Maisteluja

Meillä menee aamu- ja iltapuuro: teen puoleendesiin vettä annoksen ja aina sitä jää vähän. Sit lounas- ja päivällissosetta menee yhteensä n. 2/3 pilttipurkillinen päivässä. Hedelmä/marjasosetta menee koko purkki päivässä (puurojen seassa + välipalana). Ja saa syödä aina niin paljon kuin jaksaa ja näin paljon jaksaa.

Nyt ollaan kokonaan korvikkeella, ni maitoa menee ehkä 500-700ml päivässä myös ja sit noissa puuroissa on, mut en sitä ees laske. En oo maidonkulutusta seurannut pahemmin, sitä kuitenkin ruokailujen jälkeen tarjotaan sopivissa väleissä ja ottaa, minkä ottaa.

Nyt mekin aloitettiin unikoulu, joten yösyötöt jää pois. Nyt on 2 yötä ollut ilman maitoa, sitä edeltävä yönä maitoa meni reilut 300ml...:O Ihan tollanen pikkuhippiäinen ja puuhakas on kyllä, etten sen vuoksi näitä syömisiä stressaa -vielä :D
 
Meillä on nyt unikoulun myötä yösyötöt jätetty pois ja kiinteitä menee reippaasti enemmän kuin ennen. Aamupuuron teen desilitraan vettä, ja siinä lisäks ruokalusikallinen marjaa/hedelmää. Lounaaks vetäsee desin-puoltoista liha/kasvissosetta ja samoin päivälliseks. Illalla puuroa menis vaikka kuinka, ja teenkin nykyään puoleentoista desiin vettä puuron ja siihen vielä vajaat puolisen purkkia marjaa/hedelmää. Maitoa saa tissistä aina ennen ruokailua (paitsi illalla puuron jälkeen) ja välipalaks kans. Tissiä syödään siis 6-7kertaa päivässä, maitomääristä en tietty tiedä yhtään. Mut syödään siis ainakin hyvin meillä, ei johdu ruoanpuutteesta ainakaan nää vaikeat yöt!
 
Meillä menee onni-puuroa 2/3 päivässä ( aamupuuro ja iltapuuro) liha/kala/kasvista n. puoli pilttipurkillista, joskus vähemmän ja jugurtti/rahkapilttiä puoli purkkia, joskus kokonainenkin. Korviketta mener sellaiset 150ml joka aterialla ja 160ml unimaito ennen nukkumaan menoa. Joskus jättää paljon maitoa, riippuu päivästä.

Yöllä ei ole syöty enää pitkään aikaan.
 
Ootteko aloitellu sormiruokailua? Miä olen jotain kokeillu kuten banaania. Tänään annoin appelsiinia imeä kun itse pidin kiinni ja katoin ettei ole siemeniä.
Noh innostuin ja annoin siemenetöntä vesimelonia maistaa niin herra sai siitä kunnon biitin ja meinasi tukehtua. Oltiin ravintolassa ja mun mies läppää tarmokkaasti lamojen väliin pää alaspäin...tuloksetta. Noh minä (hölmö) päätin kokeilla sormella tunnenko mitään. Sain jonkun pehmeän eli sen pirun vesimelonin tungettua nyt sitte syvemmälle. Täytyy kysäistä huomenna lääkärissä ettei ole menny keuhkoihin, koska henkeä kyllä poika saa eikä sen jälkeen enää itkenyt. Varmaan siis lupsati oikeaan rööriin, mutta pieni epäilys silti kalvaa...
Oisin antan vaan iskän hoitaa

Kokemuksia? Vinkkejä? Ja joo tiedän ettei saisi kaivaa...nolooo
 
Maissinaksuja tykkää mussuttaa nyrkeistään. Pidän niitä vaan hätävarana esim. automatkoilla enkä liikaa anna. Kun ei pinsettiotetta osaa niin banaanit menee vaan muusiksi. Muuta ei olla vielä kokeiltu. Ois kyllä kiva kun onnistuis.

8kk sosetta annoin niin sylki sattumat ulos :)
 
Oon antanut syödä vaik mitä. Pinsettiotteeseen menee sujuvasti kissan kuivanappulat kupin läheltä. Muut ruuat ei...

Ihan mussuttaa riisikakkua, päärynän paloja, mandariinia, hienoa porkkanaraastetta...joskus kakoo jotain, mut ei kyl enää usein.
 
Täytyypä alkaa enemmän tarjoomaan eri ruokia. Millaseksi pienit vaikka sen päärynän? Näkkäriäkin ne neuvoo antamaan.. tuntuu hullulta.
 
Päärynän kuorin ja sit isosta palasta annan haukata tai silleen hampaillaan "vetää" siivua. Sit mupeltaa sitä palaa kauankin suussaan. Sylkee kyl isot palat pois. Sellaset herneenkokoset varmaan olis syötävän kokosia.
 
Mä oon myös miettinyt, antaako esim. banaania pitkänä "tikkuna" vai sellaisina pieninä, herneen kokoisina paloina. Saako haukattua ikenillään vahingossa liian suuren palan, jos antaa "tikkuina"?

Meilläkään ei sormiruokailua ole vielä kokeiltu. Pitäisi kohta uskaltautua kokeilemaan..
 
Meillä on kokeiltu kurkkua ( ei tykännyt ) porkkanaa ja banaania. Porkkanasta sai raastettua jotain minipaloja hampaillaan, mutta banaanin mössäsi lähinnä pöytään. Pinsettiotteen jo melkein hallitsee, mutta mitään ei voi itsenäisesti antaa syötäväksi, kun saattaa tunkea suuhunsa nyrkillisen tavaraa kerralla...

Mistä noita maissinaksuja saa? Meidän kaupassa on vain jotain Ellas kitchen- juttuja, jotka ovat törkeän kalliita.
 
Vauvanruokahyllyssä oli noita hipp maissi-hirssi-naksuja (lila pussi). Ne on merkitty 8kk, mut oon jo antanut niitä. Hyvin osaa pupeltaa.
 
Enpä ole osannut etsiä sipsihyllystä :) Pitääpä vilkaista kun seuraavan kerran käydään kaupassa.
Meidän lähikauppa ei muutenkaan ole kovin looginen.
 
Vanha ketju, mutta...

Mitä olette antaneet nyt jo isommille lapsillenne sormiruoaksi?
Meillä menee banaani, kurkku, paprika, tomaatti, päärynä, ruisleipä ja ne maissinaksut.

Porkkanakin menisi, mutta jos mies ei ole kotona, ei sitä voi tarjota, koska saan itse allergisen reaktion raa'asta porkkanasta ( ja muidenkin raakojen juuresten kuorista ) Sama vika kaikkien sitrushedelmien kuorten kanssa.
 
Samat kuin teillä Lya, lisäksi tytön herkkua on appelsiini ja mandariini sekä omena. Luomuriisikakkuja, avokadoa, kukkakaalia. Nää nyt ainakin tulee mieleen.
 
Meillä syö pensasmustikoita, banaania, leipää, kurkun/tomaatin paloja...mut ei meillä kyl sormiruokailla. Heti ku sotkee ja leikkii, ni sit mä annan ne ruuat. Mustikat ainoo, millä ei leiki.
 
Raejuustoa (valion parempi -isommat rakeet)
Leipää, rypäleitä kuorittuna, omenaa, päärynää, porkkanaa..
Joskus annoin keitettyä kananmunaa mut se on jääny, vois taas keitellä.
Banaaniin kyllästy ja muusaa sen vaan.
Ja sormiruokaa saa lähinnä muuta evästä ootellessa tai jos ei muu maistu. Ei oo vielä ollu pääasiallisena ateriana.
 
Samoja meilläkin mitä muillakin. Eniten menee just keitetty kananmuna lohkoina, leipä, banaani, päärynä, avocado, granaattiomena, kuoritut viinirypäleet. Lisäks kurkku ja paprika pieninä paloina, keitettyjä kasviksia, riisikakkuja, marjoja... Meillä kans sormiruoka "lisäruokana", eli sosetta syö pääasiassa ja napsii siinä samassa muuta. Tein myös pieniä jauhelihapihvejä, mut ei oikeen oo niistä kovin välittäny.
 
Takaisin
Top