Maaliskuun jutut

Ihanaa! Mä kyllä odotan tosi paljon kevättä. Ihan kevään vuoksi, mutta myös sen vuoksi, että tämä järkyttävä pukemisrumba vähän helpottais. Ihan jäätävää pukea kaks lasta ja ittensä ja yrittää muka ikinä ehtiä mihinkään ajoissa... :shifty:
Tänään on esikoisen päiväkotipäivä ja enemmän aikaa näin päiväseltään keskittyä vauvaan. On kyllä ihanaa kattella, kun toinen jumppaa leikkimatolla, juttelee niille roikkuville härpättimille ja tänään (luultavasti vahingossa) kääntyi molemmille kyljilleenkin. :happy:
 
Mulla on ollu tänään tehokas päivä.. Oon käyttäny kestoja, nousin sängystä jo 11 aikaan! Pääsin käymään lenkillä ja kaupasta hain tommosen yllätyskirjeeseen juttuja :) ja muistin jopa peruuttaa huomisen neuvolan. Nyt poju nukkuu niin voisin melkeinpä aloittaa neulomaan toista sukkaa tässä pikkuhiljaa tai laittaa pyykit.. Lounastakin voisin Kohtapuoliin syödä :)
 
Meidän poika taasen on ruvennut heräämään jo seitsemältä, kun ennen noustiin kahdeksan ja yhdeksän välillä. Nyt rupee vierestä kuulumaan pientä haukottelua kun isi on pesemässä hampaita. Tää vauva on kyllä söpö kun se herätessään katselee ikkunamme verhojen läpi kajastavaa valoa ja haukottelee niin makeasti monta kertaa.
 
Me ollaan kerhoiltu tänään ja esikoisen kanssa hömppäilty. Se on ollut super-hyvällä tuulella ja itsekin jaksoin sekoilla mukana :D en ole oikein jaksanut kirjoitella, kun oon ollut niin väsynyt. Miehellä on rankka työtilanne eikä jaksa oikein olla läsnä kotona eli mun harteilla on täällä melkein kaikki. Nyt taas näyttäisi olevan vähän parempi tilanne.
Vauva kasvaa hyvin ja juttelee ja hymyilee hurmaavasti. On edelleen tyytyväinen itsensä ja öisin syö neljä kertaa, kakkaa kerran ja muuten nukkuu n 21.00-7.30. Ihana muru :Heartred
 
Minä laitoin kestovaipat myyntiin toriin, oli tarkoitus ottaa ne käyttöön mutta mutta.. tuntuu vaan helpommalta käyttää kertsikoita tämän härdellin keskellä..
Tänään esikoinen 2,5v sai ekaa kertaa sukset jalkaan.. pitää vielä vähän harjoitella ennen keväthangelle menoa :happy:
 
Hyvä eilisen tehokkaasta päivästä vaipua tähän että makaa sängyssä migreenin vuoksi.. Eilen juteltiin miehen kanssa soseiden maistelusta ja tajusin miten pahasti olen saanut traumoja harjoittelujakson aikana tyksissä.. Ja ton seurauksena itkin koko illan ja yön näin painajaisia..

No jospa sitä koittaa saada kammettua itsensä ylös ja syötyä
 
Niin tosiaa ei mee kauaa ku saa luvan soseille! Missä vaiheessa ja minkä makusista aattelitte alottaa? Ehkä perus peruna-porkkana...
Tääl on tosi loskasta ettei lenkkeily innosta. Joten päikyt sisällä, saipaha iteki pienet torkut kun tuli yö nukuttua tosi huonosti.
 
Tuntuuko teistä muista siltä että vauvan kynsiä saa leikata melkein joka päivä ja silti se kerkee tehä skraaduja naamaansa? :D Pakko välillä pistää tumput käteen mutta toisaalta en tykkää pitää niitä kun sitten ei saa tartuttua asioihin.

Ja jos jollain on vinkkejä että miten vauvan yöunia voisi koittaa saada pidemmiksi niin otetaan vastaan, vaikka vauvastahan se taitaa olla kiinni.. Jotenkin vaan väsyttää edes mennä nukkumaan kun tietää että korkeintaan 3tuntia saa nukkua ja sitten taas ylös, haaveilen niin kovasti siitä kun joskus saa nukkua vaikka sen kaheksan tuntia putkeen! :D
Vaikka onneksi päivisin ei väsytä vaan olen kyllä ihan pirteä ja jaksavainen, joskus nukun päikkäreitä mutta en joka päivä.
 
Täällä saa kanssa olla kynsiä leikkaamassa koko ajan. Me aloitettiin vellit juurikin tuon takia, että pojan yöuni pitenisi ja näin on tapahtunut, ei tarvitse ihan niin usein herätä imettämään. Velleissä taitaa suositus olla 4 kk, mutta tietty jos nälkä on kova niin riisillä tai maissilla kannattaa aloittaa. Mites iltapullo lypsettyä maitoa tai korviketta? Meillä mies syöttää pullosta ja itse painun nukkumaan niin sitenkin saa hieman pitemmät unet.
 
Täällä myös saa kynsiä olla leikkaamassa koko ajan, ihan kamalan nopeaa kasvaa.
Olen ajatellut että sitten 4kk iässä aloitetaan soseet, jos vain pärjää siihen asti imetyksellä. Perunaa ja porkkanaa ainakin aluksi, muistelisin.. jos tekee itse soseet niin ne on kätevä pakastaa jääpalamuotteihin ja siitä voi sitten siirtää pussiin niin saa aina mukavia pikkuannoksia sulattaa.. Meillä ei muuta käyttöä olekaan jääpalamuoteille..
 
Täällä kanssa kynnet kasvaa ihan hirvittävää vauhtia! Ei riitä kerran viikossa leikkaaminen. Ja pojalla on vielä ihana nännien nipistelyvaihe menossa edelleen, joten välistä on väisteltävää, kun koittaa ohjata pojan rinnalle ilman että saa kynsistä osumaa.
 
Täällä myös kynsiä leikellään useamman kerran viikossa. Tissinaarmujen estämiseksi ostin imetyskorun, mutta poika ei vielä oikein osaa sitä näprätä. Muutaman kerran on naruosaan tarttunut mutta helmet ovat saaneet olla rauhassa.

Meillä tulee huomenna 2 viikkoa ensimmäisestä rotarokotteesta ja odotan sitä hetkeä että itkuisuus vihdoin vähenisi. Viimeksi eilen illalla taas tunnin itkukohtaus eikä meinannut rauhoittua millään :sad001 kaikki kunnia koliikkilasten vanhemmille, itselle tämä tuntikin oli täyttä tuskaa!
muutenkin itkeskelee nykyisin tosi usein ja hymyt on työn takana. Käytiin muissa asioissa lääkärillä ja katsoi samalla korvat ym. Joten ilmeisesti itkuisuus menee rotan piikkiin. Onko muilla rotarokote aiheuttanut ikuisuutta?
 
Miten saatte kynnet leikattua? Meidän neiti kun heiluttelee sormiaan niin paljon, ettei meinaa saada pidettyä kiinni :/
Me saatiin lupa alottaa iltavelli, ku yöunet lyheni viiteen tuntiin. Lopulta homma selvis sillä, et pistettiin kelan makuupussi takas sänkyyn, ni piteni unet seittemään tuntiin ja nyt, ku nostettiin huoneen lämpötilaa hiukan, ni saadaan taas nukkuu se 8-8,5h :) Mut kuulemma vielä on ihan normaalia, et kolmen tunnin välein herätään syömään.
Kuulin kans, et rintamaito imeytyy nopeemmin ku korvike. Eli vois eka kokeilla korviketta (meil on tutteli), ennen ku siirtyy velliin/mössöihin.
 
Mä imetän ja isäntä leikkaa, silloin onnistuu parhaiten!

Nyt oon jotenki iha poikki tähä vauva-arjen ongelmiin, voi olla et johtuu väsymyksestä ku nukkunu huonosti mutta siis nyt rasittaa koska
- pitää imettää 2 tunnin välein, iltaa kohden jopa tunnin välein. Yöt on menny ny lähipäivät niin että nukumme 22-02 jonka jälkeen tissin on oltava suussa...
- pikkunen nukahtaa vain tissille. Niin suloista kuin se onkin alkaa myös rasittaa kun siirrettäessä herää vaikka ois kuinka varovainen.
-nukkuminen perhepedissä tympii koska mä oon niin jumissa että!
 
Mä leikkaan kynnet kun lapsi nukkuu. Mies ei tähän hommaan suostu. Ja poju nukahtaa usein päivällä syömisen jälkeen syliin niin siitä saa sitten leikattua.
Mulla on myös imetyskoru mitä poju ylemmällä kädellä nykiikin, mutta mikäpä auttaisi alakäteen, joka on perinteisesti vielä heiluvaisempi. Sitten kun saa rinnasta kunnon otteen niin kädetkin onneks rauhoittuu.
Meillä on perhepeti onneks toiminut hyvin, vauva nukkuu molemmin puolin vuoroöin, niin saa itse vaihdettua kylkeä. Ja nukutaan kyllä varsin sikeästi kaikki.
Ja meillä kanssa syödään päivällä 2h välein ja iltaa kohti tihenee. Yöllä 22-08 välissä syö yleensä vaan kahdesti niin ei oo ollut mulle ongelma nää tiheähköt päiväimetykset.
 
Meillä poika herää yöllä sit ku herää.. Joskus saattaa mennä jopa lähemmäs 5h ja välillä sit taas 2h. Kyllähän se itseä välillä väsyttää mutta toisaalta miks vauvan pitäis nukkua koko yö putkeen? Enemmän mua huolestuttais jos poika nukkuisi yhtäkkiä jatkuvasti sitä 8h yöllä ilman että syö välissä..
 
Mä leikkaan sillon kun nukkuu sitterissä :D (leikkaan välillä myös kissan kynnet sen nukkuessa).
Tää onneksi yöllä nukahtaa uudestaan melko hyvin ja omaan sänkyyn, mutta vois tosiaan pyytää miestä syöttämän pullosta yhen syötön :)
 
Noniin.. Sit tartteekin odottaa, et neiti nukahtaa :) Kisu on nätisti sylissä, ku siltä leikkaa kynnet :D
Fuji, ne pitkät yöunet usein päättyy kovaan huutoon, ku on niin kova nälkä :) En viitti huolestuu, ku neiti kuitenkin kasvaa, eikä neuvolassakaan oo sanottu, et pitäis herättää. Kyl terve vauva ite sit herää nälkäänsä.
Meillä alkaa n. klo 20 kunnon tankkaus yötä varten. Siis koko ajan pitäis olla pullo suussa :D
Mies ei hoida yösyöttöjä, mut vapaalla ollessaan hän ottaa päivän toisen syötön, joten saan ite nukkuu pitkään :)
 
Meillä vauva syö päivällä 2h välein ja yöllä 3-4h välein. Oli jo hetki , kun saattoi nukkua 6h putkeen, mutta nyt on vissiin joku tankkaus menossa. Kovin on poika kasvanut. On myös vatsa vaivat vähentynyt eikä ole ollut enään niitä koliikki tyyppisiä iltahuutoja. Toivottavasti ei enään tule. Kuinka kauan teillä jaksaa vauvat olla kerralla hereillä ? Meillä tunnissa väsyy ja ottaa aika paljon vielä unia päivän mittaan.
 
Takaisin
Top