Luonnollinen synnytys

Tuollasta kätilöä toivoisin itsellenikin! Toiveet saattaa hyvinkin unohtua ja tarvitsee vähän ohjausta. Täytyy prepata mies hyvin :)

Ja hei kaikille uusille!
 
Kannattaa muuten tutustua swabbaukseen siltä varalta, että jos kuitenkin joutuu sektioon. Suomeksi ei hirveesti löydy mutta voi googlettaa vaikka "vaginal swab c-section". Jos lontoo ei taivu ni voin kyllä antaa lyhyen tiivistelmän suomeksikin aiheesta. Tää on aika uus juttu Suomessa, ehkä vuoden sisällä rantautunut eli ei ole vielä kovin tunnettu juttu mutta kannattava.
 
Yksi tuttava taisi tästä puhua - oliko kyse siitä, että vauvan arvioidaan saavan alatiesynnytyksessä synnytyskanavasta tärkeitä bakteereja, jotka parantavat immuniteettia, ja että keskosvauvat SEKTIOvauvat pitäisi altistaa näille samoille bakteereille?
 
Muokattu viimeksi:
Juu kyse on siis siitä, että sektiovauvat jäävät vaille äidin synnytyskanavissa olevia bakteereja, jolloin lapseen saattaa tarttua lapselle epäedullisempia bakteereja. Tällä voi olla vaikutusta lapsen koko loppuelämään.

Itse olen mm. keisarileikattu ja olen lapsena saanut paljon antibiootteja, myös suoneen viikkoja. Multa puuttuu yks bakteerilajitelma suolistosta kokonaan, joka normaalisti saadaan äidin synnytyskanavasta synnytyksessä. Sitähän ei tarina kerro, olenko mä sitä koskaan saanutkaan, vai onko antibiootit sen sitte tappanu. Yritetään istuttaa sitä nyt vähän keinotekoisesti. Myös oma lapseni on suolioireinen (päiväkodin hoitajien arvion mukaan he eivät ole ennen näin löysävatsaista lasta tavanneet), syntyi kyllä alateitse mutta eihän se multa voi saada sitä mitä mullakaan ei ole. Lastenpolilla eivät ole halukkaita hänen suolistoasioitaan tutkimaan, koska lapsi kasvaa. Maitoallergikko hän on ainakin, siitä just ollaan syksyllä käyty kaksoissokkoaltistuksessa. Ja atoopikko (kuten minäkin).
 
Täällä on synnytys takana päin :)

Luomuna ei päästy menemään ja synnytys meni lopulta hätäsektioon mutta sain kokeilla lähes kaikkia lääkkeettömiä keinoja :) guasha-kampa, jumppapallo, akupunktio, aquarakkulat, miehen apu oli korvaamatonta (hieronta, akupisteiden painelu jne) ja oli kiva kokeilla eri juttuja :)

Molemmat kätilöt Kättärillä eilen olivat aivan ihania ja hyvin perillä lääkkeettömästä kivunlievityksestä :)
 
Sain myös kokeilla ponnistusvaiheessa jakkaraa, miehen kaulassa roikkumista jne.
 
Onnea!!!! :smiley-bounce016 Voin vain kuvitella, miten onnellinen olosi on nyt :)

Toivottavasti olet toipunut hyvin sektiosta.

Saitko epiduraalin jo aikaisemmin? Miltä se tuntui, vetikö jalat alta tai tuliko kutinaa tms. sivuvaikutuksia?
 
Minulle laitettiin epiduraali, kun synnytys oli ollut käynnissä noin 30h, enkä ollut pariin vuorokauteen nukkunut. Aloin olla jo todella kipeä pelkän väsymyksen takia. Anestesialääkäri oli hyvin taitava. Laitto ei tuntunut pahalta, vaikka koko ajan supisteli. Sain ottaa ilokaasua, josta oli suuri apu. Epiduraali vei kivun, mutta pystyin liikkumaan edelleen. En myöskään tuntenut supistuksia. Tipassa ja antureissa olin jo, kun oli kaksossynnytys. A vauvalle laitettiin scalp myös jo ennen epiduraalia, sillä vauvojen sykkeet sekoittuivat muuten.

Olin toivonut luonnollista ja lääkkeetöntä synnytystä. Sitä en saanut, sillä oksitosiini laitetaan usein automaationa monikkosynnytyksissä tippumaan. Ilman sitä ei alatiesynnytys olisi välttämättä edes onnistunut. Ponnistanut olen molemmat vauvat ilman lääkkeitä, kun epin vaikutus ehti jo lakata, enkä saanut edes ilokaasua A vauvan kohdalla, sillä B:n sydänäänet romahtelivat. Synnytys oli kaikesta huolimatta hyvä. Jos joskus vielä synnyttämään pääsen, haluan yrittää pärjätä ilman mitään lääkkeitä. Joskus niitäkin vain tarvitaan..
 
Onnea!!!! :smiley-bounce016 Voin vain kuvitella, miten onnellinen olosi on nyt :)

Toivottavasti olet toipunut hyvin sektiosta.

Saitko epiduraalin jo aikaisemmin? Miltä se tuntui, vetikö jalat alta tai tuliko kutinaa tms. sivuvaikutuksia?
Kiitos, on tämä kyllä elämän ihanin asia! :Heartred

Sain jonkin toisen puudutteen epiduraalin sijaan, se annettiin epiduraalin lailla. Se vei supistuskivut mutta tunsin ponnistuksen tarpeen ja vauvan paineen. Pystyin liikkumaan puudutteen kanssa tosi hyvin ja sain tarvitsemaani lepoa myös. Ei onneksi tullut mitään sivuoireita :) siitä kokemuksesta jäi hyvä mieli.
 
Olet ilmeisesti saanut spinaalin. Minäkin melkein sain.. Anestesialääkäri ei vaan ehtinyt kun saada hanskat käteen kun ponnistin vauvan pihalle :D Enpä muistakaan kirjoitinko tänne omasta synnytyksestä, mutta ei menty luomuna. Olin todella väsynyt (oltiin muutettu edellisenä päivänä) ja kivun sietäminen tuntui ihan mahdottomalta. Pyysin ja sain kohdunkaulan puudutteen joka tosin toimi vain toispuoleisesti. Koska tuo ei toiminut toivotulla tavalla suostuin lopulta spinaaliin saadakseni levätä :D Synnytys käynnistyi siis vesien menolla ja hyvin pian sen jälkeen alkoi supistukset spontaanisti. Parin tunnin päästä tuosta olimme saaneet lapset kuljeteltu yöpaikkoihimme ja edellisen synnytyksen oltua hyvin nopea, suuntasimme heti näytille sairaalaan koska olimme juuri muuttaneet parinkymmentä kilometriä kauemmas sairaalasta. Olimme siellä klo 21 ja saliin pyysin lähempänä puolta yötä (siihen asti kävelimme sairaalan käytävillä että sain liikkuva vapaammin) ja tyttö syntyi 2.15.
 
Omasta kokemuksesta sanon, että lääkkeettömyys on tosi positiivinen..eriasia osaako lääkäri tai kätilö hoitaa naturel äitiä. Omalla kohdalla lääkäri tuputti epiduraalia..
 
Noh, mie olen ajatellut että yrittäisin luomusti.

Kolmas lapsi syntyi 6v sitten niin vauhdilla että en ehtinyt saada yhtään mitään kivunlievitystä.
Yllätyin siitä että oma kipukynnys on korkea ja tuntui ettei synnytys sattunut sen enempää kuin epiduraalin kanssa. Tietysti se kesti vain sen noin 1,5 tuntia. Vauva tuli ponnistaessa nopeasti. Ei siis ehtinyt tuskailla kauaa...

Tosiaan, kun muistaa hengittää, keskittyy, auttaa jonkin verran.
 
Oon kiinnostunut, mutta en oo vielä ehtinyt perehtyä koko tapahtumaan ylipäätään.
 
Neljännen la kesäkuun lopussa ja mahd. Luonnollisesti etenevä synnytys ilman lääkkeitä on toiveissa.

Esikoisen kohdalla jäi niin kova puudute-kammo, että en yksinkertaisesti uskalla ottaa niitä. Toisen kohdalla sain kohdunkaulan puudutteen ponnistusvaiheessa. Se oli tosi hyvä, mutta sen laittaminen tuntui suoraan sanottuna kauheelta.

Kolmas syntyi ilman lääkkeellistä kivunlievitystä ja oli kyllä ehdottomasti paras :) ei tarvinnut tikatakaan, kun pystyi seuraamaan kätilön ohjeita ponnistusvaiheessa.

Niinku ellami kirjoittaa, rauhalliseen hengitykseen keskittyminen supistuksen aikana auttaa pysymään rentona.

Toisaalta koskaan ei voi tietää, miten synnytys etenee..avoimin mielin täytyy mennä, kun aika koittaa :)
 
Täällä myös yksi luomusynnytyksestä/ aktiivisesta synnytyksestä haaveileva. Mulla riskien vuoksi varmaan monitoroidaan aika tiukasti synnytyksen aikana ja lääkkeiltäkään ei varmaan kokonaan vältytä, tavoitteena kuitenkin mahdollisimman vähälääkkeinen ja aktiivinen synnytys niissä raameissa missä se mahdollista on.
 
Ensimmäinen syntyi epiduraalilla ja kaikilla mitä vain salissa voi saada. En tuntenut ponnistamisen tarvetta eikä keho kertonut mitä tehdä, koska olin ihan "huumeissa". Tein vain mitä kätilö käski ja onneksi vauva tuli alakautta ulos. 17 tuntia avautuminen ja ponnistus 47 min...

Toinen syntyi vain ilokaasulla. Tunsin ponnistamisen tarpeen ja osasin toimia itse, koska keho kertoi mitä tehdä. Synnytys tosin eteni nopeasti, avautuminen 4 tuntia ja ponnistus 1 min.

Jatkossa en sekaannu kyllä mihinkään kivunlievityksiin.
 
Olen todennut saman.. Mitä vähemmän lääkkeitä, sitä parempi kokemus jäänyt. Toipuminen todella paljon nopeampaa, kun kehon omat endorfiinit on saanu synnytyksen aikana ja sen jälkeen jyllätä :joyful:

Sama kokemus, ku Caarinalla ekassa synnytyksessä..paitsi mulle tehtiin lisäksi eppari ja lopulta oli imukuppi-avusteinen synnytys. Monta viikkoa kipeä synnytyksen jälkeen alkaen spinaali-päänsäryllä, joka kesti viikon. :hungover: totesin silloin, että ei kiitos enää samanlaista.
 
Takaisin
Top