Lokakuu (:

Lokakuu ja virallisesti äitiyslomalla! Tai lauantaista asti jo :)

Mä alan olee ihan kypsä tähän raskaanaoloon! Sohvalta on ikävä nousta ja la iltana alko vähän tuntumaan ikävältä autoon istuminen. Kohta varmaan pitää jättää ajaminen miehelle aina kun ollaan yhdessä menossa jonnekki. Harmi vaan, kun mä oon aina arkena 2-3päivänä ainakin autolla liikkeellä jossain, niin jää sit kavereiden näkeminen jne vähemmälle jos lopetan autoilun yksin ollessa :/ julkiset kulkee kyllä joo, mut mä en ihan oikeasti jaksa sit lähtee istumaan tuntia yhteen suuntaan ja vaihtamaan kulkupeliä epämukavasta epämukavempaan kesken matkaa. Vaatteiden pukeminenki alkaa ärsyttämään, kun ei vaan kroppa enää taivu kunnolla. Olisin ihan valmis jo synnyttämään tän kaverin.
 
Äitiysloma alkoi tänään! Olo on ihana ja Hyvä edelleen. Koko ajan parempi ja joustavampi ja tuntuu jaksavan enemmän. Ainoo mitä en jaksa on odottaminen että pienen saa syliin ?
 
Mulla on ollut jäykkä olo jo ties kuinka kauan, ja jos on pikkuisenkin kireämpää vaatetta päällä niin on kyl tuskaa saada kengät jalkaan. Mut mammalomalla en laita farkkuja jalkaan, kuljesken jossain lökäpöksyissä ja legginseissä vaan kotona! :D
 
Mä oon kans kotona aina kulahtaneet yöhousut jalassa niinkun ennenki :) mitään kireitä vaatteita mulla ei oo, et taipumattomuus johtuu ihan vaan mahasta, kun se on edessä ja liika eteenpäin nojautuminen tuntuu tosi pahalta. Pitää varmaan kulkee ilman sukkia vikat viikot :D

Asiasta kukkaruukkuun. Oliks täällä muita sairaslomalaisia, jotka joutuu kelan sairaspäivärahoille? Mullahan oli 5vko sairaslomaa ja siitä vko pitäs mennä sairasrahoille, mut mitään en asian eteen tehny. No työnantaja on mun tietämättä tehny näköjään, koska tänään tuli päätös sairaspäivärahoista. Asia kunnossa siis :D
 
Mullakin oli palkanlaskija hoitanut hakemuksen :D Mun saikku alkoi jo heinäkuussa.. elo ja syyskuu meni siis saikku pvä rahoilla.
 
Mä kävin miehen kans lounaalla ja näytin sille sitä kelan päätöstä ja se sano, et joo ne hoitaa yleensä ainaki noi sairaspäivärahat palkkiksesta suoraan. Mistäköhän se senki ties.. No mut pääasia et on kunnossa ja sulla kans Rosebud :)
 
Mulle tuli kelan päivärahapäätös tänään..aika lailla sitä luokkaa oli, kuin mitä miehen kanssa laskeskeltiinkin. Kun vertaa esikoisen aikaisiin rahoihin, niin ihan mukavalta näyttää summat. Silloin sain minimit, kun opiskelijana olin sillo :).

Ihana ylläri oli, kun sain viimesen tilinauhan viimeviikolla..nauroin jo miehellekkin, että eipä oo meikäläisen tilillä tommosia summia ennen nähty :D. Lomarahat, lisät yms. kun sain, työsopparihan loppu nyt sunnuntaihin. Vauvalle ei enää paljoo hankintoja ole, mut toki nuo sairaalassakäynnit maksaa, siellä jos joutuu nyt kerran viikkoon käymään (menee bensaa, saa polikäyntilaskun yms). Puhumattakaan siitä, kuinka kauan minä ja vauva tai jompikumpi joutuu sairaalassa olemaan..mut pianhan sen näkee.

Sairaalakassia pakkasin itelleni tänään. Viime kerrasta viisastuneena jätin joitain juttuja kokonaan pois, ja joitain laitoin enempi mukaan..saa nähä meneekö tarpeet sit kohilleen kamojen kanssa :D
Vauvan kotiintulokamppeet on omassa kassissaan kaukalossa, saa mies sit tuoda tullessaan kun hakee meidät joskus sairaalasta.
 
HP86: Sähän pystyt hakemaan Kelalta matkakorvauksia kaikista raskauteen ja synnytykseen liittyvistä matkakustannuksista. En nyt muista mikä se omavastuuosuus on mutta kannattaa niitä kuitenkin hakea jos parikin euroa saa takaisin. Ja eikö poliklinikkamaksu makseta vain kerran ja se kattaa koko vuoden käynnit?
 
hihii...niin totta, pitäs varmaan jotain tarvikkeita sairaalaa varten alkaa katsella, esikoisesta muistan, että en tarvinnu muuta kuin shampoon, alushousuja ja muutenkin puhtaat vaatteet itselleni. Vauvan vaatteet tulee sitten jälkitoimituksena :) ehtiihän nuo hädänhetkellä raapaista nopeastikin mukaan h-hetkellä.

34 päivää vielä.... eikä toivottavasti yhtään yli :D
 
Mä just tänään soittelin Kelaan kun vanhempainpäivärahapäätöstä ei ole vieläkään tullut. No selvis, että meidän palkanlaskija on ilmoittanut jotain vääriä tietoja sinne, eli mulle maksettavat palkat laskettuun aikaan asti kun pitäis ilmoittaa tohon äitiysloman alkuun... Haen siis päivärahaa tän vuoden tulojen perusteella. Ärsyttävää säheltämistä ollut tääkin. No, onneks meidän palkanlaskija on samassa talossa niin käyn huomenna kyselemässä josko vois heti laittaa tiedot uudestaan. Eihän sen mulle niin väliksi ole silleen kun saan joka tapauksessa palkkaa työsuhteen loppuun eli marraskuun lopulle, mutta olis se kiva tietää mikä se äitiyspäiväraha on sit joulukuusta alkaen.
 
Joo, pystyyhän ne matkakorvaukset hakemaan, mutta eipä niistä paljoa kostu..Haetaan me ne tietysti sitten.
Polikäynnit kyl valitettavasti maksaa aina 27,50€/käynti, eli jos vielä sattuu olemaan diabetespoli ja äitiyspoli eri päivinä, menee maksu aina molemmista..Kurjaa maksella noita polimaksuja, mutta olihan ne toisaalta tiedossa :D..Esikoisen odotusaikana käyntejä kertyi PALJON, koska harvoin saatiin polit samalle päivälle ja molemmilla poleilla jouduttiin silloinkin käymään usein (ä-polikäyntejä about 8, d-polikäyntejä suunnilleen saman verran).
Yleensä oon kyllä nyt saanu samalle päivälle nuo polit tai sit ollaan vaihdettu d-poli lääkärin soittoajaksi. Nyt käyntejä muutenkin siis ollu vähemmän kuin viimeks.
 


Ööö nyt kyllä hämmennyin... Onko sulla äippäpoli ja diabetesjutut erikseen????


Mulla ne on AINA samalla käynnillä. Mitä ihmettä :O

Mä oon nyt maksanut 300 euroa noita lääkärikäyntejä tän raskauden aikana <3 Ihanaa olla diabeetikko.
 
Onnea kaikille, jotka ovat jo lomille päässeet! Mulla tämä päivä mukaanlukien 7 työpäivää jäljellä. Sijaista ei edelleenkään, mutta en jaksa kantaa aiheesta huolta. Olo alkaa olla aika kankea. Farkut tuntuu ajoittain kovin epämukavilta. Mammalomalla aion hiiviskellä lököpöksyissä. Olo muutoin ihan ok. Jalat iltaisin väsyneet ja levottomat. Magneesiumia syön ja villasukissa lämmittelen jalkoja koholla, mutta ei auta. Olisko vielä vinkkejä?
 
Rosebud, kyllä vain. Välillä kesän aikana oli tosi vaikee saada varsinkin d-poleja sumplittua mitenkään samalle päivälle äitipolin kanssa ja ne oli sit pakko käydä erikseen. Tokihan ne pyrkii aina järkeistämään sitä käytäntöä, ettei tulis potilaalle/asiakkaalle niiin kalliiks, mutta pienessä sairaalassa vissiin henkilöstövajetta ollu...Diabetespolilla on varsinaisia d-polipäiviä viikossa vain kaksi..eli siis vain kahtena päivänä viikossa on lääkärin vastaanottoa. Ja ajat niille oli kesällä buukattu jo kuukausia aiemmin aina täyteen.

Onneks nyt oon saanu osan noista d-poleista soittoaikana lääkärille, tai sit käyntinä hoitajalle jolloin ei mee maksua :D..kun ei oo ollu mitään ongelmaa täs hoidossa muuten. Hobis ollu nyt pari kuukautta samoissa lukemissa, 6.7%..korjattavaa olis, mutta pääasia ettei tuosta nouse enää yhtään.
 
Kenkien laitto alkaa olla aika epämukavaa puuhaa, jos siis tarvii yhtään kumartua... Siirsinkin jo jakkaran meidän eteiseen, kun oon alkanu miun syyssaappaita käyttämään ja ne ei kyllä mee polkasemalla jalkaan... Ja takit ei mahdu oikein päälle, tai no ihan just ja just saa vielä vetskarin kiinni. Mut en kyllä viiti kuukaudeksi ostaa uutta takkia, jos kovin vielä maha kasvaa, niin sit kuljen napitettavassa villakangastakissa alanappi auki koirankin kanssa lenkillä... :D

Mullakin Helmeriina oli loppuaikoina töissä ollessa iltasin levottomat jalat, vaikka söin magnesiumia suonenvetoon ja muutenkin. Ei siihen tainnu auttaa muu, kuin äitiyslomlle jääminen ja tahdin himmaaminen entisestään... Vaikka miekin istumatyössä, niin kai ne jalat silti jotenkin väsyy... Tai sit sitä liikettä kuitenkin tuli töissä enempi kuin kotona. Nyt ei jokatapauksessa oo enää silleen vaivannu.

Mulle on tullut nyt vaivaksi närästys iltaisin. Moni on tainnut siitä jo ennen näitä aikoja kärsiä... Ikävä vaiva kyllä, kun välillä ihan valvottaa. Eilen nukahdin sitten käsivarteni päälle, kun tuntui, että vähän enemmän kohollaan ei tunnu niin pahalta, pitänee petarin alle joku viritys tehä... Ja koettaa vähentää iltasyömistä, mut kun sit on taas aamuyöstä nälkä ja herään siihen :D Alkaa tuntua, ettei oo oikein mitenkään hyvä, onneks tää on kuitenkin väliaikainen olotila ja on näin pitkälle vaivoitta säästyny...
 
Ootteko kokeilleet noihin jalkavaivoihin tukisukkia? Mä aattelin että ne on vanhojen mummojen juttu ja mä en ikinä pistä sellasia jalkaani, mut kuinkas kävikään... Oltiin viikonloppuna reissussa jossa käveltiin oikeastaan koko päivä ja en olis selvinny ilman noita sukkia (vaikka jalat olikin muusia illalla...)! Nytkin on tukisukat jalassa ja ai että tuntuu paljon paremmalta verrattuna siihen kaameeseen turvotukseen ja jomotukseen. Plus että huomasin eilen, että saattaapi olla jotain suonikohjujen näköistä jo tuolla pohkeissa :/
 
En oo kauheesti jaksanu keskusteluihin osallistua, lueskellu enemmänkin, mutta pitää nyt välillä kommentoidakin jotain :)

Tukisukkia käytin ite välillä jo heinä-elokuussa, ne on kyllä hyvä keksintö! Paitsi ei niitä helteillä ois voinu pitää, onneksi ollaan loppuraskaana nyt syksyn puolella! Mulla on alkanu nyt tulla todellisia kuumia aaltoja, ihmeellinen lämpöpakkaus tuolla sisällä on :)

Oon ollu saikulla elokuun lopusta. Mullakin on niin kiitettävästi tullu sairaalakäyntejä, että nyt tais tulla maksukatto 636 euroa täyteen kun olin osastohoidossakin yli viikon. Alkuvuodesta oli vielä lapsettomuushoidotkin ja niistäkin joka kerta 27,50 ja parhaimmillaan käyntejä oli kolme viikossa kun munarakkulan kypsymistä seurattiin. Maksukaton täyttymisen jälkeenki joutuu maksaan vielä osastohoidosta jotain 15euroa/vrk, mutta polit on ilmasia. Ja nyt on tietysti sitä osastohoitoa jäljellä synnytyksen aikaan ja polikäynnit harvenee/loppuu :/

Päivärahapäätöksiä en oo saanu, oon myös Kelan sairauspvrahalla pari viikkoa. Vähän jännittää, miten hakemus meni, kun mulla on kolmelta työnantajalta edeltäviä tuloja ja niistä yks on vakituinen osa-aikainen, joka maksaaa palkkaa vielä äitiyslomallakin. Ja päivärahan pitäs olla enemmän kuin tuo osa-aikapalkka ja ylimenevän osan Kela maksaa mulle. Melkonen sotku oli siis niissä hakemuksen liitteissä, niin saa nähdä millanen päätös tulee.
 


Täällä pk-seudulla vähän erilainen tsydeemi tossa :O

Aina kun meen ultraan niin diabetes-kätilö tulee siihen ultra tilanteeseen mukaan....
 
Takaisin
Top