Lokakuu!

melela

Piirimestaruustason postaaja
aika rientää... ü syksyä pukkaa ja joulu kolkuttelee kohta ovella :)
 
Pitkästä aikaa ehdin tänne kirjoitella. Voi kun ihana kuva tuosta värikylvystä! Oli muuten hyvä idea toi mustikkapiltti homma. Täytyy oikeesti kokeilla itse tuota värikylpyä, koska meilläkään ei tuota ole.
Meillä Aleksi alkoi myös kävelemään tai paremminkin ottaa muutamia peräkkäisiä askelia ilman tukea samana päivänä kun täytti 10kk. Hirvee meno päällä koko ajan. Meillä on myös Aleksi niin mun perään, että heti kun meen nurkan taakse alkaa huuto. Tai jos on isänsä sylissä ja mä tuun näkyviin, niin alkaa oikein rimpuilla isän sylistä pois.
Meillä ei vieläkään nukkumiset helpota. Soijamaito toi hyvin avun aluksi, mutta sitten alkoi taas korvatulehdus molemmissa korvissa, nyt molemmissa silmissä silmätulehdus ja siihen päällä vielä neljä takahammasta on tulossa. Nää hampaat on olleet kovan tekemisen takana. Ikenet on ihan verestäneet ja melkein pikkusormen kokoiset pahkura oli raukalla suussa. Nyt onneks alkaa jo helpottaa kivut ja viime yönä Aleksi nukkui hyvin, mutta minä en :(.
Työt on täydellä teholla käynnissä ja välillä arki tuntuu tosi raskaalle. Mutta jouluna odottaa kahden viikon totaaliloma! Onnea kaikille odottaville loppuodotuksiin ja raskautta odottaville tärppejä ilmaan. Täytyy sanoa, että mä oon päässyt nyt totaalisesti yli vauva-ajatuksista ja oon kyllä tyytyväinen kun ollaan jo näin pitkällä näiden vauvojen kanssa. Arki rullaa mukavasti molempien poikien kanssa.
 
Pakko tulla tänne hehkuttaan ku oon niin onnellinen <3
mies tulee huomenna kotiin armeijasta, eikä tartte olla hetkeen menossa takas <3 ai että kivaa, helpottuu tää mun arki pojan kans !
 
Tosi hienoo melela, vaikka en yleensä niin innoissaan olekaan keskeyttäneistä :) Tässä tilanteessa ei varmaan paremmin voisi käydä! Ja upeaa, että mieskin pääsee seuraamaan lapsen kehittymistä.
 
Hei kaikille!
Siitä on varmaan kohta vuosi, kun viimeksi sain kirjotettua tänne, mutta ajattelin, että ehkä mun on vaan aika aktivoitua ja oppia käyttämään tätä uutta foorumia (päivitys ja sen toimimattomuus silloin joskus alussa oli siis syy siihen, miksi tämä mun kirjoitteluni loppui) :D Kestää pitkä tovi, että pääsen ajantasalle lueskelemalla teidän kaikkien kuulumisia, mutta saa myös briiffata lyhyesti jos tahtoo :)

Elsa on nyt tosiaan reilut 10 kk (s. 17.11) ja kasvaa hirmuvauhtia kohti taaperoikää. Eteneminen on sekalaista, ryömimistä, konttaamista osittain (paljon nytkytystä), pyörimistä.. ja tietysti kävelyautolla hurjastelua vaaroja kaihtamatta!:) Neiti on myös alkanut seisomaan tukea vasten nja tykkää kovasti potkia palloa kävelytettäessä. Vauvakeinussa keinuminen ja hyppykiikussa pomppiminen on tämän hetken lempiharrastuksia. Taputus ja huiskutus on opittu tässä ihan viimeaikoina, huulia on päristelty jo kuukausitolkulla :) Hampaita on tullut 4 ylös ja 3 alas, mutta yhtään ei ennen 8kk: ikää. Yöt menee suht hyvin, muutaman kerran saa tuttia olla laittamassa mutta syöminen on jo jäänyt. Yörytmi on aika muuttumaton, ilta kahdeksasta aamu seitsemään. Päikkärit taas vaihtelee 1-2 kertaan ja tunnista pariin kestoltaan. Mitäs muuta osaisin kertoa.. pahemmin ei oo tullut sairastettua, Elsa on muutaman flunssan kärsinyt, muttei mitään erityisen pahoja. Lähinnä lievää kuumeilua ja nuhaa. Itse menin kuukausi sitten töihin ja avokki oli kotona ensin isäkuukauden ja nyt hoitovapaalla siihen saakka, että Elsa tulee vuoden. Mun soppari kestää näillä näkymin siihen saakka, jos jatkoa tulee, niin sitten kai Elsa on vietävä hoitoon. Ei mua kyllä haittaisi sitten olla vielä muutama kk kotosalla, onhan se vielä sittenkin aika pieni, mutta aika näyttää :)
 
Hip hei! Hahaa, löysinpäs salasanani. Minäkään en ole hetkeen kirjotellu tänne kun tietokone ei enää "muistanutkaan" mun salasanaa. Nyt sitte sain sähköpostiin uuden. Oishan tuon voinu aijemminkin tilata mutta en vaan saanu aikaiseksi ja on tämä elämä muutenkin ollut niin vilkasta. Facebookin uudistus palautti taas tämän foorumin mieleen kun alkoi näkyä omalla sivulla marrasmammojen päivitykset.

Jeps, teidän pienet on oppinu kaikenlaista. Meilläkin kävellään tuien kanssa ja sitten jos on kiire niin kontataan hirmuista kyytiä. Pitää tosiaan kokeila tota Melelan värikylpyjuttua, ehkä vois isommankin ottaa siihen mukaan vaikka sormivärien kanssa.

Sitte tuli mieleen kun joku aikoinaan kirjotti jostain sukulaisesta että sai vauvan vaikka itse olikin vähän välinpitämätön ja ei vissiin mieleltäänkään ollut ihan kunnossa. Miten siinä kävi?

Meidän neidillä on ollut kaksi korvatuehdusta, mutta toivottavasti jää nyt tähän että ei jouduta kierteeseen. Muutenkin on nyt hieman raskas hetki meneilään. Tytölle ilmestyi tyrä tuonne nivusen seudulle ja nyt odotellaan lastenkirurgilta aikaa leikkaukseen. Tosi inhottavaa kun se selvästi häiritsee ja on jopa vähän kipeäkin. Aina kun se pulpahtaa esiin niin pitäisi yrittää työntää se takaisin piiloon, mutta se on vähän hankalaa kun on niin iso kyhmy ja tyttö ei todellakaan tykkää että siihen kosketaan. Vähän kyllä äitinä pelottaa tuo leikkaus kun nukutetaan, mutta silti toivon että se tehdään pian niin ei tarvii toisen "kärsiä". Onneksi se ei kuitenkaan kokoajan häiritse. Kyllä riittää vauhtia ja touhua silti ja oikein iloinen ja aurinkoinen tyttö muutenkin. Sellasta tänne! Ehkä nyt tulee taas enempi seurailtua ja kirjoiteltua! Hauskaa syksyä ja vaaterallia kaikille!
 
hauskaa kuulla vanhojen foorumilaisten kuulumisia, vaikkei ollakaan samaan aikaan kirjoiteltu tänne. lukenut olen teidänkin kuulumisia raskausajoilta:) ja ihanat nimet teidän lapsilla:)
meillä on tyttö nyt toisessa pikkuflunssassa, lähinnä räkäinen on. ei saa oikein nukutuksi kun tottunut tuttiin ja ei saa happea jos pitäs tukkosen nenän kautta hengitellä. parka. keittistippoja pitänee hakea apteekista taas. huomaa että imetyksestä sinänsä kyllä hyötyä on kun heti sairastelu alkoi kun imetys väheni ja loppui.
pitikö muuten teidän avokit isäkuukautta? meillä se on vasta edessäpäin,ensi kuusta lähtien ja sitten tulee pian jo eteen itselläni töihin paluu ja päiväkotiin laittaminen.
tyttö oppinut nyt sanomaan täti ja puu, aiemmin tullut äiti ja itä ja osaa sanoa että "miten auto sanoo":) mutta siitä kävelystä ilman tukea ja seisomisesta ei ole tietoakaan...
oon kyllä tooosi väsynyt nyt kun heräillyt yöllä vähän väliä rauhoittelemaan tyttöä ja päivisin en oikeen osaa nukkua vaikka olis kuinka väsy. onko kikkakolmosia nuhaisen lapsen hoitoon?
 
No nuhaan kannattaa kokeilla sitä, että laittaa halkaistun raaan sipulin sinne sängyn päädyn kupeeseen roikkumaan. Pitää kuulemma hyvin nenää auki :)

Eipä ole itse juurikaan tarvinut kokeilla, sillä poika ei ensimmäisen 11kk:n aikana ole ollut flunssassa oikeastaan ollenkaan (*kop kop*, koputtaa puuta) ja imetyskin lopetettiin 8kk:n iässä. Mutta kaikkea muuta pikkuvaivaa sitten ollut senkin edestä...
 
Mä en oo huoman et imetyksel ois mitään vaikutust ollu Ninnin sairasteluun.Imetin kork.kuukauden verran kun ei siitä mitään tullut ni lopetin.Ja sen kuukaidenkin vaan osaimetin ja korvikkeel mentii.Nyt vast Ninni muutaman flunssan sairastan.Meil on auttan flunssaa Ninnin sängyn päädyn pikkunen korotus ni hengittäminen helpottuu ja jossain oli et saattaa jopa ehkästä korvatulehduksii.Sit ollaan niistäjän avul niistetty nenää ja keittosuolatippoi tarvittaes käytetty.
 
mä en oo aikoihin enää jaksanu läträtä niiden keittis tippojen kans, vaan oon suosiolla käyttäny keittis suihketta! se on tosi paljon helpompaa ja tukkonen nenä aukeaa hyvin.

pahimman nuhan aikana kokeilin tota sipulia sängynpätyyn mut eihän siinä lemussa nukkunu isä eikä äiti :D poika oli tukkonen vaikka sipuli roikku yön sängynpäädyssä ;D mut tuo sängynpäädyn kohottaminen on kans hyvä keino joka pikkusen avittaa nuhanenän unia.
 

Ootteko kokeillu Snifferiä? Sen pitäis auttaa tukkoiseen oloon ja on nimenomaan tarkoitettu näin pienillekin. 

Meillä mies ei pitänyt eikä pidä isäkuukautta. Kyllä mä kysyin haluaako pitää vaikka tiesinkin jo vastauksen :D Ei se vaan ole sen tyylinen että jäisi kotiin, se on sellanen työmyyrä. On kyllä mahtavaa kuitenkin että tollanen mahdollisuus on! 

Ermu toivottavasti saatte leikkausajan pian. On ihan varmasti kauheeta kun nukutetaan ja leikataan kun tyttö on niin pieni..varmasti menis itse tilalle jos se ois mahdollista. Mutta pääasia että saadaan tyrä hoidettua :) Ja on täälä onneksi osaavat lääkärit!

Miimi sua juuri mietinkin! Kun meilläkin tuo maitoallergia....enkä oikein ole selvillä että joko niitä kaupan soija-, kaura- ja riisimaitoja voi antaa, niin onko sulla tietoa? Oon kyllä ajatellu neuvolastakin kysyä mutta en koskaan muista soittoaikaan soittaa.. Ja siis oon jo antanu soijajugurttia kyllä mutta jotenkin kaipais vahvistusta sille että niitä voi jo antaa :D 

 
Nyt on tuolt Muksu tuotemerkilt saapun soijamaitotuotetta muksuille.Luulis et sitä voi kans antaa 10kk eteepäin koska meille sanottiin että voidaan alkaa sitä maitojuomaa juottaa jo 10kk eteepäin,vaikka purkis lukee 1-3v.Ja mun kamukin suositteli tota Snifferii tukkoseen oloon ja seuraavan kerran kun neidille ollaan hakemassa lisää lääkettä ni varmana ostan varastoon tota flunssan varalle.Kamalaa pelaamista oli suolatippojen laittamisen kaa :s
 

Meille tuli kans mainos tuosta Muksu-soijajuomasta ja aionkin sitä kokeilla. Tosin neuvolantäti sanoi kun sinne soittelin, että voi antaa myös niitä kaupan soija- ym maitoja pienissä määrin ja kokeilla tuleeko mitään oireita. Mä oonkin muutaman kerran laittanu perunan joukkoon lirun, mutta taidan tosiaan kokeilla vielä tota muksu-juomaa. Soijajugurtti on kaiketi meillä sopiva, en oo ainakaan huomannu mitään erikoista. 

On kyllä jotenkin hirveen vaikeeta kokkailla sellasta ruokaa mitä toi typykin sais syödä...Mä en kertakaikkiaan osaa tehdä ite esim ruskeetakastiketta ja noissa kaikissa valmisjauheissa on maitoa.. Muutenkin kun en osaa maustaa ruokaa muulla kun suolalla niin on jotenki mautonta.... blaah... =/ Pitäs päästä johki kokkikurssille :D 

Meillä on muuten noustu jo muutamankin kerran itse lattialta seisomaan, ilman mitään tukea siis, tosin mä en oo nähnyt...mut mies sano että on. Hmm....ei siis varmaan oikeesti kovin pitkä aika ole kun lähtee kävelemään. Siinä menee viimesetkin vauva-ajan rippeet, kun sitten se on ihan LAPSI :D 

Joko teiltä muuten kovin kysellään ja udellaan että joko haluatte lisää lapsia? Meiltä ei onneks kukaan vielä ole kysynyt. En jaksa taas sitä samaa rumbaa ku kaikki kyselee että joko joko joko. Se  on oikeesti ärsyttävää. 

 
Ei ole kyselty ku itse valitan kaikille ettei menkkoja kuulu vieläkään..Imetyksen lopettamisesta alle 2kk joten en nyt jaksa lääkäriinkään vielä mennä. Eiköhän ne sieltä tule jossain vaiheessa ..jollen tule raskaaksi ensin :)

Toisaalta odottaa sitä et poika lähtee kävelemään toisaalta ei.. Ja voin lohduttaa et ennenkuin on lapsi niin on vielä taapero!! :D

No taas tuli kiire lähteä vauvajumppaan en ikinä ehdi kirjoittaa mitään..
 
sama homma täälläkin, ei kukaan kysele kun ehdin aina ite valittaa menkkojen puuttumattomuudesta :D noo, nyt aloitin ne terolut-pillerit, ei oo vaan eka satsi loppunut vielä, joten ei tiedä toimiiko herättelemään elimistöä uusiin kiertoihin. jostain syystä mulle on iskostunut päähän ajatus lapsista kahden vuoden ikäerolla. miehellä 2-3v ikäerolla, joten jos ei tärppää niin kai sekin on ihan ok et menee vielä tovi toisen lapsen siunaantumiseen.
 
mä jollain tapaa odotan jo kovasti kävelytaitoa mut toisaalta samapa tuo koska tulee kun on niin terve tyttö kun olla ja voi. ja mun mielestä myös huumorintajuinen ja fiksu :D ihana leikkiä tytön kanssa ja kommunikoida kun oppii kaikkea uutta koko ajan. piilosleikit on ollut piiitkään ihan pop! ja jaksaa keskittyä kirjojen lukemiseen 45min kerrallaan:D mikä on musta aika kauan. vauvauinnissa oli tokavimppa kerta ja tuntuu et viimiset kerrat on tyttö keskittynyt lähinnä siihen et osoittelee kaikkea ja kaikkia ja höpöttää. uiminen menee vähän lillumiseksi vaikka toki välillä innostuu polskimaankin:)

turvaistuin pitäs ostaa ja ollaan käyty kattomassa niitä, mut tuntuu etten osaa vielä(kään) laittaa niin 90asteen kulmaan istumaan automatkalle. en mä jaksais itekään istua sellasessa asennossa pientäkään hetkeä! se sullominen vanhaan turvakaukaloon on jo vähän hölmönhommaa...nyt kun talvivaatteitakin aletaan pian käyttämään.
 
Multa ainakin on kaikki (varsinkin vähänkään iäkkäämmät ihmiset) kyselemässä kokoajan, että no koska tulee seuraava ja eikö nyt pikkusisarusta Mirolle ja pläääää! emoticon  Niin raivostuttavaa! ..oon ihan suoraan sanonu kaikille kyselijöille, että meidän lapsiluku taitaa olla tässä ja siitäkös sitä vasta ihmettelyjä ja voivotteluja ja "kyllä se vauvakuume sieltä vielä tulee" / "onhan teillä vielä aikaa" höpinöitä alkaakin tulemaan. Mulla alkaa ainakin veri kiehuun hyvin helposti tollasista keskusteluista ja toivonkii, ettei enää montaa vuotta tarvii kyselyitä kuunnella. :D

Meillä on ny viime viikon aikana otettu ensimmäiset kunnon askeleet ilman tukea ♥ ..musta on ainakin ihanaa kun tuo taapero alkaa käveleen ja ootankin innolla et oppis kunnolla taapertaan :D yhtään en oo malttamaton ;) ..ja kohta on 1-v synttäritkii - täällä juhlitaan ainakin kunnolla.. kerranhan sitä vaan vuoden täytetään :DD

Töissä oon ollu ny kuukauden päivät ja ai että mä NAUTIN ! ..poitsulla on menny tarha hyvin ja elämä tuntuu vihdoin ihan oikeasti ihanalta :) ♥

 
Satu, hieno kuulla et elämä maistuu ja tarhassa mennyt hyvin :)

Jee meilläkin poika eilen otti itse askelia kun pidin pystyssä, ennen on täytynyt vetää et ottaa askelia :)

Ei olis pitänyt sanoa, nyt se yrittää nousta taas yksinään tuolla, ennen ei uskaltanut kuin mun jalkaa vasten... eli täytyy mennä taas..
 
juuh, meilläkin tänään on kuulemma harjoiteltu pystyynnousua ahkerasti(isäntä kertoi) oon ite ollut menossa koko päivän etten oo nähnyt... innolla odotan:) oli ihana tulla kotiin kun toinen konttaa vauhdilla vastaan ja äitiii! <3
sit mulla alkoi menkat! tuli kyllä puun takaa kun oon syönyt nyt 5 tablettia teroluteja ja 10 pitäs ottaa ja sit vasta sen jälkeen kuuluisi menkkojen alkaa...oon kyllä ihan pihalla mitä tää tarkottaa. sitäkö et oma kroppa toimii ja voisin lopettaa pillerit? olikohan ne ihan turhia nyt? vai pitäsköhän jatkaa? tiedän etten saa omaa gynekologiani kiinni muutamaan päivään.höhöhö. sanokaahan jos on kokemusta teroluteista mitä mieltä ootte?! onpas taas ollut päivä...kauheesti mielenpäällä asioita kun työkuvioita selvittelen ja nyt käydään toisen lapsen tekemisestä keskustelua ja suunnitellaan päivähoitoasioita jne. onko lapsenne viihtyneet hoidossa kenellä onkaan nyt laitettu lapsi hoitoon? perhepäivähoitaja vai päiväkoti, mitenn ootte miettineet? satulla ilmeisesti ainakin poika viihtynyt tarhassa, kiva kuulla!
 
Heippa taasen,

Tuosta maitoallergiasta, me ei olla päästy vielä juttelemaan jatkosta, kun meillä alkoi tää korvakierre jälleen kerran. Silloin syyskuun alussa kun aloitettiin soijamaidolla, saatiin heti kolme yötä nukkua hyvin. Sen jälkeen alkoi sairastelu. Ensin molempiin korviin korvatulehdus, sitten kurkunpään tulehdus, sen jälkeen puhkes neljä takahammasta samaan aikaan ja tämän härdellin aikana taas uusi korvatulehdus. Nyt siis piti olla 14 päivän antibioottikuuri, mutta voitiin antaa vain 8 päivää, kun Aleksin vatsa meni ihan sekaisin ja kakan mukana tuli verta. Nyt sitten odotellaan seuraavaa korvatulehdusta, ja sitten mennään putkitukseen. Joten meillä ei oo oikein tietoa vielä kuinka toi soija meillä toimii, koska koko ajan on päällä joku tulehdus. Mulla tietenkin todettiin tähän hässäkkään ensin poskiontelon tulehdus ja päälle mycoplasma, joka aiheuttaa keuhkokuumetta. Mä alan olee totaalipuhki! Eikä yhtään helpota, että työ on fyysistä ja päivät venyy monesti 12-13 tuntisiksi. Sitten kun on vapaapäivä, ei oikeesti jaksa tehdä muuta kuin maata.... Sori tää valitus, mutta on sen verran raskas syksy menossa, että tästä pahemmaks ei oikeesti voi enää mennä.
Meillä Aleksi on hoidossa mummulassa ja tykkää tosi paljon! Sitten ensi elokuussa menee samaan päiväkotiin kuin missä isoveljensäkin on. Aloittaa siellä sitten 4 päivää viikossa. Mutta onneks sinne on vielä aikaa. Nyt kun Aleksi on mummulla hoidossa, käyn aina päivällä kun on hetki vapaata, hoitamassa häntä itse.
Tällasta tänne.
 

No on kyllä Miimi aivan varmasti raskasta...... toivottavasti se korvien putkitus saa tulehdukset loppumaan.. 


Mä luulen että meillä ei enää sovikkaan soija....tai en tiedä.... Oon ihan pihalla.. Nyt on siis jo muutama päivä menny niin etten ole antanu sitä jugurttia enkä laittanu tippaakaan kaupan maitoa ruokaan, ja silti vaan posket hehkuu ja ihottumat on ja pysyy, sekä yöt on ihan hirveitä...huutoa parin tunnin välein.. Se yks ilta kun annoin zyrteciä oli helpotus! Sillon nukuttiin kuin tukki aamuun asti ja posketkin rauhottui. Että en sit tiedä. Kuulemma monilla maitoallergisilla on myös tuo soija allergia... Ajattelinkin että jos se on tullut nyt pikkuhiljaa eikä enää siedä edes sitä korviketta.. :( Millähän tämänkin taas selvittäis kun ainakaan aikasemmin ei ihotestiin kuitenkaan reagoinut. 

 Ai niin tuosta terolutista, sen voi ihan hyvin lopettaa nyt kun menkat alkoikin. Mulla on kokemus vastaavasta ja ainakin sillon mulle sanottiin niin :) 

Kiva kuulla satustakin :)

 
Takaisin
Top