Lisää lapsia

Senni_

Piirimestaruustason postaaja
Joulumammat 2016
Onko kukaan suunnitellut jo uutta raskautta?
Me ollaan suunnitteltu että kahden vuoden sisällä tulisin uudelleen raskaaksi. Toisaalta mtn ehkäisyä olla nyt käytetty kun ei haittaisi vaikka pikkukakkonen tulisi jo aikasemmin. Ei ole vielä menkkoja näkynyt ja imettän vielä. Eipä o kyl kuukautisia ikäväkään :D Millaisi ajatuksia muilla? Ja suunnitelmia.
 
Tästä olikin jo jossain vähän juttua.

Mies haluaisi kovasti toisen (ja kolmannen, miksei neljännenkin) lapsen. Helppo sen on haluta, kun ei vaikuta sen elämään yhtä paljon. Kyllä mä itsekin periaatteessa haluaisin toisen jossain vaiheessa. Ilmeisesti aika rankkaa, jos on kovin pieni ikäero.

Meillä ei nyt kuitenkaan ole ryhdytty estelemään lastentuloa... tämä ekakin oli ihme- / ylltäyslapsi, niin ehkä ennemmin nopeasti toinen kuin ei koskaan. Ennen raskautta mulla ei ollut kiertoa lainkaan ja nyt on ollut jo kolmet menkat, vaikka imetän. Sinänsä saattaisi siis olla ihan fiksua käyttää ehkäisyä. Jos vaikka raskaus olisi jotenkin herättänyt mun kropan. Pitäisi vääntäytyä lääkäriin tarkistuttamaan tilanne, mutta en vaan saa aikaiseksi.

Mua itseä ajatus raskaudesta kauhistuttaa nyt. Polvet on aivan rikki. Kiloja on vielä liikaa... ja siis se pahoinvointi oli mulla niin kamalaa, että pelkkä ajatus itkettää. Toisaalta sen loppuraskauden tukalan olon on jo melkein unohtanut. Hassua. Mä vannoin, etten ikinä kaipaisi sitä isoa pötsiä. Nyt jo ehkä vähän kaiholla ajattelen potkuja yms.
 
Meillä suunitelmissa yrittää raskautumista vuoden parin päästä. Mies haluaisi, että vauva syntyy keväällä ja se passaa kyllä mulle, mutta vieroksun ehkä noin "täsmä tuotettua" lasten tekoajatusta. Suosin enemmän sellaista tulee jos on tullakseen. Tämä ensimmäinen sai kyllä alkunsa niin helposti, että ehkä seuraavatkin tulee yhtä helposti. Kumminkin kannattaa olla nöyränä hedelmällisyysjumalan edessä, kun lisääntyminen ei todellakaan ole aina ihan yksinkertaista.

Ei olla kauheen tunnollisesti nyt ehkäisty, kun ei ole kuukautiset vielä alkaneet, joten yllärivauva on ihan mahdollinen.

Toisaalta olisi kiva olla heti raskaana uudelleen, mutta toisaalta olisi kiva olla rauhassa tämän esikon kanssa. Aina ne seuraavat lapset vaikeuttaa liikkumista ja semmoista, joten sillä tavalla ehkä olisi kiva odottaa hetki. Vielä vuosi tai kaksi tuntuu juuri mukavalta.

Se on ainakin salettia että seuraava halutaan! :)
 
Meille ei toista yhteistä lasta tule, kun meillä on tässä pesueessa jo nuo miehen kaksi aiempaa lasta mukana. Pitäis vaihtaa tila-autoon tai johonkin muuten :).

Kukin tekee miten tykkää, mutta oman fysiikan puolesta suositeltavaa olisi ymmärtääkseni odottaa sitä uutta raskautta ainakin se 9 kk synnytyksen jälkeen. Jotta ehtii vartalo ja kudokset toipumaan edellisestä raskaudesta sekä synnytyksestä.
 
Mulle muuten sanoi lääkäri jälkitarkastuksessa ton 9kk että sen aikaa ainakin pitäis odottaa. Luulin että se liittyi siihen kun mulla oli se hätäsektio mutta ehkä se sitten on yleinen neuvo :)
 
Kummallista, kun mulle ei ole kukaan sanonut mitään. Itselläkin sektio. Leikkaava lääkäri totesi vaan, että kohtu hyvässä kunnossa ja siinä kaikki. Kai oman (mielen)terveyden takia on hyvä odottaa. Tiedän kyllä monta perhettä, joissa lapsilla ikäeroa vain vuosi. Itse en varmaan selviäisi.
 
Se riippuu äidin kunnosta. Joillekkin sanotaan jo tokan sektion jälkeen, että on vaarallista hankkia lisää ja toisille sanotaan viidenkin sektion jälkeen, että vielä vois yhden hommata. Synnytyksestähän on toipunut täysin vasta joskus vuoden parin päästä. Heti perään raskautuminen ei ole suositeltavaa, mutta näissä asioissa tulee kuunnella omaa kehoa. Jos oli ihan palasina fyysisesti ekasta raskaudesta, niin kannattaa ehkä pitää taukoa ja jos taas ei tyyliin missään tuntunut niin ei sitä taukoa tarvitse välttämättä pitää. Olen nuori ja suht hyvässä kunnossa pysyin, joten en ole huolissani kehoni jaksamisesta. Mitään perussairauksia tai muita terveysongelmia ei ole, niin ei sillein huoleta :)
 
No mä voisin vielä yhden tai kaksi lasta ottaa, mutta kun tota ikää alkaa olla jo liikaa, niin taitaa jäädä lapsen saamiset tähän. En halua pienellä ikäerolla vauvoja. Jotain kolme vuotta olis kiva väli, mutta olisin jo ikäloppu saamaan lapsia kolmen vuoden päästä.

Mä olen niin paskassa kunnossakin fyysisesti, kaikki paikat jumissa ja kunto pohjalukemissa. Ei olis tervettä hankkiutua raskaaksi kovinkaan pian.
 
Se on muuten jännää, että olen potenut pitkään vauvakuumetta ja olen aina halunnut paljon lapsia. Nyt kumminkin olen huomannut ettei ajatus lapsimäärän jäämisestä tähän yhteen ole mitenkään paha. Toki haluan lisää lapsia, mutta jos niitä ei siunaannu, niin sekin on ihan ok.
 
Me ollaan ajateltu että sitten kun tyttö on joku 3-4 vuotias niin toinen saisi tulla. Mulla ja veljelläni on vajaa 5v ikäeroa, olen aina ajatellu että se on vaan hyvä juttu eli haluan omatkin suunnilleeen samalla ikäerolla. Oon ajatellu et lapsia vois olla 1-3, ainakin vielä toisen haluan, haluan kokea uusiksi raskauden ja synnytyksen.
 
Mä toivoisin, et saadaan vielä toinen lapsi. Mulla ja siskollani on ikäeroa aika tasan 2v. ja se on ollut tosi hyvä kun meistä on ollut aina seuraa toisillemme ja nykyäänkin ollaan tosi paljon tekemisissä. Eli toivon mukaan tässä vuoden-puolentoista sisään sais toinen ilmoittaa tulostaan :)
 
Mä jouduin tämön kolmosenkin kohdalla miettimään jo monta vuotta, että josko vaiko eikö. Sitten kun ykkönen ja kakkonen venyttivät napanuoran jo toosi pitkiksi, iski sellainen kaipuu...Nyt neiti okolmlnen on niin ihana ja helppo, että ajatus nelosesta joskus muutaman vuoden päästä ei ole täysin mahdoton. Katsotaan mihin elämä vie! Mies ei välttämättä halua lisää lapsia, enkä minäkään valita ios lapsiluku jää tähän. Mutta koskaan ei tiedä milloin vauvakuume sitten nostaa päätään.
 
Ainakin vielä 1 vois tulla, ehkä kaksikin:happy: mutta ei vielä, mun on pakko päästä tekee töitä välissä, että ehkä 1,5-2v päästä...
 
Tänään juuri keskustelin miehen kanssa asiasta. Mies siis haluaisi kovasti toisen lapsen pienellä ikäerolla. Kyllä mä itsekin jollain tasolla haluaisin toisen, mutta mulla oli kyllä niin karsea raskaus, etten tiedä, miten selviäisin siitä olotilasta ja Lilliputin hoitamisesta. Lisäksi olen välillä aivan puhki tän yhdenkin kanssa, vaikka neiti on kieltämättä monin tavoin helppo lapsi.

Meillä ei ole mitään ehkäisyä käytössä, mutta peittoa on heiluteltu niin harvoin, että riskiä / mahdollisuutta raskaudesta ei ole. Tähän vielä lisää se, että ei pitänyt ensimmäistäkään saada... eli vahingossa ei varmaan saada toista, eikä välttämättä yrittämälläkään.

Outoa, että olisi kiva nähdä ne kaksi viivaa testissä, mutta kyllä siitä vielä paniikki syntyisi. Veljen vaimolle iski vauvakuume esikoisen ollessa 8kk ja lapsilla 1v 5kk ikäeroa. Siinä perheessä ei ole paljon nukuttu toisen syntymän jälkeen. Oli vielä koliikkivauva. Lisäksi näin, miten tärkeää äidin on päästä kuntoon raskauden jälkeen ennen kuin ryhtyy samaan rumbaan uudelleen. Mutta kukin tavallaan ja ajallaan... meillä sitten ehkä joskus yllätyksenä.
 
Piiiiitkästä aikaa kirjoitella tänne(kaiken ajan antanut pikkuneidille). Haaveita tullut oireiden mukana seuraavasta lapsesta vauvva arki ollut oikein ihanaa ja jokseenkin helppoa, ellei alkuajan hormoonihöyryjä lasketa. Suunnitteilla oli lapset tehdä peräkkäin niin olisi heistä toisilleen seuraa.
 
Mä kuumeilen kans OIKEESTI vielä yhestä.
Mikä muo vaivaa.luulis et nää kiukuttelevat lapsoset riittäis. Tykkäsin odotus ajasta vaik ei mitää helppoo ollukkaan ja kuinka ihanaa oli olla vastasyntyneen kanssa. Mun kaveri sai just 5 lapsen ja oi oi.. toinen kaveri odottaa...
Mikä muo vaivaa.. myyn vauva kamppeita haikeana pois. Mun pikku jasmin kasvaa niin nopsaa vauhtia irti musta. Se tuntuu jotenkin niin itsenäiltä. Iso veikat hellittelevät eikä äiti oo enää se tärkein maailmassa kuin meijjerinää.
Mä yritin miestä kesällä kesyttää viel yhestä ei onnistunut. Sit iski iha hirvee kissanpentu himo. Olisin halunnu jonkun hoivattavaksi.

Meil on joka lapsen kohalla se 3v ikäero. En suosittele. Välil ei oo yhtään sopua,eikä leikit mene kesken.. Mun mielest iha liian pitkä ikä ero. Olis saanu olla vähän pienempi ero näin jälkikäteen.
 
Meillä on kahdella isommalla kolmen vuoden ikäero ja olen ollut siihen tosi tyytyväinen. Ne on ollu ihan parhaat kaverukset koko ajan. Toki koulusta saaneet omat kaverit ja niiden kanssa viettävät aikaa tahoillaan, mutta kotona ja matkoilla ne touhuaa yhdessä. Siihen en osaa kommentoida jos niitä olis useampi, että miten ikäero silloin vaikuttaa vaiko vaikuttaako sit kuitenkaan.
En tiedä olisko se fiksua, että jos haluaa 4 lasta, että ne olis tehty vähän niinku pareittain. Että olis vaikka 10 ja 8 v. ja sitten toinen pari 4 ja 2 v. Vertaa siihen, että olis 1, 4, 7 ja 10 vuotiaat.
 
Nostanpa tätä ketjua.
Jokos joku odottamassa pikkukakkosta tai haaveilemassa?

Täällä on yritys päällä ja kova vauvakuume muttei vaa tulee raskaaksi vaikka on menkat säänöllisesti ja nyt pari päivää sitten loppui imetys kokonaan. Alkaa jo pikkuhiljaa pelottaa ettei pikkukakkosta tulekkaan ? Onko kellään muulla samanlaista tilannetta että esikko saanut helposti alkuunsa mutta pikkukakkosta ei vaan kuuluu?
 
Takaisin
Top