Marraskuun kuulumisia

Simppu

Näppärä viestien naputtelija
Laitoin nyt marraskuulle oman ketjun jos vaikka tuolta Toukokuiset Odottajat ketjusta pikkuhiljaa siirryttäisiin tänne kun se alkaa olla jo aikaslailla pitkä. Helpompi pysyä kärryillä kun on vähän vähempi sivuja [:)]

Eikö ole ihanaa kun tulee talvi! Ite jo ootan joulua ihan hirmuna vaikka oonki töissä. Kivaa kuitenkin kun enää pari viikkoa harjoittelua ja sit pääsee ihan palkkatöihin ja vähän rauhallisempaan paikkaan [:)]
 
Täällä ei oikein voida kovinkaan hyvin ehkä. Tai en tiedä huomenna onneksi neuvola. Elikkäs nyt ollu aivan tolkuton ressi pari viikkoa. Ja viime loppuviikosta alkoi nipistelemään mahaa vähän joka puolelta välillä todella ilkeästikkin. Siskon kanssa juttelin (4 lapsen äippä) ja arveli et voi olla supistuksia jo. Ei kai niitä pitäis tässä vaiheessa vielä olla. Pitää kysästä huomenna neuvolasta onko normaalia?! Voipi olla että saikulle tuikkaavat ku meinaa jo yöunet kadota ku ressaa kaikkea. Ja sitten alkaa jo ressaamaan ettei saa ressata ku ei tee pikkuselle hyvää.
 
katra: O-ou! Tuuthan hetimiten kertomaan neuvolakuulumiset! Itsellä kans varmaan melkein viikon kohta välillä "linkkuveitsi viuhunut" ympäri alamahaa, nyt ehkä tänään ja eilen hieman rauhallisempi tilanne. Ja tosiaan, vauvamahalla ei voi vielä kehuskella (housut kyllä puristaa, mutta missä vauvapömppis?) ja sekös on viime aikoina stressannu, jatkuva itsensä tarkkailu meneillään..  Luojan lykky, että pe on np-ultra!!
 
Mä odotan myös jo joulua ihan intona! (plus joulukuussa tuo toinen ultra :)
Oon jo ruvennut suunnittelemaan joululahjojakin, ajattelin väsätä kaikki itse. Pikkusellekkin ajattelin puuhata muutaman lelun (löysin tälläisen ihanan kirjan ! http://www.hs.fi/kirjat/artikkeli/Ajatuksia+vauvalahjaksi/HS20080613SI1AM04oh2 )

Maha viettää edelleen hiljaiseloa, onneksi on neuvola jo ensi viikolla. Toivottavasti lääkäri vain ei ole yhtä kädetön kuin viimeksi: sain sen jäljiltä ravata kolme kertaa uudestaan terveysasemalla lappusia hakemassa ja turhia testejä tekemässä [:@]

Lumi voisi tulla pian, niin ei olisi niin hirveän synkkää. Lumesta tulikin mieleen: onko ihmisillä jo nimiä mietittynä? Itsellä on tytön nimi jo päätetty, (tietyin varauksin) mutta pojasta ei hajuakaan!

Katra: Mullakin on ollut vatsan nipistelyä, mutta musta tuntuu, että se on vaan normaalia kohdun venymistä ja paukkumista. Toivottavasti sulla sama :)
 
Täällä kans odotellaan pysyvää lunta ja talvea =) Synkkyys pois heti. Masentaa muutenkin.

Minulla myöskin masussa tuntunut pistoja/vihlaisuja, olen luonnollisesti ajatellut sen olevan normaalia.
Ensi viikon keskiviikkona np-ultra.


Loppukuusta enemmän selvyyttä tulee asioihin :)
 
Heippa!

Kävin tänään pojan kanssa 5kk-neuvolassa ja samalla katottiin mulle oma seuraava aika... no, eipä taaskaan tarvii turhan usein neuvolassa käydä: vasta 12.1. on oma aika! [8|] Ja yhden kerran oon käynyt, se eka käynti oli 6.10. Onneks on noi ultrat kuitenkin, ens torstaina mennään taas np-ultraan mittaamaan se niskaturvotus ja sitten 7.1. on rakenneultra.
Toki jos jotain tulee, niin saan mennä neuvolaan mutta noi viralliset käynnit on nykyään tosi harvassa täällä.

Olo on nyt ollut tosi hyvä, kaikki pahoinvointi ym. on loppuneet. Välillä kyllä vähän väsyttää mutta jaksan silti pyörittää täydellä teholla tätä meidän orkesteria. Ainut selkeä raskausoire on ihan järjetön itkuherkkyys, tuttua mm. edelliseltä kerralta ja mieskin on jo näihin mun itkuihin tottunut.

Mä taas neljän lapsen äitinä veikkaisin että kohdun kasvu on se mikä aiheuttaa noita kipuja. Katralle tsempit että olis ihan vaan sitä kasvua!

Mun on tunnustettava, etten odota joulua ollenkaan... [&o] en oo muutenkaan jouluihminen ja tänä vuonna vielä 3 vanhinta poikaa on joulu isällään, että tulee tosi hiljaista... Meillä joulua on vietetty vaan ja ainoastaan lasten takia ja nyt kun kotona on vaan Onni 6kk, niin eihän se vielä ymmärrä mitään koko joulusta. Mutta mulla liitttyy jouluun semmonen vähemmänkiva-juttu, joka aina vaikuttaa siihen juhlaan, joten siks tämä fiilis. Lisäks mä inhoan sitä hirveetä hössötystä, ryysistä kaupoissa, kun raha merkkaa ihmisille enemmän kuin se joulun tunnelma (tää on kärjistettyä!)... ok, en puhu koko aiheesta kun se saa vaan mun verenpaineen nousemaan... [;)] Mahdankohan olla ainut ihminen täällä, joka ei niin joulusta välitä?

Jos menis hetkeks pötköttämään kun tuo juniorkin on untenmailla...
Hyviä vointeja kaikille!!!
 
Marraskuun kuulumisia sen verran että mulla oli tänään neuvola jossa ei saatu sydänääniä kuulumaan. Painelin peloissani yksityiselle ultraan, koska mun mieltä painaa edelleen noi menetykset ja hirvittää jos tämäkin menee kesken. No sekään ei ensin nähnyt sykettä vaikka kohtu oli kasvanut ihan normaalisti. Lopulta kävi ilmi että mulla on vaan niin paksut kohdunseinämät ja rasvaakin kait vielä päällä että näkyy normaalia huonommin. Kun syke saatiin näkyviin niin kaveri alkoi liikkuakin tosi ahkeraan, pitkät jalat, kaks kättä, oikee potkunyrkkeilijän alku siellä lopulta oli vastaten viikkoja 11+3. Laitan ultrakuulumisiin kohta kuvan jos osaan.

Nyt on helpottunut ja maailman onnellisin olo. Maanantaina on sit virallinen niskapussiultra.
 
Tatjuska, kiva että oli kaikki hyvin. Kaip se on muutenkin normaalia ettei 11+ vielä välttämättä kuulu sydänäänet...? Tai minä mitään tiedä mut loppu hyvin kaikki hyvin. [:)]

Kaikilla on hirveän "myöhään" tuo niskapoimu, mullahan tosiaan oli jo tän viikon maanantaina 11+1 ja vaik toisaalta hyvä että jo päästiin niin toisaalta kun 12 vk ei vielä ole täynnä ei jotenkin uskalla vieläkään riemuita... Ärsyttää.

Tulispa vaan joulu koska tammikuussa sitten rakenneu ja ehkä vatsakin alkais jo näkyä ja konkretisoituis asia kun ultrassa on niin hämärää kun siinä sen näet että siellä se heiluu mutta et kuitenkaan tunne mitään (fyysistä).

Marraskuun kysymyksiä:
- Tiedättekö saako tuoretta mätiä syödä (siis ei pakastettua, harvemmin sitä tulee vanhaa mätiä syötyä hahhah)? Neuvolan ohje on vähän monitulkintainen ja joulu ilman mätiä on sitten erilainen ja ihan tyhmä joulu.
- Kyselinkin jo toisessa ketjussa että meinaatteko ottaa influenssarokotteen?

-Sofi
 
Sofi: en ole kalansyöjä, joten mätiasiaan en ota kantaa.. Influenssapiikin oon ottanut jo monena vuotena peräkkäin ja jos neuvolatäti sitä suosittelee (kunhan siellä kuun loppupuolella käyn), niin aion kyllä ottaa. Kuulun risikiryhmään. Itseäni ei nuo sivuvaikutukset jännitä, mutta mahdolliset vaikutukset sikiöön kylläkin (siksi vielä toivon saavani neuvolatädiltä uskonvahvistusta). Toisaalta, myös influenssan sairastaminen ei varmastikaan tee hyvää pienelle.
 
Sofi: Näin mututuntumalla sanoisin tuohon mätiin, että varmaan pätee sama kuin raakaan kalaan. Eli ihanihan tuoretta voi syödä, mut vähän vanhaa ei. Kun se listeria "tarttuu" tosi helposti raakaan kalaan&lihaan. Eli siks ei graavia kalaa saa syödä, kun sehän lilluilee muutaman päivän (?) siinä sipuli/sokeri/tilli/missälie - liemessä. Kun sit taas luin jostain, että sushia sais syödä, kunhan kala on tosiaan tuoretta. Sitten vain itse pohtimaan, että voiko olla varma kuinka tuoretta mäti on, kun sen marketista hakee. Itse pelaan varman päälle ja jätän väliin.

Neuvolassa oli just juttua listeriasta ja varoiteltiin nimenomaan kylmäsavutuotteista (joitahan ei siis saa syödä lainkaan). Mutta meille sanottiin, että jos joku muu perheestä syö niitä, niin ne pitää pakata kunnolla jääkaappiin, ettei listeria hyppää niistä muihin jääkaapissa oleviin tuotteisiin. Joulunaikaan varsinkin kantsii pitää mielessä, kun silloin jääkaappi yleensä tulee tungettua ihan täyteen tavaraa, ainakin meillä. Että siis pistää ne kalat kunnolla muoveihin.

Ens viikolla neuvolalääkäri&ultra. Kuukauden välein oli viimeksi nuo neuvolat (+ultrat päälle), siis alussa, sitten tiivistyy loppua kohti. Käydäänköhän toisesta yhtä usein siellä kuin ekasta? Ei tullut kysyttyä. Viimeksi vaan muistan, että mulla tuli väliin sillainen olo, että pitääkö täällä koko ajan rampata, kun ei siellä alun jälkeen niin ihmeellistä asiaa tullut. Etenkin kun en itse ole kovin stressaavaa sorttia.
 
Kaiko: Mulla ei muuta sanottavaa kun hyppäs silmiin tuo sushin syöminen, levävalmisteitahan ei myöskään suositella raskaanaoleville että taitaa sulkea aika paljon sushin syömistä pois sekin [8D]
 
Neuvoloista että kyllä ne normaalisti käydään alussa kuukauden välein oli sitten raskaus monesko tahansa. Lopussa tosiaan tihenee. Seurantaahan se on oli sitten äiti huolissaan tai ei.
 
Neuvolasta ei otettu mitään kantaa tosiaan tuohon rokotteeseen... Sanottiin vaan että "THL suosittelee". No perkule, kai se sitten pitää ottaa, kun jossain oli että raskaus lisää influenssan mahdollisuutta edetessään.

Jaah, mä olen syönyt kyllä graavattua mutta kysynyt aina onko ollut tyhjiössä jos olen ostanut tiskiltä, ja sitten mutsin itse graavaamaa samana päivänä. Taitaa olla vähän tvaihdella tämäkin, kun neuvolasta (Turussa) sanottiin että ittegraavattua voi syödä. Mut tosiaan varmaan riippuu siinäkin että syökö päivän sisään graavattua vai kolmen päivän päästä. [:)]

Mä en kestä kun on niin paljon mitä ei saa syödä. Italialainen ruoka, jota rakastan, on hyvin pitkälti (niiltä osin mistä eniten tykkään) pannassa kun ei saa syödä ilmakuivattua kinkkua, ei mozzarellaa, ei ricottaa, ei katkarapuja tai muita nopeasti pannussa pyöriteltäviä mönkiäisiä... Tulee sellanen olo kun Vintiöissä, että "mie en saa syyä tätä, tota enkä tota" kun lukee sitä menua, ei, ei, ei, ei, juu, ei... Ei punaviiniä, ei mediumpihviä. Ei sushia just ton merilevähomman takia enkä muutenkaan uskalla raflassa sitä "tuoretta" kalaa ottaa raakana. Ei salmiakkia, ei lakritsia. Lapsi NIIN saa kuulla tästä. :) Ei maar, kyllähän se tulos sitten tämän arvoista on. Uhalla olen syönyt pellavansiemenisiä leipiä, kun se päiväraja on 2rkl niin pari viipaletta ei varmaan ole hirveän vaarallista ja niitä on JOKA leivässä nykyään, sekä nauttinut kotimaisia juustoja esim aura ja tuorejuustot... Toivottavasti en ole vaarantanut matosen turvallisuutta, mutta yritän välttää sitä toista ääripäätä myös. Ja sitten raflassa saa ihme katseita tarjoilijoilta kun kyselee niin paljon. Että sori!

Tulipa nälkä, taidan mennä syömään.[:)]
 
[align=left]Sofi: mun mies on saanu kuulla jo nyt miten sen ei tartte varoo mitään ruokia ja mä en saa syödä mitään [:D]. Suurin paheeni on suklaa ja sitähän ei tarttis hirveesti syödä. Salmiakki, punaviini, mediumpihvi, sipsit (turvottaa niin perkuleesti). sit on pitäny alkaa syödä jotain jugurttia, mitä inhoon enkä oo tottunu vieläkään siihen happamaan makuun yök [:'(]. on pitäny vähän laajentaa ruokavaliota, ku normaalisti en juuri maitotuotteita käytä... joo ja lapsi saa luvan olla kiitollinen mun vaivannäöstä. [;)]

Jeps, täällä seuraillaan mahan kasvua nyt kun se 13 viikon rajalla (viime ti) pullahti esiin... pientä nipistelyä tuntuu, tietää ainakin et siellä se kasvaa... [;)]
[/align]
 
Simppu: Todennäköisesti siinä jutussa mainittiin tuo merilevä, mut ei jäänyt mieleen, kun en sushia oikeastaan koskaan syö (ehkä 2 kertaa maistanut).

Mä just keksin tuossa, että vois syödä uutenavuotena raclettea, ja sinne kaikkia nannajuustoja. Kun nehän kuumennetaan, niin se mahdollinen listeria kuolee [:D]. Jos on tehnyt mieli sinihomejuustoa, niin oon tehnyt pitsaa/piirakkaa/jotain uuniruokaa, johon sitä laitan. En onneksi muutenkaan siitä niin tykkää 'raakana' sellaisenaan. Punaviiniä ja valkohomejuustoja kaipaan. Salmiakkia oon syönyt vähän kerrallaan (max. 50 g päivässä, yleensä en senkään vertaa).  Jotenkin mulla jossain kohtaa lakrisal -karkkien syöminen on helpottanut huonoa oloa. Ja kun lakritsi&salmiakki on pannassa siksi, että ne nostaa verenpainetta, ja mulla on alhainen verenpaine, niin en koe tuosta huonoa omaatuntoa.

Kunhan tää pahoinvointi helpottaa, niin sitten yritän muuten terveellistää ruokavaliota. Toivottavasti. Nyt menee välillä Hesen ateriaa yms. roskaruokaa iltaisin, kun sitten mun on seuraavana aamuna parempi olo.
 
KaiKo mietin vielä että onko teille (siis muillekin) sanottu neuvolassa ettei Auraa sais syödä...? Kylmä hiki. [:o]

Oon tota salmiakkia ja lakua vähentänyt vielä neuvolan suosituksiakin vähemmäks kun luin sellasesta tutkimuksesta missä jo 100g puhdasta lakritsia viikossa vaikutti lapsen kognitiiviseen kehitykseen. Tässä linkki juttuun tutkimuksesta.

http://www.helistin.fi/?page=7816740&id=0211440#

En tietty ole nähnyt alkuperäistä juttua, ja tuossakin sanotaan että tulokset ovat alustavia, mutta ihan varmuuden vuoksi yritän välttää jos ei kokonaan niin sinne päin. Himo olis valtava kyllä, muutenkin tykkään kovin ja nyt tuntuu että tekis mieli vielä enemmän lakua ja salmiakkia. Mullakin on tosi alhainen verenpaine, luulen että keho yrittää korjata sitä tällä himolla. Syön sitten muuta suolaista mut kun suolaakin pitäis välttää...
 
Sofi, Auraa ei suositella tosiaan, se on tehty mun käsittääkseen pastöroimattomaan maitoon. Kypsennettynä, eli pitsassa esim saa syödä. Kannattaa tarkistaa paketeista suomalaisuuden sijaan se, onko käytetty pastöroitua maitoa, siitä tehtyjen tuotteiden pitäisi olla turvallisia. Mutta älä nyt hätäänny, katot tästä eteenpäin niitä tuoteselosteita, kyllä se listerian riski on kuitenkin niin pieni että turhaan sitä murehdit nyt.

Omia tunnelmia: Oi, yöllä on satanut uutta lunta, kiva kun vähän valoistuu tuo luonto. Muutenkin kivaa kun talvi tulee, sillon on jotenkin sisällä oleminen niin mukavaa kun voi polttaa kynttilöitä ja juoda teetä [:)] Sisko sai vauvan tiistaina ja oon sitä nyt vaan ihastellut monta päivää, voi että en malta odottaa että oma syntyy <3 On ne pienet vaan todentotta pieniä. Muutenkin kamalan hyvä mieli nyt, ollaan etitty asuntoa jo pidempään ja sekin on omalla tavallaan mukavaa ja jännittävää, vaikka välillä tietenkin vähän turhauttavaa. Uskon kuitenkin että se sopiva tupsahtaa eteen kun sen aika on [:)] Pieni sori hehkutuksesta, nyt vaan tuntuu tää raskaus niin todelliselta että siitä on oppinut nauttimaan täysin siemauksin [:)]

Minkälainen mieli muilla?
 
Moikka kaikki.
Listeria on siitä ikävä juttu, että "terveille" ihmisille se ei aiheuta mitään oireita, mutta meikäläisille voi aiheuttaa keskenmenon. Oma neuvolatäti sanoi ekalla käynnillä että maalaisjärjellä pärjää pitkälle. Ja kotimaiset tuorejuustot ovat kuulemma ok. Itse olen myös molemmissa aiemmissa raskauksissa syönyt paljonkin itse graavattua lohta ja siikaa (ah, niin hyvää!), kaikki vakuumijutut olen jättänyt pois, myös jos tuoreus ollut epävarmaa.

Se, mikä on ollut tukalaa, on ettei voi hyvän ruuan kanssa juoda viiniä! Mies murhaavien katseideni alla joi loppuun jo avatut pullot, mutta pyyntöni mukaisesti juo nyt olutta ruuan kanssa (itse en voi sietää oluen makua, joten ei tee yhtään mieli). Haaveilen jo toukokuisesta kuohuviinistä...! [:)]
(pitäähän niitä unelmia olla...?)

Täällä pärähti tänään ruutuun 14+0. Vanhempani olivat kylässä viikonloppuna, ja isäni (!) huomasi mahan kasvaneen, ei äitini eikä siskoni. Ja lasten synttäreitä juhlittiin koko suvun voimin, mutta miehen sukulaisista kukaan ei kiinnittänyt huomiota asiaan, vaikka paitanikin oli melko tiukka. Tai ainakaan kukaan ei kehdannut kysyä onko painonhallinta pettänyt...[;)]

Painosta puheen ollen. Mistä tämä mahankasvu + tissien kasvu oikein on pois, koska paino on sama kuin ennen, mutta selvää kasvua on tapahtunut? Myös lantio on jo levinnyt melkoisesti, koska kuukakusi sitten mahtunut hame ei enää nouse lantion yläpuolelle ja sai siirtyä kaapin alahyllylle. Omituinen tämä muuttuva kroppa.

Ylihuomenna olisi sitten eka neuvolalekuri ja joulukuussa sitten toka neuvolakäynti + jouluviikolla ultra. Mutta sinne tuntuu olevan vielä ikuisuus.

Nyt alkoi muuten se aika, kun saa iltapäivällä jännittää lähteekö auto käyntiin kun pitäisi suunnata kohti kotia. Oliskohan akun vaihdon paikka?

Palikka
14+0
 
Noniin viime viikolla kävin sielä neuvolassa ja niistä supistuksista todettiin että kyllä ne supistuksia ovat. Ja ne ei oo vaarallisia ellei ne satu tai niitä ole kokoaika. Ja todennäköisesti ne on ressiin yhteydessä joten viikon saikku töistä.

Pakko vielä kirota tuota hoidon laatua. Elikkäs neuvolassa sanottiin että lääkärille niiden kanssa omaan lääkäritiimiin. Ja miehän kävelin suoraan sieltä sinne mihin käskettiin. Noh sielä jonottelin aikani ja kerroin tilanteen. Sielä sanottiin ettei oo lääkäriaikoja koko viikolle. Tämä siis viime torstaina ja käskettin takas neuvolaan. Ja neuvolassa käskettiin takas sinne tiimiin ku niillä olis ollu vasta tän viikon keskiviikolle lääkäri. Noh mie kävelin takas sinne tiimiin. Ja sielä oli sit vaihtunu akka siinä tiskillä. Ja taas sepostamaan koko homma.

No se oli jotain aivan järkyttävää se emäntä siinä tiskillä tämä vastaanottoapulainen. Ensimmäisenä tokas ku sanoin että meinaa jo supistella ja olis yhteydessä stressiin niin tuumas että sulla vielä mitään supistele ku on viikkoja nuin vähän! mie et niin ne neuvolassa kuiten sano. Noh seuraavana tosi v-mäisellä äänellä että noh mikäs sulla sitten niin ressaa? mie sitten siinä selvitin kaikki työhuolet, ja että yö unet kadonnu. selitin myös että hyvä ystävä sairaalassa ja rahahuolet painaa. Niin tuumas vain että noh se on semmosta välillä eikä lääkäriin vain pääse. Mie jo siinä kimpaannuin että mitä minun nyt pitää sitten tehhä? no pyöritteli vain päätä ja silimiä siinä että no miltä sinusta nyt sitten tuntuu. Ja tosi v-mäinen ääni koko ajan ja katto pitkin nokka vartta. niin miehän romahin ja aloin sitten märsäämään sielä :( Sitten se tuumas että tule sitten huomenna 10.30 siinä on yks aika lääkärille.

Ja lääkäri sit määräski viikon saikun ja että sitten yritetään sitä töihin lähtöä jos on supistukset ja ressi helpottanu ja nyt vain keskityn että saan unirytmin kuntoon. Että sellasta hoitoa täällä!
 
Niin ja nuo ruokahommat. Oon mie välttäny esim aurojuustoa, raakaa kalaa jne mitä on kielletty mutta jotenki tuntuu välillä että nuo menee liiallisuuksiin ku toisessa paikassa sanotaan toista ja toisessa toista. Oon käyttäny maalaisjärkeä, että kyllähän ennen aikoina on syöty normaalisti ja terveitä lapsia saatu. Esim kyllä mie pitsassa pari kertaa oon aurajuustoa syöny enkä oo siitä huonoa omaatuntoa ottanu. Syön mie sipsiäki vaikka jossain luki et siitä tulee syöpä :D mut maalaisjärjellä mennään ja jos jotain on ns. kiellettyjen listalla niin en mie heti juokse sitä kauppaan ostamaan, mutta aivan varmasti aion jouluna vähän suolalohta syödä. En mie aio lasta kirjan kanssa kasvattaakkaan vaan ihan maalaisjärjellä. Mutta jos tiedän jonku olevan haitaksi niin tottakai vältän sitä.
 
Takaisin
Top