Loppuuko loppuraskauden unettomuus kun vauva tulee?

IngaZ

Satasella mukana keskusteluissa
Hei te konkarit [:D] !!

Voisitteko valaista mieltäni askarruttavaa seikkaa. Kärsin nimittäin tosi pahasta unettomuudesta näin loppuraskaudessa (laskettu aika 4.11.) ja mietin kauhun kangistamana, jatkuuko se vauvan synnyttyä? En saa nukuttua puutumisen ja tukalan olon takia. Myös vessassa joudun käymään n. 10 kertaa yössä.

Onko kokemuksia??

Kiitos jo etukäteen [:)]
 
Ei jatkunu ainakaan mulla...
Kaikki puutuminen jäi pois ekana parina viikkona synnytyksen jälkee ku nestettä poistui hurjasti.
Ja tietysti se vessassa käynti loppuu ku ei ole kukaan enää sitä rakkoa painamassa[;)].. Mulla itseasias kävi niin et tuntu jotenki niin vähä aina et pissattaa ni tuli käytyä tosi harvoin vessassa ku ei tuntunu missää[&:].. Tietty mul oli takana sektio ja koko alavatsa ja rakon seutu oli oudon tuntunen ja kipee ekat 6 viikkoo!
 
Kyllä uni alko maistumaan, mutta kyllä siinä alussa oli sellasia hormooninhöyrysiä öitä, kun vaan tuijotteli vauvaa[:D] Mutta sillon ei se nukkumattomuus itse asiassa tuntunu päivällä, vaan ihan pirteenä olin.
 
Tuota vessassa ramppaamista oli itelläki, tunnin-puolentoista välein joka yö viimeset pari kuukautta. Ja olin myös kipeänä saman ajan, varmaan vastustuskyky laski, ko ei saanu kunnolla nukuttua. Vauvan syntymän jälkeen kyllä on saanu paremmin nukkua :).
 
Meidän tyttö on nukkunut aika pitkiä pätkiä öisin ihan alusta asti. Mä nukuin koko raskauden ihan hyvin, vaikka kävinkin loppuajasta pari kertaa yössä pissalla. Se alkoi varmaan joskus joulun jälkeen, siihen asti nukuin täysiä öitä kuten aina olen nukkunut.

Unettomuus on tietysti aina erikseen, jos siis on unettomuudesta kysymys eikä siitä, että rakko painaa ja on pakko käydä pissalla. Vessassaramppaaminen nimittäin menee kyllä ohi. Voisi kuvitella, että jos yösyöttöheräämisiä ei lasketa, niin raskaushormonien tasaannuttua unitaipumukset palaa kyllä ennalleen. Stressi yleensä laukaisee unettomuutta siihen taipuvaisilla.

Mulla meni  vauvan syntymän jälkeen eka viikko sellaisissa hulluissa "kuumissa aalloissa" öisin. Karmea hormooniheittely varmaankin, ihan kuin vaihdevuosissa. Hikoilin yöpaidan, peiton ja tyynyn öisin litimäriksi. Sitten helpotti. Ärsyttävä tunne herätä vaihtamaan peittoa...
 
Tuosta tulikin mieleen, että mulla oli siinä ekalla viikolla kotona yösyöttöjen jälkeen ihan järkkyjä jälkisupistuksia ja hikeä pukkas[&:] Niin nää unohtuu...

Eli siis ekat viikot voi vielä olla unettomia, mutta sitten saattaa helpottaa[:)]
 
Minä vasta ihan raskauden lopussa rupesin kerran yössä (en enää muista oliko se tasan klo 3 vai 4 mut joka yö aina samaan aikaan) käymään pissalla.
Mut mulla oli vastaavasti liitoskipuja koko raskauden ajan ja heräsin joka kerta siihen kun vaihdoin asentoa. Vaik en oikeestaan voinut nukkuu ku oikealla kyljellä.

ALKUPERÄINEN: Quara
Mulla meni  vauvan syntymän jälkeen eka viikko sellaisissa hulluissa "kuumissa aalloissa" öisin. Karmea hormooniheittely varmaankin, ihan kuin vaihdevuosissa. Hikoilin yöpaidan, peiton ja tyynyn öisin litimäriksi. Sitten helpotti. Ärsyttävä tunne herätä vaihtamaan peittoa...


Ja sit sektion jälkeen mulle iski kotona kans ne kuumat aallot. Join öisin litroittain vettä ja hikoilin kaiken pois. Olin kans litimärkä mut samalla hävis 17 kiloa (sain raskauden aikana 10 kiloa) 3 viikon aikana.

Mut sit hävis kaikki oireet. Turvotukset jäi sairaalaan ja imettäessäni kyljellä nukuin aina tunnin ja sit heräsin nostaa vauvan omaan sänkyyn. Meillä ollut myöskin helppo lapsi eli heräämisiä vain muutama yössä ainakin tähän asti...
 
Mä nukuin kyllä ihan hyvin raskauden aikana. Pikemminkin se unettomuus alkoi kun vauva syntyi. 
 
ALKUPERÄINEN: Rauha

Minä vasta ihan raskauden lopussa rupesin kerran yössä (en enää muista oliko se tasan klo 3 vai 4 mut joka yö aina samaan aikaan) käymään pissalla.



Mulla se oli kanssa näin, hyvin kellontarkasti.

Joku oli sanonut, että jos vauva mekastaa vatsassa öisin ja pitää hereillä, niin se sama rytmi säilyisi syntymän jälkeenkin. Voi olla ihan huuhaata, mutta me oltiin tämän suhteen toiveikkaita, koska tyttö ei pyörinyt öisin juuri ollenkaan. Oli vauhdissa aina aamulla ja iltapäivällä ja alkuillasta. Voi olla ihan sattumaa, mutta niin se on ollut melkein koko ajan... [:D] Jopa ennen kuin päiväunirytmi saatiin kunnolla kohdalleen.
 
Mulla kans tosi rauhallinen tyttö masussa. Ei häirinnyt. Varsinkaan öisin. Ja yötkin nukkuu hyvin nyt...
 
Meilläkään ei öisin häiritty, ainakaan niin paljon että mie oisin häiriintyny. Mutta tosiaan juoksin vessassa koko loppuajan :/
 
Kiitos kun vastasitte! Helpottaa tieto, että ainakin suurimmalla osalla oireet helpottuvat öisin. Meidän masuvaava herää aina kahdelta möyryämään, joten se varmaan jatkuu sitten ulkomaailmassakin :).
 
Takaisin
Top