Luomuilua

littledaisy

Jostain jotain jo tietävä

Ajattelin aloittaa tällaisen ketjun, koska olen oikeastaan vasta nyt toisen raskauden myötä havahtunut tähän kemikaalitäyteiseen maailmaan. Kaipaisinkin siis lisää vinkkejä elämän luonnonmukaistamiseksi. :) Löytyykö kanssasisaria, jotka ovat huolissaan sikiön kuormittamisesta ylimääräisin kemikaalein?

Minä olen lähtenyt liikkeelle vaihtamalla itseni pesuaineet sertifioituun luonnon"kosmetiikkaan" sekä nyt on vuorossa myös meikkipussin tuunaaminen. En halunnut olla raskausaikaa ilman NIIN tärkeää kynsilakkaa, joten löysin 85% luonnonmukaisen vaihtoehdon Kure Bazaarin sekä vaihdoin luonnonmukaiseen kynsilakan poistoaineeseen. Kodin muutkin kemikaalit haluaisin laittaa vaihtoon. Vinkkejä siis jakoon juuri niistä omista suosikkituotteista!

 
Mä olin jo ennen raskautta siirtynyt osittain luonnonmukaiseen kosmetiikkaan. Nyt en ole oikeastaan meikkiä käyttänytkään lukuunottamatta ripsaria joskus(joka tosin ei ole luomua). Mun yks lemppari on Santen Brilliant care-hoitoaine, toimii tosi hyvin ja ei kyllä tietäisi erottaa luonnonmukaiseksi jos johonkin perushoitoaineeseen vertailisi.

Olen itse tehnyt saippuoita ja voiteita ja ajattelin noita vielä kokeilla uudelleen. Voiteet on vielä vähän hankala saada onnistumaan siten kuin haluaisin, joten kaupan voiteita menee runsaasti kun iho on niin kuiva.
 

Ihanaa, joku kanssa ajattelija! Pohdin jo, etteikö koko Suomesta löydy ketään kenellä sattuisi laskettuaika samoille nurkille. :) Mielellään kuulisin saippuanteko-ohjeistasi! Googlailinkin heti kyseisen hoitoaineen ja täytyypä laittaa tilaukseen! Minulla ollut käytössä Santen Jojoba care Shampoo, josta olen pitänyt ja Santen Mango 2in1 hoitoaine, johon en ole ollut niin tyytyväinen. Mutta se onkin "kevyt" hoitoaine, mitä lie se tarkoittaakaan.. Täytyy siis siirtyä kokeilemaan vinkkiäsi. :)

Mitä kosmetiikkaa olet hankkinut? Minun on ollut nyt pakko käyttää kosmetiikkaa kun kasvoille ilmaantui jo heti syksystä järjetön määrä hormoninäppyjä. En ole keksinyt mitään keinoa, millä saisin kasvojen ihoa rauhoittumaan! Sairaslomalla kasvot saivat onneksi vain olla, mutta nyt töihin palattuani on ollut pakko tunkea meikkiä. :( Hankinnassa siis nyt ensisijaisesti hyvä luonnonmukainen peittävä meikkivoide.

Perusvoiteilla olen myös minä kroppaani rasvaillut. Aqualan L, tuntuu kosteuttavan nyt parhaiten korppuuntuvaa kroppaa ja se on lisäksi hajustamaton, kun sitä kovasti joka paikassa on peräänkuulutettu.

 
Kiinnostava aihe. Itsekin olen jo jokunen vuosi sitten siirtynyt suht kemikaalittomaan elämään, en juurikaan syö lisäaineita, käytän lähinnä luonnonkosmetiikkaa ja ympäristöystävällisiä pesuaineita. Yksi, mihin en ole löytänyt mieleisiä tuotteita on hiustenhoito. Raskausaikana en kuitenkaan aio värjätä hiuksia, olen muutenkin halunnut kokeilla, minkä väriset hiukset ovat vuosikausien värjäämisen jälkeen. Mihin te olette päätyneet värjäilyssä?

Mieleisiä tuotteita olen löytänyt Weledalta, puhdistusmaito ja kasvovesi ovat ehdottomasti. Ihoni kärsi pitkään vietettyäni pidemmän ajan trooppisessa ilmastossa, en meinannut saada millään epäpuhtauksia pois- kunnes löysin noi Weledan tuotteet. Kasvorasvana on ollut Madaran syväkosteuttava, mutta sekään ei tunnu riittävän talvella. Karitevoi on hyvä yövoide ja kookosöljy ihana iholla. 

Pyykinpesussa olen käyttänyt pesupähkinöitä, Ecoveria ja Lummea. Lumme on tänhetkinen suosikki, yksi syy hinta Ecoveriin nähden... Ruohonjuuresta olen hakenut yleispuhdistusainetta, en nyt muista minkä merkkistä, mutta hyvin on toiminut :)
 

Hienoa! Tuntuu, että vaihdettavia tuotteita olisi niin paljon, etten tiedä mistä aloittaa. Olen mm. pohtinut myös juuri tuota tulevan vauvan pyykin pesua, että miten sen tulemme toteuttamaan. Nuo pesupähkinät ovat olleet jo hetken hankintalistalla, mutta niiden käyttöä olen jostakin syystä vierastanut.

Minä en ole nyt raskausaikana hiuksia uskaltanut värjätä. Toisaalta värjäilen muutenkin aika harvakseltaan, luonnostaan vaalea hius. Ehkä voisi tuossa kesemmällä katsoa jos kokeilisi niitä kotivärjäyksiä mm. sitruunalla, saisi vähän vaaleaa raitaa. :) Kannattaa kokeilla niitä Sante:n hiustenhoitotuotteita. Hiuslakkaan en ole vielä kuitenkaan törmännyt. :) Sellainen olisikin tarpeen.

Mitenköhän nuo Weledan tuotteet toimii tällaiseen hormoninäppyihoon?

 
Tiedätkö, Littledaisy, minun piti liittyä tänne ihan sillä, että pääsen vastaamaan aloitukseesi :) Arvelin pitkään löytyykö samanhenkisiä luomuilioita, mutta onneksi löytyy!

Olen itse jättänyt "kaupan" shampoot ja kemikaalit jo n.1,5v sitten. Olen käyttänyt hiustenpesuun mm. Flow kosmetiikan shampoopaloja, sekä vartalolle saman merkin paloja. Myös Eliah Sahilin jauheshampoo on ollut ihana löytö! Lisäksi olen tilannut Lushilta erilaisia tuotteita, ja sieltä lumoavan tuoksuiset saippuapalat sekä shampoopalat ovat saaneet minut koukuttumaan O__O

Hiuksiani en ole värjännyt nyt n.2,5 vuoteen, ja totesin oman sävyn olevan sen verran kiva etten värjäilyä enää kaipaakaan :) Hiusteni väri myös tuntuu vaihtelevan vuodenajan mukaan (erisävyinen valo), pesu vaikuttaa, jne. Ostin kyllä ennen raskautta Lushilta Henna-palan, jolla saisin ihanan punaiset hiukset, mutta nyt en uskallakaan sitä käyttää kun olen raskaana. Mutta olen tullut siihen tulokseen, että en enää värjäile kaupan aineilla, eli jos värjään, värjään esim. luotettavasta paikasta ostetulla Hennalla, kuten nuo Lushin värjäyspalat :)

Ihoni on kuitenkin edelleen sen verran kuiva, että käytän säännöllisesti rasvaa. Luettuani tuoteselosteita eri purnukoista tarkemmin, siirryin käyttämään parabeenittömiä tuotteita. Ainoita sarjoja mitä olen itse bongaillut ilman kaikenlaisia myrkkyjä, on ihan kaupasta saatava Erisan -tuotesarja. Ne eivät sisällä hajusteita, väriaineita, eivätkö parabeenejä.. (mainospuhe! :D) Nyt viikonloppuna kuulin ilokseni, että Body Shopillekin on tullut parabeenittömiä rasvoja ja kävimme niitä myyjän kanssa läpi. Noin 1/3 heidän rasvoistaan on jo vaihtunut parabeenittömiksi :) Ei vielä ollut tietoa tulevatko loputkin muuttumaan reseptiltään, mutta minusta aivan mahtava edistysaskel tältä firmalta ottaa tämäkin huomioon. Tähän saakka olen sydän verta vuotaen jättänyt ne kauppaan, ja miettinyt kenelle lahjoittaisin jo aikaisemmin ostamani "myrkkyrasvat" :D Lisäksi löysin kesällä ystäväni kylmäpuristetun kookosrasvan, ja olen sitä riemulla käyttänyt kaikkeen mahdolliseen. Toimii niin hoitoaineena hiuksille, kuin rasvana sisäisesti ja ulkoisesti :) Suurin plussahan siinä on, ettei siinä ole Mitään ylimääräistä. Olen myös miettinyt oman rasvan tekemistä kaapissa olevasta kookosrasvasta ja kaakaovoista (ihana vinkki jonka sain erään luontaistuotekaupan myyjältä!).

Kynsiä en ole lakannut nyt vuoteen, ja raskausaikana laitoin sille ehdottoman ein. Kaikki kemikaalit kun minun mielestäni voivat kulkeutua myös sikiöön, niin välttelen ylimääräistä parhaani mukaan. Meikkiä en juurikaan käytä nyt kun jäin juuri ennen raskautta työttömäksi, ja jos käytän niin hyvin kevyesti - näissä en ole vielä täysin siirtynyt luomu/luonnonmukaisempiin versioihin, mutta varmaan kun päivittelen tulen senkin tekemään :) Erittäin hyvä meikkisarja mitä olen ulkomailta tilannut on Everyday Minerals. (pikaisella googlauksella näyttää löytyvän jo nelly.comista ihan suomesta, mutta hinnat eivät ole kevyimmästä päästä) E.M on todella kevyt meikki, jossa on ainoastaan n.viittä ainesosaa, ei siis todellakaan mitään ylimääräistä, vaan aitoja mineraalimeikkejä ilman lisäaineita :)

Ruoassa pyrin tekemään paljon itse, syön satunnaisesti raakaravintoa, teen pirtelöitä, mehuja puristimella, ja välttelen lisäaineita. Jos juon limpparia valitsen sokeriversion, olen sitä mieltä että makeutusaineet ovat aika myrkkyä keholle, ja niitä ei ole tutkittu tarpeeksi että tiedettäisiin mitä ne voivat aiheuttaa sikiölle.

Meinasin muuten itsekin pestä sitten vauvan vaatteet ja muut pesupähkinöillä! Nyt on itse käytetty Lumme pesuaineita, sekä Ecoveria. Huuhteluainetta kuitenkin päädyin ostamaan Erisan merkkisenä, ja nyt lueskelin netistä ettei sitä tulisi ainakaan lapsella käyttää, ja muunkin pyykin pesussa se kuulemma olisi tarpeetonta :o Minulle oli yllätys ettei esim. stretch vaatteita sopisi pestä huuhteluaineen kanssa, se kuulemma tuhoaa elastisuuden vaatteista. Oli uutta tietoa ainakin minulle, joten voi olla että jätän huuhteluaineen ostamatta vastaisuudessa :) (tosin pyyhkeissä olen rakastanut huuhteluainetta, tuntuu että iho kuoriutuu irti jos on todella karhea pyyhe johon ei ole käytetty huuhtista..)
 
Ecoverilläkin on muuten huuhteluainetta Nelaeryn, meillä on sitä. Ei tosin oikein tule käytettyä juuri mainitsemiesi syiden perusteella. Pyyhkeissä nimenomaan en tykkää käyttää sitä, kun musta tuntuu, että pyyhkeet ei sitten kuivaa :) Kirjoittelin tossa jo joulukuussa neuvolan ravitsemussuosituksien yhteydessä lisäaineista, olin ihan järkyttynyt, kun sain vihkosen, jossa suorastaan suositeltiin makeutusaineita sisältäviä tuotteita niiden vähäkalorisuuden vuoksi! Eiköhän ruualla ole hiukan muitakin arvoja... kuten laatu. 

En tiedä miten nuo Weledan tuotteet sopii muille, itelläni on sekaiho joka on nyt raskauden aikana rutikuiva. Mun kroppa käyttäytyy vähän omituisesti nyt- en hikoile, hiukset ei rasvotu ja iho hilseilee. Oon jo viikolla 21 ja kaikkialla varotellaan yöhikoilusta, eipä ole näkynyt!

Te onnelliset, jos teillä on luonnostaa hyvänväriset hiukset. En voi sanoa samaa. Maantietä pukkaa ja lisäksi olen huomannut muutamia harmaita hiuksia. Äitini on harmaantunut suunnilleen mun ikäisenä, sitä odotellessa...
 
iiks miten ihana aihe!

Täällä siis kanssa yksi luomuintoilija ja kemikaalikauhistelija. Olen itse siirtynyt jo ennen raskautta mahdollisimman kemikaalittomaan elämään. Pesen hiukset vedellä ja joskus silloin tällöin luomusaippua/shampoopalalla. suihkussa käytän siis samaa luomusaippuapalaa.

Tiskit tiskaan Ole Hyvä -tiskiaineella ja käytän pesupähkinöitä pyykkiin.  Huuhteluainetta ei mielestäni tarvii ollenkaan.. tai jos haluis, vois käyttää etikkaa ja vaik jotain aromaattista tuoksuöljyä tipan laittaa sekaan.. sitä oon suunnitellut.
En meikkaa ollenkaan, ei vaan oo mun juttu ja rasvana käytän kookosöljyä, arganöljyö ja sheavoita.. mulla on aika kuiva iho. Ja sit sisäisesti myös kylmäpuristettua hamppuöljyä ja kookosöljyä.

Vältän kaikkia lisäaineita ruoassa. Ostan suurimman osan (kaiken mikä löytyy oikeestaan) luomuna ja osa juureksista/kasviksista on itseviljeltyjä. Mua kauhistuttaa etenkin se, miten paljon tehomaatalous käyttää kemikaaleja (tai nykyään koko maatalous perustuu kemikaaleihin ja öljyyn), jotka sitten päätyy kaikki meihin ruuan kautta! Lihatehotuotannosta puhumattakaan (antibiootit yms.) Mä oon kans vähä innostunut raakaravinnosta ja "super"foodeistakin.. Tosin nyt raskaana en oo mitää "super"foodeja syönyt- jollei marjoja, vihanneksia ja siemeniä yms. lasketa :)

Mua on kans suututtanut neuvolan ohjeet light-tuotteiden käytöstä ja esim. yrttiteen välttämisestä.. tietty ymmärrän, ettei kaikki yrtit sovi raskaan oleville, mutta silti! Aika päälaellaan on ohjeistukset suhteessa mun näkemykseen.

Ihkuu jos voidaan jutella näistä asioista! :)
 
Kemppu, kiitos infosta, mutta muistelen ettei ainakaan vielä meidän pikkukaupungin kaupoissa moista ole. Tajusin juuri, että en ollutkaan käyttänyt ecoveria pyykinpesuun vaan minulla on yleispuhdistusaine ecoverilta :D Lumme taitaa olla ainut minkä olen kaupasta bongannut pyykinpesuun ja nolottaa myöntää, että olen ostanut huuhteluainetta pitkälti ihanan tuoksun ja sen pyykkiin tekevän pehmoisuuden vuoksi..

Meillä käytettiin jokin aika sitten parikin kuukautta pesupähkinöitä, mutta vaikka käytimme "huuhtiksena" etikkaa ja aromaattisia öljyjä, eivät hajut poistuneet pähkinöillä pyykistä täysin :/ Kosteana esim. paita saattoi haista aika järkyttävälle kainaloista, vaikka olin ennen pesua laittanut niihinkin sappisaippuaa erikseen. Siirryimme sitten asteittain näköjään takaisin tavallisiin pesuaineisiin. Mutta, pitänee taas kokeilla jos ainakin osan pyykistä pesisi pähkinöillä, ja vauvan pyykin pyrkisin pesemään pelkästään niillä :)

Kemppu vielä hiuksista! Jos juurikasvua katsoo näyttää hiusten väri karmealta oikeastaan ihmisestä riippumatta. Se, että saat tarpeeksi pitkän pätkän kasvatettua, että näet oikean sävyn, voi kestää pitkäänkin. Minunkin hiusteni väri "vaihtui" eri pituuksien kohdalla. Juurikasvu oli karmein kun sitä vertaa yleensä kaupan aineiden/kampaamon värjäystulokseen. Myös 15cm tulos näyttää erilaiselta 30cm pätkään vaikka siitä jo saa parempaa osviittaa. Olen lukenut, että oikeasti meillä kaikilla on luontaisesti ihomme sävyyn sopiva hiustenväri, mutta harva enää nykyään edes tietää omaansa + onhan siinä aika vaiva kasvattaa se esiin. Oma värin kasvattajalle voisi suositella, että joko värjää hiukset ennen kasvatusoperaatiota mahdollisimman omaa sävyä lähellä olevalla värillä, tai sitten pätkäisee aivan lyhyiksi - mistä on sitten taas simppelimpi kasvatella värit pois :)

Kauhistelin muuten ihan samoja suosituksia itsekin neuvolan oppaasta, en todellakaan ole koskenut kemikaalilimppareihin raskausaikana, huhhuhheijaa :o Todellakin ravinto on tärkeämpää kuin se, että syödään mahdollisimman kevyesti ja kalorittomasti :o Itsehän syön ihan kunnolla rasvoja juuri siitäkin syystä, että lapsi saisi varmasti kaiken tarvitsemansa, keho kun ei itselläkään toimi jos rasvat karsitaan minimiin. Hulluja ohjeistuksia vielä nykypäivänä. Ja tuo teehomma.. juon edelleen sitä teetä mikä maistuu vaikka ihan täysin pelkät yrttiteet jätin pois. Uskon massateen olevan sen verran turvallista ettei sitä saisi normaalikaan juoda jos ne vaarallisia olisivat. Jossain välissä inkivääri alkoi yököttämään teessä, ja sen jätinkin heti pois. Minusta voi ainakin vähän luottaa siihen, että keho kertoo tässä tilassa mikä on pahasta ja mitä tarvitsee, ainakin jos on vähän oppinut sitä kuuntelemaan :)

Serene, ihana tavata samalla tavalla ajattelevia ^^ Minäkin syön raakaruokaa ja pirtelöitä, mutta nyt raskausaikana en enää korvaa ravintoa niillä yhtä pääasiallisesti mitä ennen raskautta. Voi olla, että kevättä ja kesää kohti elimistö alkaa taas kaipaamaan enemmän pirtelöitä ja tuoreutta, nyt talvella olen kaivannut "lämmintä" ruokaa ja varsinkin keittoja :) Jätin myös suurimman osan superfood-lisistä pois, kun en ollut varma ovatko ne tarpeeksi tutkittuja nyt nautittavaksi. (mm. maca, pakuri :( jne.) Raakakaakaota kuitenkin juon edelleen silloin tällöin.
 

Hei ihan huippua, että täältä löytyy tällaisia konkareita! Ihanaa Nelaeryn, että sain sinut tänne liittymään. ;)

Olen siis itse vasta niin alkutaipaleella, että ihana lueskella jo muiden "yrityksiä" ja taivalta oikeisiin tuotteisiin. Koska kieltämättä usein myös luontaistuotteissa mietityttää hinta, enkä tahtoisi kovin monia tuotteita kaappiin seisomaan mikäli ne eivät meille sovikaan.

Nelaeryn, olen myös innostunut Lushin saippuoista! :D Tilasin sieltä myös rasvaa, jota en ole nyt raskausaikana kuitenkaan käyttänyt. Ensisijaisesti tyssäsi sen erikoiseen hajuun, kun olin pahoinvoiva, nytpä en ole sen tuoteselostetta enempää tutkinutkaan. Mielenkiintoinen näkökohta näistä parabeeneistä! Löysinkin tämän linkin liittyen ihonhoitoon raskausaikana (http://www.bebesinfo.fi/sivu.php?artikkeli_id=367). Huolestuttavaa! Täytyy ottaa uudestaan omat tuotteet syyniin.

Pesupähkinöissä on ehkä juuri mietityttänyt tämä hajuelementti, varsinkin kun olemme koko perhe aika "hajuherkkiä" ja jo koneessa hetken "seisseet" vaatteet haisevat mielestämme tunkkaisille. Että miten sitä oikeasti saa niistä vauvan bodyistä sen puklautusten ja peen hajun pois?! Riittäneekö nämä pähkinät?

serene, meilläkään ei käytetä huuhteluainetta. Ehkä siitä tulisi taas hajuherkille liikaa tuoksuja. :)

Minä myös olen ollut ihmeissäni näistä neuvolan ohjeistuksista sekä siitä, että siellä tunnutaan suhtautuvat nuivasti tällaiseen ajattelutapaan. Minun neuvolatätini on vielä sellainen "vanhan kansan" työntekijä, joka on toitottanut, että maalaisjärkeä käyttämällä pärjää, kun yritin kysellä voiko mozzarellaa syödä kuumennettuna, kun sellaiseen linkkiin jossain netin syövereissä törmäsin, ettei saisi.

Nyt huomasin, ettei aika riitäkään tässä kohtaa enempää ottamaan kantaa niin tulen kahlaamaan kyseisiä tuotteita netistä vähän myöhemmin! Ihana huomata, etten ole ihan pöpi näiden ajatusteni kanssa (hieman sillä tavalla minua on näiden puheideni kanssa neuvolassa ja itseasiassa muutaman kanssaraskautuneen silmin katsottu)..

 
Littledaisy, Sanopa muuta, olen itsekin ollut hypetyksissä kun on löytynyt muitakin samalla tavalla ajattelevia :D Ja noista tuotteista, paljon vaikuttaa esim. hius/iho -tuotteissa se oma iho ja hiukset. Esim. yksi shampoo joka käy täydellisesti kaverini hiuksille, kuivatti omani ihan korpuiksi ja sitä oli suorastaan kärsimys käyttää. Kun taas oma lempituotteeni rasvoitti hänen hiuksiaan :D Eli näissä täytyy mennä aika paljon katso ja kokeile -tekniikalla :) Mutta hyvä perusasenne on, jos kokeilee jotain uutta tuotetta, niin antaa sille ainakin kuukauden ajan aikaa, siinä ajassa alkaa jo nähdä tuloksia suuntaan tai toiseen :) Hyvä tuuri on jos sattuu olemaan samalla tavalla ajattelevia kavereita, voi vaikka vaihdella tuotteita ja antaa omat kokeilut vastavuoroisesti toiselle kokeiltavaksi jos ne eivät vaikka itselle sopineetkaan. Mutta enää en itse kaipaile kaupan shampoon ja suihkusaippuan perään, sen verran paljon niissä on kaikenlaista ylimääräistä.

Unohdin muuten aikaisemmin mainita, että minulla oli parisen vuotta pillereiden lopettamisesta todella ikäviä iho-ongelmia dekolteen ja selän alueella. Mutta, kun siirryin käyttämään rasvoina miedompia (parabeenitön, hajusteeton, väriaineeton, säilöntäaineeton), sekä vaihdoin suihkusaippuan luonnolliseen versioon; näppylät yllättäen alkoivatkin kadota :o Tein muuten monesti testin, jossa palasin käyttämään rakastamaani suihkusaippuaa tuoksun vuoksi, ja ei mennyt kuin pari käyttökertaa ja näppylöitä alkoi taas tupsahdella. Olin aika järkyttynyt moisesta efektistä, varsinkin kun ennen pillereiden aloitusta ja niiden syöntiaikana minulla ei ollut iho-ongelmia lainkaan. :/ Pistää miettimään olisinko säästynyt aknearvilta selässäni, jos olisin tajunnut vaihtaa luonnollisempiin tuotteisiin heti pillereiden lopetuksen jälkeen. Mutta ei auta, onneksi nyt iho on voinut paremmin :)

Pesupähkinät mietityttävät itseäni juuri tuon tuoksujutun vuoksi, mutta aion vakaasti kokeilla niitä vielä uudelleen. Ta tuokin kokemani ongelma voi toki olla sellainen, että tehtiin jotain väärin, tai sitten ne reagoivat meillä eri tavalla. Kannattaa siis ehdottomasti itse kokeilla, omani oli vain yksi kokemus muiden joukossa, sittenhän sen näkee :)

Minut kyllä pelästytettiin sillä neuvolan listalla perinpohjaisesti; kun miettii esim. kaupassa tiskissä olevaa salaattia, niin jäin miettimään ovatko siinä salaatissa olevat "pakastevihanneksen näköiset" kuumennettuja eli listeriavapaita, vai onko niissä riski? Neuvolatädille soittaessani yritin saada jonkinlaista varmistusta, että ajattelen liikaa ja täytyisi ottaa vähän rennommin, mutta hän sanoikin että "tee niin, että jos joudut miettimään, jätä syömättä" :o Mikä taas päti minun tapauksessani ihan kaikkeen mahdolliseen kaupassa tarjottuun O__O Jossain vaiheessa, kun suurinpiirtein väänsin itkua kaupan kylmätiskeillä päätin, etten voi antaa näiden ohjeiden mennä näin pitkälle ja olen nyt yrittänyt unohtaa tuon lauseen ja suurimman osan ylihysterisoinnista. Kuumennan itse ostamani pakastevihannekset jne, mutta pakkohan minun on luottaa, että jos ostan vaikka kaupasta valmista salaattia, sen hygieenisyydestä on huolehdittu. Eihän niitä listeriatapauksiakaan satamäärin ole lehdissä, ja luulisi jos sitä KAIKESSA mahdollisessa on, että siltä ei monikaan välttyisi kun vahingossa niitä "vaarallisia" aineksia voi saada juurikin tuollaisesta vaarattoman näköisestä salaatista. Tai jos ostat vaikka Subwaysta patongin, onko salaatti huuhdottu asianmukaisesti, tai onko vihannekset pesty?

Mutta en kuitenkaan ole päässyt kaikesta hysteriasta.. Mitä mieltä muuten olette maitotuotteista? Meinasin kaupasta ostaa rakastamaani kreikkalaista jogurttia ja luin sen olevan valmistettu Kreikassa :o Voiko siihen luottaa, että se on turvallista syödä? Minulle kun on sanottu, että pääasiassa Suomessa valmistetut maitotuotteet joissa lukee pastöroitu, ovat turvallisia :/ Ja parasta, menin ostamaan kaupasta ihanaa Pashaa pikkupurkissa ja kotona huomasin, että siinä ei lukenut maidon kohdalla "pastöroitu", ja siinä oli käytetty kananmunankeltuaista. Ehdoton ei siis, kyllä harmitti :( Täytynee odottaa heinäkuulle, ja sitten pääsen vetämään kaikkia nyt kiellossa olevia herkkuja.

Mutta kyllä on vetänyt mielen matalaksi useamman tuotteen kohdalla, kun olen tajunnut niiden olevan kiellettyjen listalla. Mites jos olisin tyytyväisenä vain syönyt, ilman, että olisin edes lukenut tuoteselostetta ja ollut tietoinen, että tämä turvallisena pitämäni tuote onkin vaarallinen. Huh, en tiedä, en saanut neuvolastakaan mitään apua näihin ruokajuttuihin, tuntuu että menee aivan älyttömän hankalaksi kun ei löydy montaa tuotetta mitä ei pitäisi vältellä. Miten muilla on mennyt näiden kanssa? (toivottavasti en pahasti vääntänyt keskustelua eri suuntaan, ehkä pitäisi postata tämä loppu johonkin ruokaketjuun :D)
 
Piti tosta listeriasta kommentoida; vauhkoonnuin kans hetki sitte aiheesta ja luin netistä kauheena juttuja. Helpotti aikamoisesti ku näin niitä lukuja kuinka harva sen oikeasti vuosittain saa(tai siis useat saa tietämättään tietenkin myös...). Olin just kuukaus takaperin viikon etelässä ja siellä meinas mennä hermo ku koitin olla super-tarkka ruuan suhteen. Oikeesti pitäs varmaan olla täälläkin yhtä tarkka mutta mä uskon että se verenpaine mitä kaikesta turhasta stressaamisesta saa on varmasti pahempaa vauvalle ;) maalaisjärki on kyllä tarpeen! En ole henk.kohtasesti hirveän intohimonen tutkimaan kemikaaleja&lisäaineita(=laiska), mutta jos tänne vois viritellä krskustelua myös esim.kestovaipoista ja sormiruokailuista niin ois tosi kiva! Kestovaippailu oli itelle ihan itsestään selvä ratkasu esikoisen kanssa. Sormiruokailua treenattiin kans mutta ei niin pitkälle päästy mitä oisin toivonu. Toivottavasti kakkosen kans sujuis jo paremmin :)
 
Joo, kestovaippailu kiinnostaa paljon ja olis kiva kuulla, miten se on sujunut! Mulle on epäselvää, kuinka paljon niitä pitäis olla ja miten pesu hoidetaan jne....
 
Nelaeryn kiitti hyvistä vinkeistä! Varsinkin tuon ihon suhteen täytyy kokeilla nyt noita parabeenittömiä!

Liittyen listeriaan ym ruokaan liittyen. Ollaan lähdössä matkalle Unkariin vielä toukokuussa ja olenkin pohtinut mitähän uskallan siellä oikein syödä. :D Omat piltit mukaan. ;)

Skallo, meillä sormiruokailtiin ensimmäisen kanssa ja se sujui todella upeasti. Siihen aion myös tämän pikkukakkosen kanssa ryhtyä!
 
Takaisin
Top