Lokakuun loilotukset

Justiina89

Piirimestaruustason postaaja
Sitähän ollaan jo tosiaan lokakuussa menossa... Enää kuukausi niin marraskuiset on yksivuotiaita, käsittämätöntä! Joillain taitaa synttärit jo tässä kuussa, oliko mukana yhtään lopulta joulukuussa syntyneitä? Joko on synttäreitä suunniteltu? :)

Täällä yöt ovat jatkuneet tuttuun tapaan katkonaisina. Päivät täyttyy ahkeralla seisomaan nousun harjoitteluna ja... Television katselulla! Kääk! Poika haluaisi katsoa muumeja ja fröbelin palikat -musiikkivideoita vaikka koko päivän! Erityisesti jälkimmäisiä, osaa jo vaatia asiaa... Osoittaa tv:tä ja älisee niin kauan että laitetaan jompikumpi pyörimään. Tästä on vähän huono omatunto. :sad001 en tajua, miten poika tämän hoksasikin, erittäin harvakseltaan ollaan tv:tä katseltu. Toisaalta kun muumit pyörii, niin poika katsoo vain alkutunnarin ja jatkaa leikkejään, muumit pyörii taustalla... Kun taas fröbelin palikoita on tuijottanut varmaan puoli tuntia putkeen! Jotenkin en osannut ajatella, että se olisi paha asia, kun poika aina tanssii mukana, on siis oppinut tanssimaan :) mutta se, että poika osaa vaatia "mediaa "... Ja kun äiti ei suostu niin vedetään raivarit :D sitten pitää vaan keksiä muuta tekemistä.
 
Meidän tyttö on joulukuinen, varmaan ois pitänyt ryhmää vaihtaa, mutta en osannut lopulta "vieraaseen" porukkaan lähteä kirjoittelemaan, siispä roikun täällä :). Mä oon jo suunnitellut tarjottavia synttäreille, vaikka aikaa niihin on kaksi kuukautta, mutta eikös sitä sanota, että hyvin suunniteltu on puoliksi tehty.. Itsenäisyyspäivänä ois tarkoitus juhlia, kun sattuu sopivasti sunnuntaille ja tyttö täyttää seuraavana päivänä. Tuntuu hurjalle, että kohta ollaan jo vuosi oltu vanhempia! Vauvavuoteen mahtuu käsittämätön kehityskaari avuttomasta vastasyntyneestä vauhdikkaaksi taaperoksi, harmi vain, että aika kuluu ihan liian nopeasti.
 
Mä lähetin tänään kutsut 1v synttäreille jotka pidetään marraskuun alussa :) Leipomistaitoinen kaveri on luvannut tehdä kakun, vielä en tosin ole päättänyt millaisen haluan, enkä kyllä ole miettinyt muitakaan tarjottavia :P
Tänään sitten itkeä tihrustin juurikin sitä kuinka nopeasti aika on mennyt ja vauvavuosi on kohta ohi. Siirrytään vauhdikkaaseen taaperoarkeen :D
 
Meillä kans noi synttärit mietinnässä, tosin viikko oikean syntymäpäivän jälkeen, koska varsinaisen aikana isä on takomassa koko viikonlopun ja minä tasan menen kädentaitomessuille. Mietin kyllä, että vähän taitaa olla äitiä varten 1-vuotissynttärit (ja mulle olis ihan sama pidetäänkö niitä ollenkaan), mut mennään rennosti; yhtenä viikonloppuna ihan kakkua tarjolla, jos sillon ei pääse ni voi poiketa muuten. Sit rupeen miettimään millasen kakun teen, koska haluan et tyttökin maistaa ja sokeripommeja en tarjoile.

Meillä on usein telkkari auki ja tyttö reagoi musiikkiin, ei juuri muuhun. Joskus jaksaa jotain piirrettyä kolkyt sekuntia katsoa. En oo potenu huonoo omatuntoa, koska ei tuota meillä sillä lailla katsomalla katsota kuitenkaan. Enkä kyllä tee mitään pyhiä lupauksia sen suhteen muutenkaan, tiedän niin paljon niitä jotka on sadepäivänä ahdistunu ku "telkkari oli liikaa auki". Yks mistä on huono omatunto, on kuinka vähän oon lukenu likalle. Kyllä me puhutaan ja nyt kun asiat kiinnostaa, kerrotaan jatkuvasti mikä mikäkin on, mut silti tuntuu et lukea vois enemmän. Kuvakirjoja ja muita pahvilehtisiä tyttö saa katella vapaasti itekseen. Monet on sanonu että on alottanu aktiivisesti lukeen jo kun vauva oli neljä kuukautta vanha - niinkö, meillä on ehkä siks vähemmällä kun lapsi haluaa vaan repiä käsistä ja syödä kaikki kirjat :D Kai sen vois niihin kuitenkin totuttaa :D
 
Mekin ollaan joululuisia, silloin kun synnytyskertomuksia kirjotettiin, niin oltaisko oltu viimesiä :) ? Tasan niin paljon meni yli kun mahdollista,12.12. Vietetään syndejä, oikea päivä osui kivasti lauantaille. Marraskuussa oli kyllä la, en halunnut myöskään ryhmää vaihtaa kun oli jo 'tuttua' porukkaa. Pikkuisen synttäreitä mietitty, mutta vielä on aikaa. On se kyllä uskomatonta kuinka pian tää aika on mennyt! Välillä päivät mennyt mukamas hitaasti, mutta kyllä nämä viikot vaan humpsahtelee eteenpäin hirmuista kyytiä.
Meilläkin kattellaan jonkin verran telkkua. Aamusta osaa jo osoittaa kaukosäätimellä telkkaria :D Hetki katotaan aamusta ennen kun noustaan sängystä ylös. Myös syödessä joutuu Padillä viihdyttään... Tästä en kyllä ole kovin ylpeä :D Syöminen meni jossain vaiheessa ihan mahdottomaksi, enkä suoraan sanottuna jaksanut mitään viihdytyssettiä joka ruualla vetää että upposi. Se sitten jäi tavaksi että saa katsoa siinä muutaman jakson jotain. Muuten meillä on kyllä telkku aikalailla kiinni.
Meillä poika on ollut innokas kirjojen 'lukija' jo hetken aikaa. Tosin samoihin kyllästyy aika pian. Pitää laittaa aina osa pois hetkeksi ja ottaa taas vähän ajan päästä esille että jaksaa kiinnostaa. Välillä jaksaa ekan sivun keskittyä ja sitten jatkuu muut puuhat. Nyt liikkuminen on jo niin vauhdikasta, että kirjojen lukemiseen ei tahdo meno rauhoittua :)
 
Meillä on ne synttärit vähän hankalasti isänpäiväviikonloppuna, jota jännitän jo muutenkin, kun en tiedä miten tavataan oman isäni kanssa - hän kun viettää viikonloput juopotellen eikä ole muutamaa kännipuhelua lukuunottamatta pitänyt mitään yhteyttä, nähnyt pojan viimeksi yli puoli vuotta sitten. Ahdistaa :sad001 joka isänpäivä ollaan jotain järjestetty isälle sisarusten kanssa, mutta alan olla melko väsynyt tähän touhuun. En halua viedä poikaa katsomaan papan kännäämistä, hän on todella vastenmielinen humalassa. Muutenkin tuntuu kiusalliselta tavata häntä... Huoh. No se siitä.

Mutta niihin synttäreihin... Pienet kakkukahvit haluaisin järjestää, eihän poika niistä vielä paljon ymmärrä, mutta vähän juhlistaa :) itse ajattelin jotain leipoa, mutta en osaa päättää vielä mitä. Olisi kiva tehdä pikkuvieraille suolatonta ja sokeritonta purtavaa, mutta saa nähdä jaksaako. Tuskin annan pojan syödä hirveästi mitään karkkeja tai kakkuja vaikka nyt sitten "saa"... Meidän poika on niin kova vaatimaan, että ihan takuulla herkkuja kiljuttaisiin sitten joka välissä. Varmaan saan tästä sukulaisilta kuulla, että nipotan tms, mutta siinäpä valittavat. Kyllä meillä herkkuja saa, mutta minusta hedelmät, marjat ja jogurttikin voi olla herkkua, eikä niitä ole pakko lapselle tuputtaa. Eiköhän ehdi elämänsä aikana herkutella runsaasti :)
 
Oon Justiina ihan samoilla linjoilla noiden herkkujen kanssa! Ehtii kyllä :) En edes tajunnut, että vois silloin jo niitä syödä.
 
Juu ihan sama noiden makeiden kanssa. Tiedän jo et tiettyjen tahojen kanssa oon ongelmissa, ku eivät varmasti ymmärrä miksen anna mukulalle namia : D
 
Huhhuh, viimein kotona taas oltu muutama päivä. Tulihan tuota sairaalassa asuttua puolitoista viikkoa. Vähän meinaa vaan olla hankalaa ku 2-3 viikkoa pitäis välttää voimakasta fyysistä rasitusta. Esim poikaa en uskalla vielä nostaa ollenkaan ja sehän ei voi ymmärtää ku äiti ei nosta syliin sillon ku hän haluaa. No, muuten sitten halitaan ja pusitaan..

Synttäreitä ei oo vielä tullut ajateltua sen enempää, meilläkin se oikea päivä olis isänpäiväviikonlopun lauantai. Saa sit nähdä. Ens viikkolla pitäis vielä rykäistä muutto tähän kaiken sivuun..

Täällä kans meinataan makeita vältellä toistaiseksi. Pienen palan isomummin leipomaa vähäsokerista pullaa poika sai tällä viikolla, mutta karkit ja keksit ja pullat isommissa määrin saa odotella, ainekin kotioloissa. Mikään natsimutsi nyt en meinaa olla, jos mummo pullaa tai piirakkaa antaa jossain vaiheessa, niin menköön, mutta ei nyt tyrkyttämällä tarvi tyrkyttää :)
 
Niin noista makeista vielä, mulle on ihan ok jos joku muu haluaa antaa lapsen, pienenkin, syödä välillä pullaa tms herkkuja... Kunhan se on nimenomaan vanhempien päätös, eikä mummun tai kummitädin tai naapurin Einon. :) Meillä on jotkut tutut ja sukulaiset jo kuukausia puhunut, että sitten saat pullaa ja makkaraa ja sitä ja tätä... Ja onpa se äiti ILKEÄ kun ei anna toisen maistaa :sad001 en kai minä ilkeyttäni tätä tee. Ei poika tajua jäävänsä mistään paitsi eikä oikeastaan jääkään. Olisi kiva, jos sukulaiset kunnioittaisi vanhempien päätöksiä kasvatuksen suhteen, jos ne ei ole mitään selkeästi haitallisia lapsille.

Mutta apua, minä löysin eilen pojan jaloista ja muualtakin kehosta jotain pieniä punaisia näppyjä! Ei niitä ollut kuin ehkä kymmenen, mutta säikähdin että jos ovat vesirokkoa... Mies kun ei ole sitä koskaan sairastanut ja on niin urpo ettei voinut ottaa rokotetta vaikka siitä kirjoitettiin reseptikin! Argh... Noh, jospa nuo on jotain muuta!
 
Meillekin oli hoidossa tullu pieniä punaisia näppyjä ja tän viikon ne on tullu ja menny vähän pois ja takas ja pois. Mut ei oo kyl mitään rokkoo, eikä muita oireita ole. Eli epäilen et on jostain ruuasta, mitä saa/on saanu päikkärissä tai sit on vaan kuivuudesta/hikinäppyä.

Meil on synttärijärkät pitkällä. Kutsut lähetetty ja koristeet ja kerttikset ostettu. Pitäs viel miettiä tarjoamiset ja tehdä itse pinjata vauvoille sekä vähän järkätä jotain muuta ohjelmaa. Meil syndet on 14. ja 15.11. La sukulaisille ja su vauvakavereille ja niiden perheille.
 
Kiitos kysymästä ihan ok. Ekan viikon meni törkeen hyvin ja neiti jäi aina hymyillen vilkuttamaan kun vietiin. Tokalla viikolla tais iskeä todellisuus kun tajus että hitto, tännehän joutuu jäämään joka päivä. Ja siitä alkoi sit aamuhuudot viedessä. Mut ei kuulemma itke montaa minuuttia.

Syö hyvin hoidossa, nukkuu tosi vaihtelevasti päikkäreitä, leikkii kuulemma tyytyväisenä, mutta pääasiassa haluaa koko ajan nousta pystyyn ja yrittää kävellä. Kaikki muut hoitolapset kävelee, ni kiire on perään.

Väsynyt on ollu kyl iltaisin, mutta ei mitenkään kauheen kärttyinen tai loukkaantunu vanhempia kohtaan, että miks mut ootte tonne vieny. Eli varmaan aika perus ok startti meillä. Ja kaippa tää munkin omatunto kohta alkaa sit helpottamaan.... :)
 
Meillä muuten ihan sama ! Pari ekaa viikkoa jäi hyvin hoitoon, nyt alkanut itkemään kun mä alan tekemään lähtöä. Mut luulen että se siitä loppuu aika nopeasti, kun huomaakin jotain kivaa tekemistä :) Kiva kuulla että teilläkin ihan hyvin alkanut päiväkodissa kuitenkin ! Eiköhän se tästä parempaan päin vain muutu ajan myötä :) Meillä edelleen vaihtelevasti syö ja nukkuu päiväkodissa. Nukkumisen ehkä hieman helpottuneet, mutta välillä ei kuulemma suostu syömään jollain ruualla yhtään mitään :P Noh, syöpähän seuraavalla ruualla sitten... Maitoa juo kans niukasti, mut se ei niin haittaa, kun saan kuitenkin kotona juotettua tarvittavat määrät. :)
 
Kolmella sanalla juuri tämän hetken fiilis? Mulla: väsyttää, vituttaa, paskattaa. :D (ja nyt vähän naurattaa)
 
Mulla kuvais tällä hetkellä fiilistä sanat: pirteys, rauhallisuus ja aamukahvi :Heartred
 
Takaisin
Top