Lumia

jjonna

Silmät suurina ihmettelijä
Nyt on pakko tulla kysymään ihmisten mielipidettä kyseisesetä nimestä. 

Lumia on ollut minulla jo useamman vuoden ykkösvaihtoehtona tyttöni nimeksi tulevaisuudessa, mutta Nokia "kohu" pilasi hieman kaunista nimeä. Onko teistä nyt tunteetonta/epäkorrektia antaa kyseinen nimi tytölle? Väkisinkin tulee mieleen, että olenko "huono ihminen" ja tullaanko nimi nyt tuomitsemaan, vaikka joku aika sitten varmasti useammat olisivat ajatelleet nimen vain kauniina. Eihän Lumia lopulta tarkoittanut niin selkeästi pahaa (oli vain joku vanhan espanjan/joku slangi sana prostitoidusta, jota nyt suurin osa espanjalaisista ei edes tunnistanut). Lööpit taisivat liioitella tätä asiaa, enpä ole tuon jälkeen törmännyt kyseiseen aiheeseen, eli ei varmaan aiheuttanut kohua espanjassa? Ja sinänsä, kenen tahansa meidän nimi voi tarkoittaa ties mitä jollain muulla kielellä, jos vielä pitää ajatella kaikki maailman muinaiskielet, murteet ja slangit..

Eli nyt tuntuu, että käyn sisäistä taistelua siittä, kiinnostaako minua lopulta, mitä muut ajattelevat.. Koen, että minua harmittaisi suuresti, jos en kyseistä nimeä voisi tytölleni antaa, mutta toisaalta en halua tyttöni joutuvan sen enempää kiusan kohteeksi (vaikka tämän pölyn luulisi olevan laskeutunut viimeistään silloin kun tyttö vanhempi, eli tuskin hän itse nimestään joutuu kärsimään.) ja enpä kai kaipaisi muiden vanhempien silmien pyörityksiä nimen valinnalle..
 
Mä oon sitä mieltä, että jokainen antakoon lapselleen sellaisen nimen kuin haluaa. Tietysti hyvän maun rajoissa. En esim. ymmärrä niitä, jotka nimeävät lapsensa Kaluksi tms. Mutta loppujen lopuksihan asia ei muille kuulu. Aina voi toki miettiä, miltä itsestä tuntuisi olla kyseisen nimen kantaja. Mutta nimenkin voi vaihtaa sitten isona, jos siitä koituu liian iso taakka.

Mun mielestä Lumia on oikein nätti nimi ja jos se nyt vanhaksi espanjaksi tarkoittaa prostituoitua, niin so what? Suomalaiselle lapsellehan se kuitenkin tulisi? Kuten itsekin totesit, niin kenen tahansa nimi voi tarkoittaa vieraalla kielellä mitä tahansa. Munkin nimi tarkoittaa ranskaksi aviomiestä ja nainen kuitenkin olen ;)
 
Olen samaa mieltä Margeliinin kanssa siinä, että jokainen saa nimetä lapsensa lopulta miten haluaa ja toki on korrektia hieman miettiä nimen tarkoitusta. En itse esimerkiksi antaisi lapselleni nimeä Meleena (= lääketieteellinen termi veriulosteelle). Tässä mielessä nimen taustojen tutkiminen on tärkeää. Monen suomalaisen nimellä on aivan varmasti merkityksiä muilla kielillä, kuten totesitkin jjonna. Lumia on minunkin mielestäni kaunis nimi. Erittäin harmillisesti toki tuo Nokia meni sen nimen "maineen pilaamaan". Toki tässäkin täytyy huomioida se, että kohu nousi, koska Lumiaa on varmasti tarkoitus myydä myös Espanjassa ja siellä nimen mahdollinen rivo merkitys voisi mahdollisesti vaikuttaa myyntiin. Tai näin minä ainakin asian ajattelin. Valitse jjona lapsellesi se nimi, mikä on sinulle mieleinen! :)     
 
Siis Lumiahan on aivan mielettömän nätti nimi! Mulla ei tästä nimestä ollut ennen hajuakaan, mutta jos olisi ollut, se olisi varmasti ollut yksi tytön nimivaihtoehto ;)

Tuo Nokian puhelimesta noussut "kohu" on ihan tekemällä tehty, typerää kohkausta jostain aivan mitättömästä asiasta joka on kaiveltu ihan vain että saataisiin hyvä juttu. Espanjan kielen taitoisille tulee mieleen korkeintaan sana "luminosa", mikä tarkoittaa valoisaa. Kaikkien nimet tarkoittavat jossain jotain, tai ainakin kumpuavat jostain tarkoituksesta - so what. Suomessa ei olisi esimerkiksi Paavoja, jos ajateltaisiin, mitä espanjalaiset tykkäävät. Samalla lailla lausutaan sana "kalkkuna" espanjaksi, kuka nyt haluaisi nimetä lapsensa kalkkunaksi? :D

Että anna ihmeessä tytöllesi nimeksi Lumia! Todella todella kaunis nimi<3
 
Kiitos vastauksista. :)

Helpotti oloani, ettei ainakaan kaikille tule negatiivisia mielleyhtymiä Lumia nimestä tällä hetkellä. Kuitenkin "kohu" on vielä aika tuore ja vaikka ei kaikki tuota kohuakaan niin muista, on tylsä juttu myös, jos kaikille tulee vain Nokian puhelin mieleen nimestä..

Itsellä on tapana ajatella vähän liikaakin asioita.. Mieheni mielestä tästä asiasta ei pidä edes keskustella, koska sehän on aikoja sitten päätetty, että meidän tytöstä tulee Lumia! :D Että kyllähän se taitaa tärkeintä olla, että itse pidämme nimestä. Saapi nähdä näyttääkö vauva muutaman viikon päästä ulos putkahtaessaan Lumialta, tosin ties vaikka olisi sittenkin poika.. :)
 
Mun mielestä sitä nimiasiaa ei kannata analysoida aivan puhki, enemmän painaa se, mikä itsestä tuntuu parhaalta. Ehkä joillekin tulee mieleen Lumiasta Nokian puhelin, mutta mielleyhtymät tuppaavat muokkautumaan sitä mukaa kuin eri asiat ovat esillä. Esim mulle tuli nimestä "Maija" mieleen vain vanhan ihmisen nimi, koska se on mummoni nimi. Nyt tiedän muutaman pikku-Maijan, ja nimestä on tullut mielessäni myös tosi nätti pienen tytön nimi :)

Voihan se nimi tosiaan olla ihan väärän "näköinen" lapselle, kun eihän sitä tiedä kuka sieltä vatsasta putkahtaa ;) Meillä tytön nimi vaihtui vielä kerran, juuri ennen kuin lapsi syntyi, koska aikaisempi jo sovittu nimi ei tuntunutkaan yhtäkkiä oikealta :D
 
Lumia on oikein kaunis nimi!! :) Olen itse ajatellut yhdeksi nimeksi Lumi-nimeä, mutta nyt ehkä harkitsen tuota lumiaakin :) Mutta tosiaan, riippuu ihan, häiritseekö teitä nimen olevan sama kuin Nokian uudellapuhelimella... Jos se ei häiritse, niin antakaa ihmeessä kaunis nimi :) :)
 
hyvä nimi, tuliko tyttö vai poika? muistan kun olin kauan kauan sitten häissä ja morsiamen nimi oli Lumi ja hän oli kotoisin muistaakseni Dominikaanisesta Tasavallasta. nimi mistä tykkäät on paras nimi lapselle :) 
 
Mun mielestä just ihana nimi :) mieheni siskon lapsen nimi on Lumina, sekin kaunis nimi ja sai alkunsa chevroletista.. :D :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Takaisin
Top