Maisteluja

///e\\\

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Huhtikuunmammat 2014
Ajattelin nyt aloittaa näillekkin oman ketjun, kun mua ainakin kiinnostaa muiden vauvojen reaktiot makuihin yms. :) Meillä maisteltiin tänään velliä ekan kerran (Onni riisivelli), pullosta ei uponnu mutta lusikalla ku annoin ni johan maistui.. alkoi vielä pyytää lisää kun meinasin ettei kerralla enempää. :) Nyt ainakin näyttää siltä, että ilman masuvaivoja päästään, ei siis ollut liian aikaista :) Huomenna koitan vähän lisätä annosta kun tänään syötiin vain n. 30ml kahdessa erässä, 40ml lämmitin mutta meni varmaan n.10ml pitkin poskia :grin Lisäksi imetin ja annoin vähän korviketta, että saatiin kerta-annos täyteen. Pojalla on ollut virtaa ihan erilailla ja nälkä pysyi pois yli kolme tuntia kun ennen on täytynyt syödä kahden tunnin välein.
 
Nyt on ens viikon perunasoseet tehty valmiiks ja muutama kysymys tuli mieleen ja kaipaisin neuvoja...:rolleyes:

Te joilla jo ennestään oli lapsia niin miten aloititte nää sosemaistelut? kuinka monta ateriaa päivässä oli sosetta? Riittääkö esim. yksi annos? Ajattelin antaa päivällä perunaa ja illalla velliä? :oops: Määrähän selviää sitten kun maistellaan mutta tuo mietityttää että jos ensin annan kerran päivässä vähän maidon/korvikkeen/vellin lisäksi ja sitten yrittäisin pikkuhiljaa lisätä viikon aikana tuota soseen määrää...ajattelin n. Ruokalusikallisen antaa aluksi..olenko ihan hakoteillä vai pitäisikö sosemäärä pitää pienenä tän ekan viikon ja sitten lisätä.. Tosi lillua tein siitä soseesta kun laitoin omaa maitoa sekaan ja pakastin. Apua! Auttakaa tyhmää :grin En haluu että vahingossa annan liikaa kiinteetä.. tietysti varovasti pitää alottaa mutta miten te muut ootte tehny? :)
 
Meillä on esikoinen vasta sylissä mutta olen käsittänyt, että varovasti kannattaa aloittaa määrien kanssa :) eli alkuun teelusikallinen soseita, että ruoansulatus tottuu ja ettei heitä ummetusta kehiin.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Okei, kiitti. Näin mäkin tuumailin, huomasin vaan että en oo neuvoja kyselly keltään ja huomenna pitäis sosetta antaa ni pitää vähän varmistella :) Mutta ihan selvästi pojalla on enemmän energiaa kun ollaan tää viikko maisteltu velliä :) Kakkakin tulee useemmin mikä tarkoittaa vähemmän masukitinää - JES! :p Perunaa ens viikko ja sitten olis porkkana kai vuorossa :rolleyes: Ainiin, vesimelonin mehua annoin tipan lusikalla ja poika irvisti :eek: Sehän on tosi mietoa ja samanlailla makeeta kun toi korvike ni luulin et olis tykänny, mutta ei :grin
 
Kuinka vanhoina teidän pienokaisenne aloittivat nuo maistelut? Meillä lukee sairaalan kotiutumispapereissa, että kiinteää ruokaa pitäisi antaa 3kk alkaen, koska vauva syntyi alle kolmikiloisena.
 
Me aloitettiin kun poika oli 3kk ja 1 vkoa vanha :) Ihan vaan sen takia kun alko maitoo ja korviketta mennä niin hirmuisia määriä ja selvästi ei riittänyt :rolleyes:
 
Meillä tyttö oli 3130g syntyessään ja neuvolassa on juteltu että täysimetän niin pitkään kun se tytölle riittää eli vaikka sit siihen 6kk ikään. Kiinteitä ei oo mikään kiire alottaa. Tietenkin nyt kun tyttö on vasta 2kk niin mieli (ja maidon määrä) ehtii vielä muuttua, mutta luulen että näin mennään.
 
Meillä ei ole vielä aloitettu maisteluja mutta ajattelin aloittaa jossain 4-6kk välillä riippuen vähän maidon riittävyydestä ja pojan kasvusta :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Mä täysimettäisin ihan mieluusti siihen 6kk ikään asti, kun maitoa näyttäis riittävän, mut koska noi yöt on niin levottomia, alotellaan varmaan kiinteitä jo aiemmin josko niillä sais nälän pysymään kauemmin pois ja unia pidennettyä, niin ei ne ilmavaivatkaan vaivais niin kovin tiheistä yösyötöistä johtuen. Ei olla neuvolassa asiasta puhuttu, mut täytyy 3kk neuvolassa ottaa puheeks,
 
Mä ajattelin alottaa kiinteitä 4kk ikäisenä pikkuhiljaa maidon ohella. Neuvolatäti kyllä sano ettei tarvi aloittaa ennen 6kk ikää mikäli maitoo riittää .
 
Juu mäkin olin ihan suunnitellu että maidolla mennään sinne 4kk tai vaikka ylikin.. mutta ensin tuli korvikkeet ja nyt on vaan pakko jo antaa vähän jytympiä että ei ole poika kokoajan nälkäinen.:confused: Saa nähdä mimmonen rantapallo tästä tulee vaikka nyt on ihan sopusuhtainen :p
 
Mä pohdin kun luin uusia tutkimuksia hiukan, että allergioita ja ykköstyypin diabetesta "välttääksemme" vois aloittaa meidän vauvalla kiinteät 5 kk iässä, ettei tuu kauhee kiire sitten (kun on paljon eri ruokia maistettavana), muuten täysimetetään siihen saakka.
 
Toukokuisista huutelen; kannattaa pakastaa soseita jääpalamuottiin. Ekaks sitten sulattaa 1jääpala, sitten myöhemmin 2 jne. Siinä on aika hyvä määrä kerralla aluksi :) ja ekaksi kerran päivässä riittänee kun vasta maistellaan.
 
Mä en ees malta oottaa, et pääsen näkemään tytön ilmeen, kun saa sosetta syödäkseen :D On välillä niin kulmat kurtussa ja epäilee. Pakko ottaa kuvia muistoksi ainakin. :)
 
Meillä kanssa :D Välillä epäilen tuleekohan tytöstä ihan nirso, mut ehkä noi ilmeet ei viel meinaa mitään sen kummempaa, näkee sit ku oikeesti ruvetaan maistelee makuja.
 
Täällä on saatu hyviä ilmeitä aikaiseksi tällä viikolla, aiheuttajana peruna :grin Ensin irvistetään, sitten mutustellaan ja taas irvistetään :) Luulen, että tuo koostumus ei miellytä herraa kun pyörittelee suussaan vaikka tosi luirua sosetta tein :rolleyes: Ensi viikolla sitten porkkana ja sitten seuraavaksi teen peruna-porkkanasosetta, sillä sitten mennään muutama viikko ja mietitään sitten mitä lisätään :) Poika siis syö nyt kaiken mitä musta irti lähtee, 4-5dl korviketta, n. ruokalusikallisen perunasosetta kahdessa erässä ja vielä 1,5dl riisivelliä iltapalaksi :) Toivottavasti porkkanakin sopii niin saa sitten vähän vaihtelua seuraaviin viikkoihin :p Perunasta ei aiheutunut muutakuin paukuttelua, onneksi ilman masu huutoja :p
 
Me aloitettiin esikoisen kanssa kiinteiden maistelut silloin kun se alkoi olla selvästi kiinnostunut mun syömisistäni ja hamuili ruokaa mun lautaselta. Taisi olla vähän alle 5kk. Mä muistan kun mä olin jotenkin ”päättänyt” että mä täysimetän 6kk asti. Musta olis ollut niin kiva kun olisin ollut yksi niistä jotka tilastoissa täysimettää 6kk asti koska ”kuuluu” ja se on ”vauvalle hyväksi”, onneksi lääkäri huomautti että kannattaa takoa kun rauta on kuuma eikä tuijottaa pelkkiä suosituksia. Ei se vauva tosiaan tiennyt odottaa 6kk asti kunnes kiinnostuu ruoasta. Just tosiaan teelusikallinen (max) kerralla alussa, ja vähän myöhemmin sormiruokaa sen minkä itse suuhunsa lappasi. Kuopuksen kanssa ajattelin edetä ihan just siihen tahtiin mitä vauva näyttää kaipaavan, olen luopunut fiksaatiostani suosituksiin. :)
 
Herkkyyskausi lusikalle oppimiseen on ainakin meidän lapsilla ollut siinä 4-5kk alkaen ja maistelut on aloitettu viimeistään 5kk.

Mä olen aika nopsaan kyllä ottanut sit niitä ruoka-aineita, et 3-4 päivää uutta makua ja sit uutta taas kehiin. En ole vältellyt mitään ruoka-aineita tai viivytellyt niitten aloittamisia. Sen verran oon antanut kiinteää ruokaa kuin on uponnut. Alkuun meni pari teelusikallista. Sillain lapsentahtisesti sekin. Maisteluiässä kerran päivässä "lounasaikaan" ja sit kun puuroja aloin lisätä ruokavalioon, niin iltapuuro tuli toiseksi ja liharuoka kun tuli mukaan, niin siitä sit kolmas ateria. Ja kun alkoi ruuantarve taas kasvaa, niin aamupuuro mukaan. jne.

En oikein tajua sitä, et kouhkataan lapsentahtisesta imetyksestä ja sille annetaan rajat kuinka kauan pitää täysimettää ja milloin kiinteät saa aloittaa.. mitäs lapsentahtisuutta se sellainen on, jos muksu kaipaa sitä pottua jo nelikuisena, niin eiköhän sitä aleta sit antamaan.. Tiedän vauvoja, ketä on täysimetetty 7kk ikään asti, kun ei oo vaan se lusikkaruoka kiinnostanut liiemmin ja kasvukin on ollut hyvää.
 
Tänään kävin hakemassa vähän vaihtelua pojan iltapalaan, ostin vadelma-, maissi ja peruna-porkkanavelliä :) Suositus näissä 4kk ja hoksasin että meidän poikahan on viikon päästä 4kk, hurjaa!!!:eek: Nyt vaan sitten hitaalla tahdilla noita kokeilemaan :) Porkkanasosetta maisteltiin tällä viikolla ja ihan ok on mennyt, hieman on kerännyt ilmaa mahaan:rolleyes: Onneksi poika harvemmin huutaa noiden ilmavaivojen takia. Nyt mennään sitten perunalla ja porkkanalla jonkun aikaa ja illalla sitten maistellaan noita vellejä :) On kyllä iltarutiinit helpottanu pojan nukkumaan laittamista, tietää heti kun iltavellin saa, että nukkumatti kutsuu :p
 
Takaisin
Top