Lisärautaa ruoasta pillereiden sijasta - reseptejä?

Peppiina80

Silmät suurina ihmettelijä
Rauta-arvoni oli laskenut lähelle hälytysrajaa ollen nyt 116 (rv 25). Raudan syömistä pillereinä en pidä houkuttelevana vaihtoehtona, vaan tarkoitus olisi muuttaa ruokavaliota rautapitoisemmaksi. Kyselisin hyviä vinkkejä ja reseptiehdotuksia kanssasiskoilta!

Tiedän perusasiat eli mistä ruokatarvikkeista rautaa saa ja miten C-vitamiini auttaa imeytymistä ja maitotuotteet puolestaan ei. Eli tämän myötä ajattelinkin kysellä hyviä resepti-ideoita, missä rautaisia raaka-aineita ei yhdistettäisi esim. niihin maitotuotteisiin.

Mitkä ovat teidän rautaiset reseptit herkkuruoan valmistamiseen? :)
 
Olen pitänyt simppelinä ja lisännyt kasvisten käyttöä vähän joka ateriaan, jos mahdollista! "Vihreää" suositellaan. Salaattia, pinaattia mielummin suoraan ruukusta(tai pihalta)... Perusreseptiin toimii aina, että mitä tahansa syö - ripustelee joukkoon vihreää! Mulla hemoglobiini alhainen 107-113 lähes koko raskauden ajan, rautatabletit (Obsidan) käytössä. Tuntuu, että rautalisien käyttö vaikutti ainakin siihen, että huimaus loppui. En ole kokenut itseäni väsyneeksi tavallista enempää. Lihaa en juurikaan syö, tai siis harvemmin. Täysjyväviljaa, ruisleipää kylläkin. Yritän valita vaihtoehdon, jossa ei olisi vehnäjauhoja.... Jos jollain kotikokilla reseptejä pukkaa, niin täytyypi kokeilla! Ja juuh, maitovalmisteita kannattaa välttää raudan ottamisen yhteydessä. Olenkin maitotyttö eli luonnonjogurttia ja luomuamaitoa menee päivittäin.... kesällä jäätelöäkin joskus!
 
Mä teen vihersmoothieita välillä. Sekaan menee pinaattia/nokkosta/lehtikaalia... :) Nokkosletut on myös niiiin pop:Heartred Nokkosen kans pitää vaan olla varovainen raskausaikana, ei kyllä haittaa jos satunnaisesti tai kuuriluontoisesti käyttää.

Mammavitamiinin otan aamulla tyhjään mahaan appelsiinimehun kans, kun c-vitamiini edistää raudan imeytymistä. :)
 
Takaisin
Top