Marraskuun Murut 2012 <3

Marrasvauva meillekkin tulossa, laskureiden mukaan la 11.11..

Tää on ensimmäinen vauva ja oon edelleen alkushokissa ja mitä kummallisempia ajatuksia vilistää päässä. No ehkä se tästä tasottuu kun alkaa asiaa sisäistämään ja tottumaan.. :)
 
Tervetuloa Ameelie :)

Meidän ei tarvitse juurikaan mitään hankintoja tehdä kun kahden lapsen jäljiltä jo kaikkea löytyy. Löytyy poikien vaatteita ja tyttöjen, eli sen puolesta ei edes ole mitään tarvetta selvittää että kumpi on tulossa. Ainoastaan nykyisiin rattaisiin pitää hommata vaunukoppa kun vaunut jotka meillä on aikaisemmin ollut käytössä niin on jo sen verran huonossa kunnossa (olivat alkujaan jo käytetyt) että heivasin ne pois jo aikoja sitten. Nyt meillä on tytöllä käytössä Quinny merkkiset rattaat joihin saa liitettyä Quinny Dreami kopan joka siis täytyy hankkia..
Mitään tuplia en ajatellut hankkia, tyttö saa istua kärryissään siihen saakka kun vauva syntyy ja sitten saa opetella kävelemään, ihan niinkuin veljensäkin silloin kun hän syntyi.

Muut tarvittavat hankinnat onkin sitten vain tyyliin tuttipulloja ja sellaista pientä, mitään suurempia ei tarvita. Varmaan tulee jotain vaatteita kyllä ostettua mutta ei mulla ole mitään ongelmia hankkia sukupuolineutraaleja värejä, niitä sinisiä ja pinkkejä ehtii hankkimaan lisää sitten kyllä kun vauva on syntynyt ja näkee kumpaa puolta hän edustaa :)
 


Sarah kirjoitti:
Alunperin aikanaan ajattelin, että olisi kiva saada tyttö, mutta nyt kun on raskaana niin on tuntunut, ettei ole mitään väliä kumpi tulee. Eka kun kyseessä. Toiveissa toki olisi, että saataisiin molempia sukupuolia sitten aikanaan.

Sukupuoli toki halutaan tietää ultrasta aikanaan, jos se vaan näkyy. En ole oikeastaan nähnyt mitään syytä odottaa synnytykseen, kun ihan yhtälailla se jännittäisi sillon ultrassakin, kuin mitä synnytyksessä :) Ja helpompi kuitenkin sitten hankintojen yms kanssa, jos tietää etukäteen kumpi tulossa.

Mulla on ollut ihan sama tilanne, aina toivonut tyttöä, mutta heti kun tulin raskaaksi, niin ei ole mitään väliä kumpi sieltä tulee. Rakkautta tulee kuitenkin saamaan yliannostukeen saakka. :) Mutta jotenkin on sellanen olo että olis poika tulossa, vaikka eihän sitä voi millään vielä tietää.. Me halutaan myös tietää etukäteen, onko sieltä tulossa Miska vai Maaria. :D
 
Mulla oli vähän sama tunne, että toivoisin tyttöä, mutta nyt ei ole enää mitään väliä kumpi tulee :) Mies kutsuu vauvaa jo tytön nimellä, joten veikkaan että se jää työnimeksi vaikka poika sieltä tulisikin ;)

Ameelie: Meillä on sama LA :D tai se saattaa kyllä ainakin mulla muuttua sitten, mutta ainakin näin alustavasti :)

Joku kirjoitti että pitää nyt jo valita minne menee synnyttämään? Olen touko-kesäkuussa muuttamassa Helsinkiin miehen työn perässä ja olen nyt jo miettinyt tuleeko isoja muutoksia neuvolajuttuihin kun täältä savosta sinne muutetaan...

Ensimmäistä odotan ja eka neuvola aika on 19.3 niin osaisiko/viitsisikö joku vanhempi ja viisaampi ( ;) ) kertoa että mitä ensimmäisellä neuvolakäynnillä tapahtuu? Kun hoitajalla oli niin tulipalokiirus kun aikaa varasi, että ei siltä joutanu mitään kyselemään... :(
 
Minullakin on tyttö olo, mutta ei tosiaan ole minkäänlaista väliä kumpi mussukka sieltä tulee :)

Aion kyllä selvittäää kupi se on, minusta synnytyksessä on muutenkin tarpeeksi jännitystä :) Edelleen ei muita oireita kun tissit kipeet  ja väsymys ja haukottelu on läsnä vaikka kuinka nukkuis ;)

Hei onko kättärillä tai naistenklinikalla synnyttyneitä? Kumpaa suosittelette?
Ystäväni jonka vauva kuoli synnytykseen, sano että ehdottomasti naistenklinikka koska siinä vieressä on se teho...
 


PePa kirjoitti:
Oon kans miettiny tota alkuraskauden ultraa, mieli tekis mennä mutta hinta vähän mietityttää..

Oireita multa löytyy väsymys, pientä huonoa oloa aina silloin tällöin mutta ei vielä ainakaan mitään ihan järkyttävää :) Tää mun huono-oloisuus taitaa johtua ihan vaan tästä väsymyksestä.. Alavatsaa vihloo ja jomottelee välillä tosi kovaa ja tietenkin alan sitten heti miettimään että no nyt tää menee kesken ihan varmasti :/ Rinnat on kipeät, mutta ei onneksi ihan niin kipeät enää kuin muutama päivä sitten, ja ilmaa on mahassa ihan hirveästi, en muista että aikaisemmissa raskauksissa olisi ollut näin paljon. Ja NÄRÄSTYS!! Se pirulainen on löytänyt mut jo nyt! Esikoista odottaessa alkoi vasta reilusti puolenvälin jälkeen, kakkosesta vähän ennen puoltaväliä mutta nyt mua närästää joka päivä ja viikkoja vasta sen 4+3 o.O

Mulla kans on vihlonut ja pistellyt alavatsaa samaan tapaan kuin olis menkat alkamaisillaan. Välillä myös tulee tuntemuksia, että jotain alkais vuotamaan, mutta sitten vessakäynnillä kun melkein suurennuslasin kanssa tutkii housuja niin ei ole mitään valunut, eikä paperiinkaan tule mitään normaalista poikkeavaa. Ajattelin soittaa asiasta neuvolaan ja kysyä sitä, vaikka voi olla vaan omien korvien välissä nämäkin tuntemukset ja luulot että menis kesken..
 
Paapi: Esikoisesta ensi neuvolakäynnillä käytiin perustietoja läpi, suvun sairauksista kyseltiin jne. Terveydenhoitaja kertoi raskauteen liittyvistä asioista, esim. vältettävistä ruoka-aineista. Kovasti sai kaikenlaisia lippuja ja lappuja mukaan :) Sitten katsottiin verestä hb, mitattiin verenpaine, katsottiin virtsasta proteiinit ja sokerit sekä tietysti pääsi heti puntarillekin. Sydänääniä ei kuunneltu, vaikka olin ne jo kotidopplerilla bongannutkin. Aika yleinen peruskäynti siis :)

helmi2012: Naistenklinikalla on tosiaan se teho ihan vieressä. Se on varmasti etu, jos synnytyksessä tulee isoja ongelmia.
Esikoiseni synnytin Kätilöopiston Haikaranpesässä. Haluan ehdottomasti synnyttää siellä jatkossakin jos mahdollista. Haikaranpesään synnyttämään tulevilla on oma synnytysvalmennus, joka on ensisynnyttäjille kaksiosainen ja hyvin kattava. Koko osasto ja kaikki synnytykseen liittyvä tulee tutuksi. Lisäksi on tunnin kahdenkeskeinen synnytyssuunnittelu kätilön kanssa.
Haikaranpesään on aika kova tunku, ja kaikki halukkaat eivät välttämättä sinne pääse. Synnyttäjän pitää myös olla perusterve ja raskaudessa kaiken pitää mennä mallikkaasti.

Synnytyksessä sain valtavan kokoisen synnytyshuoneen, jossa oli mm. iso amme, kaksi suihkua, kaksi sänkyä, keinutuoli, jumppapalloja, telkkari, musiikkisoittimet jne. Okei, ei noita kaikkia nyt tarvi hyvään synnytykseen, mutta itse käytin kyllä kaikki hyväksi :D Vaikka pehmeitä kivunlievityskeinoja oli tarjolla paljon, sain esim. epiduraalin heti pyytämällä.
Saimme myös ison perhehuoneen, jossa vietimme kolme yötä. Ihania ihmisiä osasto täynnä, joten viihdyimme oikein hyvin.
Koko Haikarapesästä ei minulla ole mitään pahaa sanottavaa. Muualla synnyttämisestä ei ole henkilökohtaista kokemusta. Mitä päätätkään, en usko sen olevan huono vaihtoehto. Ja eihän sitä välttämättä edes mahdu sinne synnyttämään minne on päättänyt mennä...
 


-Neilikka- kirjoitti:
Moii kaikki pikkujyvän kantajat! Kiva nähä muitakin jännääjiä täällä! Eli odotan esikoistani, enkä tiennyt kummalle menisin, lokakuun odottajiin vai tänne, koska LA ois lokakuun loppuun tai marraskuun alkuun! kuitenkin, olen hirmu onnellinen itseni kuin teidänkin puolestanne. Toivottavasti kaikki menee hyvin. Olen yrittänyt olla stressaamatta, mutta välillä tulee päähän kysymyksiä että mitä jos... en anna kuitenkaan sille valtaa, syön terveellisesti ja liikun sopivasti.

Eka haamuplussa tuli 25.2. joka vahvistui 27.2.  Suurin oire on ollut rintojen turpoaminen ja kipeytyminen, tissit ovat ollaan todella kipeät eikä kyljellään voi oikein nukkua. Samoin pissillä pitää rampata. Hikoilenkin kuin joku pieni possu. Päätäkin jomottanut tietyin väliajoin. Kerran aamulla pelästyin kun mahassa tuntui viiltävä kipu ja mietin, onko se ihan normaalia? Vuotoa ei ole ollut minkäänlaista onneksi, kuin vain valkkaria ja kokoajan semmonen kostea tunne. Tänään soitan neuvolaan, toivottavasti ei ihan heti tulis aikaa kun on vielä näin alussa. Toivotan kaikille ihanaa odotusaikaa!  

Mulla ollut ihan samanlaisia oireita, rinnat ei vielä juurikaan ole kipeät, mutta mieheni kyllä huomautti että toinen rinta on selvästi turvonnut. :D Itse jouduin tekemään 4 testiä, ensimmäinen epäonnistui, toisesta tuli haamu ja kolmannesta tuli selkeä plussa ja pitihän se sitten vielä varmistaa parin päivän päästä että on varmasti pysynyt plussana. :)

Toivottavasti myös sinulla jatkuu raskaus hyvin, ilman ongelmia. :)
 
helmi2012: mulla on kokemuksia naistenklinikasta ja oli mielestäni hyvä paikka ja hyvä henkilökunta! Saatiin ihan mielettömän hyvää tukea ja huolenpitoa kun esikoisemme joutui lastenklinikalle.

Mä luulen et  seurailen vähän sivusta jonkun aikaa teidän kirjoituksia ellei tule jotain mihin on pakko kommentoida:) Tuntuu vaan vaikealta kun ei oikeinn uskalla synnytystä ja muutenkaan tulevaa miettiä ennen kuin saa istukkanäytteen tulokset.

omia oireita on väsymys, vaikka nukkuisi kuinka hyvät yöunetja rintojen arkuus ja turvotus. Niin ja ruokahaluttomuus, mikään ei oikein tunnu maistuvan:)
 
Paapi: Jeeee, hyvä me! :) Kyllä mullakin varmaan mullakin tulee muuttuu la, ku oon vaan tehny noil laskureil.. Ja sitä paitsi tää koko ajan väittää et oon viikolla 4 + 2 enkä saa siä muutettuu oikeeks. Mun laskujen mukaan oisin 5 + 1.. Menkoista siis viisi viikkoa ja yksi päivä.

Mulle sanottiin sielt neuvolasta et se eka kerta on tietojen keräyskerta. Kysellään ja täytellään jotain tietolomakkeita. Ja sit se sano et mukaan saa erilaista lippulappuu ym tietopläjäystä. Mun kaveri sano kans et se synnytyspaikka tulee valita heti alussa, koska ultrat ym menee sen mukaan.

 
Ameelie- Googleta esim. lilypie niin siel pystyy tekemään ja sit vaan liittelet sen omien sivujes kautta :)

Nyt olis sit viisi viikkoa takana ja ihan alussa oleva huimaus on täysin kadonnut :) mutta eilen aamulla se sit alkoikin mukavasti pahoinvoinnilla ja tänä aamuna oksentamalla et se siittä oireettomasta raskaudesta :P muuten olo mainio <3

Mitäs muille?
 
heippa ! täällä kans yks uus =) mulla laskettu olis 1-6 marraskuuta sillä välillä! toivottavasti kaikki mennee hyvin :) ei muutaku kaikille onnea hirmusesti! <3
 
helmi2012 Mulla kokemusta vain kättäristä, mutta eiköhän se naistenklinikka ihan yhtä hyvä paikka ole. Samaa hoitoa varmasti saa molemmissa. Aika paljonhan tuo on tuuripeliä että minkälainen kätilö sattuu kohdalle ja että onko sairaalat täynnä vai vähemmän synnyttäjiä paikalla. Jos on hirveesti tunkua niin varmasti hoitajilla kovempi kiire eikä välttämättä ehdi niin tarkkaan opastamaan.
Mä en tuolla kättärillä ollut siellä haikaranpesässä ja ihan "normaalilla" puolella :D Sinne oli joku tietty viikkomäärä mihin mennessä piti ilmottautua ja se meni mulla vähän ohi, joten päädyttiin sitten toiselle puolelle. Ihan hyvät kokemukset mulla on sieltä. Molemmissa synnytyksissä oli tosi ihanat kätilöt jotka tsemppas ja piti seuraa. Esikoisen kanssa sain ohjausta imetykseen ja kaikkeen muuhunkin mahdolliseen. Kakkosen kanssa hoitaja katsoi hetken puuhiani ja totesi että sullahan on homma hyvin hallussa ja sain olla rauhassa :D
Me ei pyydetty perhehuonetta kummallakaan kerralla koska mies ei olisi saanut nukuttua kuitenkaan sairaalassa, oli parempi että hän meni kotiin nukkumaan ja sain keskittyä vain vauvaan enkä kiukuttelevaan mieheen :)
Esikoisen kanssa olin kahden hengen huoneessa. Siellä oli mulla huonekaveri joka kuitenkin lähti pois jo seuraavana päivänä. Uusi huonekaveri tuli vasta kun me oltiin lähdössä pois. Kakkosen kanssa olin taas kahden hengen huoneessa josta huonekaveri lähti saman päivän aikana pois ja sain olla loppuajan ihan kahden vauvan kanssa.
Ruoka oli hyvää ja sitä oli paljon.

Hauskin muisto kakkosen sairaala-ajalta on kun minua pyydettiin esittelemään vauvaani synnytysvalmennus ryhmälle (varmaan niitä haikaranpesäläisiä) kun mulla kuulemma oli homma niin hyvin hallussa. Suostuin ja vauvakin oli sillä hetkellä nätisti. Kun pääsin ryhmän eteen ja aloin vastailemaan kysymyksiin synnytyksestä niin tyttö avasi kitansa ja päästi niin veret seisauttavan rääkynän että meni varmaan kaikilla tulevilla isukeilla kahvit väärään kurkkuun :DD Hetken yritin hyssytellä kunnes todettiin kätilön kanssa että parempi minun poistua.. Taidettiin järkyttää ensiodottajia pikkuisen :)
 
Apua, en tiiä osaanko käyttää tätä ja mihin tämäkin teksti menee, mutta eihän yrittänyttä laiteta :)

Eli täältä ilmoittautuu lisää yksi marraskuun odottaja. Ensimmäinen tuloillaan, viiden vuoden yrittämisen jälkeen, ja kamalat paineet siitä että miten tässä nyt käy :/. Joten ajattelin että ehkä vertaistuki ja omista tunteistaan kirjoittelu helpottaisi oloa.

Kamalaa kun ajattelee koko ajan että "Älä stressaa, älä stressaa." niin tähän asti mennyt hyvin, mutta aloin tuossa miettimään että stressaanko sitä että en saa stressata? :O
Ja kun ensimmäinen kyseessä, en tiedä mitkä sellaisia asioita/oireita mitkä kuuluu asiaan ja mitkä taas ei. + tämä ötökkä saanut alkunsa Clomeista, ilman seurantaultraa (kunnallisella siitä ei sanallakaan mainittu) joten jänskään sitä että kuinka monta niitä sielä on, varsinkin kun annosta nostettiin ja nyt pam, olen raskaana.
Että sellaista.

Ja niin alustava LA 11.11. :)
 
Vinkki teille jotka pähkäilette tuota tickerin laittoa niin vaikka esim. tuo lilypie niin kun ootte sen tickerin luoneet niin se antaa erilaisia osoitevaihtoehtoja, klikatkaa sitä missä lukee PseudoHTML, UBBCode and BB Code ja kopioikaa sen tarjoama osoite ja liittäkää omiin tietoihin "Allekirjoitus ja ticker" kohtaan, sitten pitäisi näkyä :)
 
Meiza: Ai sulla on pahoinvointia.. Voi ei, toivottavasti ei kestä kauaa. Mulla on ollu parina päivänä kuvotusta, ei sen kummempaa. Oon tottunu siihen ku mua niin helposti ällöttää muutenkin kaikki, joten ei oo ollu kauheen häiritsevää. Ainut oire mulla on tissit.. :/ Au. Ja ehkä pää vähän sekasin. Ihme ajatuksia ja fiiliksiä.. Tää oli niin totaalinen yllätys kai sit kuitenkin. :D

Mahassa sellanen "kiree" olo ja vihloo välillä, ei mitää ihmeempiä fyysisiä juttuja.. Enemmänkin kysymyksiä ja ajatuksia päässä. Tippaakaan en pelkää etteikö tää raskaus menis hyvin ym, siitä mulla on syvä rauha. Elämä vaan vauvan kanssa jännittää ja tuntuu niin oudolta. :D Muta kai siihen tottuu näiden kuukausien aikana. <3
 
Heippa! Varovaisella, pelokkaalla, mutta niin onnellisella mielellä haluaisin liittyä seuraanne. Kolmen vuoden yrittämisen jälkeen tärppäsi, juuri kun aika lapsettomuustutkimuksiin oli varattu. Nyt laskujen mukaan viikkoja 4+3.
Ensimmäisiä oireitakin on jo ilmennyt...rinnat on todella arat,lievää pahoinvointia,huimausta ja vatsan juimimista. Nämä kuukautiskipujen kaltaiset kipukohtaukset pelottavat,mutta kuuluvat ilmeisesti asiaan?
Toivottavasti kaikki menee hyvin niin teillä kuin minullakin. <3
 
Hah, näin viime yönä unta että meille oli tulossa viitoset emoticon
Onneksi mulla ei ainakaan tietääkseni ole mitään enneunien lahjaa, kun kyllä mä mielelläni ottaisin nämä mun lapsukaiset ihan yksittäis kappaleina :D
 

Täällä odotetaan ensimmäistä, viikkoja nyt 6+3 ! Tuntuu menevän aika niin hitaasti. Olin malttamaton ja varasin varhaisultran täältä Kuopion Lupaus Lääkärikeskuksesta ja hintaa ultralle tulee 80€ Minusta ei paha! :) Peukut pystyyn että 20 päivä näkyy ja kuuluu pikkuinen!

Vietin myös kaksikymppisiä lauantaina ja sain masukilta lahjaksi aamuoksennukset, kamalasti on mietityttänyt tämä oireettomuus, vain rinnat aristaa ja pientä masun nippailu ajoittain...

Ihana päästä tänne lukemaan ja jakamaan ajatuksia muiden marrasodottajien kanssa!

Paljon onnea vielä kaikille plussanneille! :)
 
Takaisin
Top