Maaliskuun höpinät

Varhaisraskauden ultrassa selvisi että molemmilla omat vesipussit, suonikalvot mitkä lie, ja istukat.
En ole vielä ehtinyt kovinkaan tsekata kaksos/monikkokeskusteluja, jonkin verran kaivellut faktaa kaksosraskauksista netistä ja selvittänyt soveltuuko Nipt-testi kaksosille.
Neuvola oli jokin aika sitten ja sain lähetteet, yksösraskaudessa täällä päin voisi itse varata ajan niskapoimu-ultraan muta kaksosraskaudessa piti odotella heidän varaamaa aikaa. No jouduin vaihtamaan heidän varaamaa aikaa ja samalla soitolla sitten selvisi että neuvolatädin tekemä lähete seerumiseulakokeeseen onkin turha, että eivät voi siitä analysoida mitään riskilukua koska kaksoset. Kiva, kävin antamassa sen juuri aamulla (turhaan). Nipt-testi käy kaksosselvittelyihin mutta sitä ei saa julkiselta edes tässä tapauksessa, ainoastaan jos niskapoimu-ultra osoittaa syytä. Eli julkinen tarjoaa monikkoraskauksiin vain ultran. Koen että haluan/ on pakko saada tietää mielenrauhan vuoksi (vaikka sekin testi on tilastollinen arvio kuten seerumiseulan tulos), joten olen menossa sitten yksityiselle.

Moi! Ensiksi paljon onnea tuplista! :)
Elokuisista kyselen, että miksi ei tota seerumiverikoetta voitu analysoida kaksosuuden takia? Säkö et siis saa mitään riskilukuja sikiöistä ilman Nipt:ä?

Mä odotan siis myös kaksosia ja kävin viikolla 11 seerumiseulaverikokeessa (neuvolasta lähete) ja nt-ultrassa viikolla 13 mitattiin molempien niskaturvotukset, jonka jälkeen kätilö laski riskiluvut koneella, molemmille sikiöille omansa. Näin Tampereella.

Vähän ihmettelen saamaasi infoa! o_O
Kyllä sinun pitäisi saada julkiselta samat tiedot sikiöstä, oli niitä sitten yksi tai kaksi! :eek:

En itse odota kaksosia mutta mulle on jäänyt jostain mielikuva, että Tampere on poikkeus, ja täällä siis nuo riskiluvut lasketaan kaksosillekin, ja muualla tätä ei tehdä.
 
En itse odota kaksosia mutta mulle on jäänyt jostain mielikuva, että Tampere on poikkeus, ja täällä siis nuo riskiluvut lasketaan kaksosillekin, ja muualla tätä ei tehdä.
Satakunnassa lasketaan myös. Ystävä odottaa kaksosia sielläpäin. :)
 
Tehdäänkö nt-ultra alakautta vai mahan päältä? Mulla ois vielä viikko odoteltavaa että siihen pääsee, en malttais oottaa et näkee onko kaikki hyvin. :happy: Seulan tuloksia en saa ilmeisesti ennenku sit siellä.

Me ollaan oltu tää viikko reissussa ja pahoinvointia/etovaa oloa ei oo juurikaan ollut. Oon kyl nukkunu paljon, päikkäritki melkein joka päivä et luulen et sillä on vaikutusta. Väsymystä on siis edelleen ollu. Maha on melko turvonnu tai ehkä se sit on jo kasvanu :) vähän on ollu miettimistä ruokien suhteen ja esim jääpaloja on joskus ollu juomassa, mut täällä hanavesikin on puhdistettua ja juotavaa vaikka ei ilmeisesti maistukaan hyvälle. Ainakaan mitään mahaoireita ei oo ollu. Mistä sen ees tietäis jos jonkun listerian onnistuis saamaan? Oireileeko mahaoireilla?
 
Tehdäänkö nt-ultra alakautta vai mahan päältä? Mulla ois vielä viikko odoteltavaa että siihen pääsee, en malttais oottaa et näkee onko kaikki hyvin. :happy: Seulan tuloksia en saa ilmeisesti ennenku sit siellä.

Me ollaan oltu tää viikko reissussa ja pahoinvointia/etovaa oloa ei oo juurikaan ollut. Oon kyl nukkunu paljon, päikkäritki melkein joka päivä et luulen et sillä on vaikutusta. Väsymystä on siis edelleen ollu. Maha on melko turvonnu tai ehkä se sit on jo kasvanu :) vähän on ollu miettimistä ruokien suhteen ja esim jääpaloja on joskus ollu juomassa, mut täällä hanavesikin on puhdistettua ja juotavaa vaikka ei ilmeisesti maistukaan hyvälle. Ainakaan mitään mahaoireita ei oo ollu. Mistä sen ees tietäis jos jonkun listerian onnistuis saamaan? Oireileeko mahaoireilla?

Mahan päältä kai tehdään kaikilla :-) varhaisultrassa riippuu kai vähän kohdun asennosta ja vatsanpeitteiden määrästä
 
Tehdäänkö nt-ultra alakautta vai mahan päältä? Mulla ois vielä viikko odoteltavaa että siihen pääsee, en malttais oottaa et näkee onko kaikki hyvin. :happy: Seulan tuloksia en saa ilmeisesti ennenku sit siellä.

Me ollaan oltu tää viikko reissussa ja pahoinvointia/etovaa oloa ei oo juurikaan ollut. Oon kyl nukkunu paljon, päikkäritki melkein joka päivä et luulen et sillä on vaikutusta. Väsymystä on siis edelleen ollu. Maha on melko turvonnu tai ehkä se sit on jo kasvanu :) vähän on ollu miettimistä ruokien suhteen ja esim jääpaloja on joskus ollu juomassa, mut täällä hanavesikin on puhdistettua ja juotavaa vaikka ei ilmeisesti maistukaan hyvälle. Ainakaan mitään mahaoireita ei oo ollu. Mistä sen ees tietäis jos jonkun listerian onnistuis saamaan? Oireileeko mahaoireilla?

Mulla esikoisen aikaan aloittivat vatsan päältä nt ja rakenneultrassa. Nt:ssä sai kaiken tarvittavan vatsan päältä, mutta rakenneultrassa pää oli jotenkin niin syvällä, että piti jotkut pään mitat mitata alakautta ultraten.
 
Tehdäänkö nt-ultra alakautta vai mahan päältä? Mulla ois vielä viikko odoteltavaa että siihen pääsee, en malttais oottaa et näkee onko kaikki hyvin. :happy: Seulan tuloksia en saa ilmeisesti ennenku sit siellä.

Me ollaan oltu tää viikko reissussa ja pahoinvointia/etovaa oloa ei oo juurikaan ollut. Oon kyl nukkunu paljon, päikkäritki melkein joka päivä et luulen et sillä on vaikutusta. Väsymystä on siis edelleen ollu. Maha on melko turvonnu tai ehkä se sit on jo kasvanu :) vähän on ollu miettimistä ruokien suhteen ja esim jääpaloja on joskus ollu juomassa, mut täällä hanavesikin on puhdistettua ja juotavaa vaikka ei ilmeisesti maistukaan hyvälle. Ainakaan mitään mahaoireita ei oo ollu. Mistä sen ees tietäis jos jonkun listerian onnistuis saamaan? Oireileeko mahaoireilla?


Mulla katsottiin kakkosen kohdalla sekä vatsan päältä, mutta myös sisäkautta nt-ultrassa.
 
Kirjottelin eilen tuolla salaisella puolella että mennään tänään Ikeaan.. vihdoista viimein.. no eipä mennäkään :sad001 mummi soitti hakemaan taaperon kotiin, kun kuumetta 38,4 astetta. Hänen piti siis jäädä mummille yöksi, muttei nyt onnistunutkaan. Yö mennyt nyt sit just niin hyvin kuin voi kuvitella.. pari kertaa tunnissa pieni huutanut kuumeessa, panadol ei auttanut laskemaan lämpöä ja yöllä kolmen aikaankin oli vielä 37,8. Nyt onneksi vähän nukkuu.. toisinkuin äiti :hilarious:

Mulla on jäätävä flunssa iskemässä ja ensi viikon ke nt-ultra :nailbiting: toivottavasti en joudu siirtämään sitä. Töissä myös torstaina pelastus- ja paloturvallisuuskoulutus ja olen yksikkömme pelastusvastaava, joten ei passaisi jäädä välistä :hilarious:
 
Mulla katsottiin kakkosen kohdalla sekä vatsan päältä, mutta myös sisäkautta nt-ultrassa.

Multa katsottiin ensin sisäkautta ja sen jälkeen vielä vatsan päältä, kuulemma heillä tehdään kaikille samalla tavalla nt-ultra. Ohjeissakin luki, että sisäkautta ja tyhjällä rakolla tulla. Eli ilmeisesti taas paikkakuntakohtaista:grin
 
Kiitos vastauksista! Tietää varautua sit molempiin, alakautta ja/tai vatsan päältä tehtävään ultraan. Ohjeissa oli et tyhjällä rakolla mutta ei muuta. Enää 5 päivää ootettavaa!
 
Jos tulee mies mukaan niin kannattaa etukäteen "varottaa", että ultra saatetaan tehdä alakautta... :angelic::laughing002
 
Muokattu viimeksi:
Miten te joilla sikiön ikä muuttunu ultrassa (vs neuvolassa alunperin menkkojen mukaan annettu) mut la pidetty samana - meettekö la viikkojen + päivien vai oikean iän viikkojen + päivien mukaan?
 
Miten te joilla sikiön ikä muuttunu ultrassa (vs neuvolassa alunperin menkkojen mukaan annettu) mut la pidetty samana - meettekö la viikkojen + päivien vai oikean iän viikkojen + päivien mukaan?

Oikeiden viikkojen ja päivien mukaan, sillä se kertoo kehityksestä ja niihin verrataan mitä arvoja missäkin vaiheissa/myöhemmissä ultrissa tai esim.sf-mittauksissa pitäisi saada että kehitys ollut tasaista ja jatkuvaa. Näin neuvolankin pitäisi jatkossa laskea kehityksen etenemistä äitiyskorttiin. Lasketun ajan perusteella annetut viikot ja päivät vain nimellisiä perustuen arvioon mm.laskennallisesta hedelmöittymiskohdasta ja sen jälkeen tapahtuvasta kehityksestä, ultra vasta todellisuudessa näyttää sen mikä kehityksen vaihe menossa.
Laskettua aikaa ei yleensä muuteta neuvolakorttiin jos ultra ei osoita selkeää "viivästymää" arviolaskennallisesta lasketusta ajasta. En muista päiviä mutta olisiko max 5-7pv (neuvolatäti/ultraajakätilö kyllä osaa vastata tähän). Laskettu aikakin on vain arvio, sillä eihän sekään oikeasti kerro kuin sen että normiaikainen vauva syntyy sen ajankohdan kieppeillä +-2vkoa. Toki sen mukaan Kelalle kuitenkin lasketaan äitiysvapaalle jäämisen päivä todella tarkkaan..
Jos ultran mukaisesti olisin esim 5-7pv etuajassa (tai myöhässä) menkkojen mukaan alunperin lasketusta ajasta, valmistautuisi itse henkisesti siten että siirtäisin neuvolakortin laskettua aikaa mielessäni saman verran aikaisemmaksi/myöhäisemmäksi sillä se indikoisi että täysiaikainen raskaus saavutetaan silloin eli olisi henkisesti helpompi valmistautua synnytyksen mahdolliseen ajankohtaan. Mutta jos kyse 2-4pv niin ei todellakaan merkitse mitään, synnytys harvoin tapahtuu päivän tarkasti, mutta tuo ~vajaalla viikolla siirtyminen jo voi vaikuttaakin jotain.
 
Miten te joilla sikiön ikä muuttunu ultrassa (vs neuvolassa alunperin menkkojen mukaan annettu) mut la pidetty samana - meettekö la viikkojen + päivien vai oikean iän viikkojen + päivien mukaan?

Mä meen edelleen alkuperäisen eli menkoista lasketun la mukaan. Äippäkorttiin kirjattiin että uä mukaan la olisi se 4pv aikaisempi, mutta todennäköisin pysyi samana. Itse kun tiedän ettei tuo voi muuttua kuin 1-2pv ja nyt vain jo alkoi pelottaa, että minkä kokoinen sieltä ulos tulee sitten lopuksi :hilarious:


Toki sen mukaan Kelalle kuitenkin lasketaan äitiysvapaalle jäämisen päivä todella tarkkaan...

Osaatko sanoa lasketaanko tuo alku sitten sen uä mukaisen la mukaan vai todennäköisen la mukaan? :bookworm:
 
Mä meen edelleen alkuperäisen eli menkoista lasketun la mukaan. Äippäkorttiin kirjattiin että uä mukaan la olisi se 4pv aikaisempi, mutta todennäköisin pysyi samana. Itse kun tiedän ettei tuo voi muuttua kuin 1-2pv ja nyt vain jo alkoi pelottaa, että minkä kokoinen sieltä ulos tulee sitten lopuksi :hilarious:





Osaatko sanoa lasketaanko tuo alku sitten sen uä mukaisen la mukaan vai todennäköisen la mukaan? :bookworm:

Lasketaan virallisen la:n mukaan. Eli siis sen mikä on merkitty neuvolakorttiin ultran perusteella. Kelalle lähetetään raskaustodistus, se saadaan rakenneultran jälkeen neuvolasta :) Ja siellä sama päivä merkittynä.
 
Lasketaan virallisen la:n mukaan. Eli siis sen mikä on merkitty neuvolakorttiin ultran perusteella. Kelalle lähetetään raskaustodistus, se saadaan rakenneultran jälkeen neuvolasta :) Ja siellä sama päivä merkittynä.
Juuri näin, se ultran mukaan vahvistunut laskettu aika. Jos ultran mukaan on tehty muutos neuvolakorttiin. Mutta tosiaan, parin päivän heitoista eivät muuta edes tietoa neuvolakorttiin vaan la pysyy samana kuin kuukautisista ensin laskettu.
 
Meillähän nyt tuo virallinen laskettu aika saatiinkin sieltä varhaisultrasta, joten sillä tietty mennään ellei nt-ultrassa muuta todeta. Ekan kohdalla nt-ultran mukaan olisi ollut vähän vanhempi mutta ei tosiaan muutettu laskettua aikaa kun jäi alle viiden päivän heitto, niin menin kyllä itsekin ihan sen mukaan mikä alkuperäinen la neuvolakortissa oli. Koska sen mukaan kuitenkin elettiin seuraava ultra, sokerirasitukset ja myöhemmin sitten yliaikaisuuskontrolleja sun muita ja myös ne Kelan laskelmat... Paljon helpompi mulle sillai. Plus että ne mittauksetkin kuitenkin saattaa heittää, nytkin ultrassa mittauskulmasta riippuen oli viikkoja 6+1 tai 6+3 (joten lääkäri otti keskiarvon ja laittoi 6+2), silloin ekalla kerralla heittoa oli vauvan asennosta ja kuvakulmasta riippuen 3-5 päivää alkuperäiseen laakettuun... Käsittääkseni yleinen linja on että alle viiden päivän heitosta ei laskettua aikaa muuteta, ja varmasti sille on ihan syynsä.

Jälkikäteen ajateltuna mun mielestä oli oikein hyvä ettei ekalla kerralla laskettua aikaa muutettu koska muksu syntyi viikoilla 41+4 virallisilla laskuilla, niin mikäli la olisi muutettu sillä +4 olisi sairaalassa varmaan haluttu käynnistellä synnytystä aiemmin kun sitä nytkin jo yliaikaisuuskontrollissa tarjottiin... Eli oli se laskettu aika mikä tahansa niin lapsi syntyy kun on valmis siihen, kuten Mikki sanoi niin +/- kaksi viikkoa menee ihan normaaliin haarukkaan. Tietty se on hyvä tiedostaa jos virallisen lasketun ja jossain ultrassa saadun välillä on ollut heittoa.
 
Takaisin
Top