Mammaloma

Sapiisakki

Näppärä viestien naputtelija
Kuinka pitkän äitiysloman aiotte pitää? Vaatiiko teidän työnantajat töihinpaluusta tarkkaa päivämäärää jo ennen äitiysloman alkua?

Edellisen lapsen kanssa kävi niin, että sanoin etukäteen pitäväni täydet kolme vuotta, mutta jouduinkin taloudellisen tilanteen takia palaamaan jo pari kuukautta yli kahden vuoden jälkeen töihin. Esimiehelläni ei ennen äitiyslomaani ollut paljoa kokemusta näistä jutuista ja yhdet lomarahatkin jäi saamatta (onneksi sain ne jälkikäteen). Nyt hänen pitäisi tietää paremmin, kun kaksi muutakin työntekijää on ollut tällävälin äitiyslomalla. Itse olen vielä(kin) aika pihalla kaikista jutuista noista päivämääristä lähtien. Kela on ihan tarpeeksi sekava kaikkien lomakkeittensa kanssa... Ajattelin silti kokeilla tuota netistä haettavaa äitiyspäivärahaa. Jos vaikka tälläkertaa ei tarvitsisi sitä paperiviidakkoa käydä läpi. Saakohan sen raskaustodistuksenkin nykyisin sähköisenä?

Ei muuten, mutta esimies kyselee jo milloin äitiyslomani alkaa ja millon meinaat tulla taas töihin. (Ajattelisin, että mahdollisimman pian ja en enää koskaan, kiitos!)
 
Sulla ei ole mikään kiire ilmoittaa äitiysloman alkamispäivää vaikka kyselisivät kuinka, Äitiysloman alku täytyy ilmoittaa 2kk ennen sen alkua TA;lle, eli vielä ei ole kiire! Myöskään sinun ei tarvitse tietää koska palaat töihin, riittää kun ilmoitat äitiyslomasi viimeisen päivän. Ja jos jäät siitä sitten hoitovapaalle, ilmoitat tästä taas 2kk ennen hoitovapaan alkua TA:lle. Näin olen itse ymmärtänyt.

Mä toivon, että voin olla ainakin sen pari vuotta kotosalla lasten kanssa, mutta todennäköisesti joudun tekemään jotain keikkaa siinä kohtaa, kun hoitovapaa koittaa... Ellen keksi jotain muuta pientä sivutuloa siihen kohtaan, mutta meidän talous ei pysy kasassa pelkillä miehen tuloilla. Ainakaan jos en saa omaa taloani myytyä......
 
Meillä on nyt tosissaan suunnitelmat talon ostoon ja jos se onnistuu, niin todennäköisesti menenkin aiemmin töihin kuin kuvittelin... Eli jos tässä isompi asuntvelka tulee, niin varmaan tuossa 2016 vuoden alussa palaisin töihin. Mulla on se 1 vee semmoinen "Kipuikä" mitä ennen en kyllä halua lasta tarhaan laittaa. Voi tietysti olla että jos tässä sitä kolmatta innostutaan nopeallakin aikataululla saamaan, niin en mene vielä tuolloin töihin :) Tai sitten olen vain vähän aikaa töissä, tai siihen kolmanteen äitiyslomaan asti :wink
Tai eihän sitä tiedä jos vaikka jotain extratuloja saisi kehiteltyä... taikka opintoja tai jotain :)
 
Aijitteko jäädä mammalomalle varhaistettuna vai normi aikaan? Itse en oikeen osaa päättää miten tekisin. Ainahan sitä pääswe tietty sairaslomalle, mutta tiedän ettei raskaus mene loppuun asti. Joten sen vuoksi olen miettinyt tuota varhaistettua ja työ on fyysisesti ja henkisesti raskasta. Ja tälläkin hetkellä olen työstä sairaslomalla.

Sent from my LT26i using Vau Foorumi mobile app
 
Mulle painotettiin viime raskaudessa moneen otteeseen sitä, että jos jää varhennetulle äitiyslomalle, niin täytyy muistaa että se on sitten sieltä loppupäästä pois. Eli melkeinpä terveydenhoitaja silloin sanoi, että ole mieluummin sairaslomalla raskauden loppuajasta, koska se on hyvin tavallista (ja siitä saa täyden tai lähes täyden palkan) ja nauti niistä äitiyslomapäivistä sitten lapsen syntymän jälkeen. Tätä noudatin silloin, nythän tilanne on eri kun olen jäämässä hoitovapaalle sinä päivänä kun esikoinen täyttää vuoden.
 
Mä meinaan jäädä kaksi viikkoa aiemmin äitiyslomalle, koska en kertakaikkiaan halua olla töissä... Enkä myöskään hae mitään vale-saikkua, jos olen ihan kunnossa.
Jään sitten suoraan hoitovapaalle kun äippäloma loppuu.

Kaksi kuukautta aiemmin pitää työnantajalle ilmottaa äitiysloman alkamisesta. Siinä vaiheessa ei pidä tietää, että koska palaa. Omalle työnantajalle tosin sanoin jo, etten tule äitiyslomalta takasin vaan jään vielä hoitovapaalle. Hoitovapaan kokonaisaikaa en vielä itsekään tiedä, joten ilmoittelen sitten joskus.
 
Mä aloitan muutaman päivän aikaisemmin, niin voin aloittaa marraskuun alusta. Menee hoitolasten hoitomaksut ja yksityisenhoidontuet helpoiten.
Haluan olla kotona ainakin siihen, kun tämä uusinkin tulokas on 4-5v. Ja isommatkin ovat sitten jo koulutiellä :)
Otan luultavasti yhden hoitolapsen 2016 vuoden aikana, ja toisen 2017 alusta. Samalla suorittelen pedagogiikan opintoja avoimessa, jotta voin sitten hakea luokanopettajankoulutukseen, jossain vaiheessa ja heittäytyä täyspäiväiseksi opiskelijaksi.
Tämä vaatii että lapset ovat kaikki koululaisia, tai ainakin melkein. Siihen asti teen perhepäivähoitajan hommia, niin omatkin saa kasvaa kotona :Heartred


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Multa on työnantaja hyväntahtoisesti kysellyt, mitä olen suunnitellut, mutta mitään painostusta ei ole tullut. Sanoin, että mietin asiaa tarkemmin sitten, kun olen käynyt rakenneultrassa ja saanut todistuksen Kelaa varten, että voin hakea äitiyspäivärahaa. Alustava suunnitelma on pitää kertynyt talviloma pois ja jäädä sitten äitiysvapaalle. Saa nähdä, miltä sitten tuntuu, mutta todennäköisesti palaan töihin jo joskus ensi vuoden syksyllä, jotta mieskin saa tilaisuuden jäädä pitemmäksi aikaa kotiin lapsen kanssa.
 
Sitä varhennettua äitiyslomaa mäkin olen ajatellut, kun on aika raskasta jo nyt olla töissä, mutta eipä sitä haluaisi toisesta päästä lyhentääkään... Todennäköisesti mulla on ihan syytäkin jäädä sitten sairaslomalle. Vielä jos saisi itse päättää milloin sen talviloman pitää niin voisi pitää sen ennenkuin äitiysloma alkaa. Meillä niitä loma-aikoja saa kyllä toivoa, mutta loppupeleissä ne toiveet ei yleensä toteudu.

Siis rakennneultrastako sen raskaustodistuksen sitten saa? Onko se paperinen vai saako sen sähköisenä, että olis helpompi lähettää Kelalle?
 
Ei saa rakenneultrasta, mulla on pian sen jälkeen neuvolakäynti ja terkkari sanoi, että saan sen silloin.
 
Jos saa saikkua, niin kaikki pitämättömät lomat siirtyy vanhempainvapaan perään.
Jos itselläni olisi sellainen tilanne, ettei hoitovapaalle voisi taloudellisesti jäädä kovin pitkäksi aikaa, niin ottaisin todellakin saikkua ja käyttäisin lomat vasta vanhempainvapaan jälkeen, niistä jäisi sen verran jemmaan rahaa, (jos ei tuhlaa enempää, kuin vanhempainvapaallakaan), että pystyisi vielä olemaan pari kk hoitovapaallakin.
Ei todellakaan ole ihan sama meneekö lapsi hoitoon 10kk iässä vai 1v 2kk iässä. Vaikka lastenhoito on suomessa hyvissä kantimissa, niin jokainen ylimääräinen päivä, jonka lapsi saa viettää kotona, on kullan arvoinen.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Pointti siis, että saikkua vaan ja lomat säästöön, jos yhtään alkaa tuntua ettei töissä jaksa olla.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Mä jään varhennetulle syyslomaksi. Voisin olla työttömänä syyslomaviikon (se olisi siis muutenkin palkatonta tuntiopettajalla), mutta ajattelin, että vanhempainlomien jälkeen, vaikka loppuisivatkin sitten aiemmin, saan tarvittaessa silloin suuremman ansiosidonnaisen korvauksen, kuin mitä ennen äippälomaa, kun siinä on se lapsikorotus. Ihan pikkujuttu joo, mut oli hauska oivaltaa :).
 
Mä olen kokopäiväinen opiskelija ja aloitan opinnoissa viimeisen vuoden nyt Elokuussa.
Mulla menee käytännössä niin, että vaikka äitiysloma alkaakin 17.11. minulla olen koulussa kunnes pystyn/jaksan.
Sitten aloitan taas virallisesti koulun Elokuussa 2015. Voi olla, että silloinkin opiskelen hoitotuella enkä opiskelijatuella koska hoitotuki on ansiosidonnaista ja suurempi kuin opiskelijatuki. Ja kun valmistun ajattelin jäädä kotiin ainakin joksikin aikaa ellen jopa ihan kunnes toinenkin lapsi tulee, jos Luoja sen suo meille.
 
Laskettuaika on 14.12.2014 ja ajattelin näillä näkymin palata töihin 4.1.2016, näin työnantajallekin ilmoitin alustavasti. En sitten tiedä miten mieli muuttuu ajansaatossa, mutta kyllä mä vähintään vuoden ajattelin olla lapsen kanssa kotona.
 
Minä jään äitiyslomalle viimeistään 20.11. Sitä ennen aion olla saikulla, jos vähänkään siltä tuntuu. Äitiysloman jälkeen haen opintovapaata ja opintorahaa, joka on ansiosidonnaista ja siten paljon isompi kuin hoitovapaalla kelan maksama summa. Käyn nyt koulua työn ohella jouluun / synnytykseen asti, ja sitten olen kevätlukukauden poissaolevana. Opintovapaan jälkeen tulee kesä ja sitten katson aloitanko työt syksyllä 2016 vai olenko jo uudelleen raskaana tai äitiyslomalla. Se olisi toiveena :wink

Pitkät poissaolot työelämästä tässä tulee olemaan. Aion kuitenkin mahdollisesti tulevassa rahapulassa tehdä extrakeikkaa sen verran kuin opintovapaalla on lupa tehdä, en tiedä paljonko se raja on?
 
Voi hemmetin hemmetti! Tajusin tänään, että jos jään varhennetulle äitiyslomalle on mun ilmoitettava siitä työnantajalle viimeistään huomenna! Apua, en osaa päättää jäänkö vai enkö. Se on selvä, että en jaksa noin fyysisesti raskasta työtä varsinaiseen lomanalkamispäivään kuitenkaan, mutta saako sitä saikkua sitten varmasti, kun tarvitsee? Mitä mä teen?
 
Jotenkin vaan tuntuu siltä, että jos tietäisin pääseväni jo kahden kuukauden päästä töistä pois, niin se helpottaisi henkisesti aika paljon. Ehkä silloin jaksaisi paremmin iltavuoroja ja v-mäisiä asiakkaita ja huonosti nukuttujen öiden jälkeisiä aamuvuoroja... Ja ainahan sitä sairaslomaa saattaa tarvita jo sitäkin aiemmin. Raskaana ollessa ei saisi nostella yli 15kg kerralla, mutta se tarkoittaa sitä mun työpaikalla, että sitten istut koko loppu ajan kassalla kuin tatti. Siinä kipeytyy selkä ja ranteet ja kyljet ja ilmastointi on kassalla niin kovalla, että nenä juoksee koko ajan. Sit jos vielä joku huumehörhö sattuisi keksimään mun työvuoroni aikaan ryöstää kaupan, niin se siitä sitten... En mielelläni olisi tässä paskassa työssä hetkeäkään pitempään kuin on pakko... Siis tietysti on hyviäkin päiviä ja ihania asiakkaita, mutta nyt on tällanen fiilis, tälläkertaa.
 
Jään äitiyslomalle 23.10. (viimeinen mahollinen päivä jäädä), eli kolmen päivän päästä tuo 2kk ilmoitusvelvollisuus päättyy. Alkamispäivän oon ilmoittanut esimiehelle, töihin paluupäivää ei ole kukaan kysellyt edes. Varhennetut jää väliin mulla, pidän lomarahavapaat pois mahdollisesti ennen äitiysloman alkua. Muutoin olen töissä, ellei mitään suurempaa terveydellistä estettä ilmaannu. Oireita ei ole, joten mikä siellä toimistossa ollessa :coffee2
 
Takaisin
Top