Maaliskuun mietteitä 2012

Hyvää uuden kuukauden ensimmäistä päivää! Vielä ei ainakaan tällä suunnalla näytä kovin keväiseltä, mutta jospa se tästä.

Sanna, meillä tytölle tuli puolisen vuotta sitten T2H:n takki ja housut ja mitoitus oli tosi yllätys. Ovat ihan eri mitoitusta haalareihin verrattuna. Baggiet ovat ihan ok, mutta niissä on minusta lyhyet hihat ja lahkeet. Se baby suit on parhaan mallinen, mutta ei tuo neiti nyt enää ole kovin "baby". ;-)

Pitää mennä...
 
ihanan keväinen päivä tänään :)

Ja mä sain tän päivän vapaaksi lapsista, miehen vanhemmat haki aamulla kummanki tytön päiväksi niille, mies sitte illasta tulee niiden kanssa kotiin. onneks puhuin viimeks ku miehen vanhemmat näin että Roosa harmittanu kovasti ku ennen hakenu vain Oonan. Sillo ne oli vähän nihkeinä ottaan kaksi lasta mutta onneks nyt kuitenki itse halusivat tänään likat ottaa. Tajushan lopulta että kyllä 2-vuotias jo tajuaa ja harmittaa kovasti, Roosa oli aina itku kurkussa ja nytki oli ennenku tajus että hän pääsee myös mummulaan. pitäähän isovanhempien kuitenki tasapuolisia olla. en muista koska viimeks oisin saanu olla näin rauhassa, tekee hyvää :) menin mä silti aamupäivällä pesemään saunan ja pesuhuoneen mutt enempää en siivoomaan ala. vois tässä myöhemmi värjätä hiukset, ollu tosi kauan värjäämättä.

voi maarinen Venlan kuumeilua, varmasti pelästytti :( toivottavasti paranee pian!

Roosalle laitettiin eilen ihan oikea lastensänky. Olin kyllä vihanen miehelle että täytyi se väkisi laittaa illalla vasta ku nukkumaanmeno aika jo oli, ois ollu hyvä likan saada sitä aikasemmi ihmetellä. Se ilme mikä Roosalle tuli ku pinnasänky kannettiin pois, alahuuli pitkällä ja rupes itkemään ja huusi minun sänky :( ja uudesta sängystä ei innostunut yhtään, huusi siinä niin kauan kun nukahti, ihme kyllä nukkui silti koko yön, tuli vasta joskus 7 jälkeen mun viereen ihmetteleen noustaanko. ihana kyllä ku ei tarttenu Roosaa erikseen sängystä hakea. Pinnasänky notkui ja Roosa oli keksinyt että illalla hyppii siinä niin vähän pelättiin että likka rikkoo sen ja olihan se aika vaihtaakkin. Toivottavasti tänään menis silti helpommalla uuteen sänkyynsä nukkumaan, kyllä siinä mäki melkein itkin ku toinen oli niin murtunut ku oma sänky vietiin.

Mä olin maanantaina hammastarkastuksessa ja hitto 8 reikää joista sentäs kolme viisaudenhampaissa. oli kyllä melkonen yllätys tuo määrä, on vissii oksentaminen vienyt kiillettä ku niin kauan raskauden alussa oksensin :( tulee sitt melkosta ramppausta siellä, ei kyll huvittais mutt pakko hampaat on kuntoon saatava. mulla oli jo sillo tarkastuksessa hammassärkyä mistä onneks puhuin niin sain ajan seuraavalle aamulle ja särkyhän paheni sietämättämäks ma iltana ja yönä, ei oikein särkylääkekkään auttanu vaikk niin paljo otin ku sai. jouduttiin ottamaan sitten yksi viisaudenhammas pois ja vähän on se kohta vieläkin hellänä. jos nyt vielä paranis kunnolla, hampaitahan ei raskaana olevilta oteta pois ellei pakkotilanne ole.
 
Ihana keväinen aurinko havaittu ainakin täällä nyt parina päivänä!  Ja sen kunniaksi oltu sisällä X)  No puolustukseksi voi todeta että meillä on ollut vieraita nyt kahtena päivänä...  Joskos sitä huomenna sais aikaseksi jo aamusta ulkoilureissun niin olisi tuo nuorempikin kerrankin jopa hereillä :)  Siinä voisi ihmetellä kun vesi tippuu jääpuikkojen nokasta.

Kamalaa tuo maarisen kuvailema kuumeilu!  Venlalle pikaista paranemista!  Jäätelöä, viileää kevätilmaa ikkunasta ja kuumelääkettä!  Tiedän valitettavasti sen tunteen kun menee kurkkaamaan että joko se lapsonen heräisi ja toinen reppana on kuumeesta aivan taju kankaalla :(  Täälläkin on poikaa kanniskeltu pihalla pakkasessa vaippasillaan muutamaan otteeseen.  On saattaneet naapurit ihmetellä.  Vaan kun "hän on ammatiltaan potilas, hän aina kuumeilee".  Pakko se kuume on saada laskemaan.  Onneksi nämä pienet ovat myös ihmeen hyviä toipumaan!

Takun hampaille myös paranemista!  Hammassärky on yksi kamalimmista kivuista!  Ja eritoten raskausaikaan kun ei voi turruttaa sitä ihan millä tahansa lääkkeillä.  Onneksi pääsit sinne hammaslääkäriin silti.

Nyt on pakko omanapaisesti hehkuttaa kuinka täällä mentiin ISO askel eteenpäin siisteyskasvatuksessa!  Poika älysi yhtäkkiä kuinka pissan tuloon voi ITSE vaikuttaa!  Jäi pois sattumanvaraiset lirahdukset pottamaratoneilla saippuakupla- ja satukirjamaratonin kanssa.  Nyt voi pikaisesti pyrähtää potalla, tiristää pissat ja sitten päätteeksi kiskoa jalkaan PIKKUHOUSUT!  Niitähän piti isolle taitavalle pottailijalle tietenkin heti ostaa.  Ja kotona ollaan sitten oltu vaipatta jo monta päivää, liekö jo viikko täynnä???  Päiväunille (yöstä puhumattakaan) se vaippa kyllä laitetaan, samoin kuin ulos ja kauppareissuille jne.  Mutta onpa myös muutaman kerran tällasen reissun jälkeen ollut ihan kuiva vaippa :)  Vahinkoja on sattunut tietenkin muutama mutta yllättävän kuivana on poika selvinnyt.  On se taitava :)  Kakkakin on tehty jo muutaman kerran pottaan.  Ja tämän siisteyskasvatuksen yhteydessä poju on myös huomannut että hänellä on siellä jalkojen välissä HÄNTÄ ;)
 
Hehkutukset niin Takun "omalle ajalle" kuin Moonin pojan pottailun edistymisellekin. ;-) Meidän pikku-ukko kääntyi tänään ensimmäisen kerran mahalta selälleen. :-)

Neidillä oli serkku kylässä leikkimässä ja nyt nukkuu päiväunia rätti-puhki-poikki väsyneenä. Taidan tulla myöhemmin vilasemaan, kun on tämä tissitakiainen...
 
Heippa taasen!

Nyt ehdin lukea viime kuun vikat sivutkin ihan ajatuksella. Hurja kokemus siellä tosiaan Venlan kuumeessa ollut! Hui! Mutta hienoa, että noin hyvin lähti laskuun! Nythän on joo ollut tuota rs-virusta taas, ja sekin nostaa hengitystiheyden nopeaksi, ja silloin taitavat lääkäriä suositella. Mä oon edelleen niin hermoheikko ton apinan kanssa, kun sillä on ikäänsä ne 2 sairaskertaa ollut, niin oon sitä heti kuskaamassa lekuriin... nyt kauhun sekaisin tuntein oottelen, että noinkohan tuo hoidon aloittaminen saa pöpötkin jylläämään?

Lisäksi mua nauratti, että miten ristiin mulla ja hennasilla menee lapsen talvivaatevalinnat! :D Jonathanin ja Remun haalarit eivät vaan kestä käytössä! Näillä loskakeleillä ne kastuu, ja kestää ikuisuuden kuivua (tosin oishan tuolla alakerrassa se kuivauskaappi, jos oikein hätä tulis), ja lisäksi tämä rönttäroopo on molempia merkkejä yhdet jo pelkästään tälle talvelle kuluttanut puhki! Ei kestä, ei sitten millään! Kun taas baggieita fanitan jo ihan senkin takia, että niissä ei oo paljoa haitannut loskalätäköissä istuskelut tai täällä betoniviidakossa pyörimiset. Tän talven baggie on ostettu käytettynä, meille tullessa huomas, että sitä on kyllä käytetty, kun sisäfleece ja nappilista oli nypyllä, ja meidän jäljiltä nyppyä vielä enempi. Mutta vedenpitävyys aivan priimaa ja polvet, lahkeensuut ja pylly edelleen karheettomia! Ja tästä ilosta mä olen valmis maksamaan :) Eikä sen puoleen, Joona on sitten kaiketi niin lyhytjalkainen ja lyhytselkäinen, että sille nää istuu myös hyvin :)

Suuria onnentoivotuksia vielä Moonin tupaan vaippakauden lopun häämöttämisestä! Aika kadehdittavan ihanaa! Amppu se tuolla kirjoittikin, että omaan tahtiin, ja kai munkinlaisen hätähousuäitin on vaan uskottava se :D (Ja silti odotan innolla, että kavereilta mallioppiminen herättäis kiinnostuksen nyt hoidossa!)

Päiväunista vielä sanottava, että kyllä 2v voi jo pärjätä ilmankin, tai just satunnaisilla päikkäreillä per viikko. Mä kauhulla odotan, että koska ne meiltä loppuvat, kun minä ja mies (+ mun sisarukset) ollaan kaikki lopetettu 3 ikävuoteen mennessä. Joonalle vielä toistaiseksi on maistunut, ja hyvä niin. Hassua mun mielestä, että niillä hoitopaikassa KAIKKI lapset nukkuu päiväunet, vaikka siellä on niitä 5 vuotiaitakin! Siellä ei siis ole vaihtoehtoa, että lapsi ei nukkuisi tai olisi hiljaa kiltisti aloillaan sängyssään!

(Tästä kiltisti hiljaa aloillaan -osuudesta ois paljon kerrottavaa. Hoidossa on nyt käynyt iskän kanssa tän viikon harjoittelemassa, ja herra Malttamaton on siellä vetänyt sähköjäniksen lailla. Noh, ehkäpä se siitä sitten rauhoittuu, kun iskä ei enää ens viikolla siellä oo!)
 
Tuulista lauantaita. Kohta pitäisi suunnata lapsukaisten kanssa ulkoilemaan, kun on niin mahtava auringonpaiste, mutta tuuli on jotain ihan järkyttävää. Lämpöä on pari astetta, mutta tuo tuuli. Pitänee laittaa tytöllekin vielä villahaalari...

Sannalle hymynaamaa täältä - miten voikin mennä käyttökokemukset eri haalareista noin ristiin! :-) Meillä neiti konttasi Jonathanilla - sekä vk- että talvimallilla kuralätäköt, asfalttipihat yms. ja puku säilyi aivan kulumattomana eikä kertaakaan ollut kastunut. Meillä ei kyllä ole ollut muuta kuin sitä tähti-mallia... Sama tuon Remun kanssa. Mutta ehkäpä poikien ulkovaatteilta vaaditaan sitten vieläkin enemmän. Kohtahan se nähdään, kun meidän herrakin alkaa kuluttaa haalareita. Ostin juuri Prisman alesta tytölle ensi talveksi kahdet haalarihousut, sellaista cordura-kangasta. Senhän pitäisi kestää isonkin miehen ryömimiset. ;-)
T2H:sta vielä, että kangas on aivan varmasti hyvä ja kestävä, mutta meidän neidillä sopivan kokoisessa haalarissa lahkeet ja hihat loppuu kesken ja kun ottaa sellaisen, jossa nämä ovat sopivat, niin haarat roikkuvat melkein polvissa. Kaikkea ei voi tietysti saada. ;-)

Jokohan Maarisen tuvassa aletaan olla tervehtyneitä...?
 
Moi!
(onnekkaita olette te joilla on toimiva nettiyhteys, jokapäivä)

MEILLÄ: Pari seuraavakin yötä tuosta edellisestä postauksestani meni pelon sekaisin tuntein. Kuume sahaili tytöllä 41 - 39 -38 välillä. Ihan kauheeta, kun oma lapsi muuttuu täysin vieraanoloiseksi ja valittavaksi pienisilmäiseksi hiirulaiseksi. Kesämekko päällä hipsi hiljakseen unipupulauma kainalossa. Nyt, tänään, täällä, sen hiirulaisen paikalle on tullut rajusti laihtunut, räyhäävä räkänokka prinsessa. Perkeleet on ilmassa... ja se keväinen linnunlaulu! Voi äiti! aion itse pistää nokkani ulos tuohon kuistille. Ottaa kupin kahvia ja leikkiä niitä jokakeväisiä "sveitsin alppeja". ( joku muistaa, ehkä...)

OMAA jotta olisin saanut jotain muutakin ajateltavaa kuin toisen röhisevät keuhkot ja sahailevan kuumeen... en nukkunut päiväunia valvotuista öistä huolimatta. Sen sijaan nostelin ompelukonetta huoneesta toiseen ja ompelin Venlalle taas uutta. Tällä kertaa tein siitä "maatuska"-kuosista vihreässä sävyssä mekon. oon jo kuvannu ja mekkokin on sotekttu,  mutta en ole siis päässy nettiin moneen päivään. yhteydet ollu jotain 9%...


ONNEA kaikille pienille pottamostereille!!!! Näin se homma etenee!!!!! Täällähän on  tosi monella samoihin aikoihin menossa samat oppimisjutut! Jännä seurata, miten aaltoilevasti nämä lapsukaiset kehityy, kukin omalla ajallaan ja kuitenkin samaan aikaan. Jälestäpäin sitten me aikuist puhutaan, että KAIKKI OPPI KUIVAKSI KAKSIVUOTIAANA, YHTÄAIKAA!!!

Ärsyttävää on se että Sannalla on IKIOMA TYÖHUONE! ÄÄÄÄÄÄÄ! Mulla tuli ikävä omaa työhuonetta, jossa sai laittaa oven kiinni ja huudattaa ihan omaa radiota KOVAA! jA PIIRTÄÄ JA PIRTÄÄÄ..... mutta töihin (siihen ko. paikkaan) en näköjään kaipaa ollenkaan! Mutta juurikin sen omantyöhuoneen ihanuuus ÄITINÄ oli hykerryttävän mukavaa!

... no niin.. täällä taas tapahtuu. Räkäprinsessa piirtää seinää, isi juoksee tukka liehuen otsa kurtussa perässä. Ei Ei Ei... .. räkäprinsessa ei myöskään halua kuunnella American Idolsia. Haluaa "korvikset" eli kuulosuojaimet. ja tukka menee väliiin ja tulee lisää rähinäää... isi alkaa hikoilemaan.... Äh.. taidan unohtaa ne mun Sveitsin alpit ja mennä pyyhkimään kyyneleitä. saahan tuon kahvin juotua sisälläkin...

Terveisiä kaikille! Kirjoittamaton  kommennti jokaiselle ja halaus!


ps. oravan perkele, harmaahäntä,  muutti lintulaudalle ruokailemaan.....

 
Moikka

Onneksi Venlalla on jo räyhävaihe sairastamisessa. Pelottava kokemus ,ihan kamala. Äidin osa on yhtä raskas kuin lapsen. Sannan lailla olen aika hanakasti viemässä Valoa lääkäriin, jos vähänkään enempi on kipeän oloinen. Nyt o npari viikko tosin niistetty ja yskitty keuhkoja pihalle tai ainakin limaa ja sama minulla, eikä ole lääkäriin menty. Kuumetta oli sillon joskus enkä tiedä paljonko, kun en juuri mittaile. Kun tosi kuumalta tuntuu annan panadolia ja jos kestää muutaman päivän, vien lekuriin.

Oma työhuone olisi iiihana. Nyt on iso makkari kangaspölyissä, mutta työpöytä on vallan minun käytössäni. Toisessa päässä ompelukone ja toisessa saumuri. Ainakin nyt. Olen ommellut miehelle trikoopaitaa, kummitytölle trikoomekkoa ja Valolle paitaa kanssa. Minulle tunika kunhan mallin löydän tai keksin.

Mukavia kuulumisia oli paljon kun luin jutut. Nyt en muista mitä. Ai, se että Takun tytöistä pääsivät molemmat mummulaan, oli valtavan kiva kuulla. Sydän miltei särkyi kun toinen on jäänyt kotiin nyyhkimään toisen päästyä kylään :'( Tsemppiä hammassärkyyn, tosi ikävää. Onneksi hammashuolto pelaa! Myös tuo tilanne uuden ja vanhan sängyn vaihtamisessa toi minullekin surua puseroon, tiedän miltä sinusta taku tuntui. En olisi halunnut minäkään illalla viimeiseksi sitä tehdä, mutta onneksi uni tuli ja sänky on jo tuttu. Ison tytön sänky!

Päiväunista. Me kokeilimme eilen miten Valo jaksaa ilman päikkäreitä herättyään vasta 7.30. Päivä meni hyvin, yhdenkahden välillä loikoili sohvalla kirjan kanssa, muuten ei kaivannut unia. Saunasta tultua ruokapöydässä alkoi pää painua kohti muusilautasta, mutta liikkeelle kun taas pääsi, jaksoi yli seitsemään ja nukahti kerralla ja nukkuin aamu seiskaan asti. Tänään koitetaan samaa. Meillä yöunille nukahtaminen ja päiväunille myös, on ollut nihkeää ja siksi tätä nyt harjoitellaan. Eikä se haittaa jos joskus vaan nukuttaa, mutta emme nyt viemällä vie ja ala vääntämään kättä asiasta Ökön kanssa.

Haimme Valolle kerhopaikkaa ensi syksyksi ja yllättäin paikka vapautui jo keväällä ja Valo aloittaa maanantaina, ilman äitiä ja isää. Iik. Minä vien sen aamulla. Oikein lounaankin tarjoavat siellä, onneksi sattui olemaan kasvissosekeittoa listalla jo valmiina. Kerho kestää pari tuntia, eli ihan omaa aikaa sen verran. Onneksi paikka on ihan lähellä, ei mene matkaan aikaa ja ehtii itse touhuta sillä välin jotain. Jännää :)

Me teimme eilen sellaisen tempun, että laitoimme pennit riviin ja varasimme ensi lokakuuksi matkan etelän lämpöön. Ihan koko lokakuuksi! Miehen ystävä muutti sinne ja siksi lähdemme morjestamaan. Onpahan muutakin odotettavaa ensi syksyksi kuin töihin paluu.

Kuulosuojaimet korviksina= mahtava yhdistelmä :D

Iloista ja valoisaa maaliskuuta, maata näkyvissä!
 
Keväistä maanantaita!

Meillä päin on nyt vuorostaan SE hiihtolomaviikko, joten eilen kun käväistiin kaupassa, oli kauppa lähes autio. Kaikki vähänkin perheelliset ovat kadonneet jonnekin. Mystistä!

Huh, Maarisella onkin ollut usemman päivän huoli kipeästä tytöstä. Toivottavasti kuumevaihe on nyt ohi. Ja maatuskamekko n:o 2 odotellaan... ;-) Minulla on työn alla ulkohaalari tytölle. Vuorin sain jo ommeltua, mutta päälliosaan en ole ehtinyt vielä koskeakaan.

Pranametri! Koko lokakuuksi etelään! Nyyh ja hurraa! Nyyh sille, että itse en pääse ja hurraa sille, että te pääsette. Ja onnellinen sinä, että saat pitää ompelukoneen ja saumurin pöydällä. ;-)
 
Voihan...sain kirjoituksen katoamaan jälleen.

Mutta heippa vaan!

 Enää ei tarvi iloita siitä, että minulla on ompeluvehkeet pitkin pöytää. Eilen alkaneen ja tänään jatkuneen sanaharkan jälkeen miehen kanssa, olen siivonnut kaikki piiloon enkä heti ota mitään esiin. Niin tympii.. Mies on kaikessa täsmällinen ja tip top. Minä en. Sitä ottaa päähän se, että minulla tuntuu olevan aina kaikki levällään, mitä teen ja siitä se sitten lähti. Katsotaan koska viitsin esiin kaivaa..

Hennas, Mielenkiinnolla odottelen kuvaa ompelemastasi ulkohaalarista, itse en semmoiseen ole uskaltanut edes ryhtyä. Voisi Valo kasvaa siitä ulos ennen valmistumista ;)

Valon eka kerhokerta oli mennyt muuten hienosti, muttei suostunut syömään mitään. Lounas kuuluu kerhon kuvioihin. Ja alahuuli oli mennyt mutruun, kun en ollutkaan niiden ensimmäisten äitien joukossa, jotka pois lapsiaan hakivat. Iloisena juoksi syliin, kun tulin ja huusi ÄITI TULI! Luuliko etten tulisikaan? Kotona jännitys purkautui raivarina, eikä syönyt vieläkään. Pakko oli laittaa petiin nukkumaan ja katsotaan kuinka nälkä on sitten.Syönyt viimeksi kahdeksan jälkeen aamulla :/

Tällaista täältä tänään.
 
terveeeeeee!

Ja justiinsa! Oli ite aamulla hammaslääkärissä ronkituttavana tunnin. nyt olis kalusto kuosissa. vaant tämä viimoinen reissu oli KUHEA! Vaihtoivat syksyllä laitetun lääkepaikan uuteen ja eihän tuo hermopää puutunut lainkaan. Teki niin kipeetä, että joutui hiki päässä käsityönä naputtelemaan kun ei kärsiny "porata" ollenkaan. Seittämän erisorttista puudutus piikkiä muhii yhä suussa haitumistaan. OK. Sain sen ikioman kauhutarinani, jos näin vois iloiseksi kääntää.

Ja justiinsa! Venlalla oli sillävälin ollu vissiin ikävä. Kaikki oli menny mallikkaasti täällä. jopa puhelimeen se mulle lirkutteli (valehteli), että söi aamiaiseksi KANANMUNAAAA JA LEIPÄÄÄÄÄ... oli iloinen kuin mikä. Mutta kun äiti astui ovesta sisään, niin tunti, jooo TUNTI, YHTÄ HEMMETIN huutoa ja kitinää. Koitettiin siinä ulkoillakin. hiihtääkkin... (2m) Sitte mä hain itelleni tuonne "rinnebaariin" kahvikupin ja tää pentu tällää ittensä huutamaan mun tuolin alle... Ruoka sitte kyllä maistui. peräti neljä kalapuikkoa, mikä on enemmän kuin mikään koko viimeviikolla!

************************************************

Hennasin haalarinteko hommille minä kanssa hattua nostelen. (musta virkattu pitsihattu, eilen valmistunut)  Teetkö kevät haalaria, vai semmoista pakkasen kestävää? Mä olen eläessäni yhden ulkoiluhaalarin ommellut. Sillon oli muotia ENSTEX! Kaikki kahdeksankymmentäluvun puolivälin jälkeen syntyneet puettiin enstexiin... JA minun ompelukseni oli ihanaa kirkasta turkoosia. Tummansininen teddy-karva-vuori ja ihanat pulleat turkoosit painonapit... sillon hieno, nyt varmasti ihan kamala!!! : ) Mutta, siitä yhestä kukka-kankaasta voisin Venlalle jotakin takin tapasta yrittää...

Pranametri! voi, miten typerää, että piti se ompelukone raivata pois! Lähetä se sun ukkos tänne viikoksi.. mä paan tän kermaperunan täältä meidän sohvalta sinne. Tää olis semmosta mallia, joka ei varmasti edes huomais sun koneita. Joskus oon pyydelly anteeksi, että NÄÄ NYT JÄI TÄHÄN TÄLLEE VÄHÄKS AIKAA... tuota ei haittaa. Mut varjopuolena on sitte se että sitä ei haittaa MITKÄÄN sotkut. Tai omat kamat... No, se siitä! Mutta se on inhottavaa, että riidan tuoksinassa joutuu OMISTA tärkeistä asioista luopumaan. esm. mä oon täällä ollu vissiin kolme vuotta soittamatta kitaraa, kun tuli kerran isännällä sanomista mun jostakin... Soitan mä muuten, mutten sillon kun hän on paikalla. Sen verran ikävästi oikein huiskautetut sanat voi satuttaa. No, se siitäkin.


PÄIVÄUNET täällä talossa neiti saa/joutuu nukkumaan juurikin varmaan viisivuotiaaksi. Nyt tuntuu meinaan juuri sille. Jostakin olen joskus lukenut, että lapsilla päiväunet lisää oppimiskykyä ja keskittymiskykyä ja vaikka mitä kykyjä. Ainakin ees pienen hetken rentoutuminen. Esikoinen se tuli vielä ekalla luokalla päiväunille kainaloon jos satuin just olemassa pienempiä nukuttamassa. aika ihanaa, aikuiselle!

YKSIN KERHOON. Tänään juuri päätin, että nyt alan etsimään Venlalle omaa kerhoa. Sellaista, jossa se vois olla pari kertaa viikossa. täällä on etäisyydet sellasia, että mä joudun kyllä ne ajat liehumaan kaupoila, mut "haittaakse"? Luulen, että meilläkin se lounas saattaa muodostua haastavimmaksi! Eihän tuo edes perhekerhossa halua oikeen syödä porukassa. Tai sitte sen mielestä kerhoon ei mennä syömään vaan leikkimään. Pienihän tuo tyttö vielä on!

... ps. meillä olisi päiväkahville suklaamunilla täytettyjä suklaamuffinsseja kera paahdettujen mantelilastujen... Maistuukohan tuo?



 
moi

piti vielä kommentoida päiväunia että meillähän roosa ei aikoihin ole niitä nukkunut. Ei siitä vaan tule mitään kun ei suostu ja turha sitä huudattaakkaan. joskus nukkuu jos isosisko ei ole kotona mutta se tosi harvoin. aina sitten kun autolla johonki mennään iltapäivällä tai illalla niin siellä heti nukkuu, joskus on myös niin väsynyt että nukahtaa kesken lastenohjelmien sohvalle. Jestas kun viime viikko oli hiihtoloma ja nyt sitt oli muskari tänään niin roosa joka yleensä hienosti keskittyy ja tekee kaikki niin varsinki loppuajan vaan kiukutteli siellä, loppulaulin itkeskeli mun sylissä. mutta ei ehtiny autoon nukkua ku on niin lyhyt matka ja jotenki taas kotona jaksanu touhuta. meill lapset laitetaan nukkumaan viimestään klo 21 mutta jos ovat selvästi väsyneitä saavat mennä jo kasin jälkeen.

Mä itse oon vaan kokoajan kovin väsyny, onko tää sitt kevätväsymystä vai vaan raskaudesta  johtuvaa. rautajuomaa oon käyttäny jo monta kuukautta. iltapäivällä torkut itse päiväuniaikaan sen mitä voi ku lapset touhuaa, onneks kuitenki aika hyvin saa levättyä. mutta sitten joskus klo 17 väsymys alkaa uudestaan, kyllästyttää. tuntuu kyllä että auttais ku sais enemmän omaa aikaa, ärsyttää ku mies tuntuu vaa jättävän lapsista huolehtimisen mulle. joudun aina vahtiin niiden ruokailut ja muutenki. eihän mies ole pitkään aikaan illallakaan menny niiden kanssa ulos ja mä en enää jaksa ku aamusin olen usein 1,5 tuntia ja siitäki joudun jo osan istumaan rappusilla ku selkä väsyy seisoessa ja kävellessä masu painaa.

toi kerhohomma ois hieno mutta täällä ei vielä näin pienille ole kerhoa mihin vois viedä ilman että itse tulee mukaan :( esikoinen on seurakunnan kerhossa kaksi kertaa viikossa mutta se tosiaan on 4-5 vuotiaiden kerho, nuoremmille ei ole. puolen tunnin matkan päässä ois 3-vuotiaille mutta jos syksyllä sama aika esikoisen kerhon kanssa ei onnistu ku ne loppuu samaan aikaan mutta eri paikoissa :/ minkään muun järjestämiä kerhoja ei ole. toihan on hienoa että lounaski tarjotaan, tuossa seurakunnan kerhossa on tylsää ku siellä syövät vaan välipalan joka pitää kotoa tuoda ja kerho muutenki loppuu jo 11.30. Roosan kanssa usein käyn perhekahvilassa mutta itse ei aina huvittais siellä olla ku aina ei löydy juttukaveria. Roosa taas jotenki on ihan hämillään joskus ku siellä paljon porukkaa ja tila pieni, oishan hänen hyvä tottua isompaanki porukkaan.
 
Pranametri, kuulostaa tosi tutulta tuo valittaminen ompelukoneesta ja saumurista. Mulle on kyllä raivattu talon yhteydessä olevaan lämpimään varastoon paikka, jossa ommella, mutta enhän minä sinne voi nyt mennä ja jättää lapsia keskenään. Koneet on nyt vuorotelleet keittiön pöydän toisessa päässä. Päivällä mullakin on kaikki kankaat ja kaavat yms. levällään, mutta illaksi yritän raivata jonnekin sivuun ja pois ruokapöydältä. Mies ei tosin jaksa enää yhtä paljon valittaa koneista kuin aiemmin, koska on huomannut, että kyllä minä saan aikaiseksi jotain ihan tarpeellistakin. ;-)

Maarinen, sellaista välikausihaalarin ja talvihaalarin välimuotoa olen tekemässä. Sisälle tulee paksu fleece ja päälle tuulen ja vedenpitävä kangas, joten eiköhän sillä mene pienillä pakkasillakin. Katsotaan nyt mitä siitä tulee. :-)

Taku, meillä seurakunnan järjestämässä perhekerhossa tarjotaan kyllä lounas. Täällä on tietääkseni MLL:n kahvila jonain arkiaamuna. Muita kerhoja ei kai edes ole. Kummassakaan en kyllä ole koskaan käynyt. Toivottavasti väsymyksesi pian hellittää. Eikös sitä sanota, että viimeisellä kolmanneksella odottaja saa voimansa ja virkeytensä taas takaisin. ;-)

 
Hei mimmit!
Mä löysin sen kerhon! jeeeee.... päivähoidon puolella! Sillätavalla vielä, että voi tuumailla joko kolme kertaa viikossa tai kaksi! Molemmissa tietysti se lounas! ma-ke tai to-pe klo 9.00-12.00! huippua! Tonne haetaan päivähoidon lomakkeella. ja hakuajat sattu sopivasti ens viikon maanantai ja tiistai! Venlan on ihan pakko päästä! Hintakaan ei humise korvissa. VAAN 45€/kk se kolmepäivänen ja 30€/kk kaksi päivänen. Ajteltiin hakea tohon kaksi päiväseen. Ensi syksystä alkaen. Keskiviikkoisin ip siellä voi käydä leikkimässä ilmaiseksi. ajattelin, että voitas käydä joku keskiviikko kattomassa paikkoja. Ja mikä parhainta, samassa talossa toimii myös päiväkoti viisi vuotiaaksi saakka. ETTÄ jos josku duuneja saan, niin ei tarvitsisi olla huolissaan hoitopaikasta. Periaatteessa tyttö voisi hypätä kerhon puolelta hoidon puolelle. Periaatteessa ja varmaan myöskin käytännössä.

Ihan oikeesti yllätyin siitä, miten paljon täälläkin kyläpahasella oli noita eri vaihtoehtoja! Kait täällä sitte asuu muitaki lapsi perheitä.( tässä kunnassa... meidän kylällä vähempi)

Raskaana tai ei, minä poden varmaankin kroonista väsymystä. Pakko torkahtaa edes hetkeksi JOKAPÄIVÄ,  ellei ole mitään tärkeää/tähdellistä/kiinnostavaa tekemistä! Että taku, elä kanna huonoa omaatuntoa väsymyksetä ja omista päiväunista, SUN on kertakaikkisen pakko levätä! JA muista, rakas ystävä, että kun vauva tulee, niin ALA HETI ALUKS IMETTÄÄ PÖTKÖLLEEN, mikäli osaat. Sillon saa pakosti ees muutaman onnellisen lepohetken....

Näkyyks hensuli siellä kutomossa tota sun uutta ompelusta?

Täällä kello takoo puoltayötä, että kait sitä vois ihan tosissaan mennä sinne pehmoiseen petiin. Laittaa pään tyynyyn ja katsoa jotain ihanaa unta! Ihanaa unta! ei painajaisia....

 
Tiistai-iltaa.

Toisilla paikkakunnilla tuntuu olevan kyllä todella hyvin tarjontaa erilaisista kerhoista. Meidän kaupunginosassahan ei muita olekaan kuin lapsiperheitä. Niin paljon lapsiperheitä, että neuvola-ajatkin ovat kortilla. Mutta kerhoja ei vaan ole. :-( Itse kaipailisin erityisesti jotain liikuntaleikkikerhoa, muskaria tai vastaavaa.

Maarinen kun tuossa ohjeisti Takua imettämään pitkältään, niin minun pitää tunnustaa, että mulla ei tämän toisen nakeron kanssa ole kyllä yöunet jääneet kovinkaan paljon normaalia vähemmälle. Poika syö parisen kertaa yössä ja minä puoliunessa nostan sen kainaloon, isken tissin suuhun ja nukahdan saman tien. Aamulla en edes välttämättä muista, missä vaiheessa olen napannut pojan kainaloon. Siitä vaan herätään vierekkäin. <3

Maarinen, mulla nuo ompeluhommat etenee vähän sykäyksittäin johtuen noista lapsukaisista. Joinakin päivinä ei ole vaan aikaa ommella. Haalari on vielä enemmän ja vähemmän palasina. Tänään teippasin hihojen ja lahkeiden saumoja. Ja lasten päiväunien aikaan leikkelin kappaleet tytön kahteen pyjamaan, kun en viitsinyt ompelemalla herättää. Laittelen kutomoon kuvia, kunhan on jotain näytettävää. ;-)

Venlalle kuulostaa löytyneen tosi mukava kerho. Ja kun on vielä mahdollista siirtyä varsinaisen päivähoidon puolelle, niin siitä ekstra plussaa.
 
Keskiviikko-aamua, hyvä emäntä-väki! Ja nassikat helmoissanne! Nyt taitaa olla pian aika siirtyä suojakertoimiin, mikäli on ulkoilurasvoja käytelly! Ja viimestään nämä välkkyvät keväthanget pakottaa aurinkolasit päähän! IHANAA! Minä pistin eilen "rinnebaarissa" silmät kiinni. Kuvittelin kaukaa kuuluvan sahaus-helikopterin jyrinän moottoriveneeksi ja annoin auringon LÄMMITTÄÄ..... (nyt se on seonnut, ajattelee moni...) Seonnut kevään tuloon ja kauppojen hyllyiltä löytyviin siemenpusseihin.

Siemenpusseista tähän aamuun ERITTÄIN HAUSKA JUTTU! Venla kanssa hipellettiin niitä kukkien ja oregaanojen ja mitälie-pusseja..... Ensin oltiin kateltu linnunsiemeniä... Ja sitten tyttö kysyy, että ÄITI, MITÄ NÄÄ ON? Minä kuulen, että vastaan näin: NÄMÄ ON KUULE NIITÄ IHMISEN SIEMENIÄ....

HEnnasin yösyötöt kuulostaa lähes kadehdittavan ihanilta. rauhallisilta ja utuisilta! Onni on sinua kohdannut, että voit noin rauhassa viettää yösi! Muistelen, että mulla oli keskimmäisen kanssa samanmoisia yösyöttöjä. Se aamuherääminen siihen että vauva on vieressä ja itse on nukkunut hyvin.... Ja se muistikuva, että olen mä tälle ainakin yhden kerran tissiä tarjonnut... ellei jopa kaksikin!!!! vau!
 
Samaa vielä Hennasille lisään, että oon alkanu leikkaamaan kankaat tytön päiväunien aikaan ja ompelemaan sitten illemmalla. Nyt kun tuo oli sairaana niin sikeäunien ja hereillä niin HAASTAVA niin oli ihana ommella rauhassa! tosin, ei tää tyttö herää jos mä rymyän koneineni. Itellä vaan on myös ihanuutta nauttia siitä hiljaisuudesta, kun tuo nukkuu.

ok. sitte aamupalan laittoon! Hyvää alkanutta päivää joka torppaan!


 
Sulahopsulahei!
Voi kun mä kateellisena luen teidän käsitöistä!  Kunpa itelläkin olisi lahjoja sellaiseen tai aikaa tai viitseliäisyyttä.  Siinäpä saisi justiinsa herätettyä vanhoja kankaita eloon ja säästäisi pitkän pennin perusvaatteissa.  Iso kumarrus käsityöihmisille, teillä on lahja!

Ihmisen siemeniä Maarisella :D

Kerhoa kaipaisin minäkin esikoiselle.  Itseasiassa laitoin jo aikapäiviä sitten hakemuksen avoimeen päivähoitoon sellaiseen kerran viikossa kerhoon.  Eipä ole mitään kuulunut, pitäisi vissiin soitella perään tai laittaa uutta hakemusta.

Keväthanget ja plussakelit.  Olin siinä käsityksessä että nyt olis kovinkin plussaa ja lämpöä luvattu.  Järki jäätyi kun katsoin aamulla mittaria:  -22.  Hrrrrr.  No kevät kai keikkuen tulevi.

Meille on pesiytynyt joku kurja tappajabakteeri.  Tytöllä siis alkoi tossa viikonloppuna korva vuotaa kuin Niagaran putous ja kävästiin sitten lääkärissä.  Ei ollut pari viikkoa sitten diagnosoitu tulehdus lähtenyt paranemaan vaan oli levinnyt toiseenkin korvaan + ulkokorva tulehtunut lisäksi.  Antibiootit ja tipat saatiin ja hetken näytti jo paremmalta, itkuinen ja lämpöinen on lapsi kyllä ollut.  No tänään sitten taas valui ihan huolella mätä korvasta.  Yök.  Odotellaan huomiseen bakteeriviljelyn tuloksia, sitten varmaan uusi antibiootti, kolmas tähän tulehdukseen :/  Pojalla korvakontrolli parin viikon päästä, toivottavasti sillä edes ois tulehdus lähtenyt.
Poika kävi isin kanssa labrassa tänään kun lääkeainepitoisuuksia mittasivat verestä.  Sieltä se palasi iloisena toppahaalarin taskut tarroja pursuten ja iloisen värinen laastari kyynärtaipeessa.  Sehän piti tietenkin heti nyhtää irti ja sommitella ties mihin.  Myöhemmin tuo löysi nastan (!) ja pisteli sillä kättään.  "Täti naittaa tippaa, sattuu" kuulemma.  Ja oikeaoppisesti kämmenselkään niin kuin on tutkimuksissa oppinut.  Nyt kuulostaisi pojan pupu syljeskelevän, se on saanut "nääkettä".
 
Hymyilyttää. Ihmisen siemeniä... :-) Tyttö on ihmeissään, kun puhutaan pinjansiemenistä. Mitä ne Pinjan siemenet on? Maarinen, mullakin on tuolla kaappien kätköissä säkillinen siemenpusseja odottamassa. Tänä vuonna ajattelin ostaa ne muutamat taimet, jotka olen yleensä itse kasvattanut - tomaattia pääasiassa. Siemenistä laitan kasvamaan suoraan maahan yrttejä, salaatteja ja avomaankurkkuja. Voi että, kun pääsis jo tönkämään maata!

Moon, toivottavasti lapsukaisten korvatulehdus jo helpottaisi. Nyt on kyllä vaikka sun minkä moista bakteeria ja virusta liikkeellä. Äitini oli kuumeessa kaksi päivää. Kuume vaan nousi, kesti sen pari päivää ja hävisi. Mitään muuta oireita, kuten flunssaa ei tullut. Outo tauti.

Ja juu, eiköhän kaikki tuollainen harrastepohjainen tekeminen, kuten käsityöt, ole enimmäkseen kiinni ajasta ja viitseliäisyydestä. Tekemällähän siinä oppii ja ompeluhommat varsinkin ovat melko helppoja oppia. :-)

Yösyötöistä vielä Maariselle, että tytön kanssahan nousin yöllä 45 min välein. Tätä jatkui aika monta kuukautta. Olinkin jo varautunut "pahimpaan" tämän pikku-ukon kanssa. ;-)
 
Imetyksestä kun oli puhe niin mähän juuri noin sain nauttia kummanki lapseni kanssa ku ne vauvoja oli että nostin vaan viereen tissille ja aina nukahdin heti itsekki vaikka aina mun piti pysyä hereillä ja nostaa vauva takas sänkyyn. mutta ei tullu mitään kauheita väsymyksiä ku unet ei pahasti katkennu, sitt ku vauva heräs uudestaan siirsin toiselle tissille ja taas nukuttiin siinä :D toivon mukaan kolmaski vauva olis yhtä helppo öisin että noin helposti rauhoittuu. mutta ei tähän mun raskaus-väsymykseen mikään auta, en mä edes öisin joudu kertaakaan herään vessaan tms ja silti vaan tahtoo väsyttää. sitt väsymys tietty lisää makeanhimoa, tullu vähä liikaa karkki syötyä viime aikoina... jopa nyt kun tulin hammaslääkäristä koko yläleuka puuduksissa ja piti olla syömättä niin kauan ku puudutus lakkaa niin karkkia piti silti syödä vaikk se vähän hankalaa olikin :P

Käsitöitä munki on pitänyt opetella varsinki ompelukoneella mutta toi kone tekee vaan sotkua enkä ole saanu aikaseks sitä mihkään vietyä. tosin miehen piti se vielä kunnolla öljytä jos auttais mutta eipä hänkään saa aikaseks. Oikeasti olin sillä tehnyt vaan kestovaippoja tähän mennessä ettei paljoo ole tullu käytettyä.

moon inhottava tuo korvatulehdus, toivottavasti paranevat pian :(

muuten siemeniä on mullaki nyt odottamassa mutt vähän vaan, porkkanaa, sokerihernettä, retiisiä ja kukkakaalia. persilja on kuulemma monivuotinen että jos talven jälkeen on hengissä saa sitäki vielä, en kyllä mitenkään sitä huomannu suojata. lehtisalaattia meille ei todellakaan enää tule, sitä yhden pussillisen viime keväänä istutin ja määrähän oli kauhea, lopulta kompostin meni aikamoine määrä ku siihen jo kyllästyi ettei enempää tullu syötyä. onhan meillä viime kesänä istutettu mansikkaa ja vadelmaa myös, toivottavasti niitäkin saadaan kesällä :) jotai vielä tekis mieli laittaa, en tiedä oisko omenapuu vai mitä, tilaa kyll riittäis. hitsi ku tulis jo kevät että sais istuteltua kaikkee :)
 
Takaisin
Top