Lisäravinteet ja vitamiinit

Tuulia

Kommentoinnin ninja
Toukomammat 2017
Käytättekö jotain lisäravinteita tai vitamiineja nyt raskauden aikana täydentämään ruokavaliota?

Itsehän kipaisin heti plussatestin tehtyäni apteekkin ostamaan Multitabsin raskaus ja imetys- vitamiinit ja purkin Multivitan omegalive raskaus- kalaöljykapseleita. Tietysti nuo olisi voinut aloittaa aikaisemminkin, mutta parempi kai myöhään kuin ei milloinkaan :)

Lisäksi syön Folirenin foolihappoa, Piimax C+Biotiini- lisää (josta en kyllä tiedä, saako sitä käyttää - help?), Priorinia (onko sekään sallittu?) ja Kalciposia 500mg x 2 päivässä luuston tueksi. Näillä nyt ainakin alkuun.
 
Miulla foolihappo ja d-vit. Tuota multitabsia mietin. Huomenna mennään isompaan kaupunkiin mistä kehtaa ostaa, täällä pikkupitäjässä pelkään et juorut lähtee tai joku tuttu näkee :D
 
Mä mietin kovasti raudanpuutteen ennaltaehkäisemistä, viime raskaudessa olin viikon sairaslomalla, kun hb tipahti niin alas etten enää kyennyt toimimaan. Rautalääkkeiden syömistä ei kai suositella varmuuden vuoksi, ja ne olikin ihan kamalia. Olisiko siis jotain hyvää monivitamiinia, jota saisi syödä ja josta saisi hyvän rautalisän varmuuden vuoksi?
 
Kaiken paras se ois kai yrittää ruoasta saada sitä rautaa. Mulla viime raskaudessa hb notkahti niin lisäsin vihreän syömistä, sillä se nousi taas nopeasti. Parsakaali on yksi parhaista raudan lähteistä :)
Noista raskausajalle tarkoitetuista monivitamiineista löytyy kans vähän sitä rautaa.
 
Miulla tippuu varmasti hemoglobiini aikasessa vaiheessa, muutenkin on se on ollu aina melko alhanen. Eilen ostin Minisunin Multivitamin Mama -tabletteja (meinasin ostaa multitabsia mutta Minisun oli tarjouksessa ja myyjä sanoi että niissä on tosi vähän mitään eroja). Samalla tarttui mukaan Multivitan Omegalive raskaus -kapseleita (järkkyisoja!), joka sisältää Omega-3 rasvahappoja, E-DHA ja E-EPA:ta. Suositus näistä on 1-2 tablettia päivässä, varmaan se 2 on parempi..?
Oispa kiva päästä äkkiä neuvolaan niin se vois antaa ohjeet mitä ja miten paljon syödä. Vaikka kaipa se perusterveellinen ruokavalio riittää saamaan terveen lapsen. Eihän sitä ennen ollu mitään vitamiinivalmisteita jne. Tosin sillon ehkä syötiin terveellisemmin jo luonnostaan.
 
Mulla käytössä multivitan raskaus- ja imetys vitamiini sekä multivitan raskaus omega3. Lusäks pitäs varmaan ottaa d- vitamiina.
Jos yhtään alkaa pahoinvointi niinkuin viimeksi, aloitan taas beko strong b- vitamiinivalmisteen 3x/pv. Sen on todettu että saattaa auttaa raskauspahoinvointiin ja mulla auttoi ainakin niin etten koko päivää oksentanut vaan vaan yleensä aamusin ja aamupäivisin. :wacky:
 
Piimax C+Biotiini- lisän ja Priorinin jätin pari päivää sitten pois lääkärin suosituksesta.

Tietääkö joku, riittääkö tuo Multitabsin raskaus ja imetys- vitamiinilisä turvaamaan riittävän d- vitamiinin saannin (sitä on päivän tarpeesta 200%/ tabletti) vai pitääkö erikseen hommata sitäkin? Mihin se vaikuttaa?
 
Mulla kanssa multivitan mama vitamiini purkki, vielä täytys omegaa muistaa hakea, sekin tosiaan täytyy mennä isompaan apteekkiin ettei heti tuttuja kävele vastaan
 
Mulla on käytössä Multivitan raskaus- ja imetysvitamiinit. Sen lisäksi syön ihan normaalia omegaa. En oo ostanut erikseen tota raskausomegaa, vaan käytössä on ihan normaali Elivon vahva omega. Lisäksi syön joka päivä maitohappobakteereita, välillä mhb-valmistetta vaihdellen. Maitohappobakteereiden raskaudenaikaisen käytön on todettu vähentävän allergioita, joten suosittelen niitä kaikille. Meillä on tosin maitohappobakteereista huolimatta esikoinen tosi allerginen, mutta aion tässäkin raskaudessa maitohappobakteereita käyttää, ehkä vaan laajempikirjoisempia ja vahvempia. Jos edes vähän auttaisi ehkäisemään/lieventämään allergioita!

Käytössä myös kalkkilisä 1000 mg. Tässä mulla on kyllä parannettavaa, välillä muistan ottaa vaan yhden tabletin ja välillä en yhtään. Kalkkiahan ei kannattaisi ottaa samaan aikaan raudan kanssa, jota taas on noissa raskausvitskuissa, niin ei voi aamun vitamiinisatsin kanssa ottaa ja sit myöhemmin päivällä unohtuu :D
 
Siis virallisten suositusten mukaanhan toi d- vitamiini varmaan riittäis mutta mä oon aina syönyt enemmän, noin 60-100mikrogr. Päivässä. Täytyykin kattoa paljonko tossa on ja miettiä. Esikoisen aikana otin muistaakseni viel lisäks deetä.
Samoi. Kalkkitabletteja pitäis ottaa kun käytän suht vähän maitotuotteita ja varsinkin jos pahoinvointi alkaa on ruokavalio tosi suppea.
 
Oon täälä vieraillut ja juttuja käynyt lukemassa kun alkaa tunne vaan varmistua( niin älyttömästi sitä toivon:wink). Ehkä vielä saan ketjuun myöhemmin liittyä. Mutta siis oon syönyt raskaus imetys vitskuja nyt kaks kuukautta raskaustoiveen takia, aiemmin tulin raskaaksi pitkän yrittämisen jälkeen kun aloin noita syömään. Ei pitäis foolihaponpuutteesta ainakaan johtua:happy:. Nyt vaan odotellaan että on riittävästi viikkoja, että testissä kin näkyisi plussa.
 
Foolihappoa oon nyt jo muutaman kuukauden syönyt. Muita vitamiineja ei ole tällä hetkellä, aattelin nyt oottaa ens viikon neuvolakäyntiä että mitä se hoitaja siellä sitten suosittelee :happy:
 
Mulla käytössä femibion 1:happy:
Sisältää foolihapot, jodin ja jotain muitakin tarpeellisia sitä ymmärtääkseni syödään 12raskausviikkoon, jonka jälkeen aloitetaan femibion raskaus 2. kestää kylläkin aina vain kuukauden tuo pakkauksessa oleva laatta
 
Täällä ollut käytössä foolihappo + liuta muita vitamiineja sekä maitohappobakteerit jo aika pitkään imetyksen ja edellisen raskauden myötä.

Nyt menee Femibion 1, Eskimo 3 pure -kalaöljy, Tri Tolosen D-vitamiini 50mg, Lacto 7 / Gefilus / Biolatte -maitohappobakteeri ja Valioravinnon Iho-omega. Niin ja C-vitamiinia mitä merkkiä milloinkin.

Rautaa saa ruuasta käsittääkseni kaikkein parhaiten lihasta. Rauta on lisäksi siinä jotenkin parhaiten imeytyvässä muodossa. Ja tietyissä kasviksissa on tosiaan rautaa kyllä hyvin myös, ja lisäksi täysjyväviljoissa. C-vitamiini tehostaa raudan imeytymistä joten sitä kannattaa ottaa, vaikka hedelmän tai marjojen muodossa samalla kun rautaa. :)
 
Mulla multivita raskaus vitskut. Alotin niiden syönnin joskus lähempänä 5 viikon alkua, sen jälkeen ku neuvolasta sain tuloksen raskaana.
Foolihappoo ku pitäis niin aikasin jo syödä niin... parempi toki myöhään ku lainkaan mutta silti kyllä jänskättää ultraan asti. En mä kyllä edellisistäkään syöny ennakkoon.
 
Mä oon ymmärsin et foolihappoa pitäis syödä jo ennen ku tulee raskaaks. En kyl muista mihin se liitty.
 
Mun mielestä se pienensi riskiä kehityshäiriöihin. Mä aloitin jo alkukesästä, mutta syön niin epäsäännöllisesti, että noinko siitä on mitään iloa. Muistan vitamiinit ehkä pari-kolme kertaa viikossa. :rolleyes:
 
Olikos se keskushermostoputki minkän sulkeutumiseen se liitty, tai jotain sinne päin :grin
 
mä ostin jo foolihappoa jokunen päivä sit ja nyt mä oon hukannu sen purkin?? :laughing021 Nyt ku se selvä plussa tuli ni pitää hakea mammavitskut kans apoteekista. Sit toi b6 - vitamiini lähtee kans käyttöön jos tulee kovaa pahoinvointia. Pelottaa että ne on nuo napit just mitkä aiheuttaa sen huonon olon :sick006

Rautaa joudun varmana syömään , viime raskaudessa jo ennen puolta väliä hb oli laskenu 99! Nestemäisenä aion litkiä ja mikähän se merkki oli..floravital? ironvitalista muistaakseni tuli ihan törkeen paha olo.. Appelsiinimehua aion vedellä sit raudan kans että saa sen c-vitskun :)
 
Minä syön vaan foolihappoa ja d-vitamiinia. Alotin joskus kuukausi ennen plussaa syömään säännöllisen epäsäännöllisesti. Mammavitskuja ei pysty syömään ku ne laitto mut oksentaan esikoisen aikaan niin niistä on jääny kammo. :grin
 
Takaisin
Top