Lokakuun löpinät!

taikatutti

Vauhtiin päässyt keskustelija
Lokakuun äidit 2019
Hui mihin tämä aika oikein katoaa? emoticon Se olisi sitten jo lokakuu, joillakin mahdollisesti viimeinen kokonainen kuukausi kuin vauva masussa. emoticon
 
Sitä minäkin tänään mietin, että minne tämä aika katoaa? Nyt jo lokakuu. Tässähän pitää kohta ruveta jo jännittään tulevaa synnytystä ja pikkuvauva arkea :)

Meillä eletään jännää aikaa nyt, kun huomenna selviää pääseekö mies pois armeijasta kokonaan astman takia, ja et millon pääsee. Hyvässä lykyssä se tulee jo HUOMENNA KOTIIN <3 ei passais kyllä vielä kovin elätellä toiveita siitä että tulee jo huomenna. Helpottais ihan älyttömän paljon munki elämää jos pääsis kotiin.

Nyt tuntuu ihan oikeesti jo siltä että oon raskaana. Maha on ollu jo aika kauanki ISO mutta olo ei oo ollu ihan näin kankia niinku nyt. Erilaisia kipuja on joka päivä nykyään, öistä puhumattakaan. Esikoista ei taho enää jaksaa nostella, mutta pakko !

Ultrassa tosiaan kävin aika vasta, alle viikko sitten. Vauva paino 1,3kg ja oli pyllytarjonnassa. Toivotaan että kääntyy ajallaan oikeinpäin. Onko kellekkään tehty ulkokäännöstä? Millanen kokemus se on? Mua pelottaa, jos joudutaan sellanen operaatio tekeen.. :(
 
Mulle tehtiin käännös aika myöhäisessä vaiheessa, viikolla 37, kun synnytystapa-arvioultrassa huomattiin, että vauva oli perätilassa. Siihen saakka neuvolan lääkäri oli aina merkannut, että on raivotarjonnassa. En tiedä, oliko meidän neidillä sitten niin luinen pylly, että tuntui kokeiltaessa päältä. ;-)

Käsittääkseni, jos ulkokäännökseen joutuu, tehdään se noin viikolla 34. Aiemmin ei siitä syystä, että vauvahan voi kääntyä raivotarjontaan myöhemmin kuin keskimäärin ja myöhemmillä viikoilla vauva ei ehkä mahdu enää kääntymään. Muistaakseni kätilö sanoi, että noin puolet käännetyistä vauvoista pysyy raivotarjonnassa raskauden loppuun asti, mutta tuo puolet kääntyy sitten takaisin. Ensisynnyttäjän ei anneta ainakaan meidän sairaalassa yrittää perätilasynnytystä, mutta uudelleensynnyttäjää kannustetaan siihen.

Tuo itse kääntäminenhän on melko nopea "toimenpide", mutta ennen sitä otetaan melko pitkä käyrä ja makuutetaan sängyllä pää alaspäin kallistettuna noin 30 min-1 h. Käännöksen alussa annetaan supistuksia estävää suihketta suuhun, jonka jälkeen lääkäri ja kätilö mahan sivusta työntämällä ohjaavat vauvan päätä kääntymään kohti alaosaa. Vauvan asentoa ja vointia seurataan koko ajan ultraäänellä! Minusta käännös ei koskenut ja koska koko ajan piti keskittyä johonkin - hengittämään, rentouttamaan lihaksia jne. - oli se nopeasti ohi. Varsinainen kääntäminen taisi kestää muutaman minuutin. Tämän jälkeen otettiin taas pitkä käyrä - n. 1h - ja seurattiin supistuksia, koska kohtua oli "murjottu". Minulle ei edes tullut kipeitä supistuksia, vain sellaista säännöllistä kovottelua, joka loppui parissa tunnissa.

Tällainen kokemus minulla.
 
Jippijaijee, laskettuun aikaan enää 11 vkoa ja risat! Kyl tää aika on mennyt nopeeta. Töitä ois vielä 6 vkoa ennen äippäloman alkua, saa nähdä miten pitkään sitä jaksaa. Tää istuma/seisomatyö ei oo ollenkaan mun juttu, jalat ja selkä väsyy paljon enemmän kuin silloin kun vaik tekee remppahommia koko päivän tai muuten on liikkeessä.

Nyt on alkanu sit kunnolla tää vauvantarvikkeiden etsiminen. Vaunut hakusessa vielä ja turvakaukalo, mut sänky on jo kotona (kaipaa vielä maalikerroksen+aattelin tuunata päätyyn jonkun kauniin sisustus-tekstitarran), vaatteita oon tilannu netistä, ja muuta pientä..Musta tulee varmaan kauhee nettishoppaaja jossain vaihees, vaikka en oo koskaan sitä ikinä harrastanu. Nyt oon jo tilannu kahdesta eri nettikaupasta kamaa.. :D

Noista käännöksistä on tullu mieleen, et musta on tuntunu niinku mun vauva makoilis masussa poikittain. Koska etenkin iltasin kun käy makuulle, niin potkut/liikkeet tuntuu monesti moelmmilla puolilla yhtäaikaa semmosena kunnon möyhintänä..kauheet bileet aina käynnissä :) Mut kaippa se siellä vielä mahtuu pyörimään vaiks miten päin,et jospa se sitten asettuis päälläseisontaan jossain vaiheessa!

Ihanaa lokakuuta mammoille, nauttikaamme ekoista pakkasista jotka varmaan tääl Lapissa ainakin alkaa ihan näinä päivinä!
 
Ihanaa lokakuuta kaikille!

Minustakin tuntuu että vauva on nyt toista viikkoa pysytellyt jotenkin poikittain / pää ylöspäin. Aikaisemmin vauva oli jo pää alaspäin ja se oli mukava asento minullekin, kun ei tullut painetta alapäähän mutta nyt se jumpsuttaa potkia suoraan kohdunsuulle ja se tietty pelottaa kun on todettu muutenkin liian lyhyt kohdunkaula. Supistuksia tulee myös huomattavasti useammin ja kävely on hankalampaa. Jospa se vielä kääntyisi, periaatteessa sillä on kuitenkin vielä tilaa ja muutama viikko aikaa.

Ensi viikolla alkaa "perhevalmennus", alkaa tämä kaikki tulla yhä todellisemmaksi. Toki tästä todellisuudesta muistuttaa tuo valtaisa masu :) Taidan lähteä vyörymään kohta Hulluja Päiviä, jos pikkuiselle jotain kivaa löytyisi. Ja mammalle vaniljasuukkosia :)
 
Täällä kans vauveli on pysynyt 4 viikkoa perätarjonnassa ja uniin on jo tullut perätilasynnytyksen kauhut. Potkut tuntuu ikävästi emättimeen, virtsarakkoon ja peräsuoleen. Ulkokäännös pelottaa myös mua, pelkään ablaatiota ja hätäsektioon joutumista mutta järkevästi ajateltuna niin vauvallahan on hyvin aikaa vielä kääntyä oikeaan asentoon ihan itsekseen. Masu on valtava ja mulle on tullut kiloja jo yli sen mitä ajattelin että koko raskauden aikana tulisi. 
Meillä on perhevalmennus ollut nyt 3 kertaa ja vielä 2 kertaa jäljellä. Äippälomaan 6 viikkoa tasan. Kyllä  tämä aika meneekin todella nopeasti. Meiltä puuttuu vielä pinnasänky. Ja kai pian saa jo synnärilaukunkin pakata ;) 
Pian saa vauvan syliinsä!
 
Huh, alkaa olla jo melko tuskainen olo tämän mahan kanssa, kun se alkaa kohta puoliin olemaan siellä "lakipisteessään". Kauhulla vaan odottelen niitä alapään vihlontoja, kun vaavi sitten lähtee laskeutumaan alaspäin... :-/ Toisillahan niitä voi tulla jo suht varhaisessa vaiheessa, kun paikat löystyy, mutta mulla tuli esikoisesta vasta parilla viimeisellä viikolla. Sitten kontattiinkin pitkin asuntoa, kun ei kärsinyt kävellä...

UskoToivo, tuosta "ablaatiosta" kysyisin, että mitähän se mahtaa tarkoittaa? Taitaa olla jotain ammattisanastoa...

Ja tosiaan menee nopeasti tämä aika. Mulla alkaisi äippäloma kuukauden päästä. Kääk! Aion tosin jäädä lomalle vasta joulukuun alusta, jos jaksan vaan puskea siihen asti töitä. Paljon pitäisi vielä saada tehdyksi. Virkavapausanomuksenkin muistin vasta eilen laittaa menemään eteenpäin.
 
Ablaatiolla tarkotin istukan irtoamista ennen aikojaan. Koska sulla Hennas on laskettu aika, kun voit olla noin pitkään  töissä? Mä ymmärsin että kuukautta ennen on viimeistään jäätävä äitiyslomalle.. oonko ymmärtänyt väärin?
 
Heippa hei ja tervetuloa lokakuu!
Massu ja mamma voivat hyvin.
Koti on edelleenkin vähän kesken uutta tulokasta varten, mutta jahka saan tulevaan isukkiin liikettä, ei ole hätää. Vaunut ja turvakaukalo edelllen hankkimatta ja pinnasänky varastossa.
Muutoin olo on yllättävän hyvä, toki olen saanut vietellä syyslomaviikkoja ja helpompia työpäiviä, ettei voi moittimista paljoa ollakaan.
 
Moikka kaikille mammoille ja masu-asukeille! täällä ollaan saikulla alaselkäkipujen vuoksi. Työni sairaanhoitajana on vuodepotilaiden hoitoa, joten pääsi selkä kipeytymään noissa potilasssiirroissa-ja nostoissa.Katellaan uudestaan reilun viikon päästä onnistuuko vielä olla duunissa.Fyssarilla käyn ennen töihinpaluuta, josko antais vinkkejä ja sais lainaan SI-vyön. kellään kokemusta noiden terkkarista lainattavien tukivöiden käytöstä raskausaikana?
sit olisin mieluusti kuullut, että onko ketään neuvottu neuvolassa tekemään liikelaskentaa 30. rv:ltä lähtien? siis jos huomaa, että vauva liikkunut vähemmän.itse en ole omasta neuvolasta saanut noista ohjeita. ainakaan vielä, paras ystävä eri paikkakunnalta taas on saanut. hoitkäytäntöjen kirjoa vai liekkö ensi viikolla neuvolassa kuulen asiasta?!

t.millamag ja "väinö"
 
Jippijee vaunut ostettu<3<3<3 Just sellaset kuin etsittiin, käytetyt mutta KUIN UUDET, mahtava löytö.
 
UskoToivo, mulla on laskettu 12. päivä. Tuo mammalomalle jääminen riippuu osittain työnantajasta. Esim. kunnallisella puolella on käsittääkseni rajoitettu sitä, voiko vielä olla töissä loman alettua. Itse työskentelen julkisella puolella ja sovin esimieheni kanssa, että voin olla töissä vaikka vauvan syntymään saakka. Työssäolosta pitää tietysti ilmoittaa erikseen Kelalle. Esikoista odottaessa jäin lomalle kolme viikkoa ennen laskettua...

Tuosta ablaatiosta... Oliko näin, että korkea verenpaine ja pitkään jatkunut säännöllinen supistelu nostavat tuon ablaation riskiä? Muistelen, että eräs tutun tuttuni menetti vauvansa juuri tuon ablaation vuoksi. :-( Meillä oli yksi päivä eroa lasketuissa ajoissa silloin pari vuotta sitten...

Millamag, kälylläni oli käytössä tukivyö raskauden aikana. Loppuraskaudessa sen käyttö ei ilmeisesti oikein onnistunut, en kyllä muista miksi. Äitini työskentelee fyssarina ja noiden apuvälineiden parissa ja hän hommasi silloin sen vyön.

Meidän neuvolassa noita liikelaskentoja ohjeistettiin tekemään noin viikolta 34. Siihen asti käskettiin vaan seuraamaan, että vauva liikkuu ja menemään polille, jos muutoksia tapahtuu.
 
Minulla on käytössä tukivyö, joka voi ehkä hieman helpottaa liikkumista löystyneen lonkan kanssa, mutta minulla ainakin aiheuttaa supistuksia jo vähäisen käytön jälkeen. Toinen ongelma on istuminen, eli tukivyön kanssa istuminen puuduttaa jalat välittömästi.

Toisilla siitä on apua, toisilla ei. Mutta kannattaa kokeilla!
 
Onko muilla ongelmia päästä keskusteluja seuraamaan. Esim masukuvia en pääse katsomaan kun tulee teksti "bad request", mitähän tälle vois tehdä?
 
Mä tokan kans pidin sellaista carriwelin mamabeltia ja nytkin joskus mut ei oo nyt tuntenu tarvitsevansa sitä niin ku viimeks..en kyl sit tiä onko siittä kauheesti apua tai hyötyä..

Mä kans huomasin tuon ongelman ku yrittää mennä kattoon jotain keskustelua mut sit tosiaan ku painaa otsikosta ja sit vasta sivunrosta ni pääsee lukemaan.

Flunssaa potee tää mamma ja juonut lämmintä..en oo viittiny mitään lääkkeitä ottaa vaikka nenäsuihke kyl ois kiva. Täällä närästää melkein joka ilta mut ei onneks pahasti. Muuten vointi suhteellisen hyvä eikä mitään kipuja. Oli silmässä elohiiri pitkään mut ostin magnesiumia ni lähti sekin vaiva. Perjantaina ois seuraava neuvola..
 
Täällä jäätiin nyt sit lopullisesti töistä pois. kuukaus saikkua takana jo ja jatkettiin sen verta että kotona menee loppuvuos.
Nyt on pari päivää koskenu mahaan ihan kauheesti välillä, on kai jotain kasvukipuja taas...ja pikkunen on onnistuneesti aina iltasella onnistunut jo vähän monottelee vasenta kylkee ni kyllä on ihanan tuntusta 
Välillä tuntuu että masussa hiljasempaa mut kyl tuo sit monottaa menemään ku kädellä kokeilee ni ihan selvästi- ei vaan vatsassa tunnu niin selvästi joka monotus :)
 
Auttaiskohan issias kipuun sellanen tukivyö? Täällä mamma paisuu ja paisuu. Puntarille en haluais enää neuvolassa nousta, niin hävettää. Mutta, toivottavasti suurin osa on turvotusta.
Huomenna ois neuvola,ja sit muistaaksen viikon päästä seuraava ultra. Aika tiuhaan saa nyt siellä ravata ku on insuliini hoito raskausdiabetekseen.
Tulee aika harvoin tänne kirjoteltua enään, facebookiin senki eestä :P
Olo alkaa olla jo melko tukala tän massun kans. ihan ku oisin viimesillään ;P jotain löystymisiä ja mahd.avautumisia on kyllä parin viikon aikana tapahtunu reippaasti. Multa ei oo vielä kertaakaan tässä raskaudessa katsottu kohdunsuun tilannetta, miten teillä muilla??
Aattelin pyytää nyt seuraavassa ultrassa et lääkäri tsekkais senki tilanteen ku noita supistuksia on öisin aika reippasti nyt ollu. Vauva liikkuu hyvin,mutta enää en osaa sanoa miten päin se siellä köllöttelee. Jännityksellä ootan, että onko kääntyny pää alaspäin vai onko edeleen perätarjonnassa. Kauhistuttaa ajastuski ulkokäännöksestä. Onko teistä kukaan synnyttäny vauvaa pylly edellä??? Minä ku en oo enää ensisynnyttäjä, nii voisko lääkäri mahollisesti sitä ehottaa..?! Seki ajatus tuntuu kamalalta..
 
Mulla ainakin tarkistettiin kohdunsuu muutama viikko sitten sillä ainoalla lääkärikäynnillä, joka mulla on tähän mennessä ollu.
 
Multa on kans katottu kohdunsuu sillon kun jäin ekakertaa saikulle ja supistelut alko.. 
Mää kans ootan että pääsen näkeen kummin päin tuo ukkeli tuolla pötköttelee :D Miehen veljen vaimo leikattiin just pari viikkoa sitten kun vauva oli perätilassa, en oo tarkemmin päässy haastatteleen et miksi eivät kääntäneet, mutta muutenki ollu komplikaatioita koko raskauven ajan et oisko siinä syy, ja kaverilla on nyt kans perätilassa, mutta lks:ssä suositaan kuulemma perätila synnytystä jos on uudelleen synnyttäjä :/ Jotenki saanu itellei maalattua kuvan nyt et son mullai väärippäi sieltä tulossa ja pittää tietty synnyttääkki sitte väärin :D
 
Takaisin
Top