Lokakuun juttuja

Me osallistuttiin esikoisen kohdalla seulontoihin ja varmasti tämän toisenkin kohdalla. Neuvolaan soittelin aikaa melkeen heti plussan jälkeen työvuorojen takia. Neuvola vasta 2.11, miten sinne taas jaksaa odottaa? Tuntuu et meillä päin jätetään odottajat hieman yksin ennen ekaa neuvolaa. Aikaa varatessa ei kyselty eikä ohjeistettu mitenkään, ei nyt eikä esikoisen kohdalla :/ googlen tietojen ja foorumin varaan jää kunnes eka neuvolakäynti. Onko muualla sama käytäntö? Tokihan aina voi soittaa jos on jotain tärkeää..
 
Osallistuttiin seulontoihin esikoisen kohdalla ja ehdottomasti myös tässä :)
 
Mekin osallistutaan seulontoihin. Osallistuttiin myös esikoisen kohdalla. Sai varmuutta siihen että ois terve lapsi tulossa ja kaikki hyvin. Ja jos ei ois hyvin, niin pystyis sitten valmistautumaan siihenkin.
 
Musta tuntuu että täällä on useampiki maaliskuisista 2016:D
 
Aika hurjaa, nyt ois eka neuvola varattu ja sain samalla ultra-ajankin loppukuulle. :)
 
Me osallistuttiin myös seulontoihin esikoisesta 2015 ja varmaan nytkin. Jos jotain on niin haluan sen tietää ajoissa, vaikka en kyllä usko että keskeytykseen pystyisin ellei ois jotain tosi vakavaa.

Onko teistä (kellä on jo lapsia) moni palannu työelämään tms tässä välissä? Vai ootteko kotona esikoisen/muiden lasten kanssa? Mä aloitin opiskelut elokuussa ja nyt on huono omatunto kun oon melkeen alusta asti raskaana :D vaikka oma päätöshän se on ja koulua nyt voi aina lykätä.
 
Mä oon kotona esikoisen(2v) kanssa. Mun oli tarkoitus palata töihin nyt syyskuussa, mutta näiden vapaiden aikana on työpaikalla vähennetty toimintaa ja mun työpisteeni siirtyi 87km päähän, joten jatkoin hoitovapaata kunnes esikoinen on sen 3v.
 
Silvergrinda, olin 2016 tammikuun odottajissa. Poitsu tosin viipyili helmikuun puolelle, ennen kuin syntyi.
 
Mulla on ihan todella tavallinen olo. Vaikka menossa on neljäs raskaus niin ei vaan osaa olla huolestumatta tästä "normaalista" olotilasta.
Viime raskaudessa kun mulle tuli tämmönen normaali olo- tunne niin sit olikin alkio kuollu just niillä paikkeilla (9+1):sad001
Oireina on lievä palelu ja vaihteleva väsymys.
 
Tänne varovasti kurkkaan... Laskettuaika olisi 8.6, mutta ei jotenkin osaa rentoutua yhtään. Ihan alussa ollaan siis, rv4+... Alussa oli reilun viikon ajan jännää mahatuntemusta ja hieman rinnat kipeät.. Nyt tuntuu että mahajomotus vähentynyt... Ja olo on melkein ei raskaana oleva... Keskenmenoja takana, mutta myös onnistuneita raskauksia. Kaksi viimeisintä raskautta päättyi keskeytyneeseen keskenmenoon...katsotaan miten nyt käy...

Mamma84, tiedän niin tuon tunteen, kun huolettaa oireettomuus tai vähentyneet oireet yms... Vaikka järjellä tietää et jokainen raskaus yksilöllinen.

Jään lukemaan teidän kirjoituksia. Kaikkea hyvää jokaisen odotukseen!
 
Huolestuttaa kans vähät oireet, tänään onneks kävi aaltoilevaa oksetusta. Jee! Mutta tuttu tunne myös vaikka itsellä vain todella varhaisia keskenmenoja 5+ viikoilla.

Mää oon kotona meidän 1,5vuotiaan kanssa. Mietinnässä on käynkö töissä tässä välissä vai oonko vain kotona :)
 
Tuntuu et meillä päin jätetään odottajat hieman yksin ennen ekaa neuvolaa. Aikaa varatessa ei kyselty eikä ohjeistettu mitenkään, ei nyt eikä esikoisen kohdalla :/ googlen tietojen ja foorumin varaan jää kunnes eka neuvolakäynti. Onko muualla sama käytäntö? Tokihan aina voi soittaa jos on jotain tärkeää..

Itseasiassa nyt kun sanoit, niin eipä muakaan kyllä kauheasti ohjeistettu. Kysyttiin vitamiineista ja sit se melkein olikin siinä. Olishan se ensimmäistä kertaa raskaana olevalle voinu vaikka vähän jotain kiellettyjä ruokajuttuja kertoa? Onneks on itsellä taitoa googlettaa mutta eihän ne sitä sen varaan saisi jättää. Oiski kiva kuulla ekassa neuvolassa miten on tehny kaiken ihan väärin :wideyed:

Ja kiitos mielipiteista ja kokemuksista liittyen tuohon seulontaan. Varmisti jo mun aiempaa mielipidettä, että kyllä me siihen osallistutaan :)
 
Itse olen molempien kohdalla osallistunut tuohon seulontaan. Aiemmat lapset ovat syntyneet 02/2011 ja 06/2014, joten tällä hetkellä olen ihan työelämässä.

Varsinkin ensimmäistä odotaessa odotin saavani hieman enmmän tukea ja tietoa neuvolasta. Olin silloin kaukana töissä, pääsin kotiin käymään vain joka 4.viikko ja raskausaika oli melko raskasta. Kaikki oli uutta ja ihmeellistä, tutut kaukana ja neuvolatäti oli juuri valmistunut tyttönen, jolla ei ollut kovin suurta kokemusta asiasta. Ei osannut kysyessä vastata ja vastaanotolla käviessä keskittyi lähinnä kyselemään miehen kuulumisia :) Enpä silloin tajunnut vertaistukea hakea näiltä foorumeiltakaan :)

Näin kolmannen kohdalla ei ehkä enää kaipaa ihan samanlailla tietoa kuin ensimmäisestä, mutta onneksi on toisen raskauden kautta tutuksi tullut nevolatäti nykyisessä asuinpaikassa myös paljon asiantuntevampi :) En ole sinne vielä soitanut, ajattelin soitella ensi viikolla.
 
Mä en muuten moiti tota meidän neuvolaa, homma toimii ja täti on ihana kunhan vaan pääsee sinne ekaan käyntiin asti.
Tässä raskaudessa mua pelottaa jostain syystä keskenmeno aivan hirveästi. Ei esikoisen kohdalla ollut tämmöistä. Ja sit vielä kun tää alko pillereiden läpi et oonko aiheuttanut vahinkoa pienelle ennen kuin tein testin :sad001
 
Mä en muuten moiti tota meidän neuvolaa, homma toimii ja täti on ihana kunhan vaan pääsee sinne ekaan käyntiin asti.
Tässä raskaudessa mua pelottaa jostain syystä keskenmeno aivan hirveästi. Ei esikoisen kohdalla ollut tämmöistä. Ja sit vielä kun tää alko pillereiden läpi et oonko aiheuttanut vahinkoa pienelle ennen kuin tein testin :sad001
Eikös sitä yleensä sanota että sitä kasvavaa alkiota ei pysty vahingoittamaan silloin kun siitä ei oo vielä ees mahdollista tietää, eli sillon ennen 4+0 viikkoja. Sääki varmaan oot kuitenki hyvissä ajoin plussannu, tuskin vahinkoa on päässy käymään :Heartred muistanko väärin vai olitteko te silvergrinda jostain pp:ltä? Tuon ens kesänä lakkautettavan synnytyssairaalan läheltä? :)
 
Minä en oikein tykkää omasta neuvolatädistä, ei varmaan oikein ymmärretä toisiamme. On hän tavallaan ihan ok ja asiantunteva, mutta ekassa raskaudessa sai minut jotenkin aina huonolle fiilikselle. Ja jokainen kerta kun oli verivuotoja, niin sanoi vaan että "keskenmeno taitaa olla ja sille ei nyt voi mitään". Siis en tiedä miten hänen se olisi pitänyt sanoa, mutta jotenkin oli aina kaikissa asioissa semmonen negatiivinen ja kylmäkiskoinen. Ahdistaa jo valmiiksi soittaa hälle, että plussa tuli. Yleensä tulen ihan hyvin juttuun erilaisten ihmisten kanssa ja yritän tulla hänenkin, mutta näköjään kaikkien kanssa vaan ei synkkaa. Mulla oli viimeksi kaksi neuvolatätiä, he taisivat olla vuoroviikoin ja se toinen oli ihan mahtava. Hän jäi viimeksi loppuvaiheessa kokonaan eläkkeelle ja tämä toinen siis jäi jatkamaan hänen työtään.
 
Takaisin
Top