LKS

Lavinia

Sanavalmis juttuseppä
Millaisia kokemuksia Lapin keskussairaalasta? En ole vielä siellä synnyttänyt (esikoinen OYS:ssa) mutta turhien käyntien takia monta kätilöä tullut tutuksi, he ainakin oli tosi mukavia! :) Ja ne kolme lääkäriä myös, jotka oon tavannu.

Tuolla ei osastolla vissiin oo välipalaa tarjolla jääkaapissa, että voisi vapaasti hakea milloin vaan? En enää muista miten Oulussa oli, mutta ainakin Kemissä (sielläkin yksi varmistuskäynti) sai yölläkin hakea kaapista syötävää.
 
En muista tarkalleen ootko lavinia jo päässyt tosi toimiin, eikös me olla joulukuisissa molemmat? :)
Ite synnytin 11.12 lks:ssä ja ei voi muutako kehua! Mulla oli ihanat kätilöt koko ajan, olin synnytyssalissa 10.12 03:00-11.12 00:30 eli kätilö kerkes vaihtua useamman kerran, joka kerralla kuitenki oli hyvä ja mukava kätilö! Makasin koko ajan sängyssä tipassa, käyrillä ja siksi että kalvot puhkastiin, siltikin jäi hyvä fiilis kun kätilöt yritti tehä mun olon mahdollisimman hyväks!
Osastolla taas... Noh, moni muuki synnytti joulukuun alussa ja osasto oli täynnä. Lisäksi hlökuntaa liian vähän. Olisin ehkä enempi kaivannu opastusta ja neuvoa, kätilöiltä, enkä vain opiskelijoilta. Ja siellä on päiväsalissa jääkaappi josta saa syyä mitä vaan ko haluttaa! Nälkää ei tartte tosiaan nähä :)
Edit: oon siis ensisynnyttäjä, joten siihen nähen kätilöt tosi vähän "hoiti" minua.
 
Enmastina00, ehin sopivasti lukea tuon ennen ku pääsin itekki testaamaan :wink Oli mukava mennä ku oli saanu lukea hyvää paikasta. :) Ja itekki kyllä tykkäsin, kätilöt oli (mulle uusia) tosi kivoja ja koko toimitus meni JUURI niinku olin toivonu! Tosi hyvin ottivat kaikki toiveet huomioon.

Nyt ei tainnu osastollakaan olla kovin ruuhkaa (itehän olin uudelleensynnyttäjä, mutta viidessä vuodessa ehtiny unohtua aika paljon), aina joku ehti rauhassa käymään jos jotain kysyttävää oli.

Kaikin puolin hyvä mieli jäi synnytyksestä ja sairaalassaoloajasta muutenkin. :)
 
Minullekin jäi positiivinen kokemus LKS:stä :)

Kaikki kohtaamani lääkärit ja kätilöt olivat mukavia ja ammattitaitoisia. Mulla ei mitään synnytystoivelistaa ollut, mutta kysyivät alussa toiveita kivinlievityksen suhteen. Synnytys ehkä käynnistettiin vähän yllättävän pikaisella aikataululla ilman sen kummempia selityksiä, eli potilaan informoinnin suhteen LKS:ssä olisi parantamista. Osastolla huonekaverilla kuulosti olleen vielä minua enemmän epätietoisuuden hetkiä.

Osastolla ei onneksi ollut kai kovinkaan täyttä, ja pääsääntöisesti hoitajilla oli hyvin aikaa rauhassa opastaa. Hoitajat tietenkin ovat ihmisiä hekin, ja en ehkä henkilökohtaisesti kaikkien tyylistä pitänyt, ja toiset taas oli ihan lemppareita. Aikamoiset erot tuntui olevan vauvojen hoidon suhteen, yksi tuntui lukevan oppikirjasta millilleen miten vauva toimii, ja toisella oli enemmän maalaisjärkinen ja kokemuspohjainen lähestymistapa. Toinen oli antamassa lisämaitoa heti kun painonlasku oli 0,2% yli "sallitun" ja toinen (kuten myöhemmin lääkärikin) sanoi että aivan normaalia. Ehkäpä näitä eroja on pakostakin joka sairaalassa.

Ruokahuolto toimi tosi hyvin, enkä olisi tarvinnut mitään omia eväitä. jääkaapista löytyi aina leiväntekovälineet (ja luumuja+luumunektariinia :wink ) ja päiväsalin pöydiltä hedelmiä. Ystävällisesti tuotiin tarjotin usein sänkyyn, kun oma liikkuminen oli hankalaa. Mun oloa auttoivat kovasti myös pikkuhuoneesta löytyneet kaalikerät ja jääsiteet.
 
On näköjään vähä vanhempia nämä LKS:n kirjotukset. Ite olen menossa LKS:ään synnyttämään ensimmäistä lasta maaliskuussa ja olis kiva kuulla lisää muitten mielipiteitä sairaalasta ja niitten käytäntöjä. Miekö olen tämmönen joka hermoilee kaikkea uutta niin etukäteen kiva tietää vähä miten sielä tapahtuu asioita..
 
On näköjään vähä vanhempia nämä LKS:n kirjotukset. Ite olen menossa LKS:ään synnyttämään ensimmäistä lasta maaliskuussa ja olis kiva kuulla lisää muitten mielipiteitä sairaalasta ja niitten käytäntöjä. Miekö olen tämmönen joka hermoilee kaikkea uutta niin etukäteen kiva tietää vähä miten sielä tapahtuu asioita..

Minä oon kans menossa uudestaan :D Maalis-huhtikuussa, la 31.3.

Kysy vaan jos joku tietty asia mietityttää, voin koittaa muistella :)
 
Mulle on muutenki koko juttu ihan hepreaa etten ees tiiä mitä kysyäkkään..eniten jännittää kaikki sen synnytyksen jälkeen,pääseekö perhehuoneeseen vai "joutuuko" muitten kokeneempien äitien silmätikuksi samaan huoneeseen. Kätilöt/hoitajat varmasti opastaa kaikessa? Onko sielä joku erillinen vauvanhoito huone vai onko siinä huoneen yhteydessä jotku hoitotasot? Jos on yhteishuoneessa muitten kans ja vauva alkaa itkeä niin siinähän herää sitte kaikki muutki :/
 
Mulle on muutenki koko juttu ihan hepreaa etten ees tiiä mitä kysyäkkään..eniten jännittää kaikki sen synnytyksen jälkeen,pääseekö perhehuoneeseen vai "joutuuko" muitten kokeneempien äitien silmätikuksi samaan huoneeseen. Kätilöt/hoitajat varmasti opastaa kaikessa? Onko sielä joku erillinen vauvanhoito huone vai onko siinä huoneen yhteydessä jotku hoitotasot? Jos on yhteishuoneessa muitten kans ja vauva alkaa itkeä niin siinähän herää sitte kaikki muutki :/

En usko että kukaan pahaa ajattelee, samassa tilanteessahan ne itekki on itkevien vauvojensa kanssa :) Ja voi olla, että vaikkette perhehuonetta saisikaan (yleensä ne kyllä ensisynnyttäjille just annetaan, jos vain vapaita on) niin ei välttämättä huonekaveria siltikään ole. Ite ainakin olin viimeksi vauvan kanssa yksin siinä kahden hengen huoneessa. Ja luulen oikeasti, että muutkin äidit hyvin suhtautuu toisiin äiteihin. :)

Hoitotaso ja pesuallas on siellä omassa huoneessa, suihku ja vessa on yhteiset (käytävällä).

Ja varmasti apua saa kaikkeen! Meitä varten ne siellä on :)
 
Ollaan ensikertalaisia ja sitte vielä pitkämatkalaisia(yli300km) niin olis tosi ihanaa jos perhehuone olis vapaa ja sais sitte muutenki yhessä opetella kaikki. Hoitajat saa kyllä sitte kyllästymiseen asti rampata minun huoneessa ku kyselen kaikki ja liikaaki :D saakohan sielä käyä vieraita,muita ko isovanhemmat? Onko sielä vauvallaki sairaalan vaatteet sen ajan vai pitääkö omia ottaa enemmänki ko kotiinlähto-vaatteet?
 
Ollaan ensikertalaisia ja sitte vielä pitkämatkalaisia(yli300km) niin olis tosi ihanaa jos perhehuone olis vapaa ja sais sitte muutenki yhessä opetella kaikki. Hoitajat saa kyllä sitte kyllästymiseen asti rampata minun huoneessa ku kyselen kaikki ja liikaaki :D saakohan sielä käyä vieraita,muita ko isovanhemmat? Onko sielä vauvallaki sairaalan vaatteet sen ajan vai pitääkö omia ottaa enemmänki ko kotiinlähto-vaatteet?

Vauvaa varten on vaatteita siellä, riittää kun on itellä sille vain ne kotiutumisvaatteet.

Vieraista en ole varma, me ei muita ois sinne haluttukkaan ku isovanhemmat ja esikoinen. Mutta ehkä siellä muitakin saa käydä, luulisin ainakin, jos vaan jaksaa tavata muita :)
 
Takaisin
Top