Marraskuu!! :)

etuli kirjoitteli vatsan toimimisesta tuolla lokakuun keskustelussa. Kahvin avulla mullakin maha on toiminut tähän asti ilman ongelmia, vaan nyt kun närästyksen takia jätin kahvinjuonnin, niin johan pisti mahan jumiin. Nyt sitten närästyksen uhallakin palaan takaisin ainakin aamukahviin. Luumusosetta kokeilin, mutta se ei ainakaan kovin nopeasti auttanut. Saa kertoa vinkkejä lisää, jos jollain niitä on!

Ihanaa, vihdoin marraskuu!
 
Joo, no mulla nyt eilen toimi ilmeisesti se keskustelujen lukeminen ja asian miettiminen riittävänä mielikuvaharjoitteena ja maha toimi! :D Mut tänä aamuna sitten taas ei... Miekin oon närästyksen takia jättänyt kahvin pois muuten, paitsi aamuisin. Tänään en kyllä vielä juonut aamukahviakaan noitten verenpaineittenkin takia... Pitää ehkä se kuitenkin keittää. Mut en tiiä, voiko vatsan toiminta hidastua muutenkin tässä loppuvaiheessa? Ja tietysti vauva ehkä painaa suolta... Mulla on kyllä ihan normi tilassa aika hidas ruuansulatus, ehkä pari kertaa viikkoon toimi vatsa ennen raskautta, mut nyt on tosiaan sillä magnesiumilla toiminu joka aamu... Niin heti tuntuu omituiselta, kun ei toimikaan :D

Siinä se meni sit viimeyökin. Nyt on 40+1 ja odottelu jatkuu. Näinköhän huomenna kuitenkin "pääsen" vielä sinne neuvolaan... No ajattelin lähteä kaverin luona käymään ja viedä miehen iltapäivällä töistä päästyään ulos syömään palkkapäiväni kunniaksi ;) Mukavaa marraskuuta muillekin! :D
 
Jes, nyt varmasti tulee marraskuunlapsi tästä vauvasta! :D Vaikka alusta asti oon ollu sitä mieltä että menee yli lasketun ajan, niin silti piti toivoa, ettei sittenkin päätä tulla aiemmin ja lokakuun puolella :)
 
Vatsan toimimattomuuteen mulla auttaa erinomaisesti se, kun liotan n. 5 kpl kuivattuja luumuja vesilasissa jääkaapissa yön yli. Aamulla kurkusta alas nesteineen päivineen- toimii! :)
 
Jippii!!!! Marraskuu!!!! Vaik mulla menee vielä loppukuulle, toivottavasti ei ens kuulle.. Ihanaa loppu odotusta kaikille!

Kysyisin vielä, et onko teillä otettu niitä streptokokki näytteitä ja onks kellään tullut positiivista vastausta? Mulla nyt sitten oli se positiivinen, mut terkka vaan vähän olkia kohautteli, et normi homma.. Silti se vähän pääkopas mietityttää, kun on uus asia taas edes..
 
Jihuuuta tosiaan! sunnuntaina 4pv olis la. ja vointi sen mukainen.... verenpaineet jo koholla, paikat pehmenneet, auki ja pää aivan lähtötelineessä. Ei muutakuin odottamaan vaan että alkaa tapahtua. Esikoinen syntyi lasketun päivän aamuna...
 
Jee, vihdoin marraskuu! Toivottavasti ei tarttis enää kauaa odotella :) 

Nyt kun vauvan tulo ihan oikeasti on lähellä niin voisin teiltä kokeneemmilta kysyä mitä olette ihan pienille pukeneet yleensä päälle? Meidän vauvan vaatevarasto on tällä hetkellä oikein sekalainen seurakunta (sitä sun tätä haalittu ja saatu), mutta esimerkiki pieniä bodyja mulla on vain muutama. Nyt sitten aloin miettimään että puuttuukohan multa jotain vaatetta mitä vois ehdottomasti tarvita? Ja muutenkin tuo pukeminen on vielä jotenkin ihan "hepreaa", mutta kaipa sitä sitten oppii kun on se käärö siinä edessä :) Esim. noita kietaisupaitoja on jotenkin kertynyt tosi monia, mutta en tiedä onko niille sitten tosiasiassa käyttöä? Meillä on sisällä aika lämmin, eli varmaan mitään kovin lämmintä vaatetusta ei vauva vaadi. 
 
Emmali85, multa otettiin myöskin se näyte ja oli myös positiivinen. Mulla terveydenhoitaja sanoi jo pari viikkoa sitten lääkäriajan yhteydessä että nykyään se on tosi monella positiivinen ja sen vuoksi sitä on ylipäänsä alettu testaamaan kaikilta. Nyt sitten kun positiivinen tulos tuli mullekin niin sanoi taas että ei mitään hätää ainakaan että on tosiaan tosi yleinen. Sanoi vaan että synnytyksen yhteydessä saa antibiootin ettei sitten tartu vauvaan ja thats it! Mulle ainakin jäi siitä sellainen turvallinen ja hyvä mieli.

Mun yksi kaveri sai tänä aamuna pienen tyttövauvan! Ja mun toisella hyvällä ystävällä oli laskettu aika viime lauantaina ja kovasti jännittää koska se pikkuinen tulee maailmaan :) Jännää kun nyt mulla ainakin lähipiirissä syntyy enemmänkin lapsia ja kun omankin pitäisi jo suht pian syntyä. Meillä tosiaan ensi sunnuntaista olis kaks viikkoo laskettuun aikaan. Kovasti kyllä toivoisin että tulis vähän aikasemmin. Oon tosin tonkin varmaan kurjottanut tänne jo tuhat kertaa joten pahoittelen saman jatkuvaa toistoa :D

Ihanaa tosiaan kun nyt se marraskuu on vihdoin täällä!! Onhan tämä se meidän kuukausi! :))
 
Vilukissa: Minä tykkäsin esikoista pukea yötä päivää bodyyn ja sukkiksiin/puolipotkareihin/potkareihin. Yöpuvut oli meillä turhia, kun olisi pitänyt joka tapauksessa aina pukea body sinne alle, jotta vaippa pysyisi kunnolla paikoillaan. Tuon vaipan pysymisen takia meillä siis käytettiin aina vähintään bodya. Lisäksi tumput kädessä oli aika "must", kun vauva vahingossa raapi käsillä huitoessa naamaansa. Samalla sitten pysyi kädetkin paremmin lämpiminä. Sukat pysyi älyttömän huonosti paikoillaan, mutta meillä oli sen verran viileää sisällä, että (villa)sukat oli kuitenkin aika paljon käytössä. Ja tosiaan kietasubodyt tuntui alkuun helpommilta pukea kuin perusbodyt, mutta aika nopeasti sitä oppi vauvaa käsittelemään ja kietasubodyt sai siirtyä perusbodyjen tieltä pois. :)
 
Ailime: Meillä on näköjään sama laskettu aika. :) Kyllähän tuota synnytystä on jo kovasti alkanu odottaan vaik turha toivo taitaa olla et kovin ennakkoon ois tulossa. Vauva jo melko alhaalla mut ei vielä kunnolla kiinnittynyt. Alakerrasta ei oo mitään tietoa onks jotain tapahtunu. Supistelee kyl joka päivä ja painaa ja vihloo häpyluuta. Ärsyttää mun neukkutäti kun se on sellainen nuori tyttönen joka ei oikein mistään tiiä mitään. En tiiä kattooks se edes seuraavassa neuvolassa (ens maananataina) tonne alakertaan. Huoh! No joka tapauksessa oon suunnitellut et toi isäinpäiväviikonloppu ois oikein kiva aika synnyttää.. ;)

Vilukissa: Kompaan Loroa tuossa et meilläkin alkuun oli bodyt ja housut yötä päivää päällä. Tosin meillä oli pakko pitää siinä vielä yökkärikin päällä koska pienen koon takia ei pieni ois muuten tarjennut (vaik sisällä oli +24). Meilläkin kätevimmät oli kietaisubodyt mut 62 koosta lähtien ne alkoi väistyä. Ja sellaset bodyt joissa oli hihansuut sellaset käännettävät eli sai kädet piiloon, oli kyl hyvät niin ei aina tarvinnut erikseen tumppuja käsiin. Meilläkin niitä tumppuja tarvi alkuun pitää aika paljon ku pieni raapi itseään. No jokatapauksessa meillä oli (ja on nytki) noin 6-7 kpl 50-56 cm bodyja ja se oli hyvä määrä niin ei tarvinnu ihan joka päivä pyykätä. Noi menikin eka kuukauden (ja vähän ylikin) kun poitsu oli vaan 2,5 kg syntyessään. Potkareista alkuun oli mun mielestä käteviä sellaset joissa oli haaroissa nepparit niin ei tarvinnu kaikkea riisua. Ja tykkäsin pitää potkareita ja siinä vielä sukkia päällä vaik niinku Loro kirjoittikin niin ne sukat ei aina välttämättä oikein hyvin pysy päällä. Myös ihan tavallisia housuja tykkäsin pitää ja siinä sukkiksia alla. Nyt kun kävin esikoiselta jääneitä vaatteita läpi niin täydensin niitä vaan oikeastaan parilla kietuisubodylla, sukkiksilla ja parilla potkarilla koska halusin vähän tyttöväriä valkoisten rinnalle . Niin ja ehkä ei kannata vielä kauheesti ostella 62-68 cm vaattteita kun meille ainakin tosi moni toi niitä sitten lahjaksi kun tulivat vauvaa katsomaan ja nuita kokojahan on eniten myös äitiyspakkauksessa. No mut nää pukemisjutut on varmaan myös aika paljon siitä kiinni mistä äiti tykkää ja tietysti siitä et onks minkä kokoinen vauva ja millanen vauva tarkeneen. Kun varmaan jollain on isompikokoisia, joille ei noi pienet koot oo menneet kuin hetken ja sit olleet ihan kuumakalleja et ei oo paljon tarvinnut pukea sisällä. :D Ja sitähän voi vaik laittaa isän äkkiä kauppaan jotain vaatetta ostaan jos huomaa et puuttuu jotain tärkeää.

On muuten jännä miten nyt tää raskausaika on mennyt niin huomaamatta ja nytkin vaik enää 2 viikkoa laskettuun aikaan niin tuntuu hieman epätodelliselta et kohta vauva syntyy. Esikoinen pitää ajatukset ja touhut niin arjessa kiinni ja jotenkin kun melkein kaikki on ollut esikoiselta jo valmiina niin ei oo tarvinnut nuita hankintojakaan juuri miettiä. Ihan tavallisilla kauppareissuilla oon vaan välillä napannut mukaan pienen vaippapaketin, uusia tutteja pulloihin, pienet tutit yms. Myös nuo vaatteet mitä ostin lisää nappasin marketista. Eilen tein sitten ihan asiaksi ja kävin parissa lastentarvikeliikkeessä. Toki halusin ostaa rintakumitkin valmiiksi (ja markeista ei löydy kuin L-kokoa) niin täytyi siellä käydäkkin. Mutta samalla katsoin myös tuplarattaita kun pitäisi nekin oikeesti alkaa hommaamaan. Pääsin kuitenkin vähän tähän odotusfiilikseen ku siellä kävin vauvajuttuja hipelöimässä. Eilen sainkin sitten pestyä tuttipullot ja tutit sekä pakattua vauvalle laukun valmiiksi. Vielä pitäisi oma laukku pakata ja petata vauvalle peti valmiiksi niin vauva saisi tulla tälle puolen masua. Jospa nuo saisi tehtyä viikonlopun aikana. :D
 
Tuosta pukemisesta (etenkin Vilukissalle, kun hän siitä kysyi)...:
Kannatan ainakin muutaman tumpun ostamista, koska pienet vauvat palelee yllättävän paljon + raapivat itseään. Esikoisen kanssa parhaiksi tumpuiksi koin pitkävartiset sukat :) Ostinkin nyt H&M:ltä semmosen 3 parin paketin kaikista pienimpiä (koko n.10?) sukkia, missä on pitkä varsi niin pysyvät hyvin käsissä :) Lindexillä on kans aika hyviä ne sukat kun niissä on pitkä resori. Ja alkuun ajattelin pitää vauvaa jonkunnäkösessä kapalossa aika paljon, joten siltä osin ei tarvii niin paljon sitten miettiä onko tarpeeks päällä (kunhan on jonkunnäkönen body+housut), kun se kapalo pitää sitten lämpösenä ja samalla rauhottaa vauvaa.

Ja aikoinaan olen kuullut ohjeen vauvan pukemisesta, että jos itsellä on 1 krs vaatetta niin vauva tarvii sitten vähintäänkin 2. Ihan hyvä ns. perusohje.. Mutta kyllä sen aika hyvin huomaa jos on liian vähän vaatetta päällä, kun varpaat+sormet menee viileäksi tai vauva aivastelee. Yhden ohjeen olen myös kuullut, että vauvan lämpötilan voisi "mitata" niskasta. Eli jos on hikinen tai kylmä niska niin ilmeisesti on sitten väärin puettu(?). Mutta kyllä se vaisto kuitenkin ohjaa; kyllä sitä sitten itse tietää mitkä on parhaimmat ja käytännöllisimmät vaatteet omalle vauvalle ja mikä on riittävä määrä vaatetta päällä :)

Ja onpa kyllä jännää kun vihdoin kuukausi vaihtui ja eletään lasketun ajan kuukautta :)) Saadaan pian kaikki oma pieni pikkujoulu-lahja ;)
 
Hauskaa, kun moni on nyt jotenkin kuun vaihteen jälkeen herännyt taas valmistautumaan ja odotuksen riemuun. Kyllähän se varmaan eri tavalla realisoituu, kun saa kääntää kalenterissa sen kuukauden esille, milloin laskettuaika on. :)Täällä nyt mennään 40+2 ja supistelut on oikeastaan hävinneet. Turvotus senkun lisääntyy ja jotenkin mielialatkin taas heittelee ihan miten sattuu. Välillä tulee semmoinen kamala tuska ja kiire-olo saada vauva pois mahasta, oikein semmonen menettämisen pelko, että jos tää vielä kauan jatkuu niin käy jotain ikävää. Alkaa ilmeisesti päänuppi hetkittäin seota tähän odottamiseen. Välillä sit taas on ihan hyvä ja rauhallinen mieli odotella ja nauttii siitä, ettei vielä oo sitä kääröä. Oon muutaman kerran nyt viimepäivinä ihan haavaahtunu semmoseenkin olotilaan, etten oikein muistakaan olevani raskaana tai tuntuu epätodelliselta, että joku kasvaa miun sisällä ja on kohta tulossa sieltä pois... Menee aina vaan omituisemmaksi tämä pään sisäinen maailma. :D Enkä oo kyllä yhtään vakuuttunu, että synntyksen jälkeen siitä kirkastuisi...

Tuosta pukemisesta, miekin oon lukenu ja kuullu tuosta niskasta lämpötilan kokeilemisesta. Ainakin vaunuissa ulkona nukuttaessa tai muuten liikkeellä ollessa siitä on varmaan helppo kokeilla, silloin kun on enemmän vaatetta päällä.

Tuttipulloista ite kyselisin, kun niitä en oo jotenkin saanut hankittua, tai edes ooikein perehdyttyä, niin onko sillä oikeesti mitään väliä, että minkälaisesta pullosta sitä maitoa vaauvalle tarjoaa? Onko siis olemassa joku, joka ois ehdottoman hyvä vastasyntyneelle tai siis muutaman viikon ikäiselle, että oppis pulloonkin helposti? Tai onko se miten yksilöllistä?
 
Nyt täytyy sanoa että välillä kyllä jännittää... Tähän mennessä ei vielä ole yhtään jännittänyt, kun en oikein osaa kuvitella synnytystä enkä millaista on olla vauvan kanssa, mutta nyt sitten välillä saan oikein mahan sekasin kun tarpeeksi ajattelen :D Monena yönä olen herännyt mahakipuun, joka on sitten laantunut käymällä vessassa / odottelemalla hetken, mutta joka kerta oon ollut sillä heräämissekunnilla ihan virkeä, että nyt se vauva tulee! No ei oo näkyny...

Pitäis alkaa siivoomaan, mutta on vähän tuskaista olla seisovilteen. Pakko nyt vaan aloittaa! Piti olla koko päivä aikaa siivota, mutta aloinkin tekemään palautuspakettia kylpytuelle, jonka tilasin netistä ammeen kanssa. Tuki ei pysy / mahdu ammeeseen mitenkään, laita pieni vauva sitten sellaiseen heiluvaan laitteeseen.. Oli projekti paketoida se, ettei hajoa kuljetuksessa. Toivottavasti ottavat matkahuollosa tuollaisen epämääräisen pakkauksen vastaan :D

Nyt. Siivoan.
 
Jippijaijee, vau.fi sanoo että vauva on nyt täysiaikainen! (37+0) ^^
Eilen oli neuvola ja kaikki vaikutti olevan niin kuin pitää, tai niinkun neuvolan mielestä pitää olla... mun mielestä pitäs olla niin et lapsi ois matkalla jo ;)Tässä alkaa viimemetreillä olla jo vähän hätähousu...
olen nyt huomannut sen että kävely on vaikeutunut hurjasti! vihloo niin pirusti alakertaan joka askeleella, ja sängyssä kun vaihtaa kylkeä. Yritän kuitenkin ajatella että se on hyvää kipua..
tänään pitäisi vielä mennä firman virkistysiltaan kuuntelemaan sami hedbergiä mut sit rauhotun ja rupeen synnyttämään ;) (ei kyllä taida ihan niin mennä mut aina saa olla toiveikas eiks nii??)
tsemppiä kaikille, ei oo enää kauaa jäljellä!!
 


etuli kirjoitti:
Tuttipulloista ite kyselisin, kun niitä en oo jotenkin saanut hankittua, tai edes ooikein perehdyttyä, niin onko sillä oikeesti mitään väliä, että minkälaisesta pullosta sitä maitoa vaauvalle tarjoaa? Onko siis olemassa joku, joka ois ehdottoman hyvä vastasyntyneelle tai siis muutaman viikon ikäiselle, että oppis pulloonkin helposti? Tai onko se miten yksilöllistä?


Tuttipullon pitäis olla pienelle sellainen hitaan virtauksen tutilla oleva (pullolla itsellään ei sinällään niin väliä, vaan sillä tutilla). Ja ihan siksi, ettei vauva opi, että pullosta saa maitoa "liian helpolla", jolloin jättäisi sen takia tissin, ja että vauva joutuu tekemään vähän työtä sen pullonkin kanssa.
 
Laskettu aika on huomenna, ja jännitys todella tiivistyy. Koko raskauden olen ajatellut, että yliajalle mennään, mutta enää en jaksaisi odottaa päivääkään. Pari laimeaa supistusta olen tänään saanut aikaiseksi=) Ei niillä kuitenkaan synnärille asti lähdetä. Täytynee vaan siis odotella! Hyvää viikonloppua kaikille, ja toivottavastii saadaan lisää marrasvauvoja viikonlopun aikana!
 
Olen lueskellut foorumia keväästä lähtien, mutta en oo koskaan saanut aikaiseksi itse kirjoittaa.. nooh nyt sen teen. Ensimmäistä odottelen ja viikkoja nyt 36+5. Äippälomalla on ihanaaaaa :)

Raskaus on sujunut todella hyvin, olen päässyt ilmeisen helpolla tähän asti. Alussa oli vähän pahoinvointia, mutta mitään oksentelua ei missään vaiheessa. Kesä meni masutta ja ilman huolen häivää, syksyllä kun masu alkoi kasvaa alkoi hiljallee tajuta olevansa edes raskaana :) Kaikki on ollut minulla ja vaavilla koko ajan hyvin. Toivottavasti näin loppuun asti.

Tosin onhan tässä tietysti jo alkanut turhautumaan kasvavan lastin kanssa, että ei tää nyt ihan ilotulitusta oo koko raskaus ollut :) Itse kun olen aina ollut tosi liikunnallinen, niin on todella turhauttavaa, kun koko ajan joutuu luopumaan lisää ja lisää itselleen niin rakkaasta asiasta, mutta onhan tää vaan väliaikaista. Tosin oon mä vielä salilla käynyt. 

Lastenhuone alkaa olla valmis, hoitopöydän kokosin tällä viikolla ja heti oli pakko käydä ostamassa vaippoja ja kosteuspyyhkeitä yms.. jotta sai laittaa senkin valmiin näköiseksi :D Tosin välillä sitä miettii, että onko meillä kaikki tarpeellinen, luultavasti ei, mutta sitten vaan juostaan kauppaan hakemaan.

Kysymys muuten? Ootteko pesseet kaikki vaatteet, lakanat yms. vai mikä kanta teillä on sen suhteen. Itse oon pessyt kaiken kertaalleen, ennen ku vaavi niihin pääsee pyörimään, mutta kun tästäkin on paljon eri mielipiteitä. Onko kannattavaa vai turhaa? Itse en omia uusia vaatteitani pese ennen käyttöä, mutta vauvalle oon sen tehnyt.
 
^Minä oon pessyt kaikki vauvalle tulevat ja aineena käytän astma- ja allergialiiton hyväksymää pesuainetta. Omia uusia vaatteitani minulla ei ole tapana pestä ennen käyttöä, mutta vauvalle menevistä haluan pestä myrkyt pois.
 
Pikatsu, mielenkiintoista nähdä kumpi meistä synnyttää ensin :)

Kirjoittelin tuossa eilen kuinka eräs ystäväni sai pienen tytön ja toisesta odotellaan uutisia. No, sieltä toiseltakin suunnalta tuli eilen illalla vauvauutisia kun kummityttöni saapui maailmaan <3 Oli kyllä niin tunteikas päivä kun tuli vauvauutisia kahden tärkeän ihmisen taholta.
Vauvauutiset ovat aina saaneet minut herkistymään mutta nyt jotenkin vielä enemmän kun itsekin odottaa. Ja varsinkin kun olen saanut jakaa tämän odotuksen heidän molempien kanssa lähes raskauden alusta asti.

Sitten tosta vauvan vaatteiden pesusta. Petivaatteet oon kaikki pessyt kertaalleen ennen kun laitoin ne valmiiksi sänkyyn ja loput lipaston laatikkoon. Vaatteistakin olen pessyt suurimman osan mutta osan olen vain silittänyt ennen käyttöönottoa.
 
Takaisin
Top