Maha PaisuuuUUU

Itselläni edellisen raskauden aikana paino ei noussut ollenkaan, nyt sit tässä raskaudessa taas jo 3kg noussut (rv 11 vasta). et on se painonnousukin aika yksilöllistä.
 maha mul on ihan turvoksissa, on kuin olisikin "raskausvatsa" mutta varmaan johtunee vaan näistä hiilari övereistä, mikään muu kuin vaalea leipä ei pysy sisällä ja edelleen pitää olla syömässä jotain max 2 h välein tai iskee pahoinvointi.
 
Nostellaas vähän tätä ketjua...
Joko olette joutunu siirtymään äitiysvaatteisiin? Nyt parin viimeisen viikon aikana on kasvava maha alkanu tuntua isommalta. Kaikkia housuja ei enää voi käyttää, kiristää liikaa. Samoin yks takki on jäämässä liian pinkeeksi :D Äitiysvaatteita en vielä ole käyny ostiskelemassa, mut pian varmaan niiden aika olisi.
 
Mä ostin äitiyshousut (farkut) viikolla 14. On ollu hyvät. Niitten kanssa oon sitten käyttänyt pidempiä paitoja, mitä kaapissa oli.

Maha tuli mulla aika aikaisin näkyviin. Farkut jäi heti pois turvotuksen takia ja sen jälkeen sitten useat muutkin housut ja esim. lyhyet paidatkin. Alkuraskauden lopulla jotkut jo arvasivat mahasta, mikä oli tilanne. Nyt siitä ei taida olla enää epäilystäkään. Maha kun on muutenkin ollut pyöreää mallia, niin siihen lisäpyöreys näkyy nopeesti :) Nyt 18+2. Painoa on tullut noin +3kg.

Toppatakki on mennyt hyvin päälle, kun se on sellainen pidempi. Nyt kevään tullen vähän hirvittää, mitä ihmeen takkia voin pitää jatkossa :O Äidiltä saadut muutaman koon isot tuulipuvun housut on ollut hyvät ulkoiluun, mut nekään ei enää kauan taida mahtua. Mitenköhän sitä kesällä oikein pärjää....
 
Siirsin taas tänään kahdet housut toiseen kaappin odottamaan hoikempia aikoja. Äitiyhousuja ja yksiä Hennesin normaaliosastolta ostamiani joustovyötäröisiä housuja olen käyttänyt jo pari viikkoa. Vielä yhdet normaalit housut mahtuvat päälle, tosin ne olivat ennen raskautta vähän liian isot vyötäröltä. Paidoissa paitapusererot on saanut siirtää myös toiseen kaappiin jo pari viikkoa sitten. Muutamaa löysää paitapuserotyyppistä paitaa voin vielä pitää jakun alla töissä. Vapaa-ajalla pidän aina äitiyshousuja tai kotona collegehousuja ja trikoopaitoja. Niin paljon mukavampia päällä kun eivät kiristä. Täällä elellään siis rv 18+2.
 
Minä olen joutunut käyttämään äitiysfarkkuja jo vaikka kuinka monta viikkoa... Tavalliset collegehousut ja joustava vyötäröiset "urheiluhousut" menevät vielä eivätkä tunnu pahalta. Viime viikolla huomastin että college- ja verkkatakit alkaa kiristää mahan kohdalta, eli sen verran on maha suuntaan tai toiseen kasvanut. :wink

Olin jo hieman huolissani painoni noususta, kun painoindeksi oli raskauden alkaessa jo 30, ja tuntui että kiloja vaan tulee ja tulee.. Ajattelin, että jos selviän raskaudesta ilman että paino nousee toiselle sadalle, olen tyytyväinen. Viime neuvolakäynnillä sitten iski tämän tavoitteen takia epätoivo kun paino tosiaan aika hallitsemattomasti nousi vain. Nyt viimeisen kahden viikon aikana kotivaaka näyttää että painoa on tullut vain 300g lisää, ja olen tosiaan huojentunut! Taas tuntuu, että saattaa olla mahdollista selvitä kaksinumeroisella painolla! =) Tiedän kyllä tasan että painosta ei pitäisi ottaa minkäänlaista stressiä, mutta kun lähes koko aikuisiän olen ollut huomattavan ylipainoinen, niin en mahda asialle mitään... eikä paino minulle mikään pakkomielle ole, en vaan voi kieltää etteikö se mielessä kuitenkin pyörisi...
 
puapru: Ei tosiaan tarvitse potea mitään huonoa omatuntoa sen takia että raskaudenaikainen painonnousu pyörii mielessä. En usko että monikaan rehellisesti pystyy sanomaan ettei yhtään ajatusta painonnousulle ole antanut... :wink Korjatkaa jos olen väärässä.

Itse tosiaan olen jo aiemminkin kertonut olevani syömishäiriötaustainen ja painoasia tosiaan on takaraivossa vähän liikaakin. En kuitenkaan salaile näitä ajatuksia, en neuvolassa enkä täälläkään. Joku voi pitää minua huonona äitinä tän takia mutta pitäkööt! :) Olen siis antanut painon tulla ihan neuvolan suositusten mukaan, nyt noin +500g/vk. Painonnousuani siis syynätään erikoistarkasti taustani takia, vaikka (akuutista) paranemisesta on jo monta monta monta vuotta, syömishäiriöt puhkeavat usein uudestaan raskauden aikana. Toivotaan todella ettei siihen jouduta....

Niin ja olen tosiaan joutunut siirtymään mammahousuihin jo pari kuukautta sitten, alun turvotus oli niin kovaa. Kevättakkiostoksillekin jouduin sillä vanhat takit ei todellakaan mahdu enää kiinni. On muuten hankalaa löytää sen mallista takkia jossa mahan kohdalta nappi menee kiinni mutta yläosa ei lörpöttäisi! :) Onneksi yksi hyvä malli löytyi, huonon värisenä vaan...
 
Huomasin viikonloppuna, että takitkin alkavat kiristää. Nuo minun takit on aika tyköistuvia malleja. No AH mikä ihana helpotus oli, kun tuossa älysin autossa matkustaessani avata takin vetoketjun! Maha oikein ponnahti vapauteen :D
 
Ainiin ollaan muuten miehen kanssa ihan huumorilla mittailtu meidän mahanympäryksiä tässä raskauden edetessä ja eilen saavutin samat ympäryysmitat kuin miehellä. Kiloissa tuun sentään jälkijunassa vielä :wink Jotenkin se mies vaan onnistuu samoilla mitoilla olemaan ihan kauheen paljon hoikemman näköinen! Pitäisi melkeen laittaa kuvaa molempien mahoista, ei moni arvaisi että samoilla ympärysmitoilla mennään.. :wink
 
Wow: minä huomasin mieheni ja minun mahanympärysten samankaltaisuuden, kun omien ulkoiluhousujen käytyä pieniksi kokeilin miehen ulkoiluhousuja. Tulos: nehän painaa mahaa. Olivat ehkä jo hieman liian tiukat minulle. Meillä on tällä hetkellä painoeroa kymmenisen kiloa, mies on sen reilut kymmenen senttiä pidempikin. Vähän vaan tuli semmoinen olo, että oho, kun minun mielestä miehellä on aina ollut vähän sellainen pallomaha.. Ajattelin, että nytkö itsekin näytän siltä! :)
 
Mieheni on sitä mieltä että vatsa on pyöristynyt ja ehkä itsekin huomaan, että maha on hieman eri mallinen. Vatsaa on jo ennen raskautta ollut niin paljon, ettei sitä ehkä huomaa samalla tavalla kuin normaalipainoisella. Hieman jännittää, kun tuntuu että farkut ovat alkaneet kiristää ja olen ulkomailta tilannut äitiyshousuja, että ehtivätkö ne ajoissa ennen kuin paisun ulos housuistani. Ja toisaalta ovatko ne oikeaa kokoa sitten kun ne saapuvat.
 
Maha paisuu... tänään viimeistä kertaa käytössä viimeiset ns. normaalit työhousut. Sen verran nämä kiristävät jo ennen lounasta, että siirrän nämäkin viikonloppuna odottamaan hoikempia aikoja. Painoa on tullut 19 viikon aikana n. 3,5 kg.

Tiistaina olin työni vuoksi illallisella ja kun kävelin ravintolasta takaisin hotellihuoneeseeni niin maha oli paisunut valtavasti. Tuntui kuin olisin ollut viimeisilläni (jos nyt ensisynnytäjä voi noin sanoa). Maha oli paisunut kolmen ruokalajin illalisen aikana ihan järkyttävästi, mutta aamulla se oli taas normaali :) Seuraavana aamuna yksi kolelegani kysyikin, että kauanko olen vielä töissä? Raskaus ei varmasti jäänyt kenellekkään epäselväksi sen illalisen jälkeen.
 
Minustakin tuntuu välillä, että maha on aivan valtava jo nyt :O Se on ihan kiva maha kyllä tällä hetkellä, mietin vaan millaiseksi se oikein kasvaakaan?
 
Onko kenellekään tullut karvamaha? Täältä ainakin löytyy koko mahan peittävä ohut ja vaalea karvakerros, joka on tullut raskauden myötä..
 
Mulla myös ohuen ohut vaalea karvapeitto navasta alaspäin. Parhaiten sen huomaa suihkun jälkeen kun housut eivät ole painaneet karvoja alas.
 
Joo siis mikä tää karvamaha juttu on. Ihan järkyttävän näkönen tää maha, ihan kauttaaltaan sellasta puolen sentin pitusta karvaa ja koko ajan iha pörrösenä :D

Eihän tän kaa voi mihkää uimaankaa kesällä mennä ku näyttää oikeesti ihan apinalta.
 
Karvamaha ilmoitttautuu täälläkin :D Ja tosiaan ihan pitkiä, vaaleita haituvia löytyy ja koko mahan alueelta. Ja ihan pörrössä koko ajan...
 
Huh, onneksi on muitakin keillä karvanen maha! Iteko ko olen kauhistellu että mitä tää on :D Ahdistaako kellään muulla tää mahan kasvu yms..? Tänään on taas hyvä päivä, ja ei kiristä tai tunnu inhottavalta, mutta kun on taas niitäkin päiviä jolloin vaan miettii että tahon mun kropan takasin, kun ei oo tottunu tämmöseen mahaan! Varsinkin, kun en tahdo käyttää semmosia oikeen korostavia paitoja, niin näytän sitte omastakin mielestä lihoneelta pallerolta.. olo on tosi tukala, kiristävä ja ahistava.. mutta onneksi tuo miehenpuoli osaa lohduttaa ja sanoa että jos näyttäsin lihoneelta, niin ois sitä läskiä muuallakin ko pallona vatsassa!:D Ehkä tää tästä, pelottaa vaan että pahenee sitä mukaa ko mahaa tulee lisää :sad001
 
No joo, toivottavasti minä ja mies ei paineta loppuraskaudessa yhtä paljon. Meinaan vaan että mies painaa tällä hetkellä vielä minua n. 50 kg enemmän että jos sen alle paino jää niin olen tyytyväinen :D Mies on sen verran lihaksikkaassa kunnossa että vaikka minä painankin huomattavasti vähemmän kuin hän, on mulla maha jo hänen mahaansa suurempi.. Mut neuvolan vaa`an mukaan painoa ei ole tullut ku +225g/viikko eli maltillisesti on onneksi paino noussut vaikka herkkuja on tullut kyllä syötyä. Pelkään vaan, että tulee raskausarpia, niitä en haluaisi. Olen yrittänyt rasvailla masua lähes päivittäin mutta silti välillä tuntuu kiristävää tunnetta kyljissä ja aattelen, että siellä se nahka venyy..

Joo minullakin on sellaista untuvaa vatsalla van onneksi on niin vaaleaa ettei sitä kukaan muu ku minä itse ole tainnut huomata.. Meinasin sheivailla sitä jo yksi ilta mutta ajattelin että se kasvaa tuplapitkäksi ja sänkiseksi, joten parempi antaa olla. Toistaiseksi :wink
 
Syysmami: Mietin kanssa hetken sheivaamista mutta luultavasti kasvavat sitten tummempina ja kovempina takasin, ehkä nää vaaleet haituvat on pikkasen "naisellisempia" kuitenkin :wink

Täytyy kertoa eilisestä kokemuksesta kun taas tajuaa miten vääristynyt kehonkuva voi jopa näin raskaana olla. Uskaltauduin vihdoin ja viimein kertoa esimiehille raskaudesta, olen siis odottanut että huomauttavat itse mun jääääärkyttävän isosta mahasta. Ihmettelivätkin sitten että miten voin olla näin pitkällä kun se ei missään näy. (Vertasivat minua vähän pidemmällä olevan henkilöön.) Sanoivat myös että heillä pömpöttää tällä tavalla ihan silloinkin kun turvottaa. Jepjep. Ja minä kun luulin että näkyy vähintään kilometrin päähän että olen raskaana. Ja nyt näytänkin ilmeisesti siltä että mulla on vähän ilmaa vatsassa... :D
 
Takaisin
Top