Maaliskuun mietteet

August14

Sanavalmis juttuseppä
Elokuunmammat 2014
Elomammat 2017
Huhtikuiset 2021
Maaliskuu ja kesää kohtin mennään kovaa vauhtia.
Pienet kehittyy hurjaa vauhtia ja kohta saa olla silmät selässä.
Meillä kieritään ja ryömitään ja kovasti treenataan konttausta.
Mites teidän pienet? :)
 
No niinkuin jo kerkesin tuonne helmikuun puolelle kirjoittaa.. meillä ei vielä eteenpäin mennä vaikka yritys on kova.. Kieritään ja pyöritään ja nyt viihtyy lattiallakin pidempään kuin aiemmin. Istuu ilman tukea hetken aikaa kunnes tasapaino pettää, mutta onhan neiti ylpeänä kun on jo kuin isot tytöt :rolleyes:
 
Meillä poika pyörii vatsalla ollessaan navan ympäri viisarina ja liikkuu pyörien siis ympäri asuntoa. :D Istuminen ei vielä itsenäisesti suju, mutta ajattelin tässä tämän kuun aikana kaivella syöttötuolin esille ja aloitella siinä syömiset. Sen verran vakaasti kuitenkin vähän tukiessa istuu. Ryömimiset ja konttaamiset ei oo viel hetkeen ajankohtasia meillä. :)
 
En tiedä oliko teillä jo jossain keskustelua päivähoitomaksuista, kun en ihan niin tiiviisti täällä seuraile enää. Aikaa ei meinaa olla enää mihinkään kun tyttö vaatii koko ajan enemmän seuraa ja nukkuu vähemmän aikaa... huh!
Mutta siis asiaan!! :cat:

Ne päivähoitomaksut! Mä tosiaan siis aattelin jos sais tytön hoitoon syksyllä et vois lähtee sitten itse töihin jos semmoinen löytyy (työtön siis nyt) mutta katsoin kaupungin sivujen laskurilla että kunnallinen päivähoito maksaa jotain 270e/kk :eek: Ja jos aattelee tätä meikäläisen nykyistä rahatilannetta niin ei se paljoo liitonrahoilla ollessakaan parane, ehkä 100e ja jos siihen lisätään tuo 270e menoja lisää niin auts! Ja jos nyt sen työpaikan löytää niin minun tilanteessa ei sitä palkkaakaan kovin ruhtinaallisesti saa kun ei ole minkään alan koulutusta ja joutuu aloittamaan ihan "pohjalta" taas kerran niin eiköhän se työssä käynti tuu olemaan +-0. :shifty: Mut en tiiä tuntuu et aina vähätuloisia jotenkin rokotetaan ja nykysin tuntuu et lapsiperheet varsinkin joutuu tosi tiukalle jos toinen ei vaikka ole töissä tai eihän niitä töitäkään ole edes aina tarjolla jos joutuu valikoimaan mitä voi edes tehdä terveydellisistä syistä siis.
 
Eikös päivähoitomaksut ole tuloista kiinni?
Mitä enemmän tienaat, sitä enemmän siitä maksat :shifty:
 
ja hoitoaikakin vaikuttaa, esim. jos on osa-aikaisesti päivähoidossa on maksu pienempi. me on maksettu tytöstä mun työssaoloaikana 222 eur/kk, ja tytöllä oli 4 vapaapäivää kuukaudessa, koska olin osahoitovapaalla. nyt maksu on huomattavasti pienempi, koska tyttö on vain kolmena päivänä viikossa 6,5h/pvä.
 
Meillä kunnallisen hoidon korkein maksu on 283€/kk. Minusta tuo ei ole järkyttävän kallista, mutta onhan mulla vakituinen työ johon palata... Taidetaan joutua maksamaan tuota kalleinta, vaikka ollaankin molemmat ihan perusammateissa. itääkin kesällä laittaa hoitopaikkahakemus, niin sais kohtuullisen paikan, en edes ole vielä tutkinut, jääkö mikään päivähoito mun työmatkan varrelle.
 
Alotta, Laitoin oman hakemuksen menemään jo vaikka työt elokuussa. Kuulema paikoista ainakin meillä päin pulaa.
 
mä olen myös hakenut paikkaa jo varmaan kuukausi sitten, koska täälläkin on pulaa paikoista ja jos hakemus laitetaan 4kk ennenkuin tarve on, päivähoidolla on velvollisuus järjestää paikka. ja minähän haluan pojan vain ja ainoastaan samaan päiväkotiin, missä tyttö on.
 
Meillä näytti tuolla kauungin tiedoissa olevan, että maaliskuun 1pv mennessä olisi tehtävä hakemus, jos lapsi aloittamassa syksyllä hoidon, että osaavat suunnitella riittävästi paikkoja. Pitää vielä tänään miehen kanssa keskustella, meillähän hoidon tarve on aikaisintaan marraskuussa ja jos yhtä huono talvi kuin nyt, niin mies on taas lomautettuna noin 5kk eli hoidon tarve sitten 2016 maalis-huhtikuussa.

Tänne valmistui just syksyllä iso uus päikkäri ja viime syksynä on kaikki hakeneet saaneet paikan. Mulla on joka tapauksessa vietävä lapsi hoitoon autolla samalla kun meen itse töihin, niin sinänsä ei ole suurta merkitystä hoitopaikalla, kunhan olis keskikaupungilla tai kaupungin tällä reunalla. Voisin jopa ajaa ylimääräisen 20km joka päivä, jos lähimpään ryhmäperhepäivähoitoon ois paikkoja. Mutta muodon vuoksi ainakin pitää kysyä miehen mielipide.

Mut pointti siis oli, että oli aikomus laittaa hakemus ihan tässä heti kohta. En vaan koskaan ole tajunnut, että pitäisi hakea se 4kk etukäteen, kun yleensä tutuilla tilanne on ollut se, että ovat työttömiä lapsien syntyessä tai pätkätöissä ja sit se hakuaika on sen 2viikkoa.
 
Ääh, mä en oo vielä hakenu mitään paikkaa kun en vielä tiedä tarkkaan millon tarvitaan hoitoa.. :confused: Tarkoitus olis siis kuitenkin saaha se perhepäivähoitaja.. Sekään ei tuu meille maksamaan kuin vajaa 200e kuussa :rolleyes: Tuollahan nuo näyttävät hoitajat facessakin ilmoittelevan vapaista paikoista..
 
Meillä ainakin kaupunki tosiaan tekee päätökset maaliskuussa jo syksyn paikoista. Ja joo tulot vaikuttaa asiaan, myös miehen tulot. Ja jos lapsi on osittain hoidossa niin onhan sen vähän edullisempi. Ja nyt vielä sekin et ensi sijaisesti työssä käyvät saa hoitopaikan tottakai,mut kuinka itse hakea töihin jos ei oo lapselle hoitopaikkaa? Ja mä en kyllä haluis lähtee lasta kuskaa niinä päivinä toiselle puolen kaupunkia jos ei itsellä ole töitä. Meilläkin on lähin päiväkoti vajaan kilometrin päässä minne vois viedä muksun ilman autoa vallan mainiosti. Mut saa nähdä kuinka käy!
 
Onkos joku jo suunnitellut kaukalosta pois siirtymistä? Meillä ei oo ihan vielä ajankohtasta, mutta ollaan jo vähitellen koitettu perehtyä asiaan. Mulla on kun tapana tällasia juttuja tutkia ehkä hiukan liiankin kanssa ja vähän "hurahtaa" millon mihinkin. Ja nyt oon siis ihan totaalisesti hukkunut turvaistuin suohon.

Tällä hetkellä oon päätymässä siihen, että meille tulis ihan järkyttävästä hinnastaan huolimatta Cybex Sirona. Sen saa selkämenosuuntaan viispistevöillä, joka on käsittääkseni kaikkein turvallisin tapa kuitenkin matkustaa niin pitkään kun mahdollista. Mutta sen saa kuitenkin sitten käännettyä kasvotmenosuuntaan, jollon siinä käytetään vöiden sijasta palkkia. Ja jos oon ymmärtänyt oikein, niin kasvot menosuuntaan taas toi palkki-istuin on turvallisempi kun vyöt. Siksikin toi, että jos ilmenee matkapahoinvointia tai joku muu syy kääntää istuin kasvot menosuuntaan ennen suosituksia, niin tässä ois sitten sillonkin se kaikkein turvallisin vaihtoehto. Kun noi perinteisemmät selkämenosuuntaan istuimet ei kai tahdo menestyä testeissä sitten toisinpäin...

Mutta onko joku muu ehtinyt jo perhetyä aiheeseen? Oonko mä ihan väärillä jäljillä, millasia istuimia ootte ajatelleet hankkia kaukalon jälkeen? Tai onko joku jo ehtinyt hankkia sen seuraavan?
 
Mä en nyt oo mitenkään perehtynyt asiaan.. Mietin kyllä että missä vaiheessa semmoinen pitäis ostaa ja torilta kattelin käytettyjen hintoja..uutta meillä ei ole millään vara laittaa :confused: Kyllä tuo nykyinen kaukalo toppapukuineen alkaa olla aika nafti..

Asiasta toiseen.. Kuinka kauan teillä on hoitopöydät käytössä? Mies tuumasi eilen, että kai sen hoitopöydänkin saa jo laittaa myyntiin, kun tyttö alkaa olla jo liian iso siihen ja kohta siirrytään housuvaippoihin.. Mä kun jotenkin kuvittelin, että sitä käytetään niin kauan kun tyttö käyttää vaippoja o_O Tai ainakin vähintään yhden vuoden ikään asti.. Ja kun siinä on hyvä säilyttää tytön vaatteita, vaippoja, harsoja..
 
Pipridae juu perehdyin istuimiin ja luin testit ja muut, hankin turvaistuimen odottamaan. Kappas istuin tuli, mutta yksi asia unohtui. No siinä sitten mennään kasvot menosuuntaan. Outoa että autoliitto merkkasi testissä istuimen erinomaiseksi. Ehkä siksi että tuo ikä merkitty 1-4 v ? Nyt ehkä saattaisin valita toisin.

http://m.autoliitto.fi/tietopankki/...ksia/turvaistuintestit/cybex-juno-2-fix-2013/

http://yle.fi/uutiset/liikenneturva_lyttaa_lasten_palkki-istuimen_turvallisuuden/6547607

Minäpä olen tämmöinen linkittäjä...
 
Meillä ei ole ollut hoitopöytä käytössä sen jälkeen kun poika täytti 2kk :grin
Neuvolassakin tuottaa aina vaikeuksia, kun lapsi pitää pukea hoitopöydällä. Ei oo meidän juttu se :)
 
Meillä on alkanu nykysin kauheet itkut aina kun laittaa hoitopöydälle kun ei haluis olla yhtään selällään ja koittaa kääntyä aina mahalleen. Käytän kyllä pöytää siihen asti kunnes voi vaihtaa vaipat seisailleen. Housuvaippoja on käytetty jo välillä kun ne on mukavammat jalassa ja tyttö seisoo io topakasti omilla jaloillaan vaikkei vielä yksin osaa seistä. :)
 
Hoitopöytäähän voi käyttää tasan niin kauan kun itse haluaa ja lapsi pysyy pöydällä. Meillä käytetään jatkuvasti, helpompi vaihtaa vaatteet ja vaipat siinä kun kaikki tarvikkeet hollilla. Kaverini käytti vielä pojalleen (1v4kk) mutta nyt kai ovat luopumassa kun villi vesseli ei millään pysy paikoillaan ja saa pelätä, että lapsi tippuu jo sekunniksikin ote lapsesta lipeää.

Meillä käytetään noita housuvaippoja yöllä, poika usein kiemurtelee vaipanvaihdolla, niin useammat pissat on tullut ohi tavallisesta vaipasta kun sivusta teippien kohdalta ei ole ollut kovin hyvin. Ja yöllä silmät ristissä on muutenkin kiva niitä teippejä tähtäillä... Mutta hoitopöydällä vaihdetaan nekin vaipat, tai yöllä vanhemien sängyssä, hoitopöytä kun ei mahtunut meidän makkariin ja yöllä muksu herää totaalisesti jos kanniskellaan hoitopöydälle.
 
Onko teillä kuinka paljon vierastusta? Meillä on ihan jatkuvasti ja varsinkin anoppi ja appi on semmoset mitä vierastetaan ihan urakalla. Ja sinne pitäis yöksi joskus mennä,mut itelläni ajatus siitä ei oikein lämmitä. Anoppi taas höyryää yöks jatkuvasti tyttöä.. huoh. Ei ole ollut vielä kertaakaan. Tointaako edes viedä jos vierastaa niin paljon? Ja aina kun mä häviä näkyvistä niin alkaa kamala huuto eikä isinkään syli auta asiaan. Muilla kokemuksia?
 
Takaisin
Top