Marraskuun jutustelut

Elikkä toisin sanoen teen jotain väärin :)
Täytyy varmaan siis ottaa leikkimatto esille

Meilläkin vasta nyt kuopus laitettu leikkimatolle ja ikää pian 6 viikkoa. Nyt on selkeästi alkanut seurustelemaan enemmän ja siksi vähän annettu virikkeitäkin (leikkimatolla tykkää toljotella värikkäitä leluja) Ehkä täälläkin toimitaan sit väärin. :D

Päätä on kannatellut jo synnäriltä mokoma, mutta nyt on alkanut vähän siihen suuntaan, että vois jo kääntyä masulteenkin vaikka.. Leikkimatolla punkee itseään ihan todella ensin kyljeltään ja siitä on melkeen masulteen menty. :woot:

Aneska, Ihanaa että pääset vähän hemmottelemaan itseäsi. :happy: Eiköhän mies pärjäile siellä sen aikaa. :wink
 
Täällä vauva on viikon verran onnistunut aina välillä saamaan itsensä kylki asennosta mahalleen makaamaan ja eilen näin kun hää leikkimatolla teki sen. (tähän asti on tehnyt vaan sängyssä sen muutamia kertoja). Selälleen on myös itsensä kääntänyt kylki asennosta, vaikka oon sen selkäpuolelle yleensä sellasen rullatun peiton laittanut ettei kääntyisi. Ikää on nyt 3 viikkoa ja 1 päivä. Leikkimatolla oon pitänyt reilu puolitoista viikkoa ainakin, 5-15 min / päivä. Nyt kahtena päivänä on huitonut sellasta lelua mikä pitää ääntä, en tiedä Osaako vielä kohdistaaa liikkeitä siihen täysin, mutta siltä se kovasti näyttää. Yhden kerran vauva myös onnistui saamaan itse tutin suuhunsa sängyssä (tutti oli hänen päänsä vieressä).
 
Synnytyshän maksaa todellisuudessa paljon enemmän mitä itse synnyttäjä joutuu maksamaan. En siis usko että enää siitä jäljellä jäävästä summasta saisi korvausta.
 
Kela ei korvaa julkisen terveydenhuollon kustannuksia. Eli jos on yksityisellä synnyttänyt, niin niihin voisi korvaukset hakea Kelasta, mutta eipä taida Suomessa kauheasti yksityisiä synnäreitä edes olla. Matkakuluja sairaalaan kyllä voi hakea korvattavaksi, tosin niissäkin on joku omavastuu, ja esim. Kela-taksissahan ne on jo korvattu.

Jos kuitenkin on oikeutettu toimeentulotukeen, sitä kautta voi saada tukea sairaalalaskun maksuun. Tässä itseasiassa nyt voikin olla kyse just siitä, että kun perustoimeentulotuki siirtyi Kelasta haettavaksi, on joku ehkä hakenut laskuun tukea just Kelasta. Tuollaiset menot kuitenkin kuuluu täydentävän toimeentulotuen piiriin, eli ne saa edelleen kunnan sossusta, ja se toimeentulotuen perusosa tulee Kelasta. Byrokratia :Heartred
 
Me laitettiin vauva leikkimatolle n. kahden viikon iässä. Tykkää sieltä killistellä leluja ja näkee myös hyvin lähistöllä liikuskelevat kissat. Niitä katselee mielellään ja yrittää niille jotain sanoakin, höö ja hää. Kissat tulevat sitten usein nuuhkimaan vauvaa siihen matolle. Massullaan ollaan pidetty joka päivä siinä matolla, kaveri nostaa päätään korkealle ja kääntelee sitä puolelta toiselle itse. Jos köllii vatsallaan pää kääntyneenä toiselle puolelle ja huhuillaan hänelle vastakkaiselta puolelta, vauva nostaa päätään ja kääntää kasvonsa meitä kohti. Nyt yrittää maha-asennosta määrätietoisesti kääntyä selälleen ja suuttuu, kun ei onnistu. Selältään kääntyilee molemmille kyljille kovan ähinän saattelemana :)

Vauva viihtyy myös hyvin hoitoalustalla seurustelemassa, päiväsaikaan siinä on mukava jutustella ja katsella ympäristöä. Meillä on myös leikki, jossa naksuttelen kieltäni vauvalle ja hän hetken mietittyään naksauttaa kerran omaansa. Mies puolestaan näyttää vauvalle kieltä ja vauva yrittää työntää omaa kieltään ulos :D Yläkerran hoitopisteellä on mobile jota beebis on alkanut tuijotella mielellään. Olohuoneen isokuvioiset mustavalkoiset Marimekko-verhot kiinnostavat vauvaa ja tillottaa niitä vauvapesästä.

Ukkelilla on nyt ikää tasan 1 kk.
 
Kiitos tsempeistä! Nyt on aika varattu neuvolapsykologille. Neuvolassa olivat onneksi hyvin ymmärtäväisiä. Hiukan helpotti kun ylipäätään sai kerrottua jollekulle ja edistettyä asiaa. Sain myös bebelle ylimääräisen punnituksen, osittaisimetys on ihan loputon suo kun ei yhtään tiedä paljonko lisämaitoa pitäisi mennä ja paljonko mahdollisesti saa rinnasta...
 
Meillä myös pidetty reilun viikon verran leikkimatolla. Ikää on nyt 1,5kk ja hän kääntyy mahalleen ja kerran myös mahaltaa kääntynyt selälleen. Onnistuu myös mönkimään eteenpäin noin 10cm matkan :eek:
Kovasti myös juttelee, hymyilee ja nauraa. On se hurjaa kuinka nopeasti kehittyy:Heartred
 
Nyt vahvistuu entisestään ajatus siitä, että meillä todellakin tehdään asiat ihan väärin.

Mutta nyt on meilläkin lelukaari viritetty sängyn laitoihin ja leikkimattokin on jo paikannettu, pitää ottaa vielä esiin se ja koota kaaret siihen. Lattialla ollaan leikitty sekä mahalleen että selälleen.
 
Äkkiähän noita taitoja alkaa tulla sit kun tarjotaan mahdollisuus, tuskin nyt kovin "väärin" Hoosianna teilläkään kun katseleehan vauva ympäristöään ja oppii muutenkin kuin jonkun länsimaisen kaaren alla :)

Mä olen hiukan laittanu kans lelukaarta katselemaan mutta itsekkäistä syistä, jotta saisin jotain tehtyä.. mun sylissä vauvalla on koko ajan hirvee tarve lupsutella. Tosin ei hän siel kaaren allakaan montaa minuuttia päivässä viihdy, neiti tykkää olla sylissä ja siellä telakoituneena tissiin. Näyttäis oppineen kaikenlaista jo silläkin tavalla :D
 
Ja matkakorvaustakaan Kelasta ei saa vaikka olisi omalla autolla/millä vaan mennyt synnyttämään, ennen kuin on se vuosittainen matkakustannus täynnä. Montakos sataa euroa se nyt olikaan... Kelataksilla jos on mennyt, niin korvauksen on saanut jo taksissa suoraan :)
Myöskään tosiaan sairaalakustannuksista ei korvata mitään, kun valtio on siitä kustantanut jo niin paljon etukäteen ja potilaalle jäänyt maksettavaksi vain se pieni osa siitä. Eli turha edes kokeilla hakea kumpaakaan...
 
Vältättekö kännykän käyttöä vauvan läheisyydessä? Mitä ajattelette kännykkäsäteilyn (myös wlan-säteilyn) vaikutuksesta vauvaan? Aika monitahoinen aihe, kun googlailee asiaa. Tietenkin olisi varminta olla käyttämättä kännykkää vauvan läheisyydessä, koska aivan yksiselitteistä tutkimustietoa on vähän hankala löytää. Uskon kyllä, että jotain vaikutusta varmasti näillä säteilyillä saattaa olla, mutta toisaalta ulkoilmassa on paljon muutakin säteilyä, joka saattaa olla voimakkaampaa kuin kännyköistä ja wlaneista lähtevät säteilyt. En oikein tiedä, mitä mieltä tästä pitäisi olla.
 
Minä en ole välttänyt muuta kuin että nukkumaan mennessä jätän puhelimen kauemmas vauvasta enkä ota ihan viereen niinkuin normaalisti ottaisin.
 
Minä en ole välttänyt muuta kuin että nukkumaan mennessä jätän puhelimen kauemmas vauvasta enkä ota ihan viereen niinkuin normaalisti ottaisin.

Juu, öisin kännykkä on mun puolella parisänkyä yöpöydällä, suht kaukana vauvasta.

Joskus vaan pelaan kännykällä tai selaan facea tai tätä foorumia imettäessä, kun siihen menee öisinkin aikaa jonkin verran, enkä edelleenkään osaa nukkua imetyksen aikana. Puhelin on vähintään käsivarren mitan päässä vauvasta koko ajan. Silti vähän mietityttää sen mahdollinen vaikutus :/
 
Joo, hyvä pointti Kaari. Mulla on kännykkä öisin aina käsivarren mitan päässä, kun merkkailen syötöt ylös ja kellonajasta on saatava tolkkua. Ei oo tullu ees mieleen että jotain haittaa vois olla... pitää varmaan siirtää masiina kauemmaksi.
 
Puhelin on öisin yöpöydällä, kurkkaan aina syötön kellonajan. Vauva nukkuu minun puolella sänkyä kehdossa. Puhelin on siis noin puolen metrin päässä vauvasta... :O Päivisin puhelin on missä sattuu, eli mahdollinen altistus säteilylle tapahtuu öisin. Myönnän kyllä päivisin silloin tällöin näpertäväni puhelinta vauvan ollessa sylissä. Vaikka on jo toinen lapsi, en ole tullut tällaista ajatelleeksi.. en tiedä, haluanko edes asiaa sen enempää googletella, muuten puen jatkossa koko meidän perheen foliohattuihin :D
 
Joo ehkä niiinu armollisempaa pysyä onnellisen tietämättömänä :grin kuitenkin täällä lentää koko ajan jos jonkinlaista säteilyä jota on mahdoton välttää.

Oon kuitenkin antanut itseni ymmärtää että se on pahin jos on huono yhteys, eli vaikka Wi-Fi ei saa kunnon yhteyttä ja silloin ne säteilyt jotenkin voimistuu kun se puhelin koittaa sitä yhteyttä saada tai pitää.

Siis en yhtään nyt osaa sanoa mistä olen tämän tietävinäni ja voi toki olla että olen ymmärtänyt väärin, mutta tämä on mun käsitys tällä hetkellä :rolleyes: jos jollain on faktaa niin mielenkiinnolla opin kyllä lisää pienissä määrissä mutta liikaa en ehkä halua tietää tai pitää alkaa sitä foliohattua täälläkin suunnitella :bag:
 
Juu, kyllä se totta on, jos tukiasemaan on kehno yhteys, boksi käyttää enemmän tehoa signaalin etsimiseen. Samoin kännykkä. Kaupunkiympäristössä tukiasemia on tiheämmässä, signaalin siis luulisi olevan sen verran hyvä, ettei puhelimen tarvitse jatkuvasti etsiä sitä tukiaseman signaalia suurella teholla.
 
Noista kännyköiden ja lähiverkkojen säteilyistä kannattaa ensisijaisesti käydä lukemassa Säteilyturvakeskuksen sivuilta, siellä on hyvin tutkittua tietoa aiheesta.
Tässä pari keskeistä pointtia tuolta:

"Osa radioaaltojen energiasta imeytyy kehoon, koska matkapuhelinta käytetään kehon lähellä. Radioaaltojen ainoa tieteellisesti todennettu vaikutus kudoksessa on lämpeneminen. Matkapuhelimet eivät missään tilanteessa lämmitä kudoksia niin paljon, että siitä olisi terveydellistä haittaa. "

"Matkapuhelin ja tukiasema lähettävät radioaaltoja. Radioaallot ovat ionisoimatonta säteilyä. Toisin kuin ionisoivalla säteilyllä, radioaalloilla ei ole riittävästi energiaa, jotta ne pystyisivät rikkomaan kemiallisia sidoksia, esimerkiksi vaurioittamaan solujen perimäainesta, DNA-molekyyliä ja tällä tavoin aiheuttamaan syöpää."


WLANista: "Merkittävää altistumista (radiotaajuiselle säteilylle) ei synny vaikka samassa luokkahuoneessa tai toimistossa olisi useita WLAN-lähettimiä. Tämäntasoisella altistumisella ei tiedetä olevan terveysvaikutuksia, vaikka altistuminen olisi pitkäkestoista."

Eli, säteily mitä kännyköistä tulee, ilmenee käytännössä vaan lämpöenergiana. Tietenkin koska lapsella ei lämmönsäätely vielä toimi (ja noh, muutenkin) pidän kyllä kännykkää sen verran etäällä lapsesta, ettei se häntä voi lämmittää. Kannattaa myös muistaa, että esim. itkuhälyttimet toimivat radioaalloilla, ja tokihan nekin ovat lasten lähellä turvallisia.

Itse kyllä välttelen osittain kännykän käyttöä esim. jos on lapsi sylissä, mutta ihan vaan siksi, että keskittyisin siihen lapseen enkä kännykkään. Tunnistan itessäni sen, että jos on tv tai kännykkä edessä, ihan liian helposti jumitun niiden tuijottamiseen, vaikka sylissä olisikin se lapsi jonka kanssa pitäis olla kontaktissa. :oops: Toki jos hän nukkuu niin sitten katon ihan mitä tv:stä sattuu tulemaan :joyful:
 
No tuo on kyllä, että pitäisi olla kontaktissa vauvan kanssa. Pyrin olemaankin silloin kun poika on vielä hereillä imettäessä. Sitten kun sillä alkaa silmät mennä kiinni, niin otan kännykän esiin.

Tässä viimeisen viikon aikana poika on oppinut tuijottelemaan mua ollessaan tissillä, tekee siis kahta asiaa yhtä aikaa. Jopa ilmeetkin muuttuvat välillä, vaikka se tissi siellä suussa onkin, otsa rypistyy välillä ja muutenkin ilmehtii. Tänään tuijotti mua suoraan silmiin imiessään, ja rupes vielä hymyilemäänkin :D
 
Takaisin
Top