, tosi isot osanotot :( mutta, päivä kerrallaan eteenpäin, eikös? kyllä teillekkin se pikkukakkonen tulee vielä jossain vaiheessa.. :)


pikkukakkosta täälläkin tekis kohta jo mieli laittaa aluilleen, mutta taitaa mennä niin että aada on jo isoisoiso tyttö ennenkun niin käy, kun puuttuu tää toinen osapuoli tähän lapsentekohommaan.... Aadan isän kanssa erottiin kesä-heinäkuussa, ja muutin tytön kanssa kaksin nyt pirkanmaalle :) täällä ollaan viihdytty, ja aadan isä on nyt sen jälkeen kerran nähny tyttöä, joulun jälkeen näkee toisen kerran. Ei taida aadalle kunnollista isäkäsitystä muodostua edes.

Miten teidän muiten parisuhteet? onko ollu vaikeaa lapsentulon jälkeen vai pelkkää ruusuilla tanssimista?

Onko muuten ketään nuoria äitejä pirkanmaalta?

 
No me siirryttiin oikeeseen kaurapuuroon, syötiin sitä 2 viikkoa mutta maha meni aivan sekaisin joten piti lopettaa sen syönti.. Nyt taas syödään tuota muksun hiutaleriisipuuroa, mutta ajattelin testata kohta jotain muuta oikeaa puuroa (ohra/ruis)..

Olen alkanut nyt sitten havaitsemaan tytöllä pientä eroahdistusta kun olen aloittanut työt...
Öisin ilmenee..  Kun ennen ollaan posotettu 12 tuntia heräämättä, niin toissayönä kävin laittamassa noin 20 kertaa tuttia suuhun kun tyttö heräsi. Mölisee jotakin ja katselee ympärilleen ja nukahtaa kun pistää tutin suuhun. Taasen viimeyönä kävin laittamassa tutin jonku 5 kertaa suuhun.. Ja tätä tapahtuu siis silloin kun olen iltavuorossa enkä pääse laittamaan tyttöä yöunille. Eilen päivällä kun olin lähdössä töihin, tyttö konttasi perässä eteiseen ja sydäntä särki lähteä :( Mutta helpottaa kun tietää että on täällä kotona isin hellässä huomassa. Jospa tää tästä ajan kans.
Mietiskelin tuossa jo osittaista hoitovapaata, sais olla enemmän tytön kans.
Mutta kun se raha ei kasva puussa :(
Voi kun mies pääsisi töihin niin se olisi enemmän kuin sata jänistä.
Sekin vaan siinä ongelmana, että jos mies pääsisikin töihin niin mun pitää tosiaan ilmoittaa työnantajalle viim 2kk ennen kun aloitan hoitovapaan. Niin miten tytön hoidon saisi järjestettyä tuoksi kahdeksi kuukaudeksi.. Äääh ressiä pukkaa.

Muuten täällä parisuhde menee samaa rataa kuin ennenkin, tai vauvan syntymän jälkeen ollaan lähennetty kyllä.. Osakseen myös johtuu varmasti siitäkin, kun meitä on siunattu niin helpolla lapsella, niin ei ole joutunut väsyneenä jankkaamaan eikä tappelemaan asioista.
Ja mies hoitaa tyttöä yhtä paljon kuin minäkin.

Ihana oli tulla eilen illalla töistä kotiin. Tyttö tuhisi tyytyväisenä, ja mies oli tehny iltapalaa mulle ja kynttilät paloi <3 Pieniä ihania asioita. Ennen tyttöä riideltiin pienistä asioista, mutta ne on jääneet pois ja muutenkin tosi harvoin tulee sanomista :D
Vielä 2 päivää töitä ja sitten 2 vapaata jolloin suunnitelmana vauvauintia, shoppailua ja ravintolassa käyntiä miehen ja tytön kans. :) Ensviikolla on sitten viikonloppuvapaa jolloin pidämme pikkkujoulut ystäväpariskunnan kans ja tyttö menee yöksi mummulaan.

 
Jee meillä opittiin eilen konttaamaan.. :) ja istumaan menokin meni paljon hienommin samalla. Kyljen kautta! Yleensä kun nous tukea vasten tömäytti perseen lattialle kaatuen siis :D 

Puuro: Meillä syöty kohta pari kuukautta normipuuroa, tällä hetkellä ohrapuuro menossa ja maistuu hyvin poitsulle. Kaurapuuroa oli aikaisemmin ja siitä ei oikein tykänny sai laittaa reilusti sosetta sekaan.

Parisuhde: Eipä tuo ole mihinkään muuttunu. Ei riidellä juuri ollenkaan ja kummatkin antaa toisille vapaa-aikaa. En ees muista milloin oltais kinastelu :)

Vauvakuume: nostaa päätäänsä koko ajan... alkaa olla joskus sietämätöntä :) heh!
 
Takaisin
Top