Linkkejä ja vinkkejä vauvan hoitoon

Sain muuten pepun kuntoon perunajauholla. Se Ainun sinkkivoide ei tosiaan käynyt, mitä lie sisälsi. Nyt otsaan on tullut hilseilevää.. ihottumaa? olen yrittäny sitä öljytä, mutta ei ole miksikään mennyt.
 
Meillä paheni myös vaippaihottuma sinkistä ja bebanthenista meni aivan karmeeksi! Onneksi ilmakylvyt pelasti tilanteen, ja sen lisäksi keksittiin vanha kunnon aloe vera. Kannattaa kokeilla.

Onks muuten täällä muita joiden vauvat ähisee ja röhisee öisin? Meidän poika aloittaa röhinän aina aamuyöstä ja en meinaa saada siinä touhussa itse enää nukuttua. Mikäköhän auttais??
 
ite puhun kans aloe veran puolesta! kyllä muuten tehos ja nopeesti. ei oo mistään kotosin mitkään sinkkivoiteet. :D
 
naadja: meillä kans röhistään. tai oikeestaan puhistaanja ähistään ja muristaan...
 
Meilläkin öhistään ja muristaan aina aamuyöllä, yleensä syötön jälkeen! Arvelin että se voisi johtua siitä että kun vauva on syönyt niin ahneesti että maitoa on mennu tonne nenänieluun ja sitte on myös vähän hörppiny ilmaa niin se kiertelee pienen maahassa! Oneks itse oon jo oppinu nukahtamaan vaikka nuo ähinät on päällä! Huomasin myös että tyttö on selällään kun nuo ähinät alkaa, eikä muuten pysy kyljellään hetkeäkään vaikka laitan aina kyljelleen sänkyyn kun on just syöny!
 
melela ja Ermu: Helpottavaa kuulla että muillakin on yöhulinat päällä :). Meillä auttaa itse asiassa vatsallaan nukkuminen, mutta poika ei aina suostu siihen järjestelyyn :). Hassuja ne äänet on kyllä! Jostain luin, että 2 kk ja viim 3 kk iässä ne loppuvat ja niitä kuulema tulee ikävä!!
 
Meilläkin röhistään ja ähistään aamuyöllä, ihan kuin pikku-porsas :) Yritä siinä sit itse nukkua... liittyy tiheään syömiseen ja varmaan just ahmii.
 
ja täällä kans röhistään. :) mahallaan nukkuminen kyllä helpottaa siihen, mutta kun mä en oikein uskalla oikein kunnolla niin nukuttaa, varsinkaan silloin kun ite meinaa nukkua ihan täyttä unta. aamulla paremmin :)
 
Mä olin just tulossa tänne kysymään tosta yöllisestä röhinästä että onko se ihan normaalia mutta näköjään siis on.

Meillä on myös toinen aamuöinen ongelma, nimittäin kakan vääntö :D Se onkin kunnon show, joka esim. alkoi viime yönä puol viis ja jatkui kolme tuntia! Ihan hullua pinnistelyä ja ponnistelua joka siis on äärimmäisen huvittavan kuulosta, paitsi silloin kun itseään väsyttää paljon! Heti kun kakkat tulee niin pikkuinen hiljenee. Monet naurut on saanut kun se on niin huvittavan kuulosta, ihan kuin iso äijä olis vessakäynnillä :D Onko muilla kakkashowta?
 
Röhinän, murinan, ähinän ja puhinan lisäksi... joo täälläkin väännetään shaibaa, sitä kestää yleensä klo 6-8 ja tilanne rauhottuu saman tien kun tulos on vaipassa. Yleensä mä nukun sen ajan, lasken tyttöö vaan sen verran alas, et saan sen jalat koukkuun niin, että se tavallaan "nojaa" jalkapohjillaan mun reisiä vasten :D helpottaa sen oloa hieman, kun saa jalat kippuraan. Ja meikä siis nukkuu yleensä aina kyljellään sikiöasennossa. Tai sitten laitan käden sen polvien alle tavallaan vetämään pienen polvia kohti sen mahaa. Aikamoista kikkailua oli aluks, mutta nyt sujuu kuin tanssi :D pierua kyllä riittää ja se meinaa naurattaa, myös miestä joka niihin heräilee. :D
 
Meillä ei kyllä ähistä kakan tekoa vaan yleensä ihan äänekkäästi itketään, jos ei heti tuu. Sitten yleensä "puuma oksalla asento" auttaa. Eli Käsivarren päälle vatsalleen, pää kyynärpään puolella ja kämmen vatsan alle. Sitten pitää siinä heilutella kunnes paukku tai kakka tulee. Se toimii aika nopeasti keskellä yötä.

Meillä röhinää yleensä yöllä syötön yhteydessä. Jos muuten on nokka tukossa niin suolatippoja ja jos ei auta niin niistäjällä irronnut lima pois. Sitten taas nukuttaa.
 

Meillä peppu haavaumia on aiheuttaneet kertakäyttövaipat, etenkin pampersit. Paras apu on ollut ilmakylvyt ja bepanthen rasva olemme ruvenneet myös kestoilee. Iho on paljon parempi ollut sen jälkeen. 

Vatsavaivoihin on auttanut tuo" puuma oksalla asento" keinuttaminen lakanan sisällä ja äidin ruokavalion muutos eli pois olen joutunut jättää suklaan, sitrushedelmät myös appelsiinimehun, pähkinät ja runsaan sipulin käytön. Lisäksi vältän herneitä, kaalia ja paprikaa. Lisäksi olemme tehneet mummon opettamaa pierujumppaa.

ja sitten aiheeseen jossa tunnun olevani musta lammas nimittäin perhepeti, nimittäin meillä ei nukuta perhepedissä ja olen tyytyväinen ratkaisuun. Illalla syötän neidin 22.30-23.00 jonka jälkeen yleensä annan tytön nukahtaa viereeni sitten nostan hänet omaan sänkyynsä ja siellä se nukkua tuhnottaa aina aamuun asti. eli meillä ei yöllä syödä eikä juuri heräillä. Viime yönä tyttö nukkui ennätykselliset 9,5h putkeen.Sylittelyä kerkeää tehdä päivälläkin. Niin ja jos yölllä pitää vaippa vaihtaa niin sanaakaan ei puhuta vaan homma hoidetaan nopeasti ennen syöttöä.'Meillä on ollut myös iltaisin sylihetki klo 20-22 tuolloin neiti ei oikein viihdy muualla kun sylissä ennen kuin rauhoittuu yöunille.

Silmän rähmimiseen meillä auttoi pelottava mutta toimiva neuvo pudottaa tissistä pari tippaa maitoa silmään, kertahoito riitti.

Itse en halua opettaa lastani olemaan 24h sylissä ,jotta saa käydä esim vessassa rauhassa, meidän tyttö katselee mielellään ympärilleen ja on itsekseen hetkisen sitterissä tai peuhumatolla lattialla. Mutta kuten muissakin vauvanhoito jutuissa kukin tavallaan ja ketään tuomitsematta....

 
Noista nukkumisista, niin musta jokainen voi valita itselleen ja vauvalleen sopivan vaihtoehdon. Meillä mennään sivuvaunussa, ja se sopii meille tosi hyvin. Mä en vaan yksinkertaisesti jaksaisi nousta yöllä sängystä edestakaisin vauvan sängylle (tai jopa huoneeseen) syöttämään. Oon vielä itse tosi huono nukkumaan, niin en saa unta jos nousen sängystä yöllä ylös. Nyt voin vaan sivuvaunusta vetäistä pojan tissille ja siirtää takaisin. Usein en edes muista syöttöjä :). Kaveri laittoi poikansa 4 kk vanhana omaan huoneeseen (mikä musta on jotenkin luonnotonta!) ja joutuukin juoksemaan pojan huoneessa joskus 10 kertaa yössä!!! Itse en tuohon touhotukseen lähtisi...
 
jokainen mielestäni tekee vauvan nukkumisessa miten itsestä tuntuu parhaalta. meillä pojat on nukkunu alakerrassa olohuoneessa jo muutaman kuukauden ikäisenä. näin ollaan molemmille vanhemmille pystytty suomaan ees muutaman tunnin rauhallinen nukkuminen (alussa vuorotellen oltiin "vahti vuorossa"). Nyt poikien ollessa 4,5kk ollaan päästy jo muutamt viikko sitten hyvään unirytmiin, eli pojat menee nukkumaan 20-22 välillä, heräävät 4-6 välillä syömään ja jatkavat yleensä viel unia. Eli kyllä olen sitämieltä ett meillä on tuntunut parhaalta tämä että pojat nukkuvat eri huoneessa. Nyt kun unirytmi on tasaantunut näin hyväksi pojat siirtyvät omaan huoneeseensa meidän makkarin viereen.
 
Oletteko ihmiset tehneet jotain tuon vauvan unirytmin eteen? Meillä on ihan koko ajan ollu sellaista, että poika menee nukkumaan puolen yön ja neljän välillä. Onneks useemmin
puolen yön jälkeen.

Sitten hän vetää yhden pidemmän unipätkän (5-8h) ja herää eli on hereillä n.2h syöttöineen. En oo onnistunu millään saamaan häntä enää takaisin uneen vaikka vain syötäis pimeässä eikä puhuttais mitään... Sitte menee kahdet päiväunet jotka ovat muutaman tunnin mittaisia.

Ikää on reilu 2,5kk. Missähän vaiheessa sitä vuorokausirytmiä voisi ihan tietosesti saada opetettua hänelle?
 
Jossain oli että alle 3kk:n ikäiselle ei yöllä ja päivällä ole mitään merkitystä...että sen puoleen rytmin opettaminen olis ns. turhaa, en tiedä?

Me on koettu hyväksi semmoinen systeemi ihan alusta asti, että päivällä seurustellaan paljon, pidetään ääntä ja touhua jotta vauva pysyy virkeänä. Sitten olen jonkin verran rajoittanu päiväunien kestoa, että olis väsyneempi illalla. Ja oikeestaan klo 19 jälkeen en ole antanu nukahtaa enää ollenkaan, kun yöunille mennään klo 21-22. Iltarutiinit on aina samat just valojen vähennyksineen ja hiljentymisineen. Ja kaikista näistä tempuista huolimatta joskus meilläkin kukutaan valveilla keskellä yötä :)

Mutta vauvathan on yksilöitä, joku on varmaan illanvirkku siinä missä toinen on aamuihminen. Neuvola varmaan osais antaa hyviä vinkkejä miten tuota rytmiä vois kääntää.

 
Vauvat ei tiedä eroa yön ja päivän välillä ja siksi ne sosiaaliset vihjeet on tärkeitä. Mä en ole alusta asti antanut nukkua päiväunia kuin maks 2,5 tuntia. Nyt viimeisiltä päikkäreiltä herätään 16.00 ja yöunille käydään 19.30. Sitten nukutaankin 7.30 asti aamulla =D.

Ekan kuukauden aikana poika heräili joskus ja yritti seurustella yöllä, mutta siihen ei koskaan alettu. Sosiaalisena vauvana taisi tajuta, että yöllä nukutaan. Neuvolantäti sanoi myös, että päivällä, kun vauva nukkuu, niin kannattaa pitää valot päällä ja jotain pientä hälinää taustalla koko ajan. Talvivauvoilla on kuulemma usein ongelmia ymmärtää mikä yö ja päivä ovat, kun koko ajan on niin pimeää.

 
Mutta sitten tuokin ettei anna nukkua enää illalla, ei se oikein meinaa onnistua. Meillä menee ainakin niin, että nukkuu/nukahtaa tissille, mutta kuitenkin syö. Eli jos vaikka syödään puoli tuntia niin varmaan kymmenessä minuutissa poika on unessa, mutta syöminen ja heruminen jatkuu ja hän imee aina tasaisin väliajoin hetken aikaa. Sitten jossain vaiheessa ote alkaa hellittää ja hän on unessa. Siinä vaiheessa sitten taitaa vatsakin olla täynnä. Ja usein tässä vaiheessa poika on niin sikeässä unessa, ettei hereille saa. No nämä iltatorkut kestävät useimmiten alle 15 min, mutta kuitenkin...
 
Meillä kans nukahtaa välillä pikku torkuille illalla, mutten oo kyllä huomannut sen vaikuttavan kovinkaan paljon siihen, mihin aikaan mennään yöunille... :). Nyt torkkuu tuossa sitterissä poika, yleensä herää itsekseen n. 20 min kuluttua nukahtamisesta.
 
Takaisin
Top