Maaliskuun mietteet

Meilläkin ois isä tulossa mukaan, juuri tuo sydänääniosuus olisi kiva olla yhdessä - myös siinä tapauksessa ettei niitä meinaa löytyä. Varmaan jännä paikka! Esikoisesta olin just käynyt varhaisultrassa niin silloin ei tarvinnut pelätä.

En tiedä onko muuten niin oleellista isän edes tulla mun punnituksia ja muita kuuntelemaan. :rolleyes: Mutta kai siellä jotain tietoakin tulee tulevista seuloista ja muista. Mulla ei oo enää kauheasti muistissa mitään kun esikoisen raskaudesta on viitisen vuotta aikaa.
En kanssa tiedä, miten monelle neuvolakäynnille tuo tuleva isä haluaa mukaan, mutta sanoi haluavansa tähän ensimmäiseen ainakin. Olin mielissäni. :Heartred Meillä on vähän haastetta tässä keväällä, kun mies on töissä toisella paikkakunnalla niin sovittaa nämä aikataulut. Mutta onneksi tätä ei enää kestä kauan. :Heartred
 
Meillä kuunnellaan sydänäänet ekan kerran 15-viikon tuntumassa. En tiedä, onnistuisiko äänten kuuntelu jo 8-viikolla. Ehkä paremmin ainakin silloin jos äiti on tosi hoikka (?).
 
Meillä kuunnellaan sydänäänet ekan kerran 15-viikon tuntumassa. En tiedä, onnistuisiko äänten kuuntelu jo 8-viikolla. Ehkä paremmin ainakin silloin jos äiti on tosi hoikka (?).
No mulla on ylipainoa kyllä, että varmaan ihan turha edes yrittää näin varhaisilla viikoilla :rolleyes::hilarious:
 
Meillä kuunnellaan sydänäänet ekan kerran 15-viikon tuntumassa. En tiedä, onnistuisiko äänten kuuntelu jo 8-viikolla. Ehkä paremmin ainakin silloin jos äiti on tosi hoikka (?).

Ai niin myöhään! Toisaalta ymmärrettävää ettei liian aikaisin edes kokeilla, ettei tulis turhia säikäytyksiä.
 
Niin sekin siinä varmasti on, että kuunnellaan sitten kun on selkeesti jotain kuunneltavaa. Meillä on yksi neuvola viikolla 8, sitten nt, ja sen jälkeisessä neuvolassa aletaan kuunnella sykkeitä.
 
Me käydään ihan kunnallisella alkuraskauden ultrassa :)
Ja ei kuunnella vielä ekalla neuvola käynnillä.
 
Mä sain viime raskaudessa sydänäänet kuulumaan dopplerilla kotona 9+2 ja neuvolassa kuunneltiin 10+. Ei oo kuunneltu alle 10 viikolla
 
Käyttekö yksityisellä ultrassa? Mä ajattelin odottaa siihen julkisen puolen ultraan, vaikka siihen on vielä 6 viikkoa. Kuinka moni aikoo osallistua siihen yhdistelmäseulaan?
Mä ainakin ajattelin.

Joo oon käyny joka kerta yksityisellä yksityisellä, paitsi ekassa raskaudessa. Silloin jaksoin odottaa NT-ultraan
 
Huh olipaham ahdistava päivä. Eilen illalla jotenkin aloin miettimään että ihan varmasti tämä on tuulimuna, ei voi mennä asiat hyvin meidän kohdalla. Siinä sitten ahdistuneena nukahdin ja heräsin. Iltaa kohden tuli sellaisia menkkamaisia oloja mutta menivät pois. Ei kipua, vaam sellainen tunne mikä on menkkojen aikana. Rinnat on kyllä kivasti kipeytyneet ja nännit huutaa, viime raskaudessa ei tälläistä ollut. 3 viikkoa pitäisi jaksaa ultraan...
 
Mäkin olen vähän huolissani tuulimunaraskauden mahdollisuudesta, mutta pohdin tässä, että onko tuulimunaraskaudessa selkeitä raskausoireita ja osittain voimakkaitakin?

Pohdin omaa pahoinvointiani, joka oli tänään aamulla voimakkaimmillaan ja helpotti kahteen mennessä niin että sain syötyä oikeasti ja vaikka edelleen vähän etoo välillä, ei ole niin voimakasta kuin aamulla. Yritän olla murehtimatta, mutta takaraivossa silti on se pieni osa, joka koko ajan miettii tämmösiä ehkä vähän hölmöjäkin asioita...
 
Ollaan miekkosen kanssa pohtimassa tulisiko ekalle neuvolakerralle mukaan. Mitäs ootte itte miesten mukana olemisesta? Onko kannattavaa olla? Sydän äänet hän haluaisi kuulla mutta mulla käsitys että ei ekassa neuvolakäynnissä kuunnella mitään ääniä.

Kokeneemmat jos vois vinkkaa mitä sielä ekalla neuvola ajalla käydään läpi? Onko se kuntakohtasta vai kaikkialla sama kaava?

Uutukainen, mua jännittää se että kun ei oireita ole niin on joku kohdun ulkoinen tai tuhkamuna raskaus.... onkohan sillä mitään yhteyksiä mihinkään?
 
Ollaan miekkosen kanssa pohtimassa tulisiko ekalle neuvolakerralle mukaan. Mitäs ootte itte miesten mukana olemisesta? Onko kannattavaa olla? Sydän äänet hän haluaisi kuulla mutta mulla käsitys että ei ekassa neuvolakäynnissä kuunnella mitään ääniä.

Kokeneemmat jos vois vinkkaa mitä sielä ekalla neuvola ajalla käydään läpi? Onko se kuntakohtasta vai kaikkialla sama kaava?

Uutukainen, mua jännittää se että kun ei oireita ole niin on joku kohdun ulkoinen tai tuhkamuna raskaus.... onkohan sillä mitään yhteyksiä mihinkään?
Meillä mies haluaa tulla mukaan, vaikka se onkin vain lähinnä keskustelua kuulemma.
Ja multa katotaan verenpaine, paino, pika-hemoglobiini ja virtsanäyte. Mutta mun mielestä on ihanaa, jos mies on mukana. Pääsee isäkin odotukseen mukaan. Kun me naiset kannetaan nää lapset, niin miehet varmaan herkästi kokee jäävänsä ulkopuolelle. Niin kyllä mä ainakin arvostan sitä, jos mies haluaa osallistua neuvolakäynteihin. Yhdessähän tää matka kuljetaan, vaikka se lapsi nyt mun sisässäni kasvaa.

Pikaisella googlettelulla löysin, että sydänääniä kuunnellaan neuvolassa yleensä 12 viikon jälkeen likempänä 14 viikkoo. Että ei kauheen aikaisin. Kuntaerojahan varmasti löytyy.
 
Meillä mies ei tuu mukaan. En oo kokenut tarpeelliseksi. Annoin toki hänelle mahdollisuuden esikoisen kohdalla tulla, mutta työpäivät olis sitten iltapäivästä venynyt aina pidemmälle, niin ei käynyt kun ehkä kerran mukana ja sitten sillon kun tehtiin isyyden tunnustus neuvolassa. Ultrissa ollut aina mukana
 
Mies ilmoitti tulevansa ultriin mukaan, mutta ei perusneuvolaan ollenkaan. Esikoisen aikana kävi, mutta koki ne kuitenkin sellaisiksi, ettei saa oikein mitään irti. Onneksi tulee varhaisultraan, ettei tarvitse yksin ottaa vastaan mahdollisia huonoja uutisia.

Esikoisen raskaudessa sykkeitä kuunneltiin neuvolassa vasta toisella kolmanneksella. Riippuu varmasti paljon siitäkin, minkälaiset laitteet neuvolassa on.
 
Mun miehen on suht helppo irtautua töistä neuvolaan mukaan niin tulee varmaan näihin ekoihin. Ei toki sitten lopussa kun on tiuhaan seurantaa (toivottavasti matka jatkuu sinne asti!). Meillä on pari laajennettua tarkastusta joihin toivottaisiin isät mukaan. Niissä kysellään myös parisuhteesta, tukiverkostoista yms. Ymmärtääkseni neuvolakäyntien sisältöihin on valtakunnalliset suositukset mutta erojakin silti varmasti on. Ei täällä samassakaan kunnassa esimerkiksi tuota laajempaa juttelukertaa ole kaikille pidetty.
 
Hei! Osaako kukaan sanoa, että annetaanko kunnallisella puolella odottaville äideille inflluenssarokotuksia vielä tähän aikaan vuodesta?
 
Takaisin
Top