Lyhyt luteaalivaihe?

nuska76

Jostain jotain jo tietävä
Kertokaa viisaammat tosta luteaalivaiheesta. Mulla oli ovis kp 13, ja tänään alkoi menkat dpo 10. Luteaali oli siis 9 päivää. Sehän liian lyhyt, vai? Mitkä lääkkeet, mikä lääkäri ja koska? Monenko kierron jälkeen ottavat vakavasti? Mitä lääkkeitä teille on määrätty (oon ymmärtänyt että terot tai luget) tuleeko aina clomitkin, varsinkin kun 40 tulee syksyllä mittariin?
 
Tulee ehkä vähän jäljessä tämä vastaus, mutta mä kun kävin gynelle valittelemassa lyhyestä luteaalivaiheestani (eli siis 9-12 pv), niin sain lugesteronia loppukiertoon. Minun tapauksessani auttoi ainakin sen verran, että tulin heti siitä ekasta kierrosta raskaaksi :)
 
Mä huutelen tänne kanssa näin pitkän ajan päästä :) Mutta onkohan teillä nuska ja alina auttanut nuo lääkkeet niin että raskaus jatkui ja saitte vauvan syliin asti? Vai mikä teidän tilanne tänä päivänä on?

Mulla on nimittäin kanssa luteraalivaihe mun laskelmien mukaan ollut 9-12pv. Nyt oli juuri todennäköisesti kemiallinen raskaus ja mietin voiko johtua tuosta lyhyestä luteraalivaiheesta. Munkin pitänee jutella gynelle tästä josko nuo lääkkeet auttaisi meitäkin yrityksessä.
 
emilie, sain keväällä kolmannen keskenmenoni(ei ollut lugeja käytössä), mutta tulin uudestaan raskaaksi jo toisesta kierrosta keskenmenon jälkeen. Siinä minulla oli taas luget tukemassa ja nyt ollaan rv 14+1 :) Jatkoin lugeja rv 10 saakka. Tällä kertaa raskaus vaikuttaa jo todella lupaavalta, vaikka vielä alussahan tässä ollaan. Toivoa on :)
 
Alina oi tosi hieno juttu, onnea ja toivottavasti kaikki menee hyvin loppuun asti! :) Hyvä tietää jos niistä todella on apua, pitää nyt kyllä lähteä juttelemaan gynen kanssa jos tuosta olisi apua meillekin.
 
Elvytän täällä uutena tyyppinä vanhaa keskustelua. Luteaalivaihe täällä aina 7-8 päivää (tästä päivästä tuli juuri kp 1 näemmä :banghead:) eli eihän tästä voi mitään tulla, mutta kolme eri lääkäriä ei ole uskonut. Minkälaisessa hoitomuodossa olette saaneet lugesteronia? Mulla letrot ja yksi epäonnistunut inse päästy tekemään. NKL:ltä sanottiin, että luteaalivaivaihetta pidentävää lääkettä saisi vaan pistoshoidoissa. Onko oikeesti niin?
 
Mä sain luget ihan sillä kun sanoin että luteaalivaihe on alle 10 päivää :O Sano vaan et okei kokeillaan ensin näitä ja testaillaan sitten enemmän jos ei tärppää. :O
 
Mä sain luget yksityiseltä gyneltä, kun menin valittamaan lyhyestä luteaalivaiheesta ja tiputtelusta. Mulla luteaalivaihe ollut nyt tän kevään 10-11 päivää ja uutena tullut pientä tiputtelua jo 8 päivää oviksen jälkeen. Sanoi, että kokeillaan niillä ja katsotaan sitten jotain muuta, jos ei niillä tärppää.
 
Kiitos vastauksista! Mulla toi kp1 olikin kiinnittyminen, mutta väärään paikkaan, joten odottelen täällä hCG:n laskua. Kohti uusia yrityksiä siis taas kun mahdollista. Ja aion tosiaan vaatia lugeja!!
 
Mä sain kokeiluluontoisesti luget vaikka luteaalivaihe oli lääkärin mielestä normaalin pituinen (11-13 päivää, kierto myös suht lyhyt 25 päivää). Tiputtelu kuitenkin alkoi monesti jo dpo10, joskus jopa dpo9, niin päädyin sitten kysäisemään lugen perään. Testasin niitä silloin loppukiertoon, ja heti tuosta kierrosta tärppäsi :) kyseessä oli YK 6, ja voi toki olla että oli sattumaakin. Tiputtelu tosiaan loppui kuin seinään lugen ansiosta (olen ymmärtänyt että kiinnittyminen olisi mahdollista ihan pienestä tiputtelusta huolimatta).
 
Hei, aktivoituiskohan tämä aihe.
Miten nykyään ihmiset saanut lääkkeitä lyhyen luteaalivaiheen hoitoon/avuksi ?
Onko auttanut niin, että saanu nyytin syliin?
 
Mulla on ollut Terolutit ja Lugesteronit. Teroluteista tuli tiputteluvuoto läpi. Luget on pitäneet tiputtelun poissa, mutta raskaaksi en ole kertaakaan vielä tullut.
 
Minulla luteaalivaihe ollut n. 9-11 päivää ja sain inssin jälkeen lugesteronia. Tiputtelua oli viikon verran ennen kuin vuoto alkoi, normikierrossa tiputtelu kestää 1-2 päivää.
 
Hei, aktivoituiskohan tämä aihe.
Miten nykyään ihmiset saanut lääkkeitä lyhyen luteaalivaiheen hoitoon/avuksi ?
Onko auttanut niin, että saanu nyytin syliin?
Sain Terolutit eli keltarauhashormonituen maaliskuussa luteaalia pidentämään. Heti ekasta kierrosta oli kemiallinen raskaus, plussasin dpo 11 ja dpo 18 alkoikin menkat rytinällä komeista viivoista huolimatta. Seuraavasta kierrosta tulin uudelleen raskaaksi (plussa jo dpo 8), kunnes jouduimme keskeyttämään raskauden rv 14+0 vauvan kromosomipoikkeaman ja vaikean hydropsin vuoksi. :smiley-angry017 Tästä nyt yritetään toipua. :sad001 Eli Terolut auttoi kyllä raskautumaan, mutta aika surullisilla tuloksilla ainakin toistaiseksi. Mulla ongelmana on kyllä ikäkin, olen jo nelikymppinen.

Kävin lapsettomuusgynen luona yksityisellä vastaanotolla, mikä oli halvempaa, kuin lapsettomuusklinikalla käyminen. Sain Terolutit ihan helposti vain pyytämällä, sillä lääkäri ymmärsi kyllä miten iso ongelma liian lyhyt luteaali on, jos toivoo vauvaa.
 
Heippa!
Osaako joku sanoa, että saako lugesteroneja tai clomeja yksityiseltä gyneltä VAIKKA ei olisi muuten lapsettomuushoidoissa?

Mä olen nyt keräämässä ”dataa” ovulaatiotesteistä ja alkaa näyttää siltä, että mulla ongelma olisi nimenomaan lyhyessä luteaalissa tai joissain kierroissa en ilmeisesti ovuloi ollenkaan. Eli riittääkö tällainen itse testien kanssa kerätty tieto gynelle määräämään lääkkeitä ovulaation tueksi tai luteaalivaihetta pidentämään? Aiemmin on siis jo tutkittu sen verran, että mitään vikaa ei pitäisi olla minussa eikä miehessä.
 
Heippa!
Osaako joku sanoa, että saako lugesteroneja tai clomeja yksityiseltä gyneltä VAIKKA ei olisi muuten lapsettomuushoidoissa?

Mä olen nyt keräämässä ”dataa” ovulaatiotesteistä ja alkaa näyttää siltä, että mulla ongelma olisi nimenomaan lyhyessä luteaalissa tai joissain kierroissa en ilmeisesti ovuloi ollenkaan. Eli riittääkö tällainen itse testien kanssa kerätty tieto gynelle määräämään lääkkeitä ovulaation tueksi tai luteaalivaihetta pidentämään? Aiemmin on siis jo tutkittu sen verran, että mitään vikaa ei pitäisi olla minussa eikä miehessä.
Me ei olla, eikä tulla menemään hoitoihin ja ihan helpolla sain Terolutit. Luget olisi gyne muuten määrännyt, mutta niissä on aineaosa, jolle olen allerginen. Mun kohdalla juuri tuollainen itse ovistesteillä (+aamulämmöt ja muut oireet) kerätty tieto riitti hyvin gynelle.
 
Me ei olla, eikä tulla menemään hoitoihin ja ihan helpolla sain Terolutit. Luget olisi gyne muuten määrännyt, mutta niissä on aineaosa, jolle olen allerginen. Mun kohdalla juuri tuollainen itse ovistesteillä (+aamulämmöt ja muut oireet) kerätty tieto riitti hyvin gynelle.

kiitos paljon vastauksesta! Kerään tietoa vielä muutaman kierron ja varaan sitten ajan:happy:
 
Takaisin
Top