Luonnollinen synnytys

Bamse

Satasella mukana keskusteluissa
Hei!

Onko 2016-ryhmässä muita luonnollisesta (lääkkeettömästä) synnytyksestä kiinnostuneita? Olisi mukava vaihtaa ajatuksia ja kuulla kokemuksia.

Olen lukenut taustatietoa ja kokemuksia synnytyksistä, ja toiveena olisi mahdollisimman luonnollisesti etenevä lääkkeetön synnytys, johon ei puututa millään toimenpiteillä kuin aivan välttämättömästä syystä. Tämä sillä varauksella, että ensisynnyttäjänä en vielä tiedä, miten osaan käsitellä synnytyskipua, ja toki koko tapahtuma on arvaamaton ja voi olla, että joudutaan toimenpiteisiin vauvan hyvinvoinnin vuoksi.

Tuttavapiirissä on lääkkeettömästi synnyttäneitä (myös ensi-), joten nämä kokemukset tuovat vähän luottoa tulevaan jo etukäteen.
 
Täällä kans on joka haluisi mahdollisimman luonnollisen synnytyksen ilman puudutuksia ja suonensisäisiä litkuja:joyful:
Ensi synnyttäjä oon määki et saa nähä kui käy et raikaako koko synnäri huudosta vai oonko jo niin väsyny et haluun kaiken maailman kivun livityksen :hilarious:
 
Jee, löytyi lopulta joku toinenkin!!! Ajattelin jo, että olen aivan yksin ajatuksineni, kun kukaan ei tarttunut aiheeseen.

Yritän valmistaa itteäni siihen, että hyvinkin voin haluta epiduraalit ja kaikki mahdolliset lääkkeet jo varhaisessa vaiheessa, mutta tarkoituksena on valmistautua mahdollisimman hyvin ja yrittää sinnitellä.

Yksi kaveri mulle aikoinaan selosti omia aika kriittisiä mielipiteitään synnytysten medikalisoitumisesta (tosin uskon kyllä, että lääkkeillekin on usein paikkansa) ja miten synnytykset on myös niin vahvasti fyysisiä tapahtumia, että niihin pitäisi treenata etukäteen. Joogaa, reisilihaksia, yleiskuntoa, henkistä valmistautumista jne. Sinällään onkin aika hassua ajatella, että maratonille treenaisin kuukausia, mutta synnytykseen olisin helposti saattanut nousta suoraan sohvalta valmistautumatta mitenkään, ellen olisi alun perin hänen kanssaan tästä jutellut.

Vähän on vielä hakusessa mitä kaikkea pitäisi tarkalleen ottaen tehdä valmistautuakseen, mutta onneksi on netti ja kirjasto.Ja vaikka itse tilanteessa päätyisin lääkkeisiin, tää valmistautuminen auttaa mua nyt odotusvaiheessa. On jotenkin enemmän sellainen olo että voin itsekin vaikuttaa synnytykseen jollakin tavalla ja edes näennäisesti hallita asiaa.
 
Täällä yksi varovaisen kiinnostunut myös :) oon aina ajatellut että olisi mieletöntä synnyttää lääkkeettömästi mutta ensikertalaisena on tosiaan vaikea sanoa miten tässä käy :) käyn raskausajan joogassa ja olen menossa saman paikan synnytysvalmennukseen, toivon että sieltä saa vinkkejä ja tietoa lisää :) ainakin jo joogakurssilta olen saanut paljon hyviä vinkkejä eri rentoutusharjoituksiin - ja tapoihin synnytyksen aikana :)
 
Minä tuolta 2015 elokuisista huutelen että tutustukaa Silja Seppäsen pitämiin synnytysvalmennuksiin ja menkää jos pääsette!

Siinä tuli kyllä rahalle vastinetta ja todella hyvät avut lääkkeettömään synnytykseen.

Itse olisin myös halunnut lääkkeettömän synnytyksen mutta tilanteet aina muuttuu joten näin ei sitten käynytkään mutta en silti ole pettynyt. :)
 
Itse oon ainaski liitoskipujen kanssa käyttäny vehnätyynyä alaselässä sekä jumppapallon päällä pomppinu/lantiota liikutellu niin se on ainaski auttanu tosi paljon. Akupainanta on toinen mikä auttaa moneen asiaan.
Monta vuotta jatkuneiden selkäkipujen ja todella kivuliaitten kuukautisten aikaan oppi mikä on ihana asento/keino ja mikä on todella huono :wacky: Onkoha tuo kyykyssä/polvillaan synnytys helpompaa ja kivuttomampaa kui selällään sängyssä??
 
Mulla ei oo nyt pariin kuukauteen oikein ollut liitoskipuja (ekalla kolmanneksella oli enemmän) mutta ollaan tosiaan odottajien joogassa tehty kaikenlaisia harjoituksia jumppapalloilla, tehty lantion alueen kipuja helpottavia liikkeitä. Toivon että niistä on hyötyä :) lisäksi ollaan harjoiteltu ja puhuttu paljon äänenkäyttöä, se on ollut hauskaa ja opettavaista.
 
Minä tuolta 2015 elokuisista huutelen että tutustukaa Silja Seppäsen pitämiin synnytysvalmennuksiin ja menkää jos pääsette!

Siinä tuli kyllä rahalle vastinetta ja todella hyvät avut lääkkeettömään synnytykseen.

Itse olisin myös halunnut lääkkeettömän synnytyksen mutta tilanteet aina muuttuu joten näin ei sitten käynytkään mutta en silti ole pettynyt. :)
Kiitos vinkistä :) valmennukset taitaa olla vaan Tampereella?
 
Pitää katsoa noita Silja Seppälän kursseja. Olis aika pitkä matka reissata, mutta onhan tässä aikaa, kun kesäkuussa vasta laskettu. Ankka2016, sulla on jo noin pian, ihanaa! Ajattelin itsekin aloittaa äitiysjoogan, sieltä sais varmaan myös hyviä neuvoja vältettävistä liikkeistä. Luin jostain, että voimakkaita kiertoliikkeitä yms. ei saisi raskaana ollessa tehdä, mutta en tiedä oikein koskeeko koko raskautta vai vasta kun vatsa alkaa olla jo isompi.
 
Suosittelen lämpimästi Manipuran äitiysjoogaa jos asuu pk-seudulla, meen myös heidän Aktiivinen synnytys-kurssille :) lisäksi käyn lämpimässä yin joogassa, ohjaaja antaa mulle aina vaihtoehtoliikkeet jos tekevät jotain mikä ei sovi raskaana olevalle :)

Joogaava ystävä joka synnytti heinäkuussa sanoi että joogassa opitut hengitysharjoitukset auttoi avautumisvaiheessa :)
 
Itse oon ainaski liitoskipujen kanssa käyttäny vehnätyynyä alaselässä sekä jumppapallon päällä pomppinu/lantiota liikutellu niin se on ainaski auttanu tosi paljon. Akupainanta on toinen mikä auttaa moneen asiaan.
Monta vuotta jatkuneiden selkäkipujen ja todella kivuliaitten kuukautisten aikaan oppi mikä on ihana asento/keino ja mikä on todella huono :wacky: Onkoha tuo kyykyssä/polvillaan synnytys helpompaa ja kivuttomampaa kui selällään sängyssä??

Oon lueskellut noista synnytysasennoista ja kokemukset näyttää vaihtelevan paljon. Toiset tykkää itse synnyttää sängyssä selällään tai puoli-istuvassa, mutta sitten toisaalta osa sanoo, että ne on aivan vihoviimeisiä asentoja. En tiedä kivusta, mutta tehottomia ainakin. Olen kuullut kyykky/kontta/etunojapolviasento jne. kehuttavan siksi, että painovoima auttaa vauvan tuloa ja koska ne avais lantion paremmin kuin selällään sängyssä, jossa sänky estää lantion avautumisen taaksepäin. Pelkään itse välilihan ja häntäluun puolesta (häntäluu on kipuillut ja oireillut aikaisemmin jo, ja on huoli että huonossa ponnistusasennossa se ottaa ja murtuu), ja sängyllä häntäluu ei pääse väistämään tieltä. Monissa lähteissä on sanottu myös, että välilihaan kohdistuu sängyllä kova paine, mutta en sit tiedä vaikuttaako siihen jalkojen asento.

Vaikea tietää, mitä näistä asioista ajatella. Kun ilmeisesti sängyllä synnyttäminen selällään/puoli-istuvassa on edelleen hyvin yleistä ja joissain sairaaloissa siihen kannustetaan/komennetaan (?), niin mistä se johtuu? Eikö tuo lantion avautuminen olekaan yleisesti tunnustettu asia, vai johtuuko se epiduraalista ja muista lääkkeistä, että on pakko makoilla? Eniten ihmettelen sitä, että jos raskaana ollessa ei saa edes nukkua selällään happivajeen takia ja monelle tulee siitä huono olo, niin miksi ihmeessä sitten pitää ponnistaa selällään ehkä jopa kaksi tuntia putkeen?!? Eikö siinä tule vauvalle ongelmia riittävän hapensaannin kanssa? Kertokaa viisammaat, jos osaatte selittää.
 
Itse en ole pystyny hirveen oksentamisen takia aloittamaan mitään muuta kuin olemaan pää pöntöllä päivät... Onneks laskettuaika on vasta huhtikuun alussa et joskos pääsis sitä ennen liikkeelle :cat:
Uiminen vois olla ihan hyvää reeniä kun ei täällä päin oikee oo mitään joogia tai muuta vastaavia :wideyed:

Tuohon asentoihin niin ainaski tulevalla synnytyssairaalan sivuilla oli että saa itte päättää missä asennossa on paras ponnistaa mutta taas käilöt pystyy paremmin varmasti auttamaan kun itte on selällään jos tulee jotain komplikaatioita.

Pitäs mennä tutustumiskäynnille synnärille ja kysellä kaikki maan ja taivaan väliltä niin ois paljon viisaampi :grin
 
Voi ei, tuo oksentaminen on kyllä kauheaa... Siinä kohtaa luonto ei kyllä ole tämän kerran järjestänyt asioita kovin fiksusti!! Toivottavasti saat ruokaa kuitenkin edes jonkin verran pysymään sisällä. Ootko niitä pahoinvointirannekkeita kokeillut? Joku aikoi sellaisen hankkia.

Haluaisin myös tutustumaan synnärille, mutta en ole ihan varma, järjestetäänkö niitä vielä. Jossain keskustelupalstalla (ei varmaan kannattais lukea niitä vaan kysyä suoraan neuvolasta tai sairaalasta...) luki, että täällä päin ne olis loppuneet säästösyistä, mutta saa nähdä. Tosin kammoan valtavasti kaikkia sairaalalaitteita ja itse sairaalaympäristöä, niin en tiedä kumpi on parempi, nähdä ne kaikki jo etukäteen vai kauhistua vasta itse tilanteessa :wink

Uinti on kyllä kaikin puolin hyvää liikuntaa, tykkään kovasti! Eikä se ainakaan rasita mitään niveliä, jotka muutenkin painon myötä joutuu koville. Pari kertaa olen vasta käynyt uimahallissa raskauden aikana, mutta pitäis ottaa tavaksi.

Youtubessa on muuten tosi paljon jooga- ja äitiysjoogavideoita, pitäis testailla niitä. En nyt muista, saako tänne laittaa linkkejä, mutta voin jotain nimiä vinkata, kun suosikit löytyy joukosta!
 
Mä olen menossa Kättärille ja siellä ei harmi kyllä järjestetä enää tutustumiskäyntejä :sad001
 
Itse en ole pystyny hirveen oksentamisen takia aloittamaan mitään muuta kuin olemaan pää pöntöllä päivät... Onneks laskettuaika on vasta huhtikuun alussa et joskos pääsis sitä ennen liikkeelle :cat:
Uiminen vois olla ihan hyvää reeniä kun ei täällä päin oikee oo mitään joogia tai muuta vastaavia :wideyed:

Tuohon asentoihin niin ainaski tulevalla synnytyssairaalan sivuilla oli että saa itte päättää missä asennossa on paras ponnistaa mutta taas käilöt pystyy paremmin varmasti auttamaan kun itte on selällään jos tulee jotain komplikaatioita.

Pitäs mennä tutustumiskäynnille synnärille ja kysellä kaikki maan ja taivaan väliltä niin ois paljon viisaampi :grin
Oi että, onko oksentaminen kestänyt näin pitkälle raskauteen? Tsemppiä!
 
Valitettavasti :confused: On kokeiltu rannekkeita -> tuloksetta, B-vitamiini kuuria, pieniä annoksia vähä väliä mut ei... nyt on alkanu kuitenni iltasella pysymään joten yötä vastenhan on tosi terveellistä syyä :grin Äiti lohduttanu sillä että kuhan istukka on poissa niin sit on kaikki ennallaan :hello2
 
Tänään oli joogassa keskustelua noista synnytysasennoista ja kokeiltiin jakkaraa, puoliseisontaa, polvillaan oloa.. Oli tosi mielenkiintoista :)
 
Tänään oli joogassa keskustelua noista synnytysasennoista ja kokeiltiin jakkaraa, puoliseisontaa, polvillaan oloa.. Oli tosi mielenkiintoista :)

Olispa hyvä päästä tuollaiselle joogatunnille itsekin! Mitä siellä kerrottiin? Tuliko hyviä perusteluja, miksi joku tietty asento olisi hyvä? Tai esim. vinkkiä miten pitäisi valmistautua? 6 kk on vielä aikaa, mutta munkin pitäisi varmaan alkaa jo oikeasti tekemään jotain googlettamisen lisäksi.... :)
 
Kokeiltiin asentoja, vertailtiin mikä itselle oli mukavin ja puhuttiin mm siitä että voi sairaalan toivekirjeessä (vai mikä se nyt on..) toivoa jakkaraa synnytyssaliin ja kätilöä joka osaa avustaa. Jotkut kätilöt kuulemma suosittelee sänky/puoli-istuvaa asentoa jotta näkevät välilihan paremmin. Mulla on nyt saman joogasalin kaksipäiväinen synnytysvalmennus viikonloppuna, sieltä saa varmasti hurjasti lisätietoa :)
 
Takaisin
Top